У минулому літаючі дрони успішно і не дуже використовували не лише під час ведення війн, але й у цілком мирних сферах. А часом безпілотники й поготів відігравали абсолютно…
Про значення командно-штабної гри «Кіберджура» для підготовки сучасних фахівців та потребу інтегрувати її напрацювання до шкільної освіти, насамперед дисципліни «Захист України», кореспонденту АрміяInform розповів віцепрезидент Міжнародної академії геоінформатики Іван Галенко.

— Що таке командно-штабна гра «Кіберджура», коли і чому виникла ідея її створення?
— Ідея командно-штабної гри «Кіберджура» виникла 2015 року, коли постала потреба в електронних картах й ефективному їх використанні від часу відсічі російської агресії на сході України. Річ у тім, що у 2014–2015 роках українські військові змогли зупинити московитів саме завдяки ефективній роботі артилерії з використанням цифрових систем.
Їхня радянська артилерія реагувала 20 хвилин, тоді як наша українська артилерія завдяки ГІС АРТА — був тоді такий продукт, тотожний з американським ArcGIS — реагувала за 4-5 хвилин. На війні така різниця в часі дуже суттєва, і саме це дало нам змогу меншими силами зупинити ворожу навалу і перевести війну в позиційний формат. Це показало надзвичайно велике значення цифровізації, використання цифрових карт та геоінформаційних систем у сучасній війні.
— Але як управління вогнем артилерії під час АТО пов’язане з появою гри для школярів?
— Геоінформаційні системи важливі й затребувані насамперед у цивільному житті, тому базові знання й уміння ними користуватись корисні всім випускникам загальноосвітніх шкіл. Тому спочатку ми спробували запропонувати включення їхнього вивчення до шкільної програми, а потім, щоб пришвидшити і полегшити процес впровадження, вирішили пов’язати його з Всеукраїнською дитячо-юнацькою військово-патріотичною грою «Джура».
Так виникла ідея командно-штабної гри «Кіберджура», в межах якої використовуються ті само принципи і почасти технології, що й в управлінні сучасним боєм, сучасними видами зброї. Там використовуються ті самі принципи і те саме інформаційне середовище, уніфікована інформаційна платформа. Зрештою ця ідея спрацювала і почала втілюватися в життя, коли американці надали загальноосвітнім школам України право безоплатного доступу до системи ArcGIS.
— Яким є базовий рівень входу? Що має знати початківець, щоб долучитися до гри «Кіберджура»?
— Якось я провів експеримент для учнів 6-7 класів, давши їм завдання відтворити життєвий шлях Лесі Українки в StoryMaps. Й ось без жодної комунікації з учителем, без додаткових консультацій дві дівчинки — одна зі Львова, інша з села на Тернопільщині — блискуче впорались із цим завданням. Коли в них виникла потреба з’ясувати, як працює карта в StoryMaps, я сконтактував їх з ліцеїстом, учнем 10 класу, який швидко все пояснив. На виході ми отримали чудовий результат.
Тобто учасникам гри потрібно дати завдання, зорієнтувати в загальних принципах побудови та функціонування інформаційного середовища — і далі вони самі чудово з усім упораються, допомагаючи одне одному. Основний методичний підхід — надати доступ до середовища і право вільно в ньому працювати, не заважати зайвими настановами та рекомендаціями. Шляхом спроб та помилок і взаємодопомоги діти самі з усім впораються.
— Чи включена зараз «Кіберджура» до системи шкільної освіти, насамперед цікавить предмет «Захист України»?
— Зараз гра «Кіберджура» проводиться у межах позакласних заходів, гуртків. Це ініціатива групи відповідальних і заповзятих викладачів. У межах тієї автономності, яка надана зараз законодавством про середнього світу, вони організовують і проводять цю гру, надаючи дітям нові знання, формуючи ті навички й уміння, які зроблять їх конкурентоспроможними у сучасному світі.
Для війська ж важливо, що у межах гри відбувається опанування тих інформаційних технологій, які використовуються у збройних силах усіх провідних країн світу. Тобто під час командно-штабної гри «Кіберджура» відбувається початкове базове опанування основ кібернетичних військово-технічних спеціальностей. Учень, який грав у «Кіберджуру», легше опанує управління БПЛА чи координування артилерійського вогню. Тому, на мій погляд, у перспективі слід інтегрувати напрацювання «Кіберджури» до шкільного предмета «Захист України».
В цілому ж у межах гри інтегровані знання з таких дисциплін, як інформатика, географія, історія, Захист України. Вона передбачає й опанування сучасних технологій, і розвиток критичного мислення, і національно-патріотичне виховання, та української ідентичності тощо.
— Чи є приклади подібних ініціатив за кордоном, у країнах НАТО, наприклад? Чи цікавлять наші здобутки іноземних партнерів?
— У грі «Кіберджура» ми, наскільки я можу судити, виступаємо першопрохідцями, новаторами. Власне, так сталося у багатьох сферах від початку війни з росією — не тільки ми вчимося у військових НАТО, але і їм уже є багато чого повчитися у нас. Наприклад, у «Кіберджури» наявні основні елементи автоматизованої системи управління військами «Славутич», це значною мірою унікальний і недешевий продукт, отримати доступ до нього на рівні школи — це дуже велике досягнення.
Крім того, далеко не всі іноземні навчальні заклади можуть дозволити собі оплатити доступ до ArcGIS, це теж дорогий продукт. Тому українським школярам дуже пощастило в цьому плані, що вони мають безоплатний доступ до цих новітніх технологій і, відповідно, мають змогу їх опановувати, на відміну від їхніх однолітків з-за кордону.
Однак, попри це, «Кіберджура» справді викликає інтерес за кордоном. Найбільше просунулися в цьому плані поляки та литовці, ми вже готуємо з ними спільний міжнародний проєкт. Думаю, невдовзі до них почнуть долучатися й інші країни ЄС.
@armyinformcomua
Міністерство оборони України провело конференцію «Глибина безпеки — 2025», під час якої напрацьовано рамкову концепцію розвитку підводного розмінування в Україні.
Бійці роти безпілотних наземних систем 92-ї штурмової бригади імені Івана Сірка розповіли про евакуацію пораненого на наземному роботизованому комплексі, що пішла не за планом.
Бійці 14-го полку безпілотних авіакомплексів Сил безпілотних систем показали, як їх дрони завітали на склади з боєприпасами та «Шахедами» окупантів у Донецьку.
Бійці 412-ї бригади Nemesis Сил безпілотних систем розповіли про латвійця, який передав свій спадок від покійної сестри на боєприпаси та попросив в її пам’ять написати ім’я на снаряді.
До повномасштабного вторгнення боєць із позивним «Дубас» був чемпіоном України з Dota 2, а тепер здійснює десятки бойових вильотів щодня і до тисячі запусків за місяць.
Європейська Рада запровадила санкції проти п’ятьох фізичних осіб та чотирьох організацій, причетних до підтримки тіньового флоту росії та схем отримання доходів.
від 25000 до 125000 грн
Київ
Азов, 12-та бригада спеціального призначення НГУ
від 20000 до 120000 грн
Рівне, Рівненська область
У минулому літаючі дрони успішно і не дуже використовували не лише під час ведення війн, але й у цілком мирних сферах. А часом безпілотники й поготів відігравали абсолютно…