Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…
Він став легендою ще до виходу культового фільму «Падіння «Чорного яструба». Не кожному гелікоптеру випадає така честь. Тому й представляти його кіношникам особливої потреби не було. Багатоцільовий. Збудували вже понад п’ять тисяч таких машин. Практично незамінний помічник: підвезти генерала, відправити «фрогменів» («люди-жаби», бойові плавці) або «тюленів» (спецпідрозділ військово-морських сил США, SEAL) на завдання, підкинути патронів на передову або (якщо є потрібне обладнання) «почастувати» чужі танки ракетами AGM-114 Hellfire… Йому все під силу. «Може, вміє, практикує» — таке гасло в багатоцільового американського гелікоптера UH-60 Black Hawk від лабораторії знаменитого етнічного українця Sikorsky.
UH-60 Black Hawk (англ. «Чорний яструб») — це багатоцільовий вертоліт, створений американською компанією Sikorsky. Нова гвинтокрила машина була призначена для транспортування 11 військовослужбовців у повному екіпіруванні. Дослідний екземпляр вертольота піднявся в небо 17 жовтня 1974-го, а 23 грудня 1976-го саме цей гвинтокрил став переможцем оголошеного військовими США конкурсу і був запущений у серійне виробництво. Даний літальний апарат випускається й досі. З 1977 року було виготовлено кілька тисяч гелікоптерів UH-60 Black Hawk різних модифікацій. Широкій публіці гелікоптер знайомий з художнього фільму «Падіння «Чорного яструба», в якому розповідається про події у столиці Сомалі 1993 року.
Для довідки: «Блек Хок» (англ. Black Hawk [blæk hɔːk], «Чорний яструб», названий на ім’я військового вождя індіанців. Заводський індекс виробника — S-70, S — від Sikorsky, загальновійськовий індекс — UH-60, UH — від Utility Helicopter) — американський багатоцільовий гелікоптер. Став на озброєння армії США, замінивши гелікоптер Bell UH-1.
Створення вертольота UH-60 почалося після того, як американські військові видали компаніям Boeing-Vertol, Bell, Lockheed та Sikorsky завдання на проєктування багатоцільового тактичного гвинтокрила, призначеного для доправлення військ на поле бою та проведення десантних операцій. Літальний апарат створювався в рамках програми UTTAS — Utility Tactical Transport Air System (багатоцільовий тактичний транспортний вертоліт).
Після того, як у 1976 році оціночні випробування дослідних машин були завершені, американські військові провели порівняльний аналіз вертольотів компаній Sikorsky та Boeing-Vertol і зупинили свій вибір на вертольоті компанії Sikorsky. Головними причинами вибору багатоцільового вертольота Sikorsky UH-60A стали менші витрати на експлуатацію протягом 20-річного розрахункового терміну та менші технічні ризики.
Фюзеляж вертольота створений за типом напівмонокок. Ціліснометалічний, виконаний із легких сплавів. Композитні матеріали на основі кевлару та скловолокна застосовуються в конструкції кабіни екіпажу, дверей, обтічників, ліхтарів та капота двигунів. Фюзеляж має протиударну конструкцію, яка може витримати перевантаження в 10g під час вертикального і 20g під час фронтального удару. Задня частина фюзеляжу машини плавно переходить у хвостову балку, що має несиметричний профіль, і відігнутою вгору кінцевою балкою, до якої кріпляться кермовий гвинт і стабілізатор. Стабілізатор прямий, керований, його розмах — 4,37 м. Зміна кута установки проводиться за допомогою системи управління, що отримує сигнали про кут загального кроку, про повітряну швидкість, бічне прискорення та кутову швидкість. Для зручності транспортування та під час стоянки передбачено складання хвостової балки.
Вхід у двомісну кабіну пілотів проводиться через 2-бічні двері, які, за необхідності, скидаються. Сидіння пілотів броньовані. Вантажна кабіна вертольота має розміри 4,95×2,21×1,87 м, її об’єм становить 11,6 кубічних м. З обох боків вантажної кабіни є зсувні двері розмірами 1,5×1,75 м. У вантажній кабіні вертольота можуть без проблем розміститися 11 солдатів зі своїм озброєнням або 6 поранених бійців на ношах.
Шасі вертольота триопорне, що не забирається, на кожній опорі має по одному колесу. Головні опори шасі важільного типу, оснащені двокамерними амортизаторами. Встановлена на гелікоптері пневмогідравлічна система амортизації дозволяє забезпечити поглинання енергії удару об землю з перевантаженням у 40g без дотику фюзеляжем вертольота землі. База шасі гвинтокрила — 8,83 м, колія шасі — 2,7 м.
Несучий гвинт вертольота є чотирилопатевим, кріплення лопатей шарнірне. Втулка монолітна, виготовляється з титанового сплаву і має демпфери та еластомірні підшипники, які не вимагають мастила. Це зі свого боку дозволяє на 60% знизити обсяг робіт із техобслуговування. Вертолітні лопаті мають у плані прямокутну форму, мають лонжерони овального перерізу, виконані з титанового сплаву і хвостовою частиною, в якій використовується стільниковий наповнювач «номекс».
Задня кромка, а також комлева частина лопатей виготовлені з композитних матеріалів на основі графіту. Лопаті мають обшивку зі склопластику, також з цього матеріалу виконані противаги, встановлені вздовж носіння лопаті. Лопаті вертольота спроєктовані за принципом конструкції, що безпечно ушкоджується, завдяки чому вони в змозі витримати попадання 23-мм артилерійських снарядів. Лопаті оснащені електричною системою проти обмерзання.
Рульовий гвинт вертольота також чотирилопатевий, його діаметр 3,35 м, кріплення лопатей безшарнірне. Разом з кінцевою балкою кермовий гвинт нахилений убік на кут у 20 градусів, що дозволяє збільшити діапазон центрування і створити вертикальну складову тяги. Втулка має 2 розташовані хрестоподібні балки. У плані лопаті мають прямокутну форму, виконані з використанням композиційного графітоепоксидного матеріалу, також і лопаті несучого гвинта мають електричну протизледенювальну систему.
Силова установка вертольота налічує 2 турбовальні газотурбінні двигуни General Electric T700-GE-700, які розташовані в гондолах по обидва боки від пілона несучого гвинта. Максимальна потужність двигуна T700-GE-700 становить 1285 квт. Цей двигун був розроблений з урахуванням вимог, які були отримані під час досвіду експлуатації вертольотів у В’єтнамі. Паливна система машини налічувала стандартні внутрішні паливні баки ємністю 150 літрів. Крім цього, додатково можна встановити ще один внутрішній бак ємністю 440 літрів. У варіантах вертольота НН-60 і МН-60 на високорозташованих крилоподібних пілонах можуть бути змонтовані баки, що скидаються місткістю 870 літрів. Максимально можливий запас палива гелікоптера дорівнює 3545 літрам.
Система керування вертольотом гідравлічна, бустерна, дубльована. На гелікоптері є допоміжна силова установка Solar потужністю 67 кВт. Вона забезпечує запуск основних двигунів, а також приводу гідросистеми.
Основними елементами навігаційної системи машини стали інерційна навігаційна система та допплерівський радіолокатор. Від початку створення машини була передбачена можливість монтажу на ній системи позиціонування вертольота за допомогою супутників. В обладнання, передбачене для оборони вертольота, входять автомат розсіювання ІЧ-відбивачів та трасерів, а також приймач радіолокаційного опромінення ARP-39.
Для довідки:
Black Hawk має безліч модифікацій:
— YUH-60A — випробувальний вертоліт.
— UH-60A Black Hawk — основний варіант гелікоптера для армії США.
— UH-60C Black Hawk — модифікована версія вертольота для здійснення управління.
— EH-60C Black Hawk — виконання спеціальних операцій РЕБ.
— НН-60D Night Hawk — нічна модифікація вертольота, призначена для ВПС США.
— МН-60А Velcro Hawk — 30 машин UH-60А, модифіковані для виконання спеціальних операцій.
— МН-60А Embassy Hawk — модифікація вертольота для дій на європейському ТВД.
— CH-60E — варіант транспортного вертольота для морської піхоти США.
«Програма Degraded Visual Environment Mitigation, у рамках якої і створювалася система наведення та контролю польоту для UH-60 Black Hawk, мала надати армійській авіації здатність літати та маневрувати в „погіршеному візуальному середовищі“.
Експерти з авіоніки гелікоптерів ВПС США свого часу хотіли отримати обладнання для „штучного зору“, що дозволяло б пілотам гелікоптерів виконувати місії в умовах пилу, великої хмарності, сильного дощу чи снігу. У таких випадках пілоти можуть бути легко дезорієнтовані, оскільки вони втрачають різні візуальні сигнали». Такі деталі в коментарі Інформаційному агентству АрміяInform повідомив військовий експерт і директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець.
«Авіоніка Degraded Visual Environment Mitigation забезпечує підвищену безпеку польотів та експлуатаційні можливості, покращуючи ситуаційну обізнаність пілота у важких умовах. Ці системи використовують вхідні дані від декількох різних пасивних та активних датчиків, щоб у режимі реального часу забезпечити мультисенсорні зображення навколишньої обстановки», — резюмував свій коментар Сергій Згурець.
Сьогодні без жодних перебільшень можна говорити про те, що «Чорний яструб» — це бойова машина ХХI століття, незважаючи на те, що йому вже понад 50 років. У результаті розробки даного вертольота на світ з’явилася універсальна платформа для всіх родів військ, яка за сукупністю своїх характеристик займає лідируючі позиції у світі. Крім базової сухопутної версії UH-60, було розроблено 2 протичовнові вертольоти SH-60F Ocean Hawk і SH-60B Sea Hawk (ці вертольоти оснащені гідроакустичною станцією, що опускається, і магнітометрами). Також був спроєктований гелікоптер HH-60 Rescue Hawk, призначений для проведення військових пошуково-рятувальних, а також спецоперацій та лінійка гелікоптерів MH-60 Knighthawk, яка включає до свого складу гелікоптери вогневої підтримки, палубні гелікоптери, санітарні гелікоптери, гелікоптери проведення спецоперацій та постановники перешкод.
Нині вертоліт, як і раніше, активно поставляється на експорт. Сучасні моделі гелікоптера до краю насичені різним високотехнологічним обладнанням, що зі свого боку не дозволяє тривалий час зберігати машину поза ангаром і висуває високі вимоги до обслуговуючого персоналу. Прийняття на озброєння багатоцільового вертольота UH-60, який активно використовується всіма родами військ, а також на флоті, дозволило істотно скоротити витрати на експлуатацію і спростити обслуговування. В армії він замінив знаменитий UH-1 «Ірокез», а на флоті «СіСпрайт». Наразі гелікоптер успішно дублює завдання гелікоптерів вогневої підтримки та транспортних машин, а також замінює важкі гелікоптери SH-3 Sea King та морські тральщики MH-53.
Тим часом наприкінці червня цього року було ухвалено рішення, що корпорація Lockheed Martin модернізує гелікоптер UH-60 Black Hawk і продовжить термін експлуатації цієї легендарної машини до 2070 року. Про це заявив Ентоні Тайт (Anthony Tite), голова відділу розвитку бізнесу Lockheed Martin UK. План модернізації буде здійснюватися через дочірні компанії Lockheed Martin: Sikorsky та PZL Mielec. У Польщі виробництво гелікоптерів буде збільшено з 24 до 48 літальних апаратів на рік. UH-60 Black Hawk перебуває на озброєнні приблизно 30 країн, включаючи США, Австралію, Республіку Корея та Японію. І хоча цей вертоліт існує довше, ніж вік більшості солдатів, яких він нині підтримує, американська армія планує, що він перебуватиме на передовій ще 40 років і більше.
https://www.youtube.com/watch?v=2ngzaoJtUD4
@armyinformcomua
На Закарпатті врятували військовозобов’язаного чоловіка, який ледь не загинув, намагаючись переплисти Тису, щоб незаконно потрапити до Румунії.
Однією з головних переваг українських важких бомберів типу Vampire є здатність нести потужні заряди, які здатні не лише вражати цілі підрозділи російських піхотинців, а й знищувати будь-яке укриття, в якому ті спробують сховатися.
Командувач Сил безпілотних систем Роберт «Мадяр» Бровді показав пораненого російського штурмовика, який перед своєю смертю вирішив пообійматися з українським FPV-дроном.
На Північно-слобожанському напрямку екіпажі розвідувально-ударних дронів 73-го морського центру Сил спеціальних операцій системно знищують широкий спектр ворожих цілей — від дронів-«ждунів» і артилерії до засобів радіоелектронної боротьби та складів боєприпасів.
Президент України Володимир Зеленський упевнений, що далекобійні удари по російських стратегічних об’єктах створюють умови для наближення миру.
Правоохоронні органи викрили керівництво одного з комунальних підприємств Харкова, що належить до об’єктів критичної інфраструктури, у створенні власної схеми для ухилянтів.
від 20000 до 50000 грн
Запоріжжя
Василівський РТЦК та СП
від 21000 до 60000 грн
Вся Україна
43-тя окрема артилерійська бригада ім. Тараса Трясила
від 25000 до 125000 грн
Київ, Київська область
від 20100 до 120000 грн
Вінницькі Хутори, Вінницька область
Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…