ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Оберіг в дії: льотчик розповів як дивом вижив і на підбитому гелікоптері повернувся до своїх

Life story Новини
Прочитаєте за: 4 хв. 19 Березня 2024, 7:31

Євген Соловйов брав участь у найважчих місіях цієї війни, де потрібно було застосовувати вертольоти. Одна з них — політ в оточений росіянами Маріуполь.

На той момент це був єдиний спосіб допомогти оборонцям «Азовсталі» продовжувати оборону, доставити їм боєприпаси, їжу та медикаменти, а також евакуювати поранених. На зворотному шляху вертоліт Євгена підбили окупанти, але він встиг зманеврувати, зберегти керування та на пошкодженому гелікоптері повернутися до своїх. Про це він розповів в інтерв’ю Армія TV.

«Тату, якщо мені за це будуть ще платити гроші, то я буду найщасливішою людиною у світі!»

Батько Євгена багато розповідав про миротворчі місії в Африці, тож малим хлопець понад усе прагнув побачити екзотичні країни за штурвалом справжнього літака. Прагнув, поки не вступив до вишу. Курсантом враз і назавжди захопився гелікоптерами.

— По-справжньому загорівся бажанням літати після першого польоту. Пам’ятаю, тоді я подзвонив батьку і сказав: «Тату, якщо мені за це будуть ще й платити гроші, то я буду найщасливішою людиною у світі», а він каже: «Будуть, будуть, вчись».

«Перед польотом більшість льотчиків підходять до вертольота і розмовляють…»

Що таке вертоліт? Кабіна, гвинти, штурвал? Купа авіоніки? Для Євгена Соловйова це точно не щось механічне та неживе.

— Вважаю, що у вертольота точно є душа. У кожного вертольота різний характер. Є примхливий, є менший примхливий, є вибагливий, якому потрібно робити все так, як він любить, а інакше — він тебе підведе, — розкриває міфологію вертолітників Євген.

Взагалі ж, зазначає Соловйов, пілоти гелікоптерів надзвичайно забобонні. Щоденний ризик формує у пілотів специфічну психологію. Ритуалам вертолітників позаздрять навіть жерці в африканських племенах.

— У нас є різні, можна сказати, забобони. Тобто ходити в туалет перед вертольотом, тільки із задньої сторони, щоб він не образився. Перед польотом більшість льотчиків підходять, розмовляють, гладять його, шепчуть йому. Я також це роблю — і мені це допомагає. Буває, що двигун не заводиться… його гладиш — о, він завівся. І ти продовжуєш: «молодець, молодець». Воно працює, — переконує пілот.

«Я думав, що прилечу — тут бегемоти, слони… і гроші, і польоти…»

Про африканські ритуали Євген знає достатньо. Дитячі мрії він утамував, літаючи у відрядження в Африку. Робота на Чорному континенті була важкою, проте загартувала.

— Коли ти вперше опиняєшся в Африці, ти виходиш з літака і розумієш, що це не твій дім. Просто по запаху. І я думав, що прилечу — а тут бегемоти, слони… і гроші, і польоти. Але трошки було все по-іншому. І тоді було перше в мене враження таке, що я на війні. Це був 2013 рік, це була третя ротація українського контингенту в Демократичній Республіці Конго.

Доставка боєприпасів і особового складу, доставка продуктів, води, речей першої необхідності. У Демократичній республіці Конго він мав досхочу роботи. Там же, з напарником Володимиром Шлюхарчуком, Євген Соловйов ледь вижив під час аварії в горах. Він знов-таки вірить, що врятувало диво. А ще фігурка жирафа з набору Lego, що складалася з двох частин.

— Коли ми опинилися в лікарні, Володимир розповів мені про те, що коли він збирався їхати в Африку, його донька Аліса дала йому жирафчика і сказала: «Тату, це тобі, він буде тебе оберігати». Він каже: «Бачиш, він нас оберіг». Я такий: «Ну так, як нас, тримай половинку, це буде твоя половинка», — розповідає Соловйов.

Половинка жирафа і досі літає з Євгеном. Завжди з ним в льотному комбінезоні. Саме Жирафчик, вважає пілот, врятував його польотах в Маріуполь у 2022 році. Польотах, що вже стали історією і легендою.

Була фраза: «Ну, я назад би не летів…»

Це було дуже складне завдання. Навіть не так — це було майже неможливе завдання. Політ над ворожою територією на велику глибину — 100 кілометрів. Політ, коли тебе не прикривають. Коли ти летиш вночі на висоті 5–10 метрів. Завдання — доставити вантаж боєприпасів, системи зв’язку, системи інтернету, медикаменти.

Ці польоти були життєво необхідні. Вже тоді було зрозуміло, що оборона Маріуполя стала стратегічним завданням. Оборонці витягли на себе величезні сили ворога. Дали час згуртуватися й організувати нашу оборону на інших напрямках.

— Завдання навіть ставилося так, що ви прилітаєте туди, відвозите це все і приймаєте рішення — або залишаєтесь там, або повертайтесь назад на вертольотах. Але така ще була фраза: «ну, я назад би не летів», — згадує пілот.

Повертатися назад було б самогубством. Туди можна було б проскочити непоміченим, назад — тебе вже ловитимуть всі. І повітряні, і наземні радари. Ти вже не зможеш повернутися тим самим шляхом — тебе вже чекатимуть.

«Вертоліт знижується, падає… Я зрозумів — напевно, ми горимо»

Перша спроба була невдалою. Вони прилетіли на лінію бойового зіткнення й відразу потрапили під обстріл. Негайно розвернулися і полетіли назад. Після цієї історії Командування армійської авіації підійшло до питання трохи інакше, розповідає Євген.

Доєдналося Головне управління розвідки Міністерства оборони. Уже оперували серйозною інформацією, супутниковими знімками. Спільно розробляли маршрут. Зважали на кількість російських військ, їхнє розташування. Врешті все ж таки полетіли, долетіли і повернулися назад.

Рейси повторювалися не один раз, не двічі і не тричі. Та марно було сподіватися, що так триватиме завжди. Ворог потроху закривав дірки у своїй обороні. Під час чергового рейсу вертольоти потрапили в засідку.

— На зворотному шляху ми йшли вздовж моря над водою. Після того піднялися на сушу, там такий великий перепад — близько 50 метрів — між морем та сушею. І буквально за 500 метрів почув, як росіяни кажуть, хлопок, такий дуже потужний вибух з лівого боку. Зрозумів, що вертоліт знижується, падає, втрачає оберти несучого гвинта, відповідно із втратою одного двигуна… Я зрозумів, що, напевно, ми горимо, — досі з болем згадує ті події Євген.

У них було дуже багато палива — тож вертоліт міг згоріти буквально за кілька секунд. Треба було щось вирішувати. Висота була 5–3 метри, знижуватись не було куди. Виконати посадку — також. Екіпаж разом з 20 пораненими на борту просто розстріляли б на місці.

— Другий вертоліт не відповідав. Я продовжував маневрування і намагався не впасти. Вертоліт… я знав, що він буде падати… але він продовжує летіти. Не знаю, яким чудом, якимось дивом, але от у такому режимі ми летіли, летіли, летіли…

Врешті їм вдалося сісти. Євген описує це, як і багато іншого, що сталося того дня — одним і тим же словом — диво.

Диво — взагалі повсякденна робота пілота. Однак ще з дитинства для Євгена Соловйова очевидно, що бути пілотом — це означає творити неможливе. Тож тепер він просто робить свою неймовірну роботу. Хай йому і надалі допомагає в цьому половинка жирафа з набору Lego.

Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
«Merlin» теж падає: «Signum» знищив рідкісний тихий БПЛА та три Zala на Лиманському напрямку

«Merlin» теж падає: «Signum» знищив рідкісний тихий БПЛА та три Zala на Лиманському напрямку

Батальйон «Signum» відзвітував про успішну роботу свого екіпажу, який на Лиманському напрямку виявив і збив рідкісний «Merlin» та три дрони Zala.

На Полтавщині викрили групу осіб, які крали дизпаливо, призначене для фронту

На Полтавщині викрили групу осіб, які крали дизпаливо, призначене для фронту

Працівники ДБР викрили групу військовослужбовців з Полтавщини, які регулярно крали дизельне пальне, призначене для бойових підрозділів ЗСУ.

«Тримати небо за нього»: історія воїтельки Patriot, чий підрозділ збив понад 150 ворожих цілей

«Тримати небо за нього»: історія воїтельки Patriot, чий підрозділ збив понад 150 ворожих цілей

До повномасштабної війни вона служила разом із чоловіком, але він загинув у перший день вторгнення. У пам’ять про нього Вікторія пройшла складну підготовку та нині захищає українське небо.

Змінив мотоцикл на дрон — історія пілота «Києва»

Змінив мотоцикл на дрон — історія пілота «Києва»

Боєць з позивним «Київ» служить штурманом екіпажу FPV батальйону безпілотних систем 110 механізованої бригади імені генерал-хорунжого Марка Безручка.

«Ні креслення, ні спецматеріалів»: як «Сірко» виготовив перший у бригаді захисний екран для САУ «Акація»

«Ні креслення, ні спецматеріалів»: як «Сірко» виготовив перший у бригаді захисний екран для САУ «Акація»

Київський зварювальник Сергій на псевдо «Сірко», який нині служить у Президентській бригаді, власноруч спроєктував і зібрав перший у підрозділі захисний екран для самохідної гаубиці 2С3 «Акація».

На двох машинах до Молдови: черкасці намагались незаконно переправити чоловіків через кордон

На двох машинах до Молдови: черкасці намагались незаконно переправити чоловіків через кордон

У Подільському районі прикордонники зупинили два автомобілі «ВАЗ» та «Кіа», на яких намагалися доставити до кордону п’ятьох чоловіків призовного віку.

ВАКАНСІЇ

Комірник складів, військовослужбовець

від 20000 до 20000 грн

Київ

Військова частина А2788

Стрілець/чиня-снайпер/ка (ЗСУ)

від 20000 до 120000 грн

Київ

130 Батальйон ТрО

Водій-електрик

від 21000 до 120000 грн

Вся Україна

43-тя окрема артилерійська бригада ім. Тараса Трясила

Технік БПЛА

від 50000 до 120000 грн

Вся Україна

Ахіллес, 429 ОП БпС

Фармацевт (ЗСУ)

від 20000 до 50000 грн

Бобровиця

1 відділ Ніжинського РТЦК та СП

Стаpший навідник, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ, Київська область

--- ---