ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Морський король, якому більше 50 років: все про Sea King Mk41, які Україна отримає від ФРН

Озброєння та техніка Сучасна зброя української армії
Прочитаєте за: 8 хв. 24 Січня 2024, 16:10
Вертоліт Westland WS-61 Sea King (Велика Британія). Фото: military-history.

За підсумками 18-го засідання Контактної групи з питань оборони України («Рамштайн»), яка відбулась 23 січня, серед іншого, стало відомо про виділення ФРН Україні шести багатоцільових вертольотів Sea King.

Відповідно до рішення уряду Німеччини, яким ухвалено вперше почати поставки в Україну військових вертольотів, ЗСУ отримають шість багатоцільових гелікоптерів Sea King Mk41, а також необхідне оснащення і комплекти запасних частин до них.

Разом із тим, українські авіатори пройдуть необхідну навчальну підготовку для пілотування та технічних робіт на цій техніці. Як зазначив міністр оборони ФРН Борис Пісторіус за підсумками «Рамштайн-18», Sea King Mk41 — це «перевірений і надійний гелікоптер, який надасть допомогу українцям у багатьох галузях: від розвідки над Чорним морем до транспортування військових».

Слід підкреслити, що німецькі «Королі» – не перші гвинтокрили з «морської» родини вертолітної майстерні всесвітньовідомого американця з Києва Ігоря Сікорського, які стали у авіастрій України. Прем’єрні зразки цих льотних апаратів нам були передані більше року тому Сполученим Королівством і про британську гілку Westland WS-61 Sea King ми згадаємо нижче.

Що ж до деяких деталей їхнього німецького родича, який має маркування Sea King Mk41, то тут слід зазначити, що розміщене у середині 1969 року замовлення від Бундесверу на закупівлю 22 гвинтокрилів цієї моделі для ВМС ФРН стало загалом першим іноземним контрактом для машин Westland Sea King і сигнальним спеціалізованим варіантом Search and Rescue Sea King, який вирізняється від базової американської моделі дещо збільшено кабіною та більш ємними паливними баками.

Канцлер Німеччини Олаф Шольц виходить з вертольота Sea King Mk41. Фото: Кей Нітфельд/DPA pool

У період з 1986 по 1988 рік бундесверівські Sea Kings пройшли процес модернізації додавши можливість нести протикорабельні ракети Sea Skua, що вимагало оснащення радарами Ferranti Seaspray в обтічнику носа гвинтокрила. Ось, власно кажучи, і всі відмінності від американського «батька» німецького «Короля».

Ну а тепер таки варто дослідити історію і здобутки гелікоптера Westland Sea King. Його «батько», вертоліт Sikorsky S-61, був розроблений американською фірмою Sikorsky Aircraft за контрактом із ВМС США від 24 грудня 1957 року. Угодою передбачалося створення дводвигунового вертольота-амфібії з великим радіусом дії, призначеного для пошуку, виявлення та знищення підводних човнів супротивника, а також проведення пошуково-рятувальних операцій.

Перший політ «Короля» дослідницького зразка відбувся 11 березня 1959 (початкове військове позначення — HSS-2). А серійне виробництво було розпочато 1961 року. Усього було збудовано 796 вертольотів S-61 всіх модифікацій; крім того, за ліцензією побудовано понад 613 гелікоптерів, зокрема 344 у Сполученому Королівстві, понад 100 — в Італії та 185 — в Японії.

Вертоліт Sikorsky S-61 ВМС США. Фото: dogswar.

Конструкція вертольоту виявилася досить вдалою: у 1961–1962 роках на «Королі» було встановлено п’ять світових рекордів швидкості, зокрема, абсолютний 339 км/год на дистанції у 19 км. У березні 1965-го встановлено світовий рекорд дальності польоту по прямій — 3389 км, а в липні 1967 року два вертольоти пошуково-рятувальної модифікації ПН-3 здійснили при дев’яти дозаправках у повітрі безпосадковий переліт через Атлантику, пролетівши 6710 км за 30 год.

Мабуть, найвищий ступінь визнання машини в себе на батьківщині, у США — вибір вертольоту S-61 як президентського. Вперше вертольотом скористався президент США Ейзенхауер, перелетівши на UH-34 із Ньюпорта до Вашингтона. Відтоді поряд із президентськими літаками у США існують і президентські вертольоти.

Найвідоміший політ на S-61 у модифікації VH-3A здійснив президент Ніксон, 200 миль від Вашингтона до авіаносця «Хорнет», на борту якого перебував екіпаж «Аполлона-11» — перші люди, які відвідали Місяць. До речі, їх, як і екіпажі інших «Аполлонів», разом із апаратом, що спускається, витягував з океану теж «Сі Кінг». 1976-го президент Форд випробував нову модель — VH-3D, розроблену на базі найновішої на той момент протичовнової модифікації SH-3D.

Президент США Рональд Рейган спускається по сходах вертольота VH-3D Sea King. Фото: nara.getarchive.net.

Варто зазначити, що Sea King — це ціла родина вертольотів, які були розроблені компанією Sikorsky development. Головна місія Sea King — пошуково-рятувальні операції, зокрема і на воді, звідси й назва. І вони успішно виконують їх ще з часів війни у В’єтнамі. Його пошуково-рятувальні варіанти лягли в основу наступних і успішніших вертольотів SAR.

Проте в нашому випадку ми детально зупинимося на тому варіанті «Сікорський S-61», три з яких було передано Україні британцями. А саме — Westland WS-61 Sea King.

«Вертольоти Westland WS-61 Sea King, подаровані Великою Британією, стали першими гелікоптерами західної розробки, які Україна отримала від початку війни з росією», підкреслив у коментарі АрміяInform військовий експерт і директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець.

Військово-транспортний багатоцільовий гелікоптер моделі Westland WS-61 Sea King почав розроблятися британськими авіабудівниками у другій половині 60-х років минулого століття. Для мінімізації витрат і часу на проєктування літального апарату британська авіабудівна компанія Westland Helicopters ухвалила рішення використовувати як базу модель американського вертольоту Sikorsky S-61.

Проте конструкція повітряного судна зазнала цілої низки адаптацій та інтеграції значної частини компонентів від британських постачальників. Повітряне судно від виробників Сполученого Королівства зменшилося у розмірі, стало більш маневреним і ефективним у плані своїх експлуатаційних можливостей. Хоча при цьому скоротився і обсяг вантажу, що транспортується, або ж особового складу, що перевозиться.

Свій перший політ літальний апарат моделі Westland WS-61 Sea King здійснив у травні 1969 року. І завдяки тому, що пройдені тести виявилися цілком задовільними, проєкт був направлений у виробництво, де став дуже популярним, про що говорить той факт, що випуск цієї моделі вівся аж до 1995 року, тоді як з конвеєра компанії Westland Helicopters зійшло 344 вертольоти.

Літальний апарат моделі Westland WS-61 Sea King дозволяє перевозити на своєму борту до 12 військовослужбовців. Проте, як правило, це повітряне судно не застосовувалося для здійснення перекидання військового контингенту, а експлуатувалося або для транспортування великих вантажів, або для участі в пошуково-рятувальних операціях, або ж застосовувалося як протичовновий засіб.

Westland WS-61 Sea King є набагато автономнішим за свого американського «батька» S-61. Якщо у США гелікоптери Sea King мали перебувати під тактичним контролем авіаносця, з якого вони і діяли, то у британському Королівському флоті, а згодом і у ВПС, їхнє завдання було іншим.

Вертоліт Westland WS-61 Sea King (ФРН). Фото: airplane-pictures.

Передбачалося, що гелікоптери будуть набагато більш автономними, здатними діяти поодинці або координувати свої дії з іншими одиницями авіації. Це призвело до інакшого розташування екіпажу в британському гавинтокрилі, а також встановлення на його борту пошукового радара.

Якщо вертоліт моделі Westland WS-61 Sea King передбачалося використовувати як бойову одиницю, то літальний апарат міг бути обладнаним такими видами озброєння:

— Кулемети калібру 7.62 мм, що монтуються у дверних отворах;

— протичовнові торпеди;

— глибинні бомби.

Силова установка вертольоту налічує два турбовальні двигуни марки Rolls-Royce Gnome H1400-2.Потужність кожного з них становить 1660 к.с., що залежить, головним чином, від варіанта повітряного судна та його модифікації.

Максимальна дальність польоту гелікоптера Westland WS-61 Sea King становить 1230 кілометрів, з можливістю здійснення перельотів при крейсерській швидкості 190 км/год. Також моделі, які будувалися у Сполученому Королівстві, відрізнялися від свого американського пращура повністю комп’ютеризованою системою управління польотом.

Компонувальна схема вертольота Westland WS-61 Sea King (Велика Британія). Малюнок: airwar.

Показати свої найкращі бойові якості вдалося Sea King у британському виконанні під час війни за Фолклендські острови між Британією та Аргентиною у 1982 році. Проти підводних човнів їх використати не вдалося, проте з них здійснювалася висадка десанту, коли флот був за 100 миль від берега.

«Король» зарекомендував себе всепогодним вертольотом — перевезення піхоти та озброєння відбувалося вдень та вночі в погану погоду.

Протягом кількох тижнів наліт вертольотів становив річну норму мирного часу. Найчастіше польоти тривали на висоті 10 м зі швидкістю 185-205 км/год, на межі технічних можливостей. Окрім перевезень, людей та вантажів Sea King брали участь у порятунку екіпажів есмінця «Ковентрі» та десантного корабля «Сер Галахед», піднімаючи людей на борт за допомогою лебідки.

Виконували вони й не зовсім звичайне завдання — були приманкою для головок самонаведення аргентинських протикорабельних ракет, імітуючи надводні цілі. Ця машина добре зарекомендувала себе серед іншого і у війні в Перській затоці, а також у конфліктах у Боснії, Іраку та Афганістані.

Про те, що американські президенти обирали саме Sea King за свій VIP-гелікоптер, ми згадали вище. Але є чим пишатися і його нащадку зі Сполученого Королівства. Адже саме на гвинтокрилі Westland WS-61 Sea King як пілот з 2010 по 2013-й проходив армійську службу спадкоємець британського престолу принц Вільям.

На його рахунку 156 вильотів. При цьому принц не просто тренувався, але й брав участь у кількох рятувальних операціях. Він і досі приписаний до бази королівських ВПС Великої Британії в Уельсі.

Принц Вільям за штурвалом вертольота Sea King під час служби в армії. Фото: SAC Faye Storer/PA Wire.

Вертоліт Sea King від знаменитого американця українського походження Ігоря Сікорського перебував в експлуатації вже понад пів століття. Можна впевнено стверджувати, що і своє 60-річчя машина зустріне в повітрі. В тому числі і в небі України.

(матеріал вперше опубліковано в січні 2023 року, оновлено – 24.01.2024)

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Прикордонники показали відео, як збивали «шахеди» на Одещині

Прикордонники показали відео, як збивали «шахеди» на Одещині

Прикордонникам Одеського загону вдалося збити три російські ударні дрони типу «шахед».

На Одещині затримали жінку, яка планувала незаконно переправити до Молдови чотирьох ухилянтів

На Одещині затримали жінку, яка планувала незаконно переправити до Молдови чотирьох ухилянтів

Прикордонники викрили організаторів незаконного переправлення осіб, серед яких жінка.

Сили оборони на сході утилізували майже 1200 загарбників та 566 БПЛА

Сили оборони на сході утилізували майже 1200 загарбників та 566 БПЛА

Протягом доби на східному напрямку російська армія втратила 1163 особи, 10 танків, 32 ББМ та 566 БПЛА.

Володимир Зеленський зробив заяву з приводу Дня Європи

Володимир Зеленський зробив заяву з приводу Дня Європи

Президент України Володимир Зеленський зробив заяву з приводу Дня Європи, який 9 травня 2024 року відзначають в Україні.

Україна та Ірландія домовились розпочати роботу над безпековою угодою

Україна та Ірландія домовились розпочати роботу над безпековою угодою

Україна та Ірландія домовились якомога швидше розпочати роботу над двосторонньою угодою з безпеки на основі Вільнюської декларації G7.

МОУ опублікувало відео на підтримку українських воїнів

МОУ опублікувало відео на підтримку українських воїнів

Міністерство оборони України оприлюднило 9 травня 2024 року відеоролик на підтримку захисників та захисниць із Сил оборони України.

Захищаємо світ

00
00
00
ВАКАНСІЇ

Військовий перекладач з англійської

від 25000 до 55000 грн

Житомир

Військова частина А1262

Інспектор прикордонної служби

від 20000 до 25000 грн

Львів

Державна прикордонна служба України

Начальник служби захисту інформації в автоматизованих системах

від 30000 до 120000 грн

Дніпро, Дніпропетровська область

Оператор безпілотних літальних апаратів

від 20000 до 100000 грн

Полтава, Полтавська область

Зовнішній пілот (оператор) безпілотних літальних апаратів

від 20000 до 120000 грн

Київ

120 Окрема Бригада ТрО ЗСУ

Військовослужбовець в ЗСУ

від 20100 до 120100 грн

Покровськ

Старобільський РТЦК та СП