ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Пілота F‑16 врятувала м’язова пам’ять: катапультувався за 0,8 секунди до катастрофи

Новини Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 10 Вересня 2025, 6:44

Через власну помилку пілот F-16 не встиг вирівняти літак після маневру і вирішив або вберегти винищувач, або розбитися разом із ним.

Льотчика врятувала м’язова пам’ять: він смикнув ручку катапульти менш ніж за секунду до удару об землю.

Про інцидент, що підтверджує важливість багаторічних тренувань для автоматизації пілотських реакцій, розповідає АрміяInform.

Під час авіашоу на базі Маунтін-Гоум у штаті Айдахо 14 вересня 2003 року пілот F‑16 з пілотажної групи Thunderbirds капітан Кріс Стріклін мав виконати ефектний демонстраційний маневр під назвою «Maximum Climb and Split‑S on Takeoff».

У межах цього маневру винищувач злітає під крутим кутом близько 55° і після набору 3500 футів висоти (близько 1 070 м) перевертається на спину, а потім виконує напівпетлю вниз — здійснює власне Split‑S.

Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ
Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ

Унаслідок літак змінює напрямок польоту на протилежний, різко втрачаючи висоту. Маневр Split‑S не є складним, однак критично важливо мати достатній запас висоти на його початку — інакше все може завершитися катастрофою.

Коли літак, перевернувшись догори дном, фактично робить половину петлі вниз, пілот має встигнути вирівняти машину. Якщо висоти для цього недостатньо, зіткнення із землею неминуче.

Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України
Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України

За час служби в Thunderbirds капітан Кріс Стріклін понад 200 разів виконував маневр Split‑S і вважав його рутинним. Проте цього разу, щойно перевернувши літак на спину, він помітив, що щось пішло не так — винищувач стрімко наближався до землі.

Як пізніше встановило розслідування, пілот помилився з висотою входу в маневр, розпочавши його приблизно з 2670 футів над рівнем землі (~814 м) замість необхідних 3500 футів (1067 м).

Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Причиною помилки Кріса Стрікліна стало незначне, на перший погляд, упущення: авіабаза Маунтін-Гоум, де відбувалося авіашоу, розташована приблизно на 1000 футів (близько 300 м) вище над рівнем моря, ніж рідна для команди Thunderbirds база Нелліс.

Кріс Стріклін не врахував цю різницю і не переналаштував висотомір відповідно до місцевого барометричного тиску. Тож він розпочав маневр, не маючи достатнього запасу для його безпечного виконання.

«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО
«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО

Додатковим чинником стала складність тогочасного протоколу, згідно з яким пілоти мусили конвертувати показники бортового висотоміра (висота над рівнем моря) у висоту над рівнем аеродрому та гучно озвучувати ці дані для наземному контролеру безпеки.

Це створювало зайве навантаження на пілота і підвищило ризик помилки. У поєднанні з різницею висот між базами це призвело до втрати критичної секунди, протягом якої Кріс Стріклін ще міг зауважити проблему й встигнути відмовитися від маневру.

Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Коли в точці перевороту літак опинився приблизно на 250 метрів нижче потрібного рівня, змоги для безпечного виконання маневру не лишалося. Усвідомивши, що винищувач не вийде з піке, пілот вирішив насамперед рятувати глядачів авіашоу.

Кріс Стріклін нахилив F-16 ліворуч, скеровуючи траєкторію падіння геть від глядачів на землі. Це гарантувало, що літак розіб’ється віддалік від натовпу. Одночасно він спробував витиснути з машини останній шанс на вихід з маневру.

Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США
Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США

«Це ти завів літак у цю ситуацію. Або виправляй, або не повертайся», — згадував капітан Кріс Стріклін свої думки в цей момент. Він не збирався катапультуватися і планував або врятувати літак, або розбитися разом із ним.

Трохи більше як за пів секунди до катастрофи далися взнаки роки тренувань. «Тіло, натреноване військовою підготовкою, знало, що це остання секунда для шансу вижити, і моя рука смикнула ручку», — розповів пізніше Кріс Стріклін.

Вибух літака (кадр з відео)
Вибух літака (кадр з відео)

Автоматизм пересилив свідомість і пілот смикнув ручку катапульти буквально за 0,8 секунди до удару літака об землю. F-16 врізався у землю і вибухнув, утворивши велику вогняну кулю неподалік злітної смуги.

Оскільки льотчик покинув борт на висоті всього близько 140 футів (приблизно 43 метри) парашут ледь встиг розкритися. Приземлення було жорстким і пілот дивом лишився живим, зазнавши компресію хребта.

F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще
F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще

Попри це, Кріс Стріклін на адреналіні навіть підвівся, махнув рукою глядачам і зробив кілька кроків у бік палаючих уламків літака. Лише після цього він згадав про правила безпеки і ліг, очікуючи на рятувальників.

Пілота негайно доставили до медпункту авіабази з підозрою на травми від катапультування на малій висоті. На щастя, обійшлося мінімальними ушкодженнями: лише подряпина на підборідді, незначне ушкодження обличчя і забої хребта.

Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)
Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)

Вже тієї ж ночі лікарі дозволили Крісу Стрікліну самостійно вийти з госпіталю. Незвичним наслідком катапультування став хіба що менший зріст пілота, оскільки через компресію хребта він став нижчим приблизно на 6,5 см.

Інцидент засвідчив ефективність підготовки пілотів, оскільки Кріс Стріклін вижив завдяки блискавичній відточеній реакції. Його порятунок наводять як приклад, що підтверджує цінність регулярних тренувань і дотримання процедур.

Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача
Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача

Крім того, інцидент призвів до посилення заходів безпеки та змін у протоколах виконання фігур. Насамперед збільшили запас висоти для виконання маневру Split-S та переадресували процедуру перерахування показів альтиметра наземній групі.

Це зменшило навантаження на пілота і водночас надало йому додатковий запас висоти перед початком виконання маневру, щоб навіть у разі помилки можна було вчасно відреагувати та вийти з пікірування.

До речі, якщо вас цікавить спеціалізований та аналітичний контент про військову справу — підпишіться на телеграм-канал АрміяInform та на сторінку в інстаграмі.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
До ЗСУ передали 100 тонн продукції підприємства, підконтрольного російським власникам

До ЗСУ передали 100 тонн продукції підприємства, підконтрольного російським власникам

Прокурори Чернігівщини забезпечили вилучення і передачу для потреб ЗСУ понад 100 тонн продукції підприємства, пов’язаного з резидентами рф та Білорусі.

Небо над Лиманом стало чистіше: Signum зменшив популяцію ворожих БПЛА

Небо над Лиманом стало чистіше: Signum зменшив популяцію ворожих БПЛА

На Лиманському напрямку дронарі підрозділу SIGNUM зі складу 53 ОМБр імені князя Володи́мира Монома́ха на регулярній основі перешкоджають ворогу вести розвідку дронами.

Коаліція охочих посилює безпекову підтримку України — Президент

Коаліція охочих посилює безпекову підтримку України — Президент

Україна продовжує формувати систему довгострокових безпекових гарантій разом із міжнародними партнерами. Про це повідомив Президент Володимир Зеленський після чергового засідання Коаліції охочих — формату, який зміцнює обороноздатність України сьогодні і визначає її безпеку в майбутньому.

«Один залп — і „осине гніздо“ вибухнуло»: історія командира РСЗВ «Град» із 46-ї бригади ДШВ

«Один залп — і „осине гніздо“ вибухнуло»: історія командира РСЗВ «Град» із 46-ї бригади ДШВ

Сержант із позивним «Денчик» прийшов у військо в перші дні російського вторгнення і пройшов шлях від навідника до командира бойової машини «Граду». За плечима — десятки бойових виходів і участь у найважчих боях на Курахівському напрямку.

Ошукала воїнів від імені благодійного фонду: жінку засуджено до 3 років ув’язнення

Ошукала воїнів від імені благодійного фонду: жінку засуджено до 3 років ув’язнення

Прокурори Франківської окружної прокуратури Львова в суді довели вину 24-річної жінки з Закарпаття, яка видавала себе за представницю благодійного фонду та виманювала гроші у військовослужбовців.

«ППОцид» триває: дронарі Nemesis знищили два «Тори» і новітній «Бук-М3»

«ППОцид» триває: дронарі Nemesis знищили два «Тори» і новітній «Бук-М3»

Оператори 412-ї бригади Nemesis Сил безпілотних систем продовжують вибивати російську протиповітряну оборону на своїй ділянці фронту. Бійці батальйону Asgard провели результативну операцію, знищивши одразу три зенітні ракетні комплекси противника.

ВАКАНСІЇ

Офіцер інформаційно-аналітичної групи

від 21000 грн

Львів

Військова частина А2678

Вогнеметник (ЗСУ)

від 50000 до 120000 грн

Вся Україна

154 ОМБр

Військовослужбовець

до 100000 грн

Запоріжжя

Щастинський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки

Водій, військовослужбовець у ЗСУ

від 50000 до 120000 грн

Київ

66 ОМБр ім. князя Мстислава Хороброго

Фельдшер (військовий)

від 21000 до 24000 грн

Мукачево

Державна прикордонна служба України

Командир відділення

від 21000 до 51000 грн

Миколаїв

Військова частина А3476

--- ---