Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…
У першому повітряному бою винищувачів НАТО F-16 Fighting Falcons пілотам довелося зіткнутися одразу з шістьма ворожими літаками, які завдавали авіаударів по наземних цілях.
Протидіяти ворогу довелось з критично низьким запасом палива, однак висока маневровість та швидкість надзвукових літаків і сучасні ракети класу «повітря — повітря» з радіолокаційним і тепловим наведенням визначили результат бою — ворог програв всуху.
Про унікальний бій, який наочно довів високі бойові якості винищувачів F-16 через багато років після прийняття їх на озброєння, розповідає АрміяInform.
Перша ланка F-16 вступила в бій з ворожими літаками вже за кілька хвилин після їхнього радіолокаційного виявлення. Саме вона завдала ворогу найбільших втрат, однак через брак палива була змушена вийти з бою для дозаправки.
Результати другої пари F-16, що продовжила бій, виявились скромнішими, утім, загальний підсумок бою вражає — п’ять знищених і одна пошкоджена ворожа бойова машина, троє загиблих і один поранений ворожий льотчик.
При цьому пілоти F-16 застосували в бою всього п’ять ракет:
Цей унікальний повітряний бій, який став першим в історії авіації НАТО, відбувся 30 років тому, 28 лютого 1994 року, під час Боснійської війни 1992–1995 років.
Того дня близько 06:35 ранку, перебуваючи в повітряному просторі Угорщини, літак далекої радіолокаційної розвідки НАТО AWACS (англ. Airborne early Warning and Control System — авіаційна система раннього попередження та управління) виявив ворожі повітряні цілі в небі над Боснією та Герцеговиною на південь від міста Баня-Лука.
Це були шість легких штурмовиків СОКО J-21 «Яструб» 105-ї бригади Сербського війська Країни, які завдавали бомбових ударів по військовому заводу боснійських мусульман «Братство» в Нові-Травнику. Прикриття забезпечували два винищувачі-бомбардувальники і штурмовики СОКО J-22 Орао Війська Республіки Сербської.
Пілоти J-21 «Яструб» двічі проігнорували вимогу покинути заборонену для польотів зону, продовживши бомбардування. Після цього їх атакувала перша ланка F-16 — винищувачі Black 03 та Black 04.
Ці літаки належали до базованої в німецькому Рамштайні 526-ї винищувальної ескадрильї «Чорні лицарі». У межах операції НАТО «Денай флайт» (Deny Flight), метою якої було забезпечення безпольотної зони над Боснією і Герцеговиною за рішенням ООН, їх приєднали до 401-ї тимчасової оперативної групи, що діяла з муніціпалітету Авіано в Італії.
Пілотували винищувачі F-16 капітан Роберт Гордон Райт (Robert Gordon Wright) з позивним «Вілбур» (Wilbur) та його ведений капітан Скотт О’Грейді (Scott Francis O’Grady) з позивним «Башер 52» (Basher 52).
Вступивши в бій о 06:45, капітан Роберт Гордон Райт ракетою AIM-120 AMRAAM підбив перший J-21 «Яструб», що летів на висоті близько 1500 м.
Інші «Яструби» різко знизились до висоти менш ніж 100 м, щоб сховатися від радарів і, маневруючи у гірській місцевості, втекти.
Роберт Райт продовжив переслідування і збив ще два «Яструби», застосувавши цього разу дві ракети AIM-9 Sidewinder з інфрачервоним наведенням.
Витративши під час маневрування значну кількість палива, Роберт Райт передав переслідування ворога веденому ланки Скотту О’Грейді. Той знизився і так само атакував ворога ракетою AIM-9 Sidewinder, але не влучив.
Оскільки F-16 майже вичерпали запаси палива, їм довелось вийти з бою для дозаправки від літака Boeing KC-135 Stratotanker, що кружляв у небі над Адріатичним морем. На заміну Black 03 та Black 04 прийшла інша ланка F-16 526-ї винищувальної ескадрильї з позивними Knight 25 та Knight 26.
Їх пілотували капітан Стів Аллен (Steve Allen) з позивним «Йогі» та полковник Джон Меєр (John Meyer) з позивним «Джейс» (Jace). О 06:50 Knight 25 та Knight 26 сіли на хвіст трьом «Яструбам», які продовжували летіти до авіабази Удбина в Республіці Сербська Країна.
Стіву Аллену за допомогою ракети AIM-9 Sidewinder вдалось збити ще один ворожий літак, тоді як Джон Меєр змушений був відмовитись від атаки, бо втратив радіолокаційний контакт із ціллю.
Паливо обох винищувачів F-16 Knight 25 та Knight 26 закінчувалось так само, як і в попередньої ланки. Також вони наближались до міжнародного кордону, перетинати який не мали права.
Це змусило Стіва Аллена та Джона Меєра відмовитись від переслідування і летіти на дозаправку, після якої вони поновили патрулювання в небі над Боснією.
З шести літаків J-21 «Яструб» до авіабази Удбина сильно ушкодженим дістався лише один. Чотири були збиті внаслідок прямих влучань, п’ятий розбився через вибух ракети, яка хоча і не влучила, однак вибухнула достатньо близько, щоб завдати йому суттєвої шкоди і позбавити керування.
Троє пілотів J-21 «Яструб» — капітани Ранко Вукмірович, Звездан Пешич та Горан Зарич загинули. Ще двоє — капітани Урош Студен та Златко Мікеревич — успішно катапультувалися. Єдиним, кому вдалося дістатись аеродрому, став Златан Црналич.
Так під час першого в історії бойового застосування винищувачів НАТО F-16 «Бойові соколи» переконливо довели свої високі бойові якості, забезпечивши перемогу над ворогом.
@armyinformcomua
Українському захиснику з бригади «Форпост» довелося двічі зазирнув в обличчя смерті, проте, попри отримані поранення він повернувся до лав Сил оборони.
У Новоторецькому бійці 425-го окремого штурмового полку «Скеля» влаштували успішну засідку на ворожу штурмову групу. Вони дочекалися, поки четверо окупантів зберуться разом, після чого знищили їх вогнем зі стрілецької зброї та FPV-дронами.
У середу, 8 жовтня, Кабінет міністрів спрямував понад 36 млрд гривень на потреби Міністерства оборони.
Правоохоронні органи викрили на Волині організаторів ще однієї схеми з незаконного переправлення за кордон військовозобов’язаних чоловіків.
Українські воїни не дають російським окупантам закріплюватись на Північно-Слобожанському напрямку, позбавляючи їх будь-яких укриттів.
До відбудови та модернізації центрів для реабілітації військовослужбовців Сил оборони приєдналися п’ять країн-членів Північноатлантичного альянсу.
від 20000 до 22000 грн
Львів
Державна прикордонна служба України
Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…