ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

«Погнали на „Отченаші“»: 2 тисячі км по передовій на «Фунтику». Як водій вивозив дронарів з оточення

Life story Новини
Прочитаєте за: 7 хв. 17 Листопада 2024, 6:29
Колаж Віталія Солоного / АрміяInform

Чому до «Хаммера» неможливо підібрати ключі, але потрібен навісний замок? Що таке «докатка» і як це — «поїхати на „Отченаші“»? Що краще — Hummer чи пікап та як підготуватися до місії? Як це — їхати у «нічнику» без штурмана, щоб «вкрутитися» за пів години? Чому вскочити у «поворот не туди» смертельно небезпечно?

Старший солдат 21 окремого батальйону спеціального призначення Окремої президентської бригади імені гетьмана Богдана Хмельницького Артем з позивним «Павлик» на фронті з березня 2024 року. Відтоді він проїхав по передовій понад дві тисячі кілометрів на «Хаммері» з позивним «Фунтик» і «намотав» ще понад 60 тисяч км на пікапах. А ще була стрімка місія на броньованому «Форді» та досвід на турецькому Kirpi.

Про те, чому бути водієм на передовій важливо і почесно, але небезпечно, як страх допомагає виконати місію та про героїчний порятунок українських дронарів з напівоточення водій Артем «Павлик» розповів кореспондентам АрміяInform.

«Прийшла повістка — служу за фахом»

У Збройних Силах Артем уже понад 20 місяців. Служити пішов не вагаючись, щойно прийшла повістка. Але на фронт потрапив не відразу спочатку охороняв адміністрацію Печерського району міста Києва. Однак потім перевівся у бойову бригаду й відтоді уже понад пів року на передовій.

У цивільному житті «Павлик» працював трактористом, та і строкову службу не так давно відслужив саме водієм. Набутий досвід став у нагоді під час служби — Артема призначили на посаду водія.

Відтоді «Павлику» випало виконувати численні логістичні та рятувальні місії, доставляючи бійців та вантажі для них на передову і забираючи звідти поранених.

— Заїхати, завезти, вивезти — все це моя робота, мої завдання. Залітаю «на точку», висаджую чи забираю хлопців, доставляю їм воду, їжу, б/к, — каже він.

На пікапі та «Хаммері» — по донбаському «пластиліну»

Їздити «Павлику» випало на різній техніці, але найбільше — на пікапі та «Хаммері». Пікап, каже він, швидший та має вищу прохідність, але у ньому практично відсутній захист.

— Можна їхати зі швидкістю 100‒120 кілометрів на годину, витягне навіть по грязюці, але захисту жодного — хіба що РЕБчик можна ставити, — розповідає Артем.

Натомість Hummer повільніший, прохідність у нього гірша. Водій пояснює, що цей автопанцерник більш пристосований для пустельних рівнин, ніж до донбаського бруду, де земля в’язка і тягуча, немов пластилін. Але натомість цей броньовичок має потужний захист.

— «Хаммер» їде повільніше — 80‒90 км/годину, і «жере» багато — 35 літрів на 100 кілометрів, і прохідність гірша. А тут земля як пластилін — така, що машина просто пливе, не грузне, а пливе по ньому. Але «Фунтик» міцний, витримує багато «прильотів», захищає від уламків і навіть прямого влучання, у нього гарна бронекапсула, — пояснює Артем.

Навіщо «Хаммеру» навісний замок

— Довелося трохи перевчатися, бо машина як машина, але габарити ширші. Та і важкий він дуже — п’ятитонний, — розповідає «Павлик» про «Фунтика».

А ще показує навісний замок на дверях. «Хаммер» не має штатного заводського замка, тож замкнути його неможливо. Так само непотрібен і ключ запалювання — заводиться машина з-пів оберта тумблера.

— Були випадки, що викрадали «Хаммери», тому ось такий вихід придумали — закривати двері на навісний замок, — пояснює Артем

Незвичний девайс на дверях американського автопанцерника робить їх схожими на вхід до переоблаштованого під бункер підвалу — броньовані двері поставили, а замок до них вмонтувати забули.

FPV, АГС, міномет — «Фунтик» «покоцаний», але живучий

Як доказ «Павлик» показує місця влучання уламків від вибухів гранат, мін та вибухового заряду FPV-дрона. Глибокі шрами у броньованих дверях та кузові «Хаммера» свідчать про силу вибухів, а пакетне бронескло, судячи з усього, витримало пряме влучання з автоматичного гранатомета.

— Казали, що «Фунтик» і в Бахмуті їздив. А FPV-ішка залетіла мені ззаду під раму і там вибухнула. Але машина витримала, я дав газу і доїхав на двох пробитих колесах, — розповідає Артем.

Тоді доїжджати довелося на «докатці» — пресованій гумі всередині коліс, яка дозволяє рухатись навіть після того, як дорога «з’їла» гуму покришок.

Водій пояснює, що під обстрілом головне не розгубутися, не скидати швидкість і різко маневрувати. Тоді шанси, що по автомобілю зможуть прицільно влучити, різко падають. Для цього необхідно бути справжнім фахівцем своєї справи, майстерним водієм. А ще…

«Треба боятися, бо страх — допомагає»

— Страх допомагає. Бо коли є страх, то гострішою є і реакція — ти швидше все розумієш, оцінюєш обстановку, маневруєш. У спокійній обстановці ти їздиш розслаблено. А там ти їдеш — «вжух-вжух-вжух!» — бігом! Реакція, маневри, більше газу — знаєш, відчуваєш, що треба робити, як виїжджати, — пояснює водій.

Також треба бути дуже швидким і ніде не затримуватися, не зупинятися довше, ніж на пару хвилин, а ще краще — кількадесят секунд. Тому він завжди підганяє хлопців, особливо тих, хто виходить з позицій, бо вони коли вантажаться в машину на виїзд, то часто заспокоюються і надто розслабляються.

— Той, хто не боїться, буде повільно їхати, розслаблено. А його дожене, бабахне — все. Потрібно більше реакції на все. Хлопців треба підганяти, щоб вони швидше завантажувалися і розвантажувалися, бо у них страх зникає, коли вони виходять з позицій. А боятися треба, аж доки не виїдеш, — каже «Павлик».

«Вкрутитися» за півгодини: у «нічнику» та без штурмана не вскочити у «поворот не туди»

Однак на самому лише страху й адреналіні також далеко не поїдеш — до кожної місії завжди необхідно ретельно готуватися і ніколи не порушувати базових правил — заїжджати лише вночі або у сутінках, у жодному разі не вмикати фари, ретельно вивчати маршрут руху.

— Я їду в «нічнику», щоб ніяк себе не виявити. Їду дуже швидко, на максимально можливій на цій дорозі швидкості. А ще перед виїздом ретельно вивчаю карту, щоб запам’ятати маршрут, рахую кількість поворотів, — розповідає Артем.

У нього немає штурмана, тож увесь маршрут він ретельно вивчає перед виїздом по карті, тримає у пам’яті й орієнтуватися на місцевості на шаленій швидкості. Випадково через недогляд вскочити у «поворот не туди» — смертельно небезпечно, адже часу на те, щоб розвернутися та вийти на правильний маршрут вже може і не бути.

— За пів години треба «вкрутитися». А краще за 20‒25 хвилин доїхати, вивантажити‒завантажити — і повернутися, — пояснює Артем.

Найважча місія — вивезти поранених та загиблого

«Павлик» згадує, що за час своїх місій йому довелося вивезти тіла трьох загиблих і понад 30 поранених бійців. Найважчою стала місія, коли одночасно слід було вивезти одного загиблого та трьох поранених, але і з нею водій впорався.

— Заїжджати по трьох «300-х» й одного «200-го» довелось по тій дорозі, де я ніколи не їздив. Я по карті майже дві години обдумував, як це все зробити, як проскочити небезпечну ділянку. І, зрештою, все вдалося — заїхав, забрав, вивіз, — згадує боєць.

Він пригадує, що їхати довелося по розбитій польовій дорозі, на одному з відтинків якої часто бив міномет. Однак зрештою вміння, досвід та ретельна підготовка допомогли виконати місію.

Водій «особливого призначення» і логістика «останнього кілометра»

Артем розповідає, що автомобіль на передовій — це головна ціль для всіх наявних у ворога засобів ураження, бо всім цікаво поцілити в автівку. Але без нього не можна, бо піхотинці «на нулі» критично залежать від логістики «останнього кілометра».

— Машина, яка їде! Всім цікаво її підбити, знищити, бо вона когось або щось везе — бійців, забезпечення. Тобто уявлення, що водій це така безпечна професія в армії хибне — на «передку» ми перша мішень, — пояснює він.

Однак із визначенням себе як водія «особливого призначення» «Павлик» погоджується лише почасти. Він наголошує, що всі ми не створені для війни, але комусь необхідно робити цю важку роботу — і він її робить.

— Захищати потрібно, бо хто інший буде захищати? А якщо ти кмітливий, швидкий, щось умієш — то ти просто зможеш робити це добре, — каже Артем.

По кілька виїздів і напружене очікування

За ніч в Артема може бути від одного до 3‒4 виїздів. Інколи годинами доводиться чекати на місію, перебуваючи у повній готовності стартувати тієї ж секунди, коли буде отримано наказ.

Та і після завершення місії, розповідає водій, він може по кілька годин чекати, доки доставлені ним бійці дійдуть до позицій та відзвітують про прибуття.

— Вони можуть йти і 3, і 4 години — в цей час я не сплю, бо непокоюся за них. Розумію, що від мого чекання нічого не залежить — але все одно чекаю на повідомлення, — каже він.

Таке ставлення Артема помітили і самі бійці, серед яких «Павлик» набув надзвичайної поваги, адже вони знають, що він ніколи не покине їх напризволяще і зробить все можливе, щоб допомогти.

«Якщо „Павлик“ за нами їде — значить, виїдемо!»

Артем пригадує одну зі своїх численних місій, під час якої йому довелося на незнайомій машині — броньованому «Форді» — вивозити з напівоточення дронарів. Ворог уже з’явився позаду їхніх позицій, тож якби до ранку їх не вивезли, їм неминуче довелося б вступати у прямий стрілецький бій.

Водій «Форда» тоді відмовився їхати, і «Павлик» разом з командиром поїхали на незнайомій машині, вихором залетіли на позицію дронарів і витягнули хлопців. Все це зайняло близько 40 хвилин.

— За сорок хвилин туди‒назад, завантажились приблизно за хвилину. Хлопці дуже задоволені були, всі дякували, що ми приїхали. Вони вже чекали, коли заїде машина, вже зібрали речі, а я розвертався собі. Вони застрибнули — і ми погнали, — розповідає Артем.

Пізніше дронарі розповідали, яке полегшення відчули навіть не тоді, коли вирвалися з напівоточення, а ще тоді, коли отримали повідомлення, що за ними виїжджає саме «Павлик»: «Якщо „Павлик“ за нами їде — значить, виїдемо!»

Фото Руслана Тарасова

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
На Покровському напрямку росіяни за добу втратили 60 штурмовиків

На Покровському напрямку росіяни за добу втратили 60 штурмовиків

Минулої доби на Покровському напрямку російські загарбники втратили 16 одиниць озброєння та військової техніки.

Симулюють захоплення Куп’янську: росіяни махають прапорами в місті, яке не контролюють

Симулюють захоплення Куп’янську: росіяни махають прапорами в місті, яке не контролюють

У Куп’янську військові рф отримали команду симулювати контроль над містом, розмахуючи російськими прапорами там, де присутні їх малі групи.

Дрони, санкції та повернення викрадених росією дітей: подробиці зустрічі Президентів України та Греції

Дрони, санкції та повернення викрадених росією дітей: подробиці зустрічі Президентів України та Греції

Президент Володимир Зеленський розпочав робочий візит до Греції із зустрічі з Президентом країни Константіносом Тасуласом, щоб обговорити енергетичну підтримку України та реалізацію спільних проєктів в безпековій сфері.

У Херсоні дрон рф вдарив по цивільній автівці, є постраждалі

У Херсоні дрон рф вдарив по цивільній автівці, є постраждалі

Сьогодні, 16 листопада, близько 13:00 російські військові атакували з дрона цивільну автівку у Херсоні, внаслідок чого постраждало троє людей.

Склад БК, автівки й БПЛА: бійці «Стрікс» знищили ворожі цілі

Склад БК, автівки й БПЛА: бійці «Стрікс» знищили ворожі цілі

На Південно-Слобожанському напрямку дронарі з підрозділу «Стрікс» склад БК, два укриття росіян, дві антени, два БПЛА та дві автівки.

ВАКАНСІЇ

Санітар

від 21000 до 121000 грн

Вся Україна

1 центр рекрутингу Сухопутних військ ЗСУ

Радіотелеграфіст, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ, Київська область

Водій-сапер

від 17500 до 100000 грн

Харків

АРЗ СП ГУ ДСНС України у Луганській області

Стрілець, помічник гранатометника

від 20000 до 120000 грн

Краматорськ

23 ОМПБ 56 ОМПБр

Старший стрілець-оператор

від 26000 до 126000 грн

Мукачеве, Закарпатська область

Командир бойової машини-командир мотопіхотного відділення

від 25000 до 125000 грн

Вся Україна

22 окремий мотопіхотний батальйон 92 ОШБр

--- ---