Досі навколо станції існує 30-кілометрова зона відчуження. Унаслідок аварії близько 5 млн гектарів земель виведено із сільськогосподарського користування. Досі людство стикається з наслідками цієї аварії….
Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені O.O. Морозова нині – це науково-виробниче машинобудівне підприємство, що виконує роботи з проєктування, виготовлення дослідних зразків броньованих військових машин, їх випробування, постановки на серійне виробництво та супроводження його, а також безпосереднє виконання серійного виробництва деяких розроблених зразків. Кореспонденту АрміяInform вдалося дізнатися, чим нині живе підприємство, які в нього існують проблеми і що можуть запропонувати фахівці підприємства для Збройних Сил.
Перший танк, розроблений танковою конструкторською групою на ХПЗ, був двобаштовий танк Т-12. Мала башта з кулеметом калібру 7,62 мм та велика башта з гарматою 45 мм й кулеметом 7,62 мм. Кулемет калібру 7,62 мм розміщений у корпусі танка. Із 1931 по 1939 роки танкове КБ розробило серію швидкісних колісно-гусеничних танків БТ-2, БТ-5, БТ-7.
Також на танковому КБ створили танк Т-34, який прийняли на озброєння у 1939-му та в подальшому вдосконалили. Крім того, ХКБМ супроводжувало серійне виробництво танка Т-55 і брало участь у вдосконаленні виробу.
Начальник організаційно-аналітичного сектору підприємства, Лауреат премії Президента України для молодих вчених, кандидат технічних наук Сергій Стрімовський розповів, що у шістдесятих роках конструкторське бюро створило новий танк Т-64. Він мав механізм заряджання, систему стабілізації озброєння, потужний двигун, планетарні коробки передач і торсіонну підвіску. Він технічно випередив світових виробників того часу на 15-20 років і став фундаментом для подальшого танкобудування в Україні.
‒ Танки Т-64 і нині на озброєнні ЗСУ. Їх безперервно вдосконалюють наші фахівці до сучасного рівня згідно з розробленими у ДП «ХКБМ» програмами модернізації, що враховують досвід бойового застосування, ‒ зазначив Сергій Стрімовський.
За його словами, на підприємстві також створено серійний танк Т-80УД. Він є останньою розробкою «ХКБМ» у радянську добу.
Наразі ДП «ХКБМ» має всі необхідні ресурси й технологічні можливості для розроблення, виготовлення і випробування броньованих військових машин та засоби навчання.
До складу підприємства нині входять конструкторські підрозділи, дослідно-експериментальна та виробнича бази, випробувальний полігон, а найголовніше – висококваліфіковані інженери та конструктори.
До речі, недавно деякі ЗМІ повідомляли, що працівників «ХКБМ» планують перевести на неповний робочий тиждень. Зокрема, що вони працюватимуть один день на тиждень. Сергій Стрімовський пояснив: ця інформація не відповідає дійсності.
На підприємстві відбувається омолодження колективу, адже багато працівників пішли на пенсію і їх замінили молоді співробітники.
У перші роки Незалежності України в умовах порушення господарських відносин із підприємствами ОПК, завдяки розробці і поставці 320 танків Т-80УД до Республіки Пакистан, «ХКБМ» стало головним підприємством бронетанкобудівної галузі країни, яке об’єднало профільні виробництва.
Пакистанський контракт дозволив вкласти кошти в розробку танку Т-84, який на десять років став візитівкою підприємства, брав участь у багатьох міжнародних виставках і тендерах. За тактико-технічними характеристиками він перевершував зразки танків закордонних виробників. До речі, є його модифікація з 120-мм гарматою стандарту НАТО.
Інші суттєві успіхи для ДП «ХКБМ» ‒ це контракти з Республікою Ірак на постачання бронетранспортерів БТР-4Е, з Китаєм на виконання робіт зі встановлення моторно-трансмісійних відділень українського виробництва у китайській БРЕМ, з Республікою Союз М’янма на організацію виробництва бронетранспортерів БТР-4 на їхній заводах.
Нині для Республіки Пакистан виконують модернізацію раніше поставлених танків Т-80УД, технічний супровід виготовлення Заводом імені Малишева моторно-трансмісійних відділень для танків «Аль-Халід» та під час візиту пакистанська сторона виявила інтерес до придбання БТР-4Е.
Сергій Стрімовський розповів, що справжня гордість конструкторів – танк БМ «Оплот». Він відповідає найкращим світовим стандартам і має у своєму складі цифрові системи керування трансмісією й озброєнням, дизельний двигун потужністю 1200 к.с., штурвал, комплекс автоматичного встановлення димової завіси й вдосконалений динамічний захист. Танк прийнятий на озброєння ЗСУ та постачається на експорт під позначенням БМ «Оплот-Т».
Також на базі шасі танка розроблена ремонтно-евакуаційна машина «БРЕМ-Т», призначена для евакуації з поля бою пошкоджених чи застряглих панцирників, та для виконання їхнього ремонту в польових умовах.
Іншою гордістю підприємства є бронетранспортер БТР-4Е. Лінійка цих сучасних машин стала суттєвою допомогою у перші місяці проведення антитерористичної операції. Їх досі постачають в українське військо. Крім того, БТР-4Е йде на експорт у модернізованому вигляді з урахуванням бойового досвіду застосування.
Варто додати, що машину випробували в різних дорожніх умовах та в різні пори року. Її максимальна швидкість по шосе перевищує 100 км/год. Вона має потужний дизельний двигун та автоматичну коробку передач. БТР-4Е долає водні перешкоди з хвилею до 1-го балу без підготовки й з хвилею до 2-х балів із підготовкою. Максимальна швидкість на плаву 8-10 км/год. Крім того, випробування проводилися навіть у морі та океані.
На бронетранспортері встановлені навігаційне обладнання і сучасний дистанційно керований бойовий модуль «Парус» із оптико-електронним модулем, системою управління озброєнням, стабілізованим у двох площинах блоком озброєння, що має автоматичну гармату, кулемет, автоматичний гранатомет, протитанковий ракетний комплекс. Також на БТР-4Е встановлюють додаткові захисні екрани й систему постановки димової завіси.
Сергій Стрімовський розповів, що на базі БТР-4Е створено низку машин: командирську БТР-4К, командно-штабну БТР-4КШ, ремонтно-евакуаційну БРЕМ-4РМ, санітарну БММ-4С. Усі машини долають водні перешкоди будь-якої глибини.
Цього року підприємство виготовляє партію БТР-4Е для підрозділів морської піхоти ВМС ЗСУ. Ця модифікація бронетранспортера розроблена з полегшеною вагою та збільшеним запасом плавучості для долання ділянок у морі з хвилюванням до 3-х балів під час десантування з катера або корабля.
Також ДП «ХКБМ» розроблена тактична бойова колісна машина «Дозор-Б» з колісною формою 4×4, що призначена для перевезення особового складу, озброєння й військового обладнання.
Може використовуватися у підрозділах Сухопутних військ ЗСУ, НГУ та військової поліції. Торік «Дозор-Б» прийняли на озброєння в ЗСУ, а цього року підприємство проводить кваліфікаційні випробування задля подальшого серійного виробництва та постачання до війська.
Раніше, у 1990‒200 роках, «ХКБМ» було казенним підприємством, а з 2015-го стало державним. Такий стан речей стримує розроблення і виготовлення перспективних зразків ОВТ. Сергій Стрімовський зазначив, що ДП «ХКБМ» не може виготовляти за власні кошти нові дослідні зразки ОВТ. Видатки на створення нової продукції вкрай значні. Також у цих умовах важко оновити парк обладнання й верстатів без держпідтримки, як, наприклад, програми розвитку ОПК ДП «Український центр «Безпека». За цією програмою ДП «ХКБМ» придбало у 2018‒2019 роках деяке нове обладнання для свого виробництва.
‒ Наскільки мені відомо, нині планують реформування «оборонки». Передбачається перетворити держпідприємства в акціонерні товариства. Це дозволить залучати закордонних інвесторів, спрямовувати зароблені кошти на розробку й модернізацію нового ОВТ, ‒ розповів Сергій Стрімовський. ‒ Виконання лише державних контрактів, на жаль, не дозволяє підприємству розвиватися. Укладаючи закордонні контракти, можемо підвищувати ціну на продукцію і за рахунок мати додаткові ресурси розвитку підприємства.
За словами Сергія Стрімовського, навіть у нинішніх умовах обмеженого фінансування ДП «ХКБМ» продовжує розробку техніки.
Нині тривають дві дослідно-конструкторські роботи за державним замовленням із модернізації танка Т-64 по темі «Краб» та танка БМ «Оплот» по темі «Бастіон».
Також підприємство пропонувало Міноборони розпочати дослідно-конструкторську роботу над БМП-У. За власний кошт підприємство розробило конструкторську документацію і макет. Але виникла все та ж проблема – власних коштів на виготовлення дослідного зразка й проведення випробувань немає. Докладніше про БМП-У читайте незабаром на АрміяInform.
Крім того, триває розробка наземного роботизованого комплексу на базі БТР-4Е. ДП «ХКБМ», разом із Центральним науково-дослідним інститутом озброєння та військової техніки ЗСУ розробляє тактико-технічне завдання для виконання цієї роботи. Чому саме цей бронетранспортер обрано? По перше, він виробляється серійно і позитивно зарекомендував себе на фронті. По друге, є автоматична коробка передач, можна легко автоматизувати керування рухом, дистанційно керований бойовий модуль «Парус» дозволяє спростити побудову системи дистанційного керування бронетранспортером тощо.
Фото автора та з архіву «ХКБМ»
Увечері 26 квітня зі спеціальним зверненням до сум’ян звернувся начальник міської військової адміністрації Олексій Дрозденко.
Підозри повідомлено ще трьом колаборантам.
США та інші учасники Контактної групи з оборони України (формат «Рамштайн») разом зобов'язалися виділити вже понад 95 млрд доларів на допомогу Україні для її захисту від російської агресії.
За добу підрозділами ракетних військ завдано ураження по 2 районах зосередження особового складу, 1 радіолокаційній станції, 3 засобах протиповітряної оборони, 1 станції РЕБ, 1 складу матеріально-технічних засобів противника.
Реформована система закупівель в Міністерстві оборони України, яка прийшла на заміну старій пострадянській, що породжувала корупційні ризики, вже показала свою ефективність.
Вищий антикорупційний суд задовольнив позов Мінюсту про стягнення на користь держави арештованого майна, яке належало колишньому народному депутату від забороненої політичної партії «ОПЗЖ» — псевдогубернатору Запорізької області.
Захищаємо світ
від 20000 до 60000 грн
Київ
Святошинський РТЦК та СП
від 20000 до 120000 грн
Краматорськ
Краматорський РТЦК та СП
від 20000 до 50000 грн
Старокостянтинів, Хмельницька область
Досі навколо станції існує 30-кілометрова зона відчуження. Унаслідок аварії близько 5 млн гектарів земель виведено із сільськогосподарського користування. Досі людство стикається з наслідками цієї аварії….