ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Безталанний «Циклон»: експерт про сумну долю корабля рф, який так і не запустив жодної ракети

Новини Озброєння та техніка
Прочитаєте за: 6 хв. 23 Травня 2024, 6:36
Колаж: АрміяInform / Сергій Поліщук

«Як корабель назвеш, так він і попливе» — ця крилата фраза з відомого анімаційного фільму геніального українського режисера-мультиплікатора Давида Черкаського цілком дотична до долі російського ракетного корабля «Циклон».

І хоча флотоводці завжди злобно «шиплять», що кораблі не плавають, а ходять, МРК «Циклон» ще до своєї добудови був приречений саме плавати.

У ніч на 19 травня українським захисникам вдалось уразити російський малий ракетний корабель (МРК) «Циклон» в окупованому Севастополі. Про це повідомили в Генштабі ЗСУ.

«Сили оборони України вразили російський ракетний корабель „Циклон“ проєкту 22800», — заявили в Генштабі.

Деталі про цей плавзасіб кореспонденту АрміяInform розповів відомий дослідник озброєння, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.

З короткої довідки відомо, що МРК «Циклон» був закладений 2016 року в окупованому місті Керч, спущений на воду 2020 року, прийнятий до складу ЧФ ВМФ рф 12 липня 2023 року (заводський номер 801), вийшов на бойове чергування 22 серпня 2023 року.

«Циклон» став першим кораблем проєкту 22800 «Каракурт» у Чорному морі і четвертим кораблем цього проєкту на всіх флотах рф.

Малий ракетний корабель «Циклон» до ураження українською зброєю. Фото: мо рф.

— Андрію Івановичу, нагадайте, будь ласка, з чого взагалі почалася історія цих кораблів?

— Перш за все, розберімось із класифікацією. Малий ракетний корабель (МРК) — це витвір самобутньої «совдєповської ваєнна-марской» теорії, своєрідний ракетний катер-переросток.

Він має більші розміри, як порівняти з типовими ракетними катерами, трохи кращі морехідні якості і більшу автономність, а за рахунок наявності зенітно-ракетного комплексу може краще захистити себе від атаки з повітря.

Крім того, МРК може нести важчі ракети — а це особливо важливо з точки зору вже згаданої теорії. Адже «савєтскій ваєнна-марской флот» «заточувався» на боротьбу з американськими авіаносцями, а тут працював принцип: великому кораблю — велика ракета.

От і вийшли «совдєповські» протикорабельні ракети (ПКР) на порядок важчими від західних аналогів: ті важили сотні кілограмів, а совєтські вироби — тонни.

У підсумку МРК міг нести тільки обмежений набір озброєння, він не був універсальним.

Якщо в західних флотах обходились одним класом багатоцільових кораблів — корветами, які несли і протикорабельне, і протичовнове озброєння, то в совдєпії довелось розподіляти ці функції по двох окремих: МРК і МПК (малі протичовнові кораблі).

Першими совєтськими МРК стали кораблі проєкту 1234. З 1970-го по 1992 рік побудували 47 таких посудин, зокрема 10 — на експорт (по три в Алжир та Індію, чотири — у Лівію).

— Природно, що за часів розпалу Холодної війни нові конструкторські ідеї мали втілюватися в життя і в цих плавзасобах. У чому полягали такі новації?

— Заміною для 1234-го проєкту мали стати МРК нової ґенерації. При їхньому проєктуванні врахували модні в 60–70-х роках минулого століття тренди — динамічні принципи підтримання, які дозволяли суттєво зменшити гідродинамічний опір, а отже, підвищити швидкість.

Однак перший експеримент виявився провальним: дослідний МРК на підводних крилах проєкту 1240, побудований в 1979 р., списали вже в 1990-му (за два роки по тому він згорів в одній з бухт Севастополя, так і не дочекавшись порізки на брухт).

Після цього від будівництва МРК на підводних крилах відмовились, хоч МПК за такою схемою кілька штук побудували (два з них, яких розпад СРСР застав на стапелях корабельні у Феодосії, навіть були формально зараховані до складу ВМС України, але їх так і не добудували).

А ось інша концепція — скегового корабля на повітряній подушці (КПП) — виявилась трохи більш «живучою». У чому суть такої концепції?

Скеговий КПП — це своєрідний катамаран, між корпусами якого може нагнітатись повітря. Завдяки цьому осадка зменшується, відповідно знижується гідродинамічний опір, і збільшується швидкість.

Малий ракетний корабель «Циклон» до ураження українською зброєю. Фото: мо рф

— Тут варто зробити певну паузу: зацікавлені читачі зможуть знайти розвиток даної теми у відкритих джерелах інформації, а ми ж, Андрію Івановичу, давайте перейдемо до більш сучасних рішень в галузі МРК, до яких належав і наш сьогоднішній «герой-потопельник».

— Проєкт 22800, згаданий у зведенні ГШ ЗСУ, став, з одного боку, логічним розвитком цієї концепції МРК. А з іншого — спробою знайти швидку і дешеву заміну фрегатам 11356Р, будівництво яких за порєбріком змушені були згорнути через припинення поставок з України газових турбін.

На проєкті 22800 застосували скріпні дизелі, але й з ними були проблеми. Та про це трохи згодом.

Фактично «Каракурт» є заміною проєкту 11356Р лише в одному аспекті — як носій крилатих ракет «Калібр».

Так само, як і фрегат, він має восьмизарядну установку вертикального пуску для таких ракет. Протичовного озброєння на «Каракурті» зовсім немає, зенітне — призначене лише для самооборони і представлене комплексом «Панцирь-М», який є морським варіантом сухопутного «Панциря». Ну, і на додачу до всього — 100-мм артилерійська установка А-190.

— Що відомо про їхні основні тактико-технічні дані?

— Кораблі проєкту 22800 завдовжки 67 м, завширшки 11 м, мають осадку 4 м. За останнім параметром вони переважають інші малі носії «Калібрів» — МРК проєкту 21631 «Буян-М» (у тих осадка становить лише 2,6 м). Тобто, на відміну від мілководного «Буяна-М», «Каракурт» має трохи кращі морехідні властивості.

— Якщо з озброєнням у росіян все якось більш-менш складалося, то от «серця» їхніх плавзасобів періодично «барахлили», і в рф здебільшого покладалися на двигуни від фірм із «загниваючого Заходу»…

 Оскільки випуск корабельних газових турбін за порєбріком досі не спромоглись налагодити (за совєтів монополістом у цій галузі був миколаївський завод), на «Каракурти» поставили дизелі — так само, як і на «Буянах».

Але реалізація проєкту «Буян-М» починалась у «досанкційний» період, тому на цих кораблях ставили нормальні німецькі дизелі, а потім — їхні китайські клони.

А ось МРК проєкту 22800 почали будувати у 2015 р., тобто жодних шансів отримати для них нормальні двигуни не було. Довелось обходитись «атєчєствєнним» продуктом — двигунами М-507Д-1 виробництва завода «Звєзда» (місто Санкт-Лєнінбург).

Макет двигуна М-507. Фото: судострой

Кожен МРК потребує трьох таких двигунів потужністю по 8 тис. к.с. З точки зору як виробників, так і експлуатантів, М-507Д-1 — справжнісінький кошмар: це творіння «сумрачного козломордого гєнія» має аж 112 циліндрів!

Фактично це спарена установка двох 56-циліндрових дизелів, поєднаних спільною головною передачею. Ресурс двигуна невисокий — 2,5–3 тис. годин, а заміна — трудомістка. Для порівняння — у німецьких двигунів ресурс сягає 10–15 тис. годин.

Надзвичайно складний і трудомісткий у виготовленні двигун не має шансів на масовий випуск. «Звєзда» продукує М-507Д-1 в гомеопатичних дозах, що й позначилось на темпах будівництва «Каракуртів». Сама ж силова установка є морально застарілою — двигуни М-507 встановлювались ще на МРК проєкту 1234, які будувались з 1967 року!

— На який обсяг кораблів цього проєкту розраховувало кремлівське мінубивств?

— «Ваєнна-марской» флот рф замовив 18 «Каракуртів». Контракт на сім з них отримала фірма «Пелла» з Атрадного на Балтиці. Причому три з них мали будуватись на заводі «Море» в тимчасово окупованій Феодосії.

З цієї кількості у 2018–2020 рр. склад Балтійського флоту поповнили три кораблі, після чого настала пауза, зумовлена затримками з постачанням двигунів. Четвертий корабель «Пелли» тільки проходить випробування.

Три корпуси, побудовані у Феодосії, у жовтні-листопаді 2019 р. спустили на воду і перетягнули внутрішніми водними шляхами на Балтику, де вони і стоять у черзі за двигунами. Ще шість «Каракуртів» замовили далекосхідним корабельням — з них наразі жоден не готовий.

П’ять МРК проєкту 22800 замовили Зєлєнодольському заводу (на Волзі). Будівництво частини з них передали в Керч.

Малий ракетний корабель «Циклон» до ураження українською зброєю. Фото: мо рф

З цієї кількості у стрій був введений лише один — у липні 2023 р. склад ОЗУ «Чєрнаморскій флот» поповнив МРК «Циклон». Той самий, про який ми сьогодні ведемо мову.

Будівництво його тривало сім років (без двох тижнів). При цьому під час заводських випробувань на цьому кораблі примудрились угробити всі три головні передачі через неправильне центрування під час монтажу. Тож доля отого «Циклону» була нещасливою фактично від народження і аж до проходження у фарватері крейсера «москва» у відомому напрямку.

А підсумував нещасливу долю цього плавзасобу в ефірі телемарафону спікер Сил оборони Півдня Дмитро Плетенчук: «Знищений у Севастополі російський ракетний корабель „Циклон“, що став на озброєння Чорноморського флоту рф минулого року, так і не встиг жодного разу запустити ракету».

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Заплив холодною Тисою ледь не став для ухилянта фатальним

Заплив холодною Тисою ледь не став для ухилянта фатальним

На Закарпатті врятували військовозобов’язаного чоловіка, який ледь не загинув, намагаючись переплисти Тису, щоб незаконно потрапити до Румунії.

«Від них не сховаєшся» — бригада «Рубіж» продемонструвала переваги своїх важких бомберів

«Від них не сховаєшся» — бригада «Рубіж» продемонструвала переваги своїх важких бомберів

Однією з головних переваг українських важких бомберів типу Vampire є здатність нести потужні заряди, які здатні не лише вражати цілі підрозділи російських піхотинців, а й знищувати будь-яке укриття, в якому ті спробують сховатися.

Поранений росіянин перед смертю вирішив пообійматися з українським FPV

Поранений росіянин перед смертю вирішив пообійматися з українським FPV

Командувач Сил безпілотних систем Роберт «Мадяр» Бровді показав пораненого російського штурмовика, який перед своєю смертю вирішив пообійматися з українським FPV-дроном.

Від «ждунів» до артилерії та РЕБ: «морські котики» показали «зачистку» на Сумщині

Від «ждунів» до артилерії та РЕБ: «морські котики» показали «зачистку» на Сумщині

На Північно-слобожанському напрямку екіпажі розвідувально-ударних дронів 73-го морського центру Сил спеціальних операцій системно знищують широкий спектр ворожих цілей — від дронів-«ждунів» і артилерії до засобів радіоелектронної боротьби та складів боєприпасів.

«Нашу влучність вже видно» — Президент анонсував нарощування далекобійних ударів по рф

«Нашу влучність вже видно» — Президент анонсував нарощування далекобійних ударів по рф

Президент України Володимир Зеленський упевнений, що далекобійні удари по російських стратегічних об’єктах створюють умови для наближення миру.

Заброньовані «мертві душі»: у Харкові депутат міськради створив власну схему для ухилянтів

Заброньовані «мертві душі»: у Харкові депутат міськради створив власну схему для ухилянтів

Правоохоронні органи викрили керівництво одного з комунальних підприємств Харкова, що належить до об’єктів критичної інфраструктури, у створенні власної схеми для ухилянтів.

ВАКАНСІЇ

Стрілець

від 20500 до 21500 грн

Київ

Військова частина 2260 НГУ

Снайпер

від 21000 до 121000 грн

Краматорськ

81 ОАеМБр

Пілот, оператор безпілотних літальних апаратів

від 50000 до 120000 грн

Покровськ

Бахмутський ОБ ТрО (Військова частина А7270)

Монтажник мереж зв’язку (інтернет)

від 50000 до 120000 грн

Ужгород

68 ОЄБр ім. Олекси Довбуша

Начальник медичного пункту в артилерійський підрозділ

від 23600 до 123600 грн

Луцьк, Волинська область

Стрілець

від 50000 до 120000 грн

Дніпро

ТРО 234 бат 128 бригада ВЧ А7409

--- ---