ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Пілота F‑16 врятувала м’язова пам’ять: катапультувався за 0,8 секунди до катастрофи

Новини Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 10 Вересня 2025, 6:44

Через власну помилку пілот F-16 не встиг вирівняти літак після маневру і вирішив або вберегти винищувач, або розбитися разом із ним.

Льотчика врятувала м’язова пам’ять: він смикнув ручку катапульти менш ніж за секунду до удару об землю.

Про інцидент, що підтверджує важливість багаторічних тренувань для автоматизації пілотських реакцій, розповідає АрміяInform.

Під час авіашоу на базі Маунтін-Гоум у штаті Айдахо 14 вересня 2003 року пілот F‑16 з пілотажної групи Thunderbirds капітан Кріс Стріклін мав виконати ефектний демонстраційний маневр під назвою «Maximum Climb and Split‑S on Takeoff».

У межах цього маневру винищувач злітає під крутим кутом близько 55° і після набору 3500 футів висоти (близько 1 070 м) перевертається на спину, а потім виконує напівпетлю вниз — здійснює власне Split‑S.

Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ
Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ

Унаслідок літак змінює напрямок польоту на протилежний, різко втрачаючи висоту. Маневр Split‑S не є складним, однак критично важливо мати достатній запас висоти на його початку — інакше все може завершитися катастрофою.

Коли літак, перевернувшись догори дном, фактично робить половину петлі вниз, пілот має встигнути вирівняти машину. Якщо висоти для цього недостатньо, зіткнення із землею неминуче.

Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України
Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України

За час служби в Thunderbirds капітан Кріс Стріклін понад 200 разів виконував маневр Split‑S і вважав його рутинним. Проте цього разу, щойно перевернувши літак на спину, він помітив, що щось пішло не так — винищувач стрімко наближався до землі.

Як пізніше встановило розслідування, пілот помилився з висотою входу в маневр, розпочавши його приблизно з 2670 футів над рівнем землі (~814 м) замість необхідних 3500 футів (1067 м).

Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Причиною помилки Кріса Стрікліна стало незначне, на перший погляд, упущення: авіабаза Маунтін-Гоум, де відбувалося авіашоу, розташована приблизно на 1000 футів (близько 300 м) вище над рівнем моря, ніж рідна для команди Thunderbirds база Нелліс.

Кріс Стріклін не врахував цю різницю і не переналаштував висотомір відповідно до місцевого барометричного тиску. Тож він розпочав маневр, не маючи достатнього запасу для його безпечного виконання.

«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО
«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО

Додатковим чинником стала складність тогочасного протоколу, згідно з яким пілоти мусили конвертувати показники бортового висотоміра (висота над рівнем моря) у висоту над рівнем аеродрому та гучно озвучувати ці дані для наземному контролеру безпеки.

Це створювало зайве навантаження на пілота і підвищило ризик помилки. У поєднанні з різницею висот між базами це призвело до втрати критичної секунди, протягом якої Кріс Стріклін ще міг зауважити проблему й встигнути відмовитися від маневру.

Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Коли в точці перевороту літак опинився приблизно на 250 метрів нижче потрібного рівня, змоги для безпечного виконання маневру не лишалося. Усвідомивши, що винищувач не вийде з піке, пілот вирішив насамперед рятувати глядачів авіашоу.

Кріс Стріклін нахилив F-16 ліворуч, скеровуючи траєкторію падіння геть від глядачів на землі. Це гарантувало, що літак розіб’ється віддалік від натовпу. Одночасно він спробував витиснути з машини останній шанс на вихід з маневру.

Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США
Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США

«Це ти завів літак у цю ситуацію. Або виправляй, або не повертайся», — згадував капітан Кріс Стріклін свої думки в цей момент. Він не збирався катапультуватися і планував або врятувати літак, або розбитися разом із ним.

Трохи більше як за пів секунди до катастрофи далися взнаки роки тренувань. «Тіло, натреноване військовою підготовкою, знало, що це остання секунда для шансу вижити, і моя рука смикнула ручку», — розповів пізніше Кріс Стріклін.

Вибух літака (кадр з відео)
Вибух літака (кадр з відео)

Автоматизм пересилив свідомість і пілот смикнув ручку катапульти буквально за 0,8 секунди до удару літака об землю. F-16 врізався у землю і вибухнув, утворивши велику вогняну кулю неподалік злітної смуги.

Оскільки льотчик покинув борт на висоті всього близько 140 футів (приблизно 43 метри) парашут ледь встиг розкритися. Приземлення було жорстким і пілот дивом лишився живим, зазнавши компресію хребта.

F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще
F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще

Попри це, Кріс Стріклін на адреналіні навіть підвівся, махнув рукою глядачам і зробив кілька кроків у бік палаючих уламків літака. Лише після цього він згадав про правила безпеки і ліг, очікуючи на рятувальників.

Пілота негайно доставили до медпункту авіабази з підозрою на травми від катапультування на малій висоті. На щастя, обійшлося мінімальними ушкодженнями: лише подряпина на підборідді, незначне ушкодження обличчя і забої хребта.

Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)
Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)

Вже тієї ж ночі лікарі дозволили Крісу Стрікліну самостійно вийти з госпіталю. Незвичним наслідком катапультування став хіба що менший зріст пілота, оскільки через компресію хребта він став нижчим приблизно на 6,5 см.

Інцидент засвідчив ефективність підготовки пілотів, оскільки Кріс Стріклін вижив завдяки блискавичній відточеній реакції. Його порятунок наводять як приклад, що підтверджує цінність регулярних тренувань і дотримання процедур.

Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача
Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача

Крім того, інцидент призвів до посилення заходів безпеки та змін у протоколах виконання фігур. Насамперед збільшили запас висоти для виконання маневру Split-S та переадресували процедуру перерахування показів альтиметра наземній групі.

Це зменшило навантаження на пілота і водночас надало йому додатковий запас висоти перед початком виконання маневру, щоб навіть у разі помилки можна було вчасно відреагувати та вийти з пікірування.

До речі, якщо вас цікавить спеціалізований та аналітичний контент про військову справу — підпишіться на телеграм-канал АрміяInform та на сторінку в інстаграмі.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Жодна країна не має залишатися наодинці перед таким злом: Президент прокоментував нічну атаку росіян

Жодна країна не має залишатися наодинці перед таким злом: Президент прокоментував нічну атаку росіян

Президент України Володимир Зеленський у своїй заяві щодо комбінованої атаки росіян, унаслідок якої є загиблі та поранені, закликав союзників посилити оборонну співпрацю.

Головком ЗСУ обговорив оборонне співробітництво з начальником Генштабу ЗС Чеської Республіки

Головком ЗСУ обговорив оборонне співробітництво з начальником Генштабу ЗС Чеської Республіки

Головнокомандувач ЗСУ генерал Олександр Сирський обговорив спільний план військового співробітництва з начальником Генерального штабу Збройних Сил Чеської Республіки генералом Карелом Ржегкою.

Через російські обстріли Донеччини одна людина загинула, ще п’ятеро зазнали поранень

Через російські обстріли Донеччини одна людина загинула, ще п’ятеро зазнали поранень

Унаслідок ворожих ударів по Донецькій області руйнувань зазнали 37 цивільних об’єктів, з них 5 житлових будинків.

«Кінець залізним черепахам»: дронарі бригади «Гарт» нищать танки під Вовчанськом

«Кінець залізним черепахам»: дронарі бригади «Гарт» нищать танки під Вовчанськом

Прикордонники розвідувально-ударних груп БПЛА бригади «Гарт» (Першого Донецького прикордонного загону) влаштували полювання на ворожі танки та технічні засоби на Південно-Слобожанському напрямку.

Оператори БПЛА 66 бригади закрили туристичний сезон для «любителів палаток»

Оператори БПЛА 66 бригади закрили туристичний сезон для «любителів палаток»

Чергові росіяни повірили, що намет зробить їх невидимими для дронів другого мехбату 66 бригади, але поплатились за самовпевненість.

Армієць Назар Чепурний здобув бронзу чемпіонату світу зі спортивної гімнастики

Армієць Назар Чепурний здобув бронзу чемпіонату світу зі спортивної гімнастики

Представник Центрального спортивного клубу ЗС України Назар Чепурний став бронзовим призером чемпіонату світу зі спортивної гімнастики.

ВАКАНСІЇ

Інженер виробничого відділення

від 25000 до 26000 грн

Запоріжжя

Військова частина А3130

Гранатометник

від 21000 до 21000 грн

Чернігів

Військова частина А7328

Начальник складу МТЗ, військовослужбовець

від 22000 до 122000 грн

Яворів

Яворівський РТЦК та СП

Головний сержант

від 53000 до 123000 грн

Вся Україна

61 окремий батальйон Сил ТрО

Стрілець-снайпеp

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Розвідник-далекомірник, військовослужбовець у ЗСУ

від 50000 до 120000 грн

Вся Україна

66 ОМБр ім. князя Мстислава Хороброго

--- ---