ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Що вчора — непотріб, сьогодні — дефіцит: «прогноз погоди» на ринку зброї. Інтерв’ю з вітчизняним виробником БПЛА

Інтерв`ю Новини Публікації
Прочитаєте за: 6 хв. 14 Березня 2025, 6:46
БПЛА на оптоволокні. Візуалізація NaDroti
БПЛА на оптоволокні. Візуалізація NaDroti

Ще два-три роки тому в перспективи застосування бойових «пташок на проволоці» — БПЛА, що управляються через оптичне волокно, мало хто вірив. Утім, перебіг бойових дій протягом минулого року, коли «дротові» дрони довели свою ефективність, вплинув і на розвиток цього напрямку оборонної індустрії.

Про проблеми та переваги, а також перспективи розвитку подібних безпілотних систем кореспондент АрміяInform поговорив з представником одного з підприємств у даному сегменті на вітчизняному зброярському ринку — співзасновником фірми ТОВ NaDroti Олегом Федоренком.

— На виставці зразків військової техніки, де ваше підприємство презентувало і свої спецвироби, представили кілька розробок безпілотників, які керуються і передають сигнал через оптоволокно. Якщо є такі пропозиції, це означає, що від наших військових є і запит. А наскільки швидко і продуктивно розвивається цей напрям оборонної індустрії в Україні?

Олег Федоренко, співзасновник фірми ТОВ NaDroti. Фото: Олена Худякова/АрміяInform
Олег Федоренко, співзасновник фірми ТОВ NaDroti. Фото: Олена Худякова/АрміяInform

— Розвиток є і він суттєвий. Але поки що треба визнати: якщо загалом у напрямі конструювання і виробництва дронів вітчизняні майстри досягли значних успіхів, що відмічають не лише західні фахівці, але й, як на мене, це може бути головним визнанням — наші вороги, то саме у напрямку керованих БПЛА через оптоволокно, ми ще поступаємося росіянам. На мою думку, ми відстаємо від них десь на пів року.

— І в чому тут причини?

— Безумовно — не в конструкторських задумах і ідеях. Проблемним є питання забезпечення комплектуючими. Адже ті самі оптичні дроти та чимало необхідних деталей для цих апаратів, вони поки що в нашій країні не виготовляються. Як саме волокно, так і сировина для нього — виключно імпортні.

Провідним постачальником фіброоптики є Китай. Періодично на нашому ринку з’являється аналогічна продукція від фірм наших партнерів — західних країн. В Україні її, на жаль, поки що ніхто не виробляє. Але ми сподіваємося, що такий стан справ — тимчасовий.

У напрямі перспективного розвитку — як наше підприємство, так і колеги-конкуренти — ми рухаємося шляхом розвитку електронних схем. І тут уже є певні здобутки.

— А загалом, чому раніше наші підприємці із сектору оборонних технологій не приділяли уваги «дротовим» безпілотникам?

— Через цілу низку причин. Вони були як технологічними, так і суто практичними. У прямому розумінні «прив’язка» дронів до волокна створює суттєві обмеження.

Почнімо з фінансових. Волокно коштує грошей. А значить це спричиняє додаткові витрати на створення подібних виробів і їхню кінцеву ціну.

БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: NaDroti
БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: NaDroti

По-друге, до конструкції безпілотника додається котушка з дротом. Вона важить один-два кілограми. Відповідно це додаткова маса, що позначається на зменшенні корисного навантаження, тобто — бойової частини.

Далі, саме оптоволокно, воно доволі крихке. І це також суттєві обмеження щодо експлуатації, особливо в бойових умовах. Якщо дрон летить, то для управління ним дріт має бути недоторканим. Якщо ж на волокно, яке розмотується за БПЛА, буде брутальний фізичний вплив, скажімо, воно ляже на землю, і на оптичний дріт наїде машина або просто хтось наступить ногою, зв’язок буде втрачений — і місія зірветься.

— То, відповідно, виникає запитання: а чому ж тоді як фірми-розробники, так і потенційні споживачі вашої продукції звернули увагу на ці вироби, що мають стільки застережень у своєму функціоналі?

— А відповідь дуже проста: надшвидкий розвиток систем радіоелектронної боротьби. Ну хто б міг подумати ще кілька років тому, що засоби РЕБ можуть заглушити одночасно переважну кількість частот, і звичайні FPV-дрони виявляться малоефективними?

Саме тому «дротяні» безпілотники набувають такої популярності. Адже засоби РЕБ, які на них не впливають, продовжують активно розвиватися як з нашої сторони, так і у ворога.

БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: NaDroti
БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: NaDroti

— Можливо трохи дилетантське запитання. Нині чимало підрозділів Сил оборони приділяють підвищену увагу підготовці так званих дроноводів. Звісно, що мова йде про бійців, що управляють безпілотниками, які керуються через радіоканали. А наскільки складно управляти БПЛА на оптоволокні?

— Звичайно, що тут є свої особливості. Саме особливості, а не відмінності. З нашої практики оператору, який обізнаний в управлінні такими апаратами, достатньо 3-5 разів злітати — й він розбереться у всіх тонкощах керування такими «пташками».

Якщо ж деталізувати відмінності в управлінні бездротовими дронами й тими, що отримують сигнал через оптоволокно, то я б тут назвав необхідність врахування метеоумов. Наприклад, попутний вітер.

Якщо такий вітерець стає досить сильним, то волокно просто може накинутися на пропелер — і дрон падає. Потрібно стартувати трішки плавніше, не можна різко скидати висоту.

Так, є деякі обмеження, але є і переваги. Наприклад, нема радіогоризонту, можна летіти в будь-які ангари, залітати у бліндажі, чого не можна зробити на дронах з радіокеруванням.

— А якими ви бачите перспективи розвитку даного сегмента БПЛА?

— За розвиток напрямку виготовлення самого оптоволокна я не скажу. Сподіваюсь, що його виробники також серйозно розмірковують про його зміцнення та покращення кондицій.

Нині переважна більшість профільних безпілотників здатні виконувати свої місії максимум на відставні у 10 кілометрів. Наше підприємство вже почало тестування дронів, що зможуть ефективно пролетіти вдвічі більшу відстань.

БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti під час польових випробувань. Фото: NaDroti
БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti під час польових випробувань. Фото: NaDroti

Згодом, думаю, замахнемось і на своєрідні марафонські дистанції — у пів сотні кілометрів. Але знову-таки: все буде залежати від міцності оптоволокна та габаритів безпілотників.

Якщо ж говорити дещо загальніше, то я бачу перспективу більш активного використання оптоволокна в наземних роботизованих комплексах, відповідних надводних та підводних комплексах, що застосовуються в силових структурах.

Ті самі безпілотні літальні системи можуть стати своєрідними кабелеукладальниками. А саме — протягувати оптоволоконні лінії зв’язку між різними підрозділами на бойових позиціях.

Апаратура керування БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: Олена Худякова/АрміяInform
Апаратура керування БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Фото: Олена Худякова/АрміяInform

— Ну і про гроші, як же ж без них. Скільки коштують нині складові для дронів, що керуються через оптичне волокно?

— Зараз котушка із дротом завдовжки в 10 кілометрів коштує приблизно 300 доларів. Для керування апаратом потрібна наземна станція, і вона є багаторазового вжитку. Тому не потребує постійної заміни. Вона необхідна для дешифрування сигналу від оптоволокна на операторський пульт. Її ціна становить 120 доларів.

— Ваше підприємство є виробником безпілотних систем з керуванням через оптоволокно. Для нашого війська ця техніка відносно нова. Але вона вже надходить у війська. Зокрема, і з ваших цехів. Тому запитання таке: наскільки складно і як довго тривав процес якісного визнання вашої продукції і проведення її кодифікації Міністерством оборони?

— Якихось бюрократичних перепон, якщо маєш гідну продукцію, — не відчуваєш. Нам було не надто складно. Від представлення наших дронів відповідним експертам оборонного відомства до укладання профільної угоди з Міноборони минуло менш ніж два місяці.

— І скільки подібних «залізних пташок» ви здатні випускати?

— Плануємо протягом березня виготовити півтори тисячі комплектів з можливістю виконання бойових завдань на відстані в десять кілометрів.

Польові випробування БПЛА на оптоволокні виробництва ТОВ NaDroti. Відео: NaDroti

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Агент рф, який намагався встановити GPS-маячок на спецтранспорт ЗСУ, отримав 15 років

Агент рф, який намагався встановити GPS-маячок на спецтранспорт ЗСУ, отримав 15 років

Російського агента, який намагався встановити GPS-маячок на спецтранспорт з колони ЗСУ на Кіровоградщині, засудили до 15 років позбавлення волі з конфіскацією майна.

Прикордонники «не клюнули» — ухилянт з вудкою намагався видати себе за рибалку

Прикордонники «не клюнули» — ухилянт з вудкою намагався видати себе за рибалку

Прикордонники Чопського загону затримали 49-річного закарпатця, який видавав себе за рибалку, щоб дістатися Словаччини.

Один будинок — мінус штурмова група: артилеристи «Грому» дочекалися моменту й вдарили точно

Один будинок — мінус штурмова група: артилеристи «Грому» дочекалися моменту й вдарили точно

На Сумщині аеророзвідники артилерійського дивізіону «Грім» 225-го окремого штурмового полку вистежили ворожу штурмову групу. Вони терпляче дочекалися, поки окупанти зберуться в одному з будинків села Олексіївка, після чого завдали точного удару 152-мм калібром.

Сили оборони уразили ворожий човен разом з екіпажем

Сили оборони уразили ворожий човен разом з екіпажем

Оператори безпілотних систем Сил оборони вполювали моторний човен російських загарбників разом з екіпажем.

Обирають з кількох варіантів — у 33 ОШП розповіли, хто і як вирішує, чим бити по скупченню противника

Обирають з кількох варіантів — у 33 ОШП розповіли, хто і як вирішує, чим бити по скупченню противника

Українські військові пояснили алгоритм прийняття рішень щодо ударів по місцях накопичення російських окупаційних сил.

Посилення ППО перед зимою — Денис Шмигаль обговорив з німецьким послом першочергові потреби України

Посилення ППО перед зимою — Денис Шмигаль обговорив з німецьким послом першочергові потреби України

У вівторок, 7 жовтня, Міністр оборони України Денис Шмигаль провів зустріч з новопризначеним надзвичайним і повноважним послом Німеччини Гайко Томсом.

ВАКАНСІЇ

Бухгалтер

від 21000 до 51000 грн

Житомир

Військова частина А1112

Офіцер штабу, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Водій

від 20100 до 20100 грн

Хмельницький

Хмельницький ОМТЦК та СП

Діловод-Військовослужбовець

від 20100 до 125000 грн

Черкаси

Косівський РТЦК та СП

Водій БТР

від 21000 до 121000 грн

Вся Україна

1 центр рекрутингу Сухопутних військ ЗСУ

Пілот (оператор) безпілотних літальних апаратів, військовослужбовець

від 20000 до 120000 грн

Покровськ

Бахмутський ОБ ТрО

--- ---