ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Чотири F-16 збили п’ять ворожих літаків з шести: унікальний для НАТО авіабій

Новини Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 15 Лютого 2024, 7:37
Ілюстративне фото

У першому повітряному бою винищувачів НАТО F-16 Fighting Falcons пілотам довелося зіткнутися одразу з шістьма ворожими літаками, які завдавали авіаударів по наземних цілях.

Протидіяти ворогу довелось з критично низьким запасом палива, однак висока маневровість та швидкість надзвукових літаків і сучасні ракети класу «повітря — повітря» з радіолокаційним і тепловим наведенням визначили результат бою — ворог програв всуху.

Про унікальний бій, який наочно довів високі бойові якості винищувачів F-16 через багато років після прийняття їх на озброєння, розповідає АрміяInform.

Перша ланка F-16 вступила в бій з ворожими літаками вже за кілька хвилин після їхнього радіолокаційного виявлення. Саме вона завдала ворогу найбільших втрат, однак через брак палива була змушена вийти з бою для дозаправки.

Результати другої пари F-16, що продовжила бій, виявились скромнішими, утім, загальний підсумок бою вражає — п’ять знищених і одна пошкоджена ворожа бойова машина, троє загиблих і один поранений ворожий льотчик.

При цьому пілоти F-16 застосували в бою всього п’ять ракет:

  • дві одиниці AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) — всепогодна керована ракета з радіолокаційним наведенням класу «повітря — повітря» середньої дальності, призначена для ураження повітряних цілей за межами прямої видимості;
  • три одиниці AIM-9 Sidewinder (Air Intercept Missile) — ракета класу «повітря — повітря» ближнього радіуса дії з інфрачервоною (тепловою) системою самонаведення.

Цей унікальний повітряний бій, який став першим в історії авіації НАТО, відбувся 30 років тому, 28 лютого 1994 року, під час Боснійської війни 1992–1995 років.

Того дня близько 06:35 ранку, перебуваючи в повітряному просторі Угорщини, літак далекої радіолокаційної розвідки НАТО AWACS (англ. Airborne early Warning and Control System — авіаційна система раннього попередження та управління) виявив ворожі повітряні цілі в небі над Боснією та Герцеговиною на південь від міста Баня-Лука.

Це були шість легких штурмовиків СОКО J-21 «Яструб» 105-ї бригади Сербського війська Країни, які завдавали бомбових ударів по військовому заводу боснійських мусульман «Братство» в Нові-Травнику. Прикриття забезпечували два винищувачі-бомбардувальники і штурмовики СОКО J-22 Орао Війська Республіки Сербської.

СОКО J-21 «Яструб» (сербською СОКО J-21 Јастреб)

Пілоти J-21 «Яструб» двічі проігнорували вимогу покинути заборонену для польотів зону, продовживши бомбардування. Після цього їх атакувала перша ланка F-16 — винищувачі Black 03 та Black 04.

Ці літаки належали до базованої в німецькому Рамштайні 526-ї винищувальної ескадрильї «Чорні лицарі». У межах операції НАТО «Денай флайт» (Deny Flight), метою якої було забезпечення безпольотної зони над Боснією і Герцеговиною за рішенням ООН, їх приєднали до 401-ї тимчасової оперативної групи, що діяла з муніціпалітету Авіано в Італії.

Пілотували винищувачі F-16 капітан Роберт Гордон Райт (Robert Gordon Wright) з позивним «Вілбур» (Wilbur) та його ведений капітан Скотт О’Грейді (Scott Francis O’Grady) з позивним «Башер 52» (Basher 52).

СОКО J-22 Орао

Вступивши в бій о 06:45, капітан Роберт Гордон Райт ракетою AIM-120 AMRAAM підбив перший J-21 «Яструб», що летів на висоті близько 1500 м.

Інші «Яструби» різко знизились до висоти менш ніж 100 м, щоб сховатися від радарів і, маневруючи у гірській місцевості, втекти.

Роберт Райт продовжив переслідування і збив ще два «Яструби», застосувавши цього разу дві ракети AIM-9 Sidewinder з інфрачервоним наведенням.

Малюнок Ріка Хертера (Rick Herter) «Жало чорної гадюки» (Sting of the Black Viper) — художнє зображення ураження літака J-21 «Яструб» ракетою з F-16 Fighting Falcon під час повітряного бою 28 лютого 1994 року
Малюнок Ріка Хертера (Rick Herter) «Жало чорної гадюки» (Sting of the Black Viper) — художнє зображення ураження літака J-21 «Яструб» ракетою з F-16 Fighting Falcon під час повітряного бою 28 лютого 1994 року

Витративши під час маневрування значну кількість палива, Роберт Райт передав переслідування ворога веденому ланки Скотту О’Грейді. Той знизився і так само атакував ворога ракетою AIM-9 Sidewinder, але не влучив.

Оскільки F-16 майже вичерпали запаси палива, їм довелось вийти з бою для дозаправки від літака Boeing KC-135 Stratotanker, що кружляв у небі над Адріатичним морем. На заміну Black 03 та Black 04 прийшла інша ланка F-16 526-ї винищувальної ескадрильї з позивними Knight 25 та Knight 26.

Їх пілотували капітан Стів Аллен (Steve Allen) з позивним «Йогі» та полковник Джон Меєр (John Meyer) з позивним «Джейс» (Jace). О 06:50 Knight 25 та Knight 26 сіли на хвіст трьом «Яструбам», які продовжували летіти до авіабази Удбина в Республіці Сербська Країна.

Boeing KC-135 Stratotanker заправляє паливом F-16 Fighting Falcon (фото ілюстративне)
Boeing KC-135 Stratotanker заправляє паливом F-16 Fighting Falcon (фото ілюстративне)

Стіву Аллену за допомогою ракети AIM-9 Sidewinder вдалось збити ще один ворожий літак, тоді як Джон Меєр змушений був відмовитись від атаки, бо втратив радіолокаційний контакт із ціллю.

Паливо обох винищувачів F-16 Knight 25 та Knight 26 закінчувалось так само, як і в попередньої ланки. Також вони наближались до міжнародного кордону, перетинати який не мали права.

Це змусило Стіва Аллена та Джона Меєра відмовитись від переслідування і летіти на дозаправку, після якої вони поновили патрулювання в небі над Боснією.

Випадково злетів у повітря. Інцидент, який міг поставити хрест на проєкті F-16
Випадково злетів у повітря. Інцидент, який міг поставити хрест на проєкті F-16

З шести літаків J-21 «Яструб» до авіабази Удбина сильно ушкодженим дістався лише один. Чотири були збиті внаслідок прямих влучань, п’ятий розбився через вибух ракети, яка хоча і не влучила, однак вибухнула достатньо близько, щоб завдати йому суттєвої шкоди і позбавити керування.

Троє пілотів J-21 «Яструб» — капітани Ранко Вукмірович, Звездан Пешич та Горан Зарич загинули. Ще двоє — капітани Урош Студен та Златко Мікеревич — успішно катапультувалися. Єдиним, кому вдалося дістатись аеродрому, став Златан Црналич.

Так під час першого в історії бойового застосування винищувачів НАТО F-16 «Бойові соколи» переконливо довели свої високі бойові якості, забезпечивши перемогу над ворогом.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
«Двічі дивився в очі смерті» — історія «Колючого», який повернувся на службу попри важкі поранення

«Двічі дивився в очі смерті» — історія «Колючого», який повернувся на службу попри важкі поранення

Українському захиснику з бригади «Форпост» довелося двічі зазирнув в обличчя смерті, проте, попри отримані поранення він повернувся до лав Сил оборони.

Вичекали, поки зберуться в купу: штурмовики «Скелі» влаштували ідеальну засідку на групу росіян

Вичекали, поки зберуться в купу: штурмовики «Скелі» влаштували ідеальну засідку на групу росіян

У Новоторецькому бійці 425-го окремого штурмового полку «Скеля» влаштували успішну засідку на ворожу штурмову групу. Вони дочекалися, поки четверо окупантів зберуться разом, після чого знищили їх вогнем зі стрілецької зброї та FPV-дронами.

Денис Шмигаль: Кабмін спрямував понад 36 млрд гривень на потреби Міноборони

Денис Шмигаль: Кабмін спрямував понад 36 млрд гривень на потреби Міноборони

У середу, 8 жовтня, Кабінет міністрів спрямував понад 36 млрд гривень на потреби Міністерства оборони.

На Волині викрили схему з незаконного переправлення ухилянтів за кордон

На Волині викрили схему з незаконного переправлення ухилянтів за кордон

Правоохоронні органи викрили на Волині організаторів ще однієї схеми з незаконного переправлення за кордон військовозобов’язаних чоловіків.

«Сталевий кордон» позбавляє окупантів укриттів на Північно-Слобожанському напрямку

«Сталевий кордон» позбавляє окупантів укриттів на Північно-Слобожанському напрямку

Українські воїни не дають російським окупантам закріплюватись на Північно-Слобожанському напрямку, позбавляючи їх будь-яких укриттів.

Вже п’ять країн-членів НАТО приєдналися до відбудови військових реабілітаційних центрів в Україні

Вже п’ять країн-членів НАТО приєдналися до відбудови військових реабілітаційних центрів в Україні

До відбудови та модернізації центрів для реабілітації військовослужбовців Сил оборони приєдналися п’ять країн-членів Північноатлантичного альянсу.

ВАКАНСІЇ

Головний спеціаліст юридичного відділу

від 16000 до 16000 грн

Київ

Військова частина A2330

Інспектор прикордонної служби (1, 2 кат.), технік

від 20000 до 22000 грн

Львів

Державна прикордонна служба України

Механік-моторист

від 20000 до 120000 грн

Запоріжжя

65 ОМБр

Оператор БПЛА (контракт ЗСУ)

Запоріжжя

Заводський РТЦК та СП

Гранатометник у військову частину А4935

від 20000 до 120000 грн

Рівне, Рівненська область

Гранатометник

від 20000 до 120000 грн

Київ

21 окремий батальйон спеціального призначення

--- ---