ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Законопроєкт про оборонні закупівлі під прицілом «експертів»

Лонгрід Новини
Прочитаєте за: 6 хв. 17 Грудня 2019, 14:31

Під час розроблення законопроєкту «Про оборонні закупівлі», чим ми безпосередньо займаємося вже близько півтора року, а надто в останні кілька місяців, я почув таку кількість лобістської «критики» від тих, хто називає себе експертами, що стає очевидним один сумний факт — справжньої експертизи в цій сфері немає.

А різні «експерти» можуть удавати з себе таких тільки тому, що пересічний читач ще менш обізнаний у темі, й проковтне всі софістичні та маніпулятивні інсинуації, які ці «експерти» пишуть останнім часом — систематично і з певною метою. З огляду на те, що «експертна» думка прокинулася із початком плідної роботи над згаданим законопроєктом, неважко зрозуміти її мету. Особливо, коли її не приховують.

У роботі над законом немає часу реагувати на рясні маніпуляції та спроби медійного тиску. Проте остання публікація у щотижневику «Дзеркало тижня»  перевершує все.

Автори пишуть про те, як «поспіхом» готувався закон «Про оборонні закупівлі», робота над яким розпочалася у вересні 2018 року, і що «Автори так поспішали проштовхнути свої новації, що навіть не звернули уваги на численні правові колізії в законопроєкті, внаслідок чого депутати його відхилили в першому читанні й повернули на доопрацювання суб’єктові права законодавчої ініціативи»Останнє говорить про наднизький рівень графоманства та не дає змоги навіть збагнути, що законопроєкт був СХВАЛЕНИЙ у першому читанні та доопрацьовується, як і будь-який інший. Головне науково-експертне управління Верховної Ради також, попри свою критику, не заперечувало ухвалення законопроєкту в першому читанні. Подальші висновки значною мірою можна робити з подібної маніпуляції.

«Законодавче поле та нормативно-правове регулювання у сфері оборонного замовлення функціонує вже добрих два десятки років», — так «ніжно» автор назвав застаріле законодавство, розраховане на планову, а не на ринкову економіку.

«Основний мотив унесення законопроєкту «Про оборонні закупівлі», зареєстрованого у Верховній Раді під № 2398-д, криється в першій же його статті, де визначено такі собі міжнародні спеціалізовані організації, їхні представництва й афілійованих із ними осіб як учасників процесу оборонних закупівель». І відразу видно, ось де притичина і чиї вуха стирчать із цього замовного матеріалу. Міжнародні спеціалізовані організації… існують у законодавстві з 2016 року (у ще чинній редакції закону «Про публічні закупівлі», яка припинить дію наступного року. Та й у новій редакції вони теж є), та тільки наприкінці 2019-го їх раптом «помітили». Кому ж так заважають цілком звичні та притаманні інструменти закупівель для країн-членів НАТО (і не тільки)? Відповідь дуже проста. Тільки тим, хто боїться конкуренції. А хто боїться конкуренції? Тільки той, хто виробляє згаданий у статті «мотлох».

«Чому й у чиїх інтересах у тексті проєкту закону згадано лише Агентство НАТО з підтримки та поставок і вказується програма уряду США «Міжнародні військові продажі», продовжує бідкатись автор. Розводимо руками — в інтересах зміцнення обороноздатності держави, досягнення оборонних спроможностей і задоволення оперативних потреб Збройних Сил України та інших сил оборони і безпеки. З цієї простої причини, що тільки оборонні відомства країн можуть бути учасниками таких програм і партнерств. А от у чиїх інтересах пише автор — це справді відкрите питання.

«Чи не маємо ми справу з формуванням закритого клубу іноземних постачальників із-за кордону якогось військового мотлоху, котрий відслужив усі терміни й за нормального розвитку подій мав бути утилізований у країні місцеперебування?» автор продовжує прямувати до дна. «Закритий клуб» — це вся оборонна промисловість США, серед якої уряд США обирає постачальника відповідно до запиту Міністерства оборони України. А також — уся оборонна промисловість Європи та НАТО в цілому — серед якої постачальника обирає Агенція НАТО з підтримки та постачання. Важко передати простими словами рівень відірваності цього штатного писаки. Тільки от чийого штату?

«Наступаємо на одні й ті самі граблі? Хтось ще вірить у казку, що нам продадуть сучасні зразки озброєнь і військової техніки, особливо із США?»це вже як зі шпальти якоїсь жовтої бульварної преси, поруч зі статтями про те, як кісточки персика лікують рак, а собача сеча омолоджує шкіру. США вже надали нам озброєння на понад 2 мільярди доларів. І згодні продавати нам «Джавеліни» за наші гроші. А «Джавеліни» — це високоточна та передова протитанкова зброя виробництва США.

«Ще цікавішою стане ця історія після ознайомлення з проєктом постанови уряду «Про внесення змін до постанови КМУ від 23 квітня 2014 року № 117 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти», завізованим Міністром оборони А. Загороднюком», — пише далі анонімний «Менделєєв». Та маю розчарувати — це не «проєкт», а схвалена та чинна постанова.

«На жаль, для Міністра оборони та його колег, уряд на одному з останніх засідань узагалі скасував постанову 117, істотно обмеживши процедуру проведення передоплати для закупівель за кошти державного бюджету».

Знову, як-то кажуть, за рибу гроші. Ні, вона не була «скасована». Уряд підготував нову її редакцію, змінивши логіку прийняття рішень і рівень деталізації на рівні урядового документа, давши більше повноважень змовниками визначати, куди і як платити передоплату.

Артур Переверзєв — Експерт Проєктного офісу реформ Міноборони, радник Міністра оборони України

«Серед авторів зазначених законопроєктів не згадуються штатні й позаштатні працівники Міноборони та консультанти, які проштовхують ідею законодавчого закріплення за органом військового управління абсолютно невластивої унікальної функції формування державної політики в одній зі сфер державних закупівель — оборонних».

Ніщо так не видавало Штірліца, як парашют, що тягнувся позаду. Тут автор навіть помітив наші скромні намагання зробити реформи відповідно до євроатлантичних підходів. Тільки відомство, відповідальне за оборону, може формувати політику оборонних закупівель. Просто автор не знає ні поняття «політики», ні тлумачення терміна «закупівлі». Законопроєктом за Мінекономрозвитку залишається право регулювати закупівлі як процедури. Те, що називається Procurement. А ось те, що зветься Acquisition і перекладається точніше як «придбання» — це залишається за Міноборони. Згідно з законом про Національну безпеку, Міністерство оборони відповідальне за управління оборонним ресурсом. А також — за державну військово-технічну політику. Тому авторові можу рекомендувати тільки вчити матчастину.

«Поряд із формуванням політики у сфері оборонних закупівель, Міноборони — єдине з відомств у секторі оборони і безпеки, яке отримує в цих законопроєктах ще й право створення централізованої закупівельної організації у сфері оборонних закупівель».

Не оминули увагою і ці наші зусилля. Так, звичайний процес — міністерства утворюють ЦЗО. Мінекономрозвитку вже утворили. Мінохорониздоров’я — теж у процесі. Ось і Міноборони також. Кожен — за своєю унікальною номенклатурою. Міноборони — це, звісно, озброєння і військова техніка. Адже Міністерство оборони відповідає, згідно з законодавством, не тільки за Збройні Сили, а й за оборону України.

«Єдине, про що забули пани, — це запитати, наприклад, міністра внутрішніх справ, чи згоден він поділитися своїм фінансовим «пирогом» із Міноборони».

Ні, не забули, на відміну від автора, який не має уявлення про те, як формуються ЦЗО. Безпосередні повноваження з обов’язковості чи добровільності закупівель через ЦЗО надає уряд. Закон лише зазначає, що ЦЗО з озброєння та техніки може бути утворена тільки Міноборони, що абсолютно логічно. Ба більше, «фінансовий пиріг» лишається там, де і був. ЦЗО лише дає можливість «аутсорсити» процедури закупівель.

Далі коментувати немає сенсу. Якість матеріалу — очевидна (нульова), а от його розташування на «Дзеркалі тижня» — показове.

Читайте також:

Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
У Міноборони повідомили про концепцію розвитку підводного розмінування в Україні

У Міноборони повідомили про концепцію розвитку підводного розмінування в Україні

Міністерство оборони України провело конференцію «Глибина безпеки — 2025», під час якої напрацьовано рамкову концепцію розвитку підводного розмінування в Україні.

Вивозили пораненого, наїхали на міну — наші штурмовики змогли врятувати побратима

Вивозили пораненого, наїхали на міну — наші штурмовики змогли врятувати побратима

Бійці роти безпілотних наземних систем 92-ї штурмової бригади імені Івана Сірка розповіли про евакуацію пораненого на наземному роботизованому комплексі, що пішла не за планом.

Завдано ударів по російських складах з боєприпасами та «Шахедами» у Донецьку

Завдано ударів по російських складах з боєприпасами та «Шахедами» у Донецьку

Бійці 14-го полку безпілотних авіакомплексів Сил безпілотних систем показали, як їх дрони завітали на склади з боєприпасами та «Шахедами» окупантів у Донецьку.

«Напишіть її ім’я на снаряді» — благодійник з Латвії пожертвував спадщину від сестри нашим пілотам

«Напишіть її ім’я на снаряді» — благодійник з Латвії пожертвував спадщину від сестри нашим пілотам

Бійці 412-ї бригади Nemesis Сил безпілотних систем розповіли про латвійця, який передав свій спадок від покійної сестри на боєприпаси та попросив в її пам’ять написати ім’я на снаряді.

«У мене 19 вильотів на день»: як чемпіон України з Dota 2 нищить окупантів на фронті

«У мене 19 вильотів на день»: як чемпіон України з Dota 2 нищить окупантів на фронті

До повномасштабного вторгнення боєць із позивним «Дубас» був чемпіоном України з Dota 2, а тепер здійснює десятки бойових вильотів щодня і до тисячі запусків за місяць.

ЄС посилив санкції санкції проти тіньового флоту рф — Верховна Рада

ЄС посилив санкції санкції проти тіньового флоту рф — Верховна Рада

Європейська Рада запровадила санкції проти п’ятьох фізичних осіб та чотирьох організацій, причетних до підтримки тіньового флоту росії та схем отримання доходів.

ВАКАНСІЇ

Санітарний інструктор

від 21000 до 190000 грн

Вся Україна

22 окрема механізована бригада

Бойовий медик у Стрий

від 22800 до 52800 грн

Стрий

Військова частина А2847

Водій

від 20000 до 120000 грн

Дніпро

128 ОБр Сил ТрО

Заступник командира БМП – навідник-оператор 155 об ТрО

від 23000 до 53000 грн

Степанівка, Сумська область

Молодший інспектор прикордонної служби у Білгород-Дністровський

від 21000 до 30000 грн

Білгород-Дністровський

Державна прикордонна служба України

Офіцер відділення спеціальних заходів

від 28000 до 150000 грн

Київ

Єдиний рекрутинговий центр ССО ЗСУ

--- ---