— Розкажіть, будь ласка, про те, як змінювалися засоби РЕБ/РЕР протягом періоду широкомасштабного вторгнення? — На початок широкомасштабки весь аналоговий РЕБ — це був білий шум. Було…
«Кіберджура» — командно-штабна гра, яка базується на програмному засобі зі створення і застосування великих баз даних (BigData) в мережевому режимі. Її навчальне середовище дозволяє українським школярам опанувати технології, за допомогою яких відбувається управління військами та бойовими діями, здобути та відпрацювати навички й уміння збору, опрацювання, узагальнення та концептуального представлення інформації, вдосконалити критичне мислення. Заснована на основі хмарних технологій організації кіберпростору ArcGIS OnLine, вона є унікальним навчальним продуктом, який дозволяє поєднувати елементи практично всіх шкільних навчальних дисциплін, а здобуті під час участі в «Кіберджурі» знання, вміння і досвід стануть у пригоді як у війську, так і в цивільному житті.
Пересвідчитись у цьому кореспондент АрміяInform мав змогу під час презентації інтегрованого уроку з історії, інформатики, географії та курсу «Захист України» в 11 класі, яку провела Національна академія педагогічних наук України спільно з мережевою ГО «Міжнародна академія геоінформатики». Тему заняття «Вплив історичних постатей на формування ідентичності народу в період становлення молодої української держави» було визначено в межах місяця кібербезпеки «Кіберджури» — 2023: «Життєвий шлях історичних постатей в українському кіберпросторі».
Основна ідея уроку полягала в демонстрації можливостей національно-патріотичного виховання в умовах інтегрованого підходу до навчання з використанням цифрової моделі планети Земля. Участь у його організації та проведенні взяли вчителі та учні Билбасівського опорного закладу загальної середньої освіти І–ІІІ ступенів Слов’янської міської ради Донецької області на чолі з вчителькою історії, директоркою закладу Лілією Мелешко.
Відкриваючи захід, президент Національної академії педагогічних наук, доктор філософських наук Василь Кремінь наголосив на тому, що участь у «Кіберджурі» учнів та вчителів з Донбасу є дуже важливою, оскільки переконливо засвідчує твердий патріотизм та сталу українську ідентичність мешканців цього історичного регіону сходу нашої країни.
— У темі уроку про роль історичних постатей у формуванні ідентичності народу є надзвичайно глибокий смисл, вона дуже вдала, — наголосив він. — Мені подобається, що тут будуть зараз не представники столичної школи чи великого міста, а представники героїчного Донбасу, представники Слов’янська.
Цілком стандартний за часом 45-хвилинний урок в уже звичному під час коронавірусу та великої війни дистанційному форматі став завдяки «Кіберджурі» надзвичайно новаторським та самобутнім. Це проявилось в усьому — починаючи від визначення теми, постановки завдань і вибору епіграфа до застосованих методів навчання, форм організації роботи учнів, сучасних хмарних технологій організації кіберпростору та отриманих у підсумку висновків.
Проведене у його межах сміливе і дещо провокативне порівняння життєвих шляхів двох історичних постатей — історика та громадсько-політичного діяча Олександра Добровольського та політика Віктора Януковича — дало учням змогу проявити творчість та критичне мислення. Вони є такими само невід’ємними складниками Кіберджури, як і знання й уміння працювати із сучасними технологіями.
Саме на цьому аспекті надзвичайно вдалого поєднання національно-патріотичного виховання з творчим підходом, критичним мисленням та новітніми інформаційно-програмними рішеннями акцентували увагу експерти, які взяли участь в обговоренні уроку. На важливості інформаційно-технологічного середовища наголосив, зокрема, кандидат технічних наук, віцепрезидент мережевої ГО «Міжнародної академії геоінформатики» Іван Галенко:
— Інформаційне середовище ArcGIS OnLine — це те середовище, яке є базовим для багатьох процесів як у цивільному житті, так і у військовій сфері. І діти надзвичайно успішно в ньому працювали, — підкреслив він, звернувши також увагу на те, що надзвичайно важливим аспектом «Кіберджури» є міжпоколіннєва взаємодія і спільна командна робота вчителів та учнів.
— У нас сьогодні була фактично подія у сфері національної безпеки і оборони України. Сьогодні ми бачили командну роботу різних поколінь — вчителів і школярів. Сучасна російська імперія вклала мільярди доларів у те, щоб зруйнувати в Україні взаємодію між структурами, поколіннями тощо. Її метою була дезінтеграція, дезорієнтація, денаціоналізація українців та знищення держави України, — зауважив Іван Галенко.
Натомість налагодження взаємодії та співпраці між українцями в усіх сферах і на всіх рівнях сприятиме збереженню, утвердженню і трансляції в майбутнє як української національної ідентичності, так і держави Україна.
На важливості розвитку в учнів критичного мислення акцентував увагу експерт Центру оборонних стратегій Олександр Хара, який розповів, що застосовує практично такі само методи під час проведення власних аналітичних досліджень.
— Мені здається, це надзвичайно важлива, базова річ, яка відрізняє нас від росіян. Створення сприятливих умов для вільного мислення, для критичного мислення — це найголовніша річ, і в нас на цьому модельному уроці така річ була, — висловив свою головну тезу Олександр Хара.
Цінні спостереження щодо наукової, методичної та національно-патріотичної складової уроку висловили також інші присутні експерти.
Презентація інтегрованого уроку в межах «Кіберджури» вкотре продемонструвала надзвичайно високий потенціал та перспективність цієї командно-штабної гри для розвитку критичного мислення школярів, національно-патріотичного виховання, опанування новітніх інформаційних технологій та, не в останню чергу, підготовки для цивільного життя та Збройних Сил України висококваліфікованих фахівців за сучасними високотехнологічними спеціальностями.
Фото автора
@armyinformcomua
Станом на ранок 16 січня за добу на фронті російські загарбники втратили 1480 осіб вбитими та пораненими.
Упродовж доби окупанти завдали 418 ударів по 11 населених пунктах Запорізької області.
Від початку цієї доби відбулося 118 бойових зіткнень. Українські захисники продовжують рішуче давати відсіч спробам противника просунутися в глибину нашої території, завдаючи йому вогневого ураження.
«Так, у мене росіяни забрали дім, потім забрали у мене другий раз дім. Але... життя ж то не забрали? Я ж продовжую жити. І продовжувати треба жити де завгодно. Головне — щоби в Україні. Мене мотивує те, щоб росіяни не прийшли сюди та не знищили тут все, не вбили мою дитину і дружину. Бо я бачив на власні очі, що відбувається там, куди приходить Росія», — говорить Єлизар Гранков.
Повільне відновлення економіки, розвиток воєнних галузей, висока інфляція та підвищення податків. Про підсумки 2024 та очікування від 2025 року АрміяInform розповів експерт Недержавного аналітичного центру «Українські студії стратегічних досліджень» Олександр Чупак.
Розгорнута Пентагоном у Вашингтоні система, відома як розширена регіональна ситуаційна обізнаність (ERSA), об’єднує вдосконалені камери візуального розпізнавання та лазери.
— Розкажіть, будь ласка, про те, як змінювалися засоби РЕБ/РЕР протягом періоду широкомасштабного вторгнення? — На початок широкомасштабки весь аналоговий РЕБ — це був білий шум. Було…