ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

F-16XL для далекобійних ударів «не злетів»: забракло політичної волі

Новини Публікації
Прочитаєте за: 8 хв. 21 Вересня 2025, 6:27
Фото NASA
Фото NASA

Перетворити F-16 на авіаційну платформу для далекобійних ударів по глибоких тилах противника не вдалося через брак коштів та зміну пріоритетів командування — проєкт згорнули на фінальній стадії.

Ця сторінка історії «Бойового Сокола» — приклад того, як технічний прорив може зупинити не брак можливостей, а зміна політичних і військових пріоритетів.

Про амбітний проєкт перетворення F-16 на F-16XL — «Ударного Суперсокола» — з рекордною дальністю і вантажопідйомністю, його унікальні інженерні рішення та причини закриття програми читайте в матеріалі АрміяInform.

Фото NASA
Фото NASA

Після успіху базового багатоцільового винищувача F-16 інженери General Dynamics під на чолі з Гаррі Хіллекером вже у 1977 році розпочали проєкт SCAMP (Supersonic Cruise and Maneuver Prototype) з метою підвищення дальності польоту та ударних можливостей «Бойового Сокола» без втрати маневреності літака.

Результатом проєкту став прототип F-16XL з подовженим фюзеляжем і абсолютно новим крилом особливої форми. Його ознаками було збереження максимуму елементів базового F-16 при радикальному підвищенні бойового потенціалу задля перетворення легкого одномоторного винищувача на багатоцільовий бойовий літак з дальністю і бойовим навантаженням на рівні важчих машин.

F-16 зробили українські GBU-39 ще влучнішими: платформа має значення
F-16 зробили українські GBU-39 ще влучнішими: платформа має значення

1981 року ВПС США оголосили конкурс Enhanced Tactical Fighter (ETF) на заміну бомбардувальникам F-111 для так званих місій deep strike — ударів по глибокому тилу противника без ескорту винищувачів чи постановників перешкод. General Dynamics висунула на конкурс саме свій F-16XL, який отримав умовну назву «Strike Falcon» — «Ударний Сокіл».

Новий варіант F-16 мав довший на 1,4 м (56 дюймів) фюзеляж і крило збільшеної площі, що дозволило розмістити значно більше палива та точок підвіски озброєння. За рахунок цього F-16XL міг нести приблизно вдвічі більший боєзапас, ніж стандартний F-16A, і доставити його на 40–50% далі.

Головним технічним проривом проєкту F-16XL стало нове крило збільшеної площі й особливої форми, відоме як «зламана стріла» (cranked-arrow wing). Це дельтаподібне крило з характерним «зламом» по передній кромці. Його внутрішня прифюзеляжна секція має помірну стрілоподібність із кутом близько 50°, тоді як зовнішня секція застрілована під кутом близько 70°.

Внутрішня частина крила створює основну підйомну силу, покращує злітно-посадкові характеристики та вміщує значну частину внутрішніх паливних баків. Зовнішня секція оптимізована для зниження опору на надзвукових швидкостях і стабілізації літака під час маневрів.

Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача
Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача

Така схема зберігала переваги дельта-крила на високих швидкостях, але позбавляла його типових недоліків на малих швидкостях. Менш застрілована частина крила забезпечила хорошу стійкість і керованість при посадкових швидкостях.

Конструктори фактично перетворили F-16 на безхвостий літак: штатні горизонтальні оперення прибрали, а роль рулів висоти та елеронів виконували чотири секції рухомих закрилків по задній кромці великого крила.

Така схема зберігала переваги дельта-крила на високих швидкостях, але позбавляла його типових недоліків на малих швидкостях — менш застрілована тилова частина крила забезпечила хорошу стійкість і керованість при посадкових швидкостях.

F-16XL с 500-фунтовими бомбами на точках підвіски під крилом
F-16XL с 500-фунтовими бомбами на точках підвіски під крилом

Завдяки ретельно розрахованому аеродинамічному профілю опір не зріс, а зменшився, що дало приблизно 25 % виграшу в аеродинамічній ефективності в надзвуковому режимі польоту без погіршення характеристик польоту на дозвуковій швидкості. Льотчики відзначали напрочуд спокійний політ XL на великій швидкості та малих висотах, де звичайний F-16 відчував турбулентність та тряску.

Площа крила зросла до 58,8 м² — більш ніж удвічі порівняно зі стандартним F-16, площа крила якого становить близько 28 м². Це дало змогу кардинально підвищити дальність польоту і бойове навантаження машини. При цьому нове крило частково виготовляли з композитів, що дозволило зекономити близько 270 кг ваги.

За рахунок внутрішніх порожнин у крилі та вставок у фюзеляж об’єм паливних баків зріс на 65–80% — фактично F-16XL ніс майже стільки ж пального, як двомоторні винищувачі, не потребуючи підвісних баків для більшості завдань.

Ізраїльські F-16 проти Ірану: левова частка ударних місій — за «універсальними солдатами неба»
Ізраїльські F-16 проти Ірану: левова частка ударних місій — за «універсальними солдатами неба»

Площа крила дозволила також оптимально розмістити величезний арсенал: до 17 вузлів підвіски для бомб і ракет. Загальна маса бойового навантаження F-16XL сягала близько 6,8 тони (15 тис. фунтів) — це удвічі більше, ніж у стандартного F-16.

Озброєний F-16XL міг зберігати високу швидкість: він був здатен виконувати ривок на надзвук навіть із повним бомбовим навантаженням на великих і малих висотах. Бомби калібру 500 фунтів (227 кг) підвішувалися по 3‒4 в ряд і частково «втоплювалися» в обтічні пілони, що мінімізувало додатковий опір.

Крім того, новий крилофюзеляж забезпечував меншу ефективну радіолокаційну площу і більші кути допустимих перевантажень навіть із підвішеними бомбами. По суті, інженери створили «крило майбутнього», що перетворило легкий винищувач на компактну «літаючу вантажівку» без втрати льотних якостей.

Важливо, що F-16XL зберіг всі позитивні риси звичайного «Бойового Сокола». Він мав високий запас тяги, чудову маневровість і сучасну авіоніку. Навіть із підвішеними бомбами літак міг виконувати різкі маневри з перевантаженнями до 9g, майже як порожній F-16A.

Також F-16XL міг нести повний набір керованого озброєння «повітря-повітря» для самозахисту (4 ракети AIM-120 AMRAAM і 2 AIM-9 Sidewinder) одночасно з бомбовим навантаженням. Це означало, що у разі перехоплення він не був легкою ціллю, а міг постояти за себе у повітряному бою.

F-16 проти Су-35: хто переможе в бою мережевого мисливця з надманевровим хижаком
F-16 проти Су-35: хто переможе в бою мережевого мисливця з надманевровим хижаком

Інженери General Dynamics також закладали можливість двомісної конфігурації F-16XL. Наявність оператора зброї поруч із пілотом була цінною для складних ударних місій — аналогічно до того, як штурман/офіцер озброєння допомагає на F-111 чи F-15E.

Передбачалося також оснастити Strike Falcon прицільно-навігаційним контейнером LANTIRN для ефективних ударів уночі та в погану погоду. Під нього були пристосовані вузли підвіски під повітрозабірником.

Таким чином, «ударний сокіл» обіцяв стати багатоцільовим літаком, який поєднав би ролі винищувача завоювання переваги в повітрі, тактичного бомбардувальника і навіть перехоплювача далекої дії.

Завдяки великій дальності й універсальності, F-16XL розглядали не лише у ВПС США. Як заміною своїх ударних літаків ним цікавилась також Японія, а ВМС США вивчали його придатність для протикорабельної оборони узбережжя.

Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США
Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США

Попри ці очевидні переваги, доля F-16XL залежала від порівняння з конкурентом, яким був двомоторний F-15E Strike Eagle. F-16XL Strike Falcon поступався супернику в максимальній швидкості (Mach 2,0 проти Mach 2,5 у F-15E) та висоті польоту (стеля близько 15 км проти приблизно 18 км).

Однак за іншими критеріями F-16XL мав переваги: він ніс більше підвісного озброєння (до 27 ракет і бомб різних калібрів на 17 вузлах підвіски проти 15 вузлів у F-15E), відзначався кращою економічністю (один двигун вимагав менше пального й обслуговування) та меншим радіолокаційним силуетом.

Натомість двомоторний F-15E вигравав у живучості над ворожою територією, оскільки за умови пошкодження одного двигуна він міг продовжити політ на другому. Тоді як пошкодження єдиного двигуна F-16XL було критичним фактором виживання.

З іншого боку, для ударних місій на граничній дальності, в яких важливий кожен кілограм пального, перевага була на боці легшого F-16XL. Деякі експерти згодом зазначали, що ідеальним рішенням могло б стати прийняття на озброєння обох платформ для взаємного доповнення можливостей.

Пілота F‑16 врятувала м’язова пам’ять: катапультувався за 0,8 секунди до катастрофи
Пілота F‑16 врятувала м’язова пам’ять: катапультувався за 0,8 секунди до катастрофи

Перший політ F-16XL-1 відбувся 3 липня 1982 року. Новинка продемонструвала настільки вражаючі можливості, що з концептуального демонстратора перетворилась на реального претендента в програмі ETF, ставши прямим конкурентом двомоторного F-15E Strike Eagle.

Програма випробувань двох F-16XL тривала впродовж 1982–1983 років, після чого вони були представлені на очний конкурс проти модифікованого двомісного F-15 (майбутнього F-15E) у рамках Enhanced Tactical Fighter.

Концепції суттєво різнилися: F-15E був еволюційною модифікацією наявного винищувача, тоді як F-16XL вимагав масштабніших змін конструкції та доведення систем. Це означало більші початкові інвестиції та ризики для запуску «Ударного Сокола» в серію.

З другого боку, використання готової платформи F-15 давало ВПС можливість зберегти виробничу лінію «Іглів» і забезпечити уніфікацію з парком існуючих F-15.

У лютому 1984 року, після детального аналізу, ВПС США оголосили переможцем конкурсу проект McDonnell Douglas — майбутній F-15E Strike Eagle. Головними причинами стали дві обставини: конфігурація двигунів та ціна.

F-15E з його двома двигунами мав більшу вантажопідйомність і надійність, що вважалося критичним для далеких ударів, а його розробка обійшлася дешевше завдяки мінімуму змін порівняно з базовою моделлю.

Чому F-16 не дикобраз: як жартують про «винищувач потрійної загрози»
Чому F-16 не дикобраз: як жартують про «винищувач потрійної загрози»

Після програшу в конкурсі Enhanced Tactical Fighter обидва побудовані F-16XL відправили на зберігання. Влітку 1985 року їх законсервували на базі Едвардс, здійснивши в сумі 798 випробувальних польотів.

Натомість F-15E Strike Eagle ства основою тактичної авіації США на кілька десятиліть. F-16XL же залишився цікавим прототипом без серійного майбутнього.

Хоча F-16XL не потрапив на озброєння, він відіграв помітну роль у авіаційній науці та опосередковано вплинув на подальший розвиток літаків. В 1988 році обидва прототипи передали NASA для використання в дослідницьких програмах.

Отримавши нові бортові номери NASA 849 та 848, літаки залучили до експериментів зі Supersonic Laminar Flow Control (SLFC) — управління ламінарним потоком на надзвукових швидкостях.

Аерокосмічне агентство вважало F-16XL ідеальним носієм для таких досліджень через його велике крило та здатність до тривалого польоту на великих швидкостях і висотах.

F-16 із «цвинтаря літаків» в Аризоні: про користь винищувачів «типу 2000» для України
F-16 із «цвинтаря літаків» в Аризоні: про користь винищувачів «типу 2000» для України

Після завершення досліджень у 1996 році обидва F-16XL відправили на зберігання до Льотно-дослідницького центру імені Драйдена на базі Едвардс. Остаточно їх списали у 2009 році. Один екземпляр згодом передали до музею на авіабазі Едвардс.

Уроки F-16XL не були марними: низці інженерних рішень знайшли застосування у наступних версіях F-16. Наприклад, збільшений повітрозабірник, випробуваний на прототипі F-16XL-2 для нового двигуна, згодом увійшов у стандарт на пізніх серіях F-16C/D. Це так званий «Big Mouth» під двигуни GE.

Завдання збільшення дальності Fighting Falcon вирішувалась іншими шляхами — встановленням конформних паливних баків і вдосконалених двигунів у експортних версіях.

Так, F-16E/F Block 60 Desert Falcon отримав інтегровані напливні паливні баки на верхній частині фюзеляжу, що дало йому радіус дії майже як у F-16XL, хоч і ціною зростання маси.

Ізраїльська модифікація F-16I Sufa також оснащена додатковими паливними баками і виконує далекі рейди. Саме ці машини залучалися до ударів по віддалених цілях на Близькому Сході.

У медіа час від часу з’являються згадки про F-16XL у контексті невикористаного шансу для США мати власний «Strike Falcon» на озброєнні нарівні зі «Strike Eagle». Сьогодні, коли парк F-15E поступово старішає, історія «Суперсокола» нагадує про альтернативний шлях розвитку тактичної авіації.

F-16XL випередив свій час і довів, що із перевіреної платформи можна еволюційно отримати революційний результат. Однак зміна стратегічних пріоритетів стала для «Ударного Сокола» фатальною — він так і залишився експериментом, який випередив епоху, але не вписався в неї.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
«Чотири дрони вилетіли до Молдови та Румунії» — Президент про нічну атаку рф

«Чотири дрони вилетіли до Молдови та Румунії» — Президент про нічну атаку рф

У ніч на 25 листопада росія завдала основного удару по столиці та Київській області, в місті є багато пошкоджень житлових будинків та цивільної інфраструктури.

«Штурмовики їхали на „розслабоні“» — поблизу Оріхового знищили взвод ворожої піхоти разом із «бронею»

«Штурмовики їхали на „розслабоні“» — поблизу Оріхового знищили взвод ворожої піхоти разом із «бронею»

На Оріхівському напрямку відбивали ворожий моторизований штурм. Неподалік Малої Токмачки позиції Сил оборони атакував танк, МТ-ЛБ та шість бойових броньованих машин «Улан».

Сили оборони завдали ударів по двох районах зосередження росіян

Сили оборони завдали ударів по двох районах зосередження росіян

За минулу добу авіація, ракетні війська та артилерія Сил оборони уразили два райони зосередження особового складу, озброєння і військової техніки та ще одну іншу важливу ціль російських загарбників.

У Києві зросла кількість загиблих і постраждалих унаслідок атаки рф

У Києві зросла кількість загиблих і постраждалих унаслідок атаки рф

Унаслідок атаки, яку російські війська здійснили у ніч на 25 листопада, у Києві загинуло шість людей, ще 13 — постраждали, серед них — дитина.

У ГУР розкрили будову нових іранських Shahed-107, якими росіяни б’ють по Україні

У ГУР розкрили будову нових іранських Shahed-107, якими росіяни б’ють по Україні

Головне управління розвідки МО України оприлюднило будову, складові частини та іноземну елементну базу іранського БПЛА Shahed-107, який російська федерація почала активно застосовувати у війні проти України.

Росіяни атакували Одещину: постраждали діти, пошкоджена портова інфраструктура

Росіяни атакували Одещину: постраждали діти, пошкоджена портова інфраструктура

Учора ввечері та вночі російські війська атакували Одеську область, внаслідок чого постраждало шестеро людей, серед них — двоє дітей.

ВАКАНСІЇ

Начальник майстерні, військовослужбовець

від 21000 до 21000 грн

Миколаїв

Військова частина А1080

Стрілець-санітар

від 30000 до 120000 грн

Київ

20 окремий батальйон спеціального призначення

Водій БТР

від 22000 до 122000 грн

Яворів

Яворівський РТЦК та СП

Номер обслуги міномета

від 21000 до 120000 грн

Вся Україна

1 центр рекрутингу Сухопутних військ ЗСУ

Водій-заправник

від 20000 до 25000 грн

Васильків

Військова частина А1789

Служба в ЗСУ (не чекай на повістку, а дій сам)

від 20100 до 130000 грн

Херсон, Херсонська область

--- ---