ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Як відбувався перший в Україні авіаційний парад

Blogger pool Публікації
Прочитаєте за: 4 хв. 24 Серпня 2022, 11:06
Photo/Efrem Lukatsky

Один за одним чотири Мі-8 – із Державним Прапором України та прапорами видів Збройних Сил – велично пролетіли над аеродромом «Чайка» під гучні оплески захоплених глядачів. Так 25 років тому, 24 серпня 1997-го, у передмісті Києва розпочався перший в Україні авіаційний парад. 

Масштабне авіаційне шоу, присвячене дню проголошення Незалежності України, запам’яталось надовго, адже відбувалося вперше. Уперше десятки тисяч українців наживо побачили авіаційну міць держави. У параді взяли участь літаки майже всіх родів авіації: винищувачі МіГ-29, МіГ-23 та Су-27, штурмовики Су-25, бомбардувальники Су-24, винищувачі-бомбардувальники Су-17, транспортник Іл-76, навчально-тренувальні L-39. Були залучені й дальній надзвуковий стратегічний бомбардувальник Ту-22 та надзвуковий стратегічний бомбардувальник-ракетоносець Ту-160, для якого цей виступ став лебединою піснею в Україні. Демонстрували майстерність і пілоти спортивної авіації.

Усього в параді взяли участь 25 типів літальних апаратів. На окремій трибуні за проходженням літаків спостерігало вище керівництво України – Президент, Міністр оборони, Прем’єр-міністр, Голова Верховної Ради тощо. 

– Аеродром «Чайка» обрали із міркувань безпеки, аби уникнути проходження техніки над містом, – пригадує генерал-майор у відставці Володимир Алексєєв, тоді заступник начальника бойової підготовки ВПС України, а на авіапараді у 1997 році – керівник польотів. – Також «Чайка» була оптимально розташована з огляду на підхід літаків до аеродрому з місць постійної дислокації авіаційних підрозділів. 

З інтервалом у 1 хвилину вертольоти та літаки виконували свій прохід. Усе відбувалось із точністю швейцарського годинника. Аби досягти такої злагодженості, льотчики, відпрацьовуючи індивідуальну майстерність і групову злітаність, безперервно тренувались упродовж двох місяців. 

На парад усі літаки піднімались із різних аеродромів по всій країні. Так, над Прилуками відбувалася зустріч Ту-160, який там базувався, із миргородськими Су-27 та Ту-22, що злітали з Полтави. Групи збиралися в стрій також над Прилуками, і вже далі за маршрутом до них прилаштовувалися МіГ-29 з Василькова. 

– Найскладнішим було розрахувати час проходження кожної машини, які летять з надто різними швидкостями. Обчислити час, швидкість, відстань із такою точністю, щоб і тихохідний вертоліт чи літак, і швидкісний винищувач пройшли гарним строєм – завдання не з легких. Але наші штурмани під керівництвом генерал-майора Сергія Сафронова, тоді головного штурмана ВПС ЗСУ, продемонстрували неймовірну майстерність. Вони спланували зліт кожної машини так, щоб ті над аеродромом йшли із хвилинним інтервалом. Усе було прораховано. Штурмани впорались на відмінно. 

Філігранності в розрахунках вимагало не лише складання плану проходження літальних апаратів. Довелось організаторам поморочити голову і з підвішуванням прапорів до вертольотів, що відкривали авіапарад. Як пригадує Володимир Алексєєв, розрахунок ваги підвісів забрав трохи часу.

– Було кілька варіантів, поки нарешті підібрали потрібну вагу піску, яким наповнювали мішки для врівноваження. Адже потрібно було зробити так, щоб мотузка, на якій кріпився прапор, не намоталась на гвинт або не перекрутилась, щоб звисала вертикально таким чином, аби стяг гарно майорів. Впорались і з цим. 

Того року на «Чайці» уперше пілотажна група «Українські соколи», створена у 1995-му, виступила у складі 6 МіГ-29. До цього вони виконували програму лише четвіркою – ромбом. Окрім того, на показі військові льотчики Микола Коваль на Су-27 та Олександр Головань на МіГ-29 блискуче виконали фігури вищого пілотажу. Це вже пізніше українці звикли, що військові пілоти – аси. А тоді на «Чайці» глядачі із захватом споглядали, як винищувачі майстерно крутять «бочку», зі швидкістю майже 0 зависають у вищій точці «дзвону» чи замикають «мертву петлю».  

25 років тому єдиний свій виступ здійснила й українська пілотажна група «Українські козаки» на L-39. Через трагічні події групу незабаром розформували. 

Але не лише на літаках авіатори вражали глядачів. Герой України Юрій Тішков виконав бездоганний пілотаж на гелікоптері Ка-27. Таких віражів, розворотів,  спіралей та інших фігур майже ніхто з присутніх ніколи не бачив.

Свою майстерність на авіашоу продемонстрували і пілоти спортивної авіації. Начальник Центрального аероклубу України ім. О.К. Антонова Володимир Грибанов на польському навчально-спортивному  літаку «Вільга»  хвацько покрутився і під шалені оплески глядачів здійснив посадку на майданчик  розміром приблизно 50х50 метрів перед трибуною. 

«То було щось незабутнє, вражаюче! – пригадував вже через роки один із глядачів. – Пам’ятаю, летить МіГ-29 так низько, тихо-тихо, із невеликим свистом, а як тільки пролетів – рев, аж мурахи по спині. А що наші «Соколи» витворяли…» 

Сьогодні, як і 25 років тому, українці можуть пишатись своєю військовою авіацією. Українські військові аси й у 2014 році, і цьогоріч показують високий професіоналізм, патріотизм і героїзм, перемагаючи ворога у повітряних боях та рівняючи з землею позиції російських окупантів. 

 

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
«Допомагало бажання жити»: прикордонник 82 доби утримував позицію на Вовчанському напрямку

«Допомагало бажання жити»: прикордонник 82 доби утримував позицію на Вовчанському напрямку

Прикордонник бригади «Форпост» Державної прикордонної служби України з позивним «Судак» протягом 82 діб безперервно утримував бойову позицію на Вовчанському напрямку. Цей період військовий називає найважчим випробуванням у своєму житті.

Українська делегація готується до зустрічі з американською стороною в Берліні

Українська делегація готується до зустрічі з американською стороною в Берліні

Президент України Володимир Зеленський повідомив про підготовку до зустрічі з американською стороною, під час якої сторони опрацьовують ключові деталі майбутніх домовленостей у сфері безпеки.

На Олександрівському напрямку українські війська відбили 13 атак противника

На Олександрівському напрямку українські війська відбили 13 атак противника

Від початку доби ворог 95 разів атакував позиції Сил оборони.

Ворог завдав удару по Сумщині: загинув цивільний мешканець

Ворог завдав удару по Сумщині: загинув цивільний мешканець

Унаслідок прицільного удару ворога загинув цивільний мешканець Великописарівської громади.

Не почують і не доїдуть: прикордонники знищили транспорт та технічні засоби ворога

Не почують і не доїдуть: прикордонники знищили транспорт та технічні засоби ворога

На Південно-Слобожанському напрямку прикордонники підрозділу «Стрікс» уразили укриття, авто та антени ворога.

Президент прибув до Німеччини для переговорів з американською делегацією

Президент прибув до Німеччини для переговорів з американською делегацією

Президент України Володимир Зеленський прибув до Берліну, де сьогодні запланована зустріч з американською переговорною командою.

ВАКАНСІЇ

Військовослужбовець в ЗСУ

від 20100 до 120100 грн

Луцьк

Старобільський РТЦК та СП

Стрілець

від 50000 до 120000 грн

Бучач

Третій відділ Чортківського РТЦК та СП

Кулеметник (ЗСУ) вся Україна

від 20277 до 120277 грн

Вся Україна

116 ОМБр

Механік-водій, військовослужбовець у ЗСУ

від 50000 до 120000 грн

Київ

66 ОМБр ім. князя Мстислава Хороброго

Старший механік, водій

від 20000 до 120000 грн

Краматорськ

23 ОМПБ 56 ОМПБр

Механік, військовослужбовець | Військова частина А2166

від 24000 до 54000 грн

Львів, Львівська область

--- ---