ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Пілота F‑16 врятувала м’язова пам’ять: катапультувався за 0,8 секунди до катастрофи

Новини Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 10 Вересня 2025, 6:44

Через власну помилку пілот F-16 не встиг вирівняти літак після маневру і вирішив або вберегти винищувач, або розбитися разом із ним.

Льотчика врятувала м’язова пам’ять: він смикнув ручку катапульти менш ніж за секунду до удару об землю.

Про інцидент, що підтверджує важливість багаторічних тренувань для автоматизації пілотських реакцій, розповідає АрміяInform.

Під час авіашоу на базі Маунтін-Гоум у штаті Айдахо 14 вересня 2003 року пілот F‑16 з пілотажної групи Thunderbirds капітан Кріс Стріклін мав виконати ефектний демонстраційний маневр під назвою «Maximum Climb and Split‑S on Takeoff».

У межах цього маневру винищувач злітає під крутим кутом близько 55° і після набору 3500 футів висоти (близько 1 070 м) перевертається на спину, а потім виконує напівпетлю вниз — здійснює власне Split‑S.

Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ
Схематичне зображення маневру Split‑S: 1. Крен на 180°. 2. Напівколо. 3. Вихід у рівний політ

Унаслідок літак змінює напрямок польоту на протилежний, різко втрачаючи висоту. Маневр Split‑S не є складним, однак критично важливо мати достатній запас висоти на його початку — інакше все може завершитися катастрофою.

Коли літак, перевернувшись догори дном, фактично робить половину петлі вниз, пілот має встигнути вирівняти машину. Якщо висоти для цього недостатньо, зіткнення із землею неминуче.

Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України
Винищувач F-16 і танк M1 Abrams стали експонатами Музею війни Національного університету оборони України

За час служби в Thunderbirds капітан Кріс Стріклін понад 200 разів виконував маневр Split‑S і вважав його рутинним. Проте цього разу, щойно перевернувши літак на спину, він помітив, що щось пішло не так — винищувач стрімко наближався до землі.

Як пізніше встановило розслідування, пілот помилився з висотою входу в маневр, розпочавши його приблизно з 2670 футів над рівнем землі (~814 м) замість необхідних 3500 футів (1067 м).

Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування Кріса Стрікліна (SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Причиною помилки Кріса Стрікліна стало незначне, на перший погляд, упущення: авіабаза Маунтін-Гоум, де відбувалося авіашоу, розташована приблизно на 1000 футів (близько 300 м) вище над рівнем моря, ніж рідна для команди Thunderbirds база Нелліс.

Кріс Стріклін не врахував цю різницю і не переналаштував висотомір відповідно до місцевого барометричного тиску. Тож він розпочав маневр, не маючи достатнього запасу для його безпечного виконання.

«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО
«Ухилянт» F-16 проти шести ракет: як «маневри останньої надії» скоригували протидію ППО

Додатковим чинником стала складність тогочасного протоколу, згідно з яким пілоти мусили конвертувати показники бортового висотоміра (висота над рівнем моря) у висоту над рівнем аеродрому та гучно озвучувати ці дані для наземному контролеру безпеки.

Це створювало зайве навантаження на пілота і підвищило ризик помилки. У поєднанні з різницею висот між базами це призвело до втрати критичної секунди, протягом якої Кріс Стріклін ще міг зауважити проблему й встигнути відмовитися від маневру.

Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)
Момент катапультування (фрагмент фото SSgt Bennie J. Davis III, U.S. Air Force)

Коли в точці перевороту літак опинився приблизно на 250 метрів нижче потрібного рівня, змоги для безпечного виконання маневру не лишалося. Усвідомивши, що винищувач не вийде з піке, пілот вирішив насамперед рятувати глядачів авіашоу.

Кріс Стріклін нахилив F-16 ліворуч, скеровуючи траєкторію падіння геть від глядачів на землі. Це гарантувало, що літак розіб’ється віддалік від натовпу. Одночасно він спробував витиснути з машини останній шанс на вихід з маневру.

Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США
Пілот F-16 посадив літак після відмови двигуна: історія першої нагороди Semper Viper за межами США

«Це ти завів літак у цю ситуацію. Або виправляй, або не повертайся», — згадував капітан Кріс Стріклін свої думки в цей момент. Він не збирався катапультуватися і планував або врятувати літак, або розбитися разом із ним.

Трохи більше як за пів секунди до катастрофи далися взнаки роки тренувань. «Тіло, натреноване військовою підготовкою, знало, що це остання секунда для шансу вижити, і моя рука смикнула ручку», — розповів пізніше Кріс Стріклін.

Вибух літака (кадр з відео)
Вибух літака (кадр з відео)

Автоматизм пересилив свідомість і пілот смикнув ручку катапульти буквально за 0,8 секунди до удару літака об землю. F-16 врізався у землю і вибухнув, утворивши велику вогняну кулю неподалік злітної смуги.

Оскільки льотчик покинув борт на висоті всього близько 140 футів (приблизно 43 метри) парашут ледь встиг розкритися. Приземлення було жорстким і пілот дивом лишився живим, зазнавши компресію хребта.

F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще
F-16, Том Круз і «Топ Ґан»: як «Меверік» допоміг Україні і чи зможе допомогти ще

Попри це, Кріс Стріклін на адреналіні навіть підвівся, махнув рукою глядачам і зробив кілька кроків у бік палаючих уламків літака. Лише після цього він згадав про правила безпеки і ліг, очікуючи на рятувальників.

Пілота негайно доставили до медпункту авіабази з підозрою на травми від катапультування на малій висоті. На щастя, обійшлося мінімальними ушкодженнями: лише подряпина на підборідді, незначне ушкодження обличчя і забої хребта.

Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)
Полковник Кріс Стріклін (U.S. Air Force photograph)

Вже тієї ж ночі лікарі дозволили Крісу Стрікліну самостійно вийти з госпіталю. Незвичним наслідком катапультування став хіба що менший зріст пілота, оскільки через компресію хребта він став нижчим приблизно на 6,5 см.

Інцидент засвідчив ефективність підготовки пілотів, оскільки Кріс Стріклін вижив завдяки блискавичній відточеній реакції. Його порятунок наводять як приклад, що підтверджує цінність регулярних тренувань і дотримання процедур.

Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача
Як пілот F-16 врятував оточених спецпризначенців акустичним ударом: унікальна історія креативного застосування винищувача

Крім того, інцидент призвів до посилення заходів безпеки та змін у протоколах виконання фігур. Насамперед збільшили запас висоти для виконання маневру Split-S та переадресували процедуру перерахування показів альтиметра наземній групі.

Це зменшило навантаження на пілота і водночас надало йому додатковий запас висоти перед початком виконання маневру, щоб навіть у разі помилки можна було вчасно відреагувати та вийти з пікірування.

До речі, якщо вас цікавить спеціалізований та аналітичний контент про військову справу — підпишіться на телеграм-канал АрміяInform та на сторінку в інстаграмі.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Окупант отримав 11 років за знущання над цивільними під час окупації Київщини

Окупант отримав 11 років за знущання над цивільними під час окупації Київщини

Щодо другого російського ката прокурори направили до суду обвинувальний акт за жорстоке поводження з цивільним населенням.

Президент обговорив із маршалкинею Сенату Польщі санкції проти рф та роботу для досягнення миру

Президент обговорив із маршалкинею Сенату Польщі санкції проти рф та роботу для досягнення миру

У Варшаві Президент України Володимир Зеленський провів зустріч із маршалкинею Сенату Польщі Малгожатою Кідавою-Блонською та обговорив з нею взаємодію з Конгресом США та важливість трансатлантичної єдності щодо санкцій і визнання росії державою-спонсоркою тероризму.

Сім років поруч — як боєць «Сармат» воює разом своєю собакою Лірою

Сім років поруч — як боєць «Сармат» воює разом своєю собакою Лірою

Боєць бригади «Форпост» з позивним «Сармат» разом з собакою Лірою колись шукали вибухівку та наркотичні речовини, а тепер стоять на захисті країни.

21 кілометрів до цілі — не межа: десантники б’ють по тилу ворога на Покровському напрямку

21 кілометрів до цілі — не межа: десантники б’ють по тилу ворога на Покровському напрямку

Оператори ударних безпілотників знищують окупантів на глибині понад 21 кілометр, розширюючи зону ураження там, де ворог вважав себе у безпеці.

Завершується переміщення «Орєшніка» на територію Білорусі — Володимир Зеленський

Завершується переміщення «Орєшніка» на територію Білорусі — Володимир Зеленський

Президент України Володимир Зеленський заявив, що завершується переміщення російської балістичної ракети «Орєшнік» на територію Білорусі.

Ураження танкера росіян та масштабне знищення техніки під Покровськом: стрім

Ураження танкера росіян та масштабне знищення техніки під Покровськом: стрім

СБУ вперше уразила танкер «тіньового флоту» росії в Середземному морі. Про це повідомляють джерела Армія TV у Службі безпеки України. Спецоперацію провів спецпідрозділ СБУ «Альфа» на відстані понад 2 тисячі кілометрів від території України.

ВАКАНСІЇ

Фахівець зв’язку

від 21000 до 25000 грн

Подільськ

Державна прикордонна служба України

Зовнішній пілот, оператор безпілотних літальних апаратів

від 21000 до 121000 грн

Запоріжжя

113 окремий батальйон 110 ОБр Сил ТрО

Оператор-дешифрувальник (БПЛА)

від 50000 до 120000 грн

Покровськ

Бахмутський ОБ ТрО (Військова частина А7270)

Оператор безпілотних літальних апаратів

від 20000 до 100000 грн

Полтава, Полтавська область

Майстер БПЛА в 126 ОБр ТРО

від 20000 до 120000 грн

Херсон, Херсонська область

Військовослужбовець в ЗСУ

від 20100 до 120100 грн

Суми

Старобільський РТЦК та СП

--- ---