ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Розвідувальна бронемашина Fennek: тиха «лисичка», що «бачить» ворога на 250 км

Озброєння та техніка
Прочитаєте за: 9 хв. 17 Травня 2023, 17:18
«Артилерійський спостерігач» на базі бронемашини Fennek. Фото: Krauss-Maffei Wegmann

Бронемашина Fennek — це легкий броньований автомобіль, призначений для розвідки та забезпечення військових операцій оперативною інформацією. Розроблений на початку 2000-х у межах спільного проєкту німецької компанії Krauss-Maffei Wegmann та нідерландських SP Aerospace і Vehicle Systems BV. У 2003 році він прийнятий на озброєння Королівських сухопутних військ Нідерландів та Бундесверу ФРН.

Легкий розвідувальний автомобіль отримав ім’я на честь мініатюрної вухатої лисиці фенек із пустель Південної Африки, з гострим зором і слухом. У 2003–2014 роках Fennek брав активну участь у війні в Афганістані, де зарекомендував себе сучасною, маневровою, надійною бронемашиною забезпечення бойових та патрульних операцій. Ефективні якості «лисички» знайшли широке застосування у виконанні різноманітних завдань: як броньованої розвідувальної машини, командно-штабної машини, самохідних ПТРК і ЗРК, поліційного броньованого автомобіля та інших модифікацій.

Бронемашина Fennek. Інфографіка АрміяInform

«Зручна, невелика, компактна, невисока, малошумна, все що відповідає сучасним вимогам до броньованої розвідувальної машини», — так у коментарі спеціально для АрміяInform схарактеризував Fennek дослідник бронетанкової техніки, доктор історичних наук, професор Національної академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.

Міжнародний проєкт «Пустельна лисиця»

Розробка нової генерації броньованої розвідувальної машини МРС (Multi Purpose Carrier, «багатоцільового призначення») розпочалася в Нідерландах ще в 1980-х роках, пізніше, у 1994-му, до проєкту долучилася Німеччина. Основними вимогами до нової ББМ були надійний захист екіпажу із трьох осіб від вогню звичайної зброї та осколків снарядів, висока маневреність, швидкість (понад 100 км/год), запас ходу (понад 700 км), тихий двигун, хороша оглядовість, можливості встановлення оптоелектронного обладнання, здатності до дії на території, зайнятій противником, протягом п’яти днів, можливість транспортування машини літаками військово-транспортної авіації та дії в різних кліматичних зонах без спеціальної підготовки. Прототипи пройшли випробування у 1996–2000 роках. У підсумку фахівці двох країн створили колісну БРМ Fennek, що сьогодні вважається однією із найбільш досконалих у своєму класі. Наразі на озброєнні Німеччини та Нідерландів перебуває понад 600 таких автомобілів різних модифікацій.

Кілька цікавих фактів про бронемашину Fennek:

Розвідувальна машина Fennek на військовій базі в Нідерландах. Фото: Офіс Президента України
  • Оскільки Fennek був розроблений спеціально для місій розвідки та збору інформації, він оснащений малошумними колесами та трансмісією, які дозволяють бронемашині рухатися місцевістю, не привертаючи уваги противника своїм звуком.
  • Fennek може працювати в умовах низької видимості завдяки тому, що його оптичні та тепловізійні засоби забезпечують нічний огляд та можуть виявляти теплові сліди людей і транспортних засобів.
  • Fennek може бути обладнаний радіоелектронним засобом для виявлення й ідентифікації радіостанцій противника на відстані до 250 км. Це обладнання також використовують для забезпечення власної комунікації та зв’язку між військовими частинами та базами у складних умовах.
  • У Fennek встановлено спеціальне обладнання для виявлення та ідентифікації хімічних і біологічних загроз, що робить його корисним для участі в місіях захисту від зброї масового знищення.
  • В Афганістані бронемашини Fennek використовували військові Нідерландів і Німеччини для розвідувальних завдань та для контролю за місцевими дорогами. Бронемашина була оснащена засобами для виявлення та ідентифікації підривних пристроїв та інших загроз на дорозі, що дозволяло уникати потенційно небезпечних ділянок та організовувати безпечний рух техніки.
  • Крім військових, Fennek також використовують правоохоронці, зокрема, для патрулювання кордону та виявлення контрабанди.

За словами дослідника бронетанкової техніки професора Андрія Харука, ґрунтовна відмінність німецько-нідерландської машини від звичної нам радянської БРДМ — у спеціальному обладнанні на щоглі, яка підіймається: телекамера, тепловізор, лазерний далекомір тощо. «Якщо на БРДМ засоби розвідки — це тільки очі і вуха розвідників, то на Fennek є відповідне спеціальне обладнання, — зауважує Андрій Харук. — Ще один плюс у розвідувальному варіанті Fennek —  автоматичний гранатомет на турелі».

За словами Андрія Харука, наразі невідомо, який саме варіант бронемашини планують передати нам наші партнери — «або розвідувальна, або з демонтованим розвідувальним обладнанням».

«Розвідувальних у них виявилося забагато, тож вони демонтували з частини розвідувальне обладнання та використовують їх суто як „транспортери загального призначення“, тобто командирські або зв’язкові машини, — розповідає Андрій Харук. — Ще в них є носії протитанкових ракетних комплексів „Спайк“ ізраїльської компанії Rafael, є дуже цікавий варіант із турецькою баштою під „стінгери“ — приблизно відповідник американського самохідного ЗРК Avenger, тільки броньований. Що до нас може потрапити — не знаю, але всі ці варіанти в Нідерландах є в надлишку, тобто понад штат».

ЗРК Stinger на базі Fennek. Фото: Krauss-Maffei Wegmann

Конструкція бронеавтомобіля Fennek

БРМ Fennek — неплаваючий повнопривідний бронеавтомобіль із двовісною 4-колісною конструкцією, що має заднє моторне компонування для зменшення теплового та акустичного відбиття.

Дизельний двигун Deutz BF 6M2013C потужністю 179 кВт (240 к.с.) забезпечує швидкість бронеавтомобіля близько 110–115 км/год (при вимкненні обмежувача швидкості у 90 км/год). Fennek укомплектований гідрокінетичною трансмісією та автоматичною коробкою передач — 6 вперед та одна назад зі швидкістю до 23 км/год.

У лівій частині моторного відділення розташований 230-літровий паливний бак, що забезпечує запас ходу до 1000 км по шосе або 450 км —  бездоріжжям.

Машина оснащена автоматичною системою пожежогасіння (у моторному відсіку) та системою захисту від перехоплення повідомлень зв’язку.

Робоче місце водія розташоване в передній частині корпусу, на повздовжній осі машини. Для забезпечення зручного полярного огляду у 180 градусів автомобіль має великі вікна, вкриті бронесклом; для запобігання відбиттю сонячного світла передбачена можливість кріплення спеціальних екранів. За допомогою телекамери заднього виду та окулярів нічного бачення LUCIE, водій може безпечно керувати автомобілем у темний час доби. Водій може регулювати тиск у шинах із салону автомобіля відповідно до умов місцевості.

Крім водія, ще два члени екіпажу (у варіанті БРМ — командир та спостерігач) розташовуються за ним. Для доступу на робочі місця забезпечені двері в бортах корпусу, а над робочими місцями всіх трьох членів екіпажу — люки. Сидіння регулюються по висоті, що дозволяє вести спостереження через відкритий люк. Крім того, сидіння командира та спостерігача оснащені пристроями «провалювання», які дозволяють швидко опустити їх у разі небезпеки.

Спеціальне устаткування БРМ Fennek дозволяє проводити спостереження за противником вдень і вночі, вимірювати відстань та азимут, а також обмінюватись інформацією. Основним елементом системи комунікації є оптоелектронне устаткування, розроблене фірмами STN Atlas і Carl Zeiss: телевізійну камеру, тепловізор OPHELIOS та лазерний далекомір MOLEM. Оптоелектронна голівка BAA II NDL розташована на телескопічній щоглі заввишки 1,5 м, що дозволяє проводити спостереження з укриття. Також передбачена можливість встановлення виносного поста спостереження на відстані до 40 метрів від бронемашини.

Нідерландські машини можуть обладнуватися РЛС Squire фірми Thales. Ця станція може виявляти танки на відстані понад 30 км, вертольоти — на 18 км і безпілотники — до 6 км.

БМР має систему відображення та передачі інформації FuWES. На сенсорному моніторі, що розташований ліворуч від монітора системи ВАА, відображається карта місцевості з позначенням виявлених об’єктів та їхньої дальності, а також місце знаходження самої БМР. Цю інформацію можна транслювати іншим споживачам.

Для підвищення ефективності спостереження Fennek обладнано виносними акустичними та сейсмічними датчиками. Додатково передбачено можливість використання безпілотного літального апарата Aladin німецької компанії EMT. Цей малий БПЛА може працювати в радіусі 15 км із максимальною швидкістю польоту 90 км/год і діапазоном робочих висот від 30 до 300 м.

Комплекс засобів радіозв’язку Fennek: радіостанції SEM 52, SEM 80/90 та HRM 7400 на частотах КХ/УКХ, а також танковий переговорний пристрій.

Озброєння бронемашини

У розвідувальному варіанті Fennek має турель типу 1530, яку можна наводити вручну або дистанційно керувати нею зсередини машини. У версії для Бундесверу БРМ може бути озброєний 7,62-мм кулеметом із запасом у 250 набоїв або 40-мм гранатометом AGL (32 гранати). Нідерланди віддали перевагу 12,7-мм кулеметам М2НВ. Для прицілювання використовують перископічний приціл PERI Z17 та тепловізор. Є можливість встановлення більш складної прицільної станції LAZ400L з телекамерою, тепловізором та лазерним далекоміром. Також може бути встановлена дистанційно керована установка FLW 200 з електроприводом та додатковими димовими гранатометами (у базовому виконанні — шість 76-мм гранатометів, зблокованих у два пакети, встановлені в кормовій частині корпусу), замість турелі типу 1530.

Спеціальні варіанти бронемашини

Базовий варіант Fennek, який використовується для розвідки, позначається LVB (Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig). Бундесвер та Королівська армія Нідерландів отримали відповідно 178 та 202 таких машин. З 2001 року розроблялася машина передових артилерійських спостерігачів на замовлення Бундесверу, яка повинна була замінити варіант БТР М113. Ця машина має термінал передачі даних автоматизованої системи управління вогнем артилерії ADLER, змінене радіообладнання (радіостанції SEM 80/90 та SEM 93) та автономну навігаційну систему TALIN 3000.

Fennek JFST. Фото: Krauss-Maffei Wegmann

У 2007 році було підписано контракт на розробку машини об’єднаних груп вогневої підтримки JFST (Joint Fire Support Team) на базі Fennek, яка може працювати як з артилерією, так і з авіацією. У березні 2010 року Бундесвер отримав перші серійні екземпляри. Нова оптоелектронна головка BAA II має удосконалену телекамеру, тепловізор ATTICA та лазерний далекомір LDM43, який може вимірювати дальність до 20 км. Машину можна використовувати в АСУ сухопутних військ FuWES та АСУ артилерії ADLER II. Відповідно до складу радіозв’язкового устаткування існують два варіанти JFST: «земля — земля» (для взаємодії з артилерією) та «повітря — земля» (для наведення авіації). У першому варіанті встановлені радіостанції SEM 70 та HRM 7400, а в другому — HRM 7000, TRM 6021 та AN/PRC-117F. Зовні варіант «повітря — земля» можна відрізнити за характерною Х-подібною антеною в кормовій частині машини, яка відсутня на першій модифікації.

Для потреб Бундесверу створено ще один варіант машини Fennek — інженерна машина управління та розвідки Fü-/ErkdFzg Pi (Führungs- und Erkundungsfahrzeug Pioniertruppe). Вона не має оптоелектронної головки ВАА, натомість оснащена комп’ютером Centurion із 15-дюймовим сенсорним екраном, апаратурою радіаційної та хімічної розвідки і контейнером додаткового майна з лівого боку машини.

За словами Андрія Харука, один із цікавих варіантів БРМ Fennek — нідерландський самохідний ЗРК SWP (Stinger Weapon Platform), розроблений спільно з турецькою компанією Aselsan. На даху цієї машини встановлена чотиризарядна пускова установка для зенітного ракетного комплексу Stinger.

Іншим поширеним варіантом нідерландського Fennek є носій ПТРК MRAT (Medium Range Anti Tank). Ця бронемашина оснащена комплексом Spike-MR, здатним влучати в ціль на відстані від 200 метрів до 2,5 км. Боєзапас становлять 5–6 ракет.

Королівські збройні сили Нідерландів також мають свої варіанти машин передових артилерійських навідників VWRN (Voorwaartse Waarnemer) та передових авіаційних навідників TACP (Tactical Air Control Party).

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Росіяни пошкодили аміакопровід «Одеса—Тольятті»: військові ведуть розвідку з БПЛА, загрози немає

Росіяни пошкодили аміакопровід «Одеса—Тольятті»: військові ведуть розвідку з БПЛА, загрози немає

Внаслідок артилерійського обстрілу окупантів було пошкоджено ділянку аміакопроводу «Одеса—Тольятті» на лінії бойового зіткнення. Станом на полудень 10 жовтня погіршення якості повітря не зафіксовано.

Володимир Зеленський обговорив з президенткою ЄЦБ використання заморожених активів рф

Володимир Зеленський обговорив з президенткою ЄЦБ використання заморожених активів рф

Президент України Володимир Зеленський поінформував президентку Європейського центрального банку Крістін Лагард щодо чергового російського удару по енергетиці, та обговорив перспективи використання заморожених активів рф.

Легіон «Свобода Росії» виходить в море: російські добровольці вперше отримали морські дрони

Легіон «Свобода Росії» виходить в море: російські добровольці вперше отримали морські дрони

Російські добровольці з легіону «Свобода Росії» у співпраці зі спецпризначенцями Головного управління розвідки Міністерства оборони України вперше отримали на озброєння надводні безекіпажні катери, що в українській розвідці називають «новою фазою антипутінського спротиву».

«FPV-дронами тут просто кишить»: противник убиває об Покровськ свій «розхідний матеріал»

«FPV-дронами тут просто кишить»: противник убиває об Покровськ свій «розхідний матеріал»

Найгарячішою точкою залишається Покровський напрямок. Російські окупанти здійснили 43 спроби потіснити українських воїнів із займаних позицій. З них 35 атак уже відбито. Кількість ворожих БПЛА — величезна.

«Імітують „Шахеди“, але можуть мати до 5 кілограмів вибухівки» — у Повітряних силах розкрили деталі нічної повітряної атаки

«Імітують „Шахеди“, але можуть мати до 5 кілограмів вибухівки» — у Повітряних силах розкрили деталі нічної повітряної атаки

Під час нічної атаки по Україні запустили 497 ракет і дронів, із яких силам протиповітряної оборони вдалося збити або подавити 420 повітряних цілей. Атаковано, передусім, об’єкти критичної інфраструктури.

7-й корпус ДШВ стримує ворога під Покровськом: ліквідовано сотні окупантів і понад тисячу БПЛА

7-й корпус ДШВ стримує ворога під Покровськом: ліквідовано сотні окупантів і понад тисячу БПЛА

У смузі оборони 7-го корпусу швидкого реагування Десантно-штурмових військ у районі Покровської агломерації розпочалася стабілізація оперативної обстановки. Водночас із початку жовтня десантники вже знищили майже 300 окупантів та понад 1100 ворожих БПЛА.

ВАКАНСІЇ

Кулеметник

від 20000 до 120000 грн

Кути

Військова частина А7126

Кухар в 126 ОБр ТРО

від 20000 до 120000 грн

Херсон, Херсонська область

Офіцер групи психологічного супроводу та відновлення

від 25000 до 25000 грн

Київ

131 окремий батальйон 112 ОБр Сил ТрО

Механік-електрик

від 20000 до 25000 грн

Васильків

Військова частина А1789

Технік зв’язку, військовослужбовець

від 20000 до 25000 грн

Бориспіль

Київ, ОКПП ДПСУ

Радіотелефоніст, військовий

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

--- ---