Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…
Бронемашина Fennek — це легкий броньований автомобіль, призначений для розвідки та забезпечення військових операцій оперативною інформацією. Розроблений на початку 2000-х у межах спільного проєкту німецької компанії Krauss-Maffei Wegmann та нідерландських SP Aerospace і Vehicle Systems BV. У 2003 році він прийнятий на озброєння Королівських сухопутних військ Нідерландів та Бундесверу ФРН.
Легкий розвідувальний автомобіль отримав ім’я на честь мініатюрної вухатої лисиці фенек із пустель Південної Африки, з гострим зором і слухом. У 2003–2014 роках Fennek брав активну участь у війні в Афганістані, де зарекомендував себе сучасною, маневровою, надійною бронемашиною забезпечення бойових та патрульних операцій. Ефективні якості «лисички» знайшли широке застосування у виконанні різноманітних завдань: як броньованої розвідувальної машини, командно-штабної машини, самохідних ПТРК і ЗРК, поліційного броньованого автомобіля та інших модифікацій.
«Зручна, невелика, компактна, невисока, малошумна, все що відповідає сучасним вимогам до броньованої розвідувальної машини», — так у коментарі спеціально для АрміяInform схарактеризував Fennek дослідник бронетанкової техніки, доктор історичних наук, професор Національної академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.
Розробка нової генерації броньованої розвідувальної машини МРС (Multi Purpose Carrier, «багатоцільового призначення») розпочалася в Нідерландах ще в 1980-х роках, пізніше, у 1994-му, до проєкту долучилася Німеччина. Основними вимогами до нової ББМ були надійний захист екіпажу із трьох осіб від вогню звичайної зброї та осколків снарядів, висока маневреність, швидкість (понад 100 км/год), запас ходу (понад 700 км), тихий двигун, хороша оглядовість, можливості встановлення оптоелектронного обладнання, здатності до дії на території, зайнятій противником, протягом п’яти днів, можливість транспортування машини літаками військово-транспортної авіації та дії в різних кліматичних зонах без спеціальної підготовки. Прототипи пройшли випробування у 1996–2000 роках. У підсумку фахівці двох країн створили колісну БРМ Fennek, що сьогодні вважається однією із найбільш досконалих у своєму класі. Наразі на озброєнні Німеччини та Нідерландів перебуває понад 600 таких автомобілів різних модифікацій.
За словами дослідника бронетанкової техніки професора Андрія Харука, ґрунтовна відмінність німецько-нідерландської машини від звичної нам радянської БРДМ — у спеціальному обладнанні на щоглі, яка підіймається: телекамера, тепловізор, лазерний далекомір тощо. «Якщо на БРДМ засоби розвідки — це тільки очі і вуха розвідників, то на Fennek є відповідне спеціальне обладнання, — зауважує Андрій Харук. — Ще один плюс у розвідувальному варіанті Fennek — автоматичний гранатомет на турелі».
За словами Андрія Харука, наразі невідомо, який саме варіант бронемашини планують передати нам наші партнери — «або розвідувальна, або з демонтованим розвідувальним обладнанням».
«Розвідувальних у них виявилося забагато, тож вони демонтували з частини розвідувальне обладнання та використовують їх суто як „транспортери загального призначення“, тобто командирські або зв’язкові машини, — розповідає Андрій Харук. — Ще в них є носії протитанкових ракетних комплексів „Спайк“ ізраїльської компанії Rafael, є дуже цікавий варіант із турецькою баштою під „стінгери“ — приблизно відповідник американського самохідного ЗРК Avenger, тільки броньований. Що до нас може потрапити — не знаю, але всі ці варіанти в Нідерландах є в надлишку, тобто понад штат».
БРМ Fennek — неплаваючий повнопривідний бронеавтомобіль із двовісною 4-колісною конструкцією, що має заднє моторне компонування для зменшення теплового та акустичного відбиття.
Дизельний двигун Deutz BF 6M2013C потужністю 179 кВт (240 к.с.) забезпечує швидкість бронеавтомобіля близько 110–115 км/год (при вимкненні обмежувача швидкості у 90 км/год). Fennek укомплектований гідрокінетичною трансмісією та автоматичною коробкою передач — 6 вперед та одна назад зі швидкістю до 23 км/год.
У лівій частині моторного відділення розташований 230-літровий паливний бак, що забезпечує запас ходу до 1000 км по шосе або 450 км — бездоріжжям.
Машина оснащена автоматичною системою пожежогасіння (у моторному відсіку) та системою захисту від перехоплення повідомлень зв’язку.
Робоче місце водія розташоване в передній частині корпусу, на повздовжній осі машини. Для забезпечення зручного полярного огляду у 180 градусів автомобіль має великі вікна, вкриті бронесклом; для запобігання відбиттю сонячного світла передбачена можливість кріплення спеціальних екранів. За допомогою телекамери заднього виду та окулярів нічного бачення LUCIE, водій може безпечно керувати автомобілем у темний час доби. Водій може регулювати тиск у шинах із салону автомобіля відповідно до умов місцевості.
Крім водія, ще два члени екіпажу (у варіанті БРМ — командир та спостерігач) розташовуються за ним. Для доступу на робочі місця забезпечені двері в бортах корпусу, а над робочими місцями всіх трьох членів екіпажу — люки. Сидіння регулюються по висоті, що дозволяє вести спостереження через відкритий люк. Крім того, сидіння командира та спостерігача оснащені пристроями «провалювання», які дозволяють швидко опустити їх у разі небезпеки.
Спеціальне устаткування БРМ Fennek дозволяє проводити спостереження за противником вдень і вночі, вимірювати відстань та азимут, а також обмінюватись інформацією. Основним елементом системи комунікації є оптоелектронне устаткування, розроблене фірмами STN Atlas і Carl Zeiss: телевізійну камеру, тепловізор OPHELIOS та лазерний далекомір MOLEM. Оптоелектронна голівка BAA II NDL розташована на телескопічній щоглі заввишки 1,5 м, що дозволяє проводити спостереження з укриття. Також передбачена можливість встановлення виносного поста спостереження на відстані до 40 метрів від бронемашини.
БМР має систему відображення та передачі інформації FuWES. На сенсорному моніторі, що розташований ліворуч від монітора системи ВАА, відображається карта місцевості з позначенням виявлених об’єктів та їхньої дальності, а також місце знаходження самої БМР. Цю інформацію можна транслювати іншим споживачам.
Для підвищення ефективності спостереження Fennek обладнано виносними акустичними та сейсмічними датчиками. Додатково передбачено можливість використання безпілотного літального апарата Aladin німецької компанії EMT. Цей малий БПЛА може працювати в радіусі 15 км із максимальною швидкістю польоту 90 км/год і діапазоном робочих висот від 30 до 300 м.
Комплекс засобів радіозв’язку Fennek: радіостанції SEM 52, SEM 80/90 та HRM 7400 на частотах КХ/УКХ, а також танковий переговорний пристрій.
У розвідувальному варіанті Fennek має турель типу 1530, яку можна наводити вручну або дистанційно керувати нею зсередини машини. У версії для Бундесверу БРМ може бути озброєний 7,62-мм кулеметом із запасом у 250 набоїв або 40-мм гранатометом AGL (32 гранати). Нідерланди віддали перевагу 12,7-мм кулеметам М2НВ. Для прицілювання використовують перископічний приціл PERI Z17 та тепловізор. Є можливість встановлення більш складної прицільної станції LAZ400L з телекамерою, тепловізором та лазерним далекоміром. Також може бути встановлена дистанційно керована установка FLW 200 з електроприводом та додатковими димовими гранатометами (у базовому виконанні — шість 76-мм гранатометів, зблокованих у два пакети, встановлені в кормовій частині корпусу), замість турелі типу 1530.
Базовий варіант Fennek, який використовується для розвідки, позначається LVB (Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig). Бундесвер та Королівська армія Нідерландів отримали відповідно 178 та 202 таких машин. З 2001 року розроблялася машина передових артилерійських спостерігачів на замовлення Бундесверу, яка повинна була замінити варіант БТР М113. Ця машина має термінал передачі даних автоматизованої системи управління вогнем артилерії ADLER, змінене радіообладнання (радіостанції SEM 80/90 та SEM 93) та автономну навігаційну систему TALIN 3000.
У 2007 році було підписано контракт на розробку машини об’єднаних груп вогневої підтримки JFST (Joint Fire Support Team) на базі Fennek, яка може працювати як з артилерією, так і з авіацією. У березні 2010 року Бундесвер отримав перші серійні екземпляри. Нова оптоелектронна головка BAA II має удосконалену телекамеру, тепловізор ATTICA та лазерний далекомір LDM43, який може вимірювати дальність до 20 км. Машину можна використовувати в АСУ сухопутних військ FuWES та АСУ артилерії ADLER II. Відповідно до складу радіозв’язкового устаткування існують два варіанти JFST: «земля — земля» (для взаємодії з артилерією) та «повітря — земля» (для наведення авіації). У першому варіанті встановлені радіостанції SEM 70 та HRM 7400, а в другому — HRM 7000, TRM 6021 та AN/PRC-117F. Зовні варіант «повітря — земля» можна відрізнити за характерною Х-подібною антеною в кормовій частині машини, яка відсутня на першій модифікації.
Для потреб Бундесверу створено ще один варіант машини Fennek — інженерна машина управління та розвідки Fü-/ErkdFzg Pi (Führungs- und Erkundungsfahrzeug Pioniertruppe). Вона не має оптоелектронної головки ВАА, натомість оснащена комп’ютером Centurion із 15-дюймовим сенсорним екраном, апаратурою радіаційної та хімічної розвідки і контейнером додаткового майна з лівого боку машини.
Іншим поширеним варіантом нідерландського Fennek є носій ПТРК MRAT (Medium Range Anti Tank). Ця бронемашина оснащена комплексом Spike-MR, здатним влучати в ціль на відстані від 200 метрів до 2,5 км. Боєзапас становлять 5–6 ракет.
Королівські збройні сили Нідерландів також мають свої варіанти машин передових артилерійських навідників VWRN (Voorwaartse Waarnemer) та передових авіаційних навідників TACP (Tactical Air Control Party).
@armyinformcomua
Внаслідок артилерійського обстрілу окупантів було пошкоджено ділянку аміакопроводу «Одеса—Тольятті» на лінії бойового зіткнення. Станом на полудень 10 жовтня погіршення якості повітря не зафіксовано.
Президент України Володимир Зеленський поінформував президентку Європейського центрального банку Крістін Лагард щодо чергового російського удару по енергетиці, та обговорив перспективи використання заморожених активів рф.
Російські добровольці з легіону «Свобода Росії» у співпраці зі спецпризначенцями Головного управління розвідки Міністерства оборони України вперше отримали на озброєння надводні безекіпажні катери, що в українській розвідці називають «новою фазою антипутінського спротиву».
Найгарячішою точкою залишається Покровський напрямок. Російські окупанти здійснили 43 спроби потіснити українських воїнів із займаних позицій. З них 35 атак уже відбито. Кількість ворожих БПЛА — величезна.
Під час нічної атаки по Україні запустили 497 ракет і дронів, із яких силам протиповітряної оборони вдалося збити або подавити 420 повітряних цілей. Атаковано, передусім, об’єкти критичної інфраструктури.
У смузі оборони 7-го корпусу швидкого реагування Десантно-штурмових військ у районі Покровської агломерації розпочалася стабілізація оперативної обстановки. Водночас із початку жовтня десантники вже знищили майже 300 окупантів та понад 1100 ворожих БПЛА.
від 25000 до 25000 грн
Київ
131 окремий батальйон 112 ОБр Сил ТрО
Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…