ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Військова професія – водій медичної евакуації

Наші проєкти
Прочитаєте за: 7 хв. 21 Квітня 2021, 20:20

У нашій постійній рубриці «Військова професія» ми розповідали про представників бойових спеціальностей. Були там артилеристи, сапери і снайпери. Ба, навіть водолази.

Утім, сьогоднішній гість рубрики – людина особлива. Від його фахових здібностей щодня залежать людські життя. Адже він – водій медично-евакуаційного транспорту. Так, тієї самої «швидкої» на військових чорних номерах.

49-річний сєвєродончанин Володимир – сержант Збройних Сил України. У війську з 2016-го. І весь цей час – за кермом автомобіля бригади швидкісної евакуації одного з мобільних військових шпиталів, що діють в районі операції Об’єднаних сил.

Від мотоцикла до «довгоміра»

На відміну від інших фахівців, конкретно водіїв військових «швидких» не готують у жодному навчальному центрі. Сам процес фахового вишколу розтягується в часі на десятиліття. Адже основна «фішка» водія медичного евакуаційного транспорту – це виключно стаж і досвід водіння. Ну й, звісно, навички кермування усім, що має рульове колесо та колеса.

– Мене вчив їздити батько, – розповідає Володимир. – У 15 років він посадив мене за кермо вантажівки КрАЗ. Потім – автошкола у 18 років. Далі «строкова» в інженерних військах, де довелося поводити важку техніку. І так, крок за кроком, станом на зараз маю відкритими всі категорії у водійському посвідченні: від мотоцикла до «довгомірної» фури-вантажівки із причепом. А загальний стаж водія – 30 років!

Якщо не ми, то хто?!

Без керма, каже наш співбесідник, себе вже не відчуває. За освітою Володимир – монтажер радіоапаратури. Закінчив профільне училище і навіть деякий час встиг попрацювати за фахом. До слова, як працівник сфери радіо, на початку російської агресії мав «пригоди» з військкоматом.

– Прихожу раз, другий. Кажу – візьміть мене у військо. Мені відповідають «добре-добре», а повістки нема. Аж потім дізнався, що на таких, як я, є «бронь». Довелося наполягти, укласти контракт із ЗСУ й почати приносити користь країні, – розповідає Володимир.

Сміється, що рідня сприйняла його військовий вибір по різному. Дружина Ірина навіть телефонувала доньці, яка живе і працює у Києві. Мовляв, зроби щось, бо наш батечко геть сказився на старості років йти марширувати.

– Звісно, ставати до лав війська в 44 роки – складно. Але я рішення приймаю завжди швидко і змусити мене їх змінити вже неможливо, – говорить сержант. – Ворог «гуляє» по моїй Луганщині, а я вдома сиджу?! Не буде такого! Якщо не ми, то хто?!

Підготовку та бойове злагодження водії військових «швидких» проходять вже за місцем служби, разом із членами лікарських евакуаційних бригад. Ще одна професійна «фішка» для такого маленького колективу – навчитися розуміти один одного з пів слова. А це досягається лише практикою.

Про це не пишуть у водійських настановах

За плечима Володимира не один десяток евакуаційних місій. Були поранені й хворі воїни, що перебували буквально на межі життя та смерті. Він пригадує, що найгарячіший період припав на початку служби у 2016 році. Довелося вивозити поранених і травмованих з району першої лінії, де відбувалося загострення.

– Під обстріл потрапляли, звісно. Навіть попри те, що на машині конвенційний знак червоного хреста, російські бойовики гатили по нас, – говорить він. – Тож одна з неписаних заповідей нашої професії: тримай у голові маршрут, май кілька варіантів дороги для евакуації. І до того ж таких, щоб не «розтрясти» пораненого дорогою і максимально швидко домчати до шпиталю.

Звісно, водій швидкої – не просто хороший шофер. Зі слів Володимира, під час місій з евакуації ти маєш бути рукою підтримки лікарів бригади: допомогти під’єднати апаратуру, піднести ноші, дорогою тримати голосовий контакт з лікарем, щоб знати стан пацієнта. І якщо в салоні вже справи зовсім кепські – тиснути газ «до підлоги» й молитися, щоб лікарі втримали людське життя.

Далеко не всі водії, які мають відповідний стаж і навички кермування, підходять для цієї роботи.

– Бувало, приходили цілковито професійні, мотивовані хлопці, з бажанням працювати на машині евакуації, – розповідає він. – Ну, думаєш, добре, що нашого полку прибуде. Ведеш його знайомити, так би мовити, із транспортом. А там у салоні ще сліди крові. Бо екстрено евакуювали пораненого й не встигли обробити капсулу. І тут бачиш, що потенційний колега блідніє й починає осідати, свідомість втрачати. Мовляв, кров бачу – стає зле.

Сержант каже, що для водія військової швидкої потрібно мати ще й міцні нерви. Хоча сам пригадує, як спершу ніяковів, коли бачив, що лікарі вже не можуть допомогти і поранений на твоїх очах відходить у вічність.

Чи доводилось порушувати ПДР?! Питання риторичне – якщо йдеться про життя людини, весь екіпаж швидкої працює виключно на його порятунок. Водій теж. Добре, каже, що інші водії, здебільшого чемні. І, бачачи на дорозі «швидку» на чорних номерах із увімкнутим ревуном і «люстрою», поспішають звільнити шлях для проїзду.

Їзда «на мільйонах»

Ще буквально три-чотири роки тому, наголошує Володимир, медичний евакотранспорт в госпіталі був досить строкатий: від древніх санітарних УАЗів-«буханок» до різних «волонтерських» медичних «бусиків». Аби утримувати все це чотириколісне різнобарв’я доводилося проявляти дива технічної винахідливості: шукати деталі, проводити години під капотом, щоб їх замінити.

– Тепер ситуація значно краща. Нас армія забезпечила кількома типами медичних авто. Є «Богдани» для переднього краю, – говорить він. – Я ж, до прикладу, їжджу на упакованому за сучасними вимогами автомобілі швидкісної медевакуації на базі мікроавтобусу Сітроен «Джампер». Коштує він разом з усім устаткуванням майже два мільйони гривень. Але і шанс довезти пацієнта до госпіталю наявність такої апаратури збільшує в рази!

Щоденний професійний моціон Володимира – обхід і перевірка санітарно-евакуаційного авто. Треба увімкнути електрику всередині салону. Переконатись, що дефібрилятор, киснева установка, монітор стану пацієнта й інші електронні медичні прилади працюють, а машина заправлена і готова до раптового виїзду.

Готовність 24/7

Такий ритм життя, що водій медичного евакуаційного автомобіля у військовому госпіталі повинен бути готовим до швидкісних перегонів за життя людини буквально у форматі 24/7.

– Ті, хто не готові жертвувати часом, можливо, поступатися якимось сімейними справами, в нашому підрозділі не затримуються. Точніше, вони до нього і не доходять через специфічний «селективний» відбір, – каже сержант-водій. – Бо мало мати лише водійське посвідчення. Потрібно ще й розуміти свою місію, відповідальність і мати… добре й чуйне серце. Без цього ніяк!

Лейтенант медичної служби лікар-анестезіолог Богдан провів близько 50 виїздів у складі медичної евакуаційної бригади. Він каже, що водій – одна з ключових фігур у практичному проведенні кожної місії. Поки лікарська бригада виконує свою роботу, саме від водія залежить безпека і швидкість доставки пораненого чи хворого до шпиталю.

– Усі ми, доля пацієнта – в його руках! – додає лікар. – Разом – ми злагоджена команда. І ціна нашої ефективності – це завжди чиєсь життя!

Людину, яка щиро любить свою професію, пишається нею і справді знає, що робить, завжди приємно слухати. І знати: якщо трапиться з твоїм здоров’ям на військовій стезі щось недобре, Володимир або його колега обов’язково зробить усе можливе й неможливе, аби твоє, або життя побратимів врятували.

Щиросердно дякуємо за вашу роботу, янголи на чорних номерах!

Фото автора

Відео: Олександр Мостовий (Військове телебачення України)

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Він віддав наказ бити ФАБами та «Ураганами» по селу: російському генералу оголосили нову підозру

Він віддав наказ бити ФАБами та «Ураганами» по селу: російському генералу оголосили нову підозру

Служба безпеки повідомила про нову підозру екскомандувачу Східного військового округу зс рф генерал-полковнику Олександру Чайку, який у березні 2022 року віддав наказ бомбардувати авіабомбами та обстрілювати з «Ураганів» селище Тетерівське на Київщині.

«Сталева зграя» влаштувала спекотний день: гармаші спопелили ворожий склад боєприпасів

«Сталева зграя» влаштувала спекотний день: гармаші спопелили ворожий склад боєприпасів

Гармаші «Сталевої зграї» 118-ї окремої механізованої бригади, отримавши точні координати від розвідників, завдали влучного удару по ворожому складу боєприпасів, відправивши окупантам «привіт від ЗСУ».

Став «багажем» за $8000: на Одещині ухилянта знайшли у схованці між багажником та сидіннями

Став «багажем» за $8000: на Одещині ухилянта знайшли у схованці між багажником та сидіннями

На Одещині прикордонники виявили 24-річного мешканця Харківщини, який за 8 тисяч доларів намагався незаконно перетнути кордон, сховавшись у тісному просторі між багажником та задніми сидіннями легкового автомобіля.

БК більше не підвезуть — наші бійці знищили автівки росіян

БК більше не підвезуть — наші бійці знищили автівки росіян

На Вовчанському напрямку бійці бригади «Гарт» виявили та знищили дві російські автівки, які підвозили на ворожі позиції особовий склад, боєкомплекти та інші матеріальні засоби.

«Один прикриває — інший просувається»: у навчальному центрі показали, як тренуються штурмові групи

«Один прикриває — інший просувається»: у навчальному центрі показали, як тренуються штурмові групи

У 242-му Центрі підготовки підрозділів бійці відпрацьовують одну з найскладніших вправ — бій у траншеї в складі двійки, навчаючись злагодженості, яка в реальному бою рятує життя.

Поїздка на мікроавтобусі до Молдови за €30 тисяч: викрито порушників кордону

Поїздка на мікроавтобусі до Молдови за €30 тисяч: викрито порушників кордону

Прикордонники викрили канал незаконного переправляння осіб до Республіки Молдова.

ВАКАНСІЇ

Зовнішній пілот, оператор безпілотних літальних апаратів у 160 ОМБР

від 20000 до 120000 грн

Деражня

Третій відділ Хмельницького РТЦК та СП

Фельдшер, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Лікар медичного пункту

від 27800 до 30270 грн

Миколаїв, Миколаївська область

Радіотелефоніст

від 25000 до 125000 грн

Вся Україна

22 окремий мотопіхотний батальйон 92 ОШБр

Кухар, військовослужбовець

від 21500 до 51500 грн

Кам'янка-Бузька

Військова частина А4623

Водій кат. В

від 28000 до 36000 грн

Київ

Військова частина А3628

--- ---