Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…
Я дивлюсь на небо кожен день,
Я дивлюсь на місяць і на зорі.
Не змінився зміст моїх пісень,
Часу всупереч і навіть долі.
Сльози втрат, надія на весну,
Де розлука — там слова до Бога.
Кожна мить — це думка про війну,
Кожен день — це наша Перемога!
Гарік Кричевський, грудень 2022 р.
Гарік Кричевський — відомий автор і виконавець пісень у стилі шансон. Ті, чия юність припала на буремні 80–90-ті роки минулого століття, чи не на пам’ять знають його пісні «Киянка», «Привокзальна», «Мій номер 245»…
Майбутній поет, композитор, співак народився у Львові, навчався в школі № 45, у паралельному класі з автором цієї публікації. Перший свій вокально-інструментальний ансамбль він організував у 13 років, тоді ж почав писати пісні. Популярність його творчості підтверджена численною армію прихильників, музичними преміями багатьох фестивалів авторської пісні. У 2012 році вів популярну програму «Круті 90-ті з Гаріком Кричевським» на телеканалі «НТН».
Гарік — заслужений артист України, волонтер. З початком повномасштабної війни росії проти України він зайняв чітку проукраїнську позицію: у перші її дні й на протидію роспропаганді розповів прихильникам свого таланту по всьому світу про російську агресію. Кошти з благодійних концертів, що дає Гарік Кричевський в містах Західної Європи, Ізраїлю, спрямовуються на допомогу Збройним Силам України, обладнання для дитячих лікарень.
Гарік Кричевський розповів АрміяInform про те, чим жив до 24 лютого минулого року і чим живе зараз — після цієї трагічної дати…
— Гарік, з огляду на те, що ми вчилися в паралельних класах у львівській школі № 45 і маємо купу спільних знайомих, спілкуватимемося на «ти»?
— Так, звичайно! Я пишаюсь, що серед моїх однокашників є ті, що служать у теробороні, у ЗСУ, а військова журналістика, інформування людей, що відбувається на фронті — це насправді крута й потрібна справа!
— Пригадай 24 лютого 2022 року. Як ти дізнався про початок агресії росії проти України?
— Ми були в Києві, готувалися до великого ювілейного концерту, котрий мав відбутися 4 березня у Національному палаці мистецтв «Україна». У нас щодня були репетиції зі старими та новими музикантами. Після концерту мали відправитися у тур.
Тоді у всіх засобах масової інформації казали про можливу війну, деякі люди, побоюючись її, покидали країну. Але я до останнього не вірив, що вона стане такою повномасштабною… Я думав, що якщо щось і почнеться — то це буде десь на Сході, де вона тривала усі ці вісім років.
Коли ми прокинулися від вибуху ракет у Києві, то, звичайно, це був шок — адже ніхто не міг припустити, що станеться таке безумство.
Я із сім’єю планував вперше заночувати в будинку, який я багато років реконструював під Києвом. Коли на столицю полетіли ракети, у нас була думка переїхати туди. Тому що за містом, мабуть, було б безпечніше.
На щастя, ми цього не зробили, адже наше містечко неподалік Житомирської траси потрапило під окупацію, і в моєму будинку жили орки, де неабияк побешкетували… Замість того, щоб моя родина там переночувала — там ночували бурятські танкісти. Багато жителів кортежного містечка по-суті стали тоді заручниками окупантів.
— Один із наших спільних знайомих розповідав, що вони розграбували твій будинок, але не взяли найціннішу річ — доволі коштовний музичний інструмент…
— Я був у Львові, коли росіян через місяць вибили звідти. Туди приїхав мій друг Рома, що служить в теробороні. Він надіслав мені відео, на якому було видно увесь той безлад, що вони лишили по собі. Не хочу навіть про це говорити. Усе, що можна було вкрасти, було вкрадене: телевізори, техніка, апаратура…
Але, з огляду на їхній «високий інтелект», не зрозуміли, що найціннішою річчю там була антикварна Yamaha Grand Piano — це такий дуже дорогий вінтажний музичний інструмент, який коштує щонайменше 10 тис. доларів. І головне, що його неможливо десь купити. Цей мені переправляли з Америки.
Орки його навіть не покалічили чи то завдяки якійсь щасливій випадковості, чи то просто не розуміли, що воно таке.
Тому що навіть мою колекцію дерев’яних скульптурок, котру я все життя збирав, — привозив із гастролей, вони просто спалили в каміні. Такий чистісінький вандалізм був…
— Уже за кілька днів від початку широкомасштабної війни ти у всесвітній мережі звернувся до своїх прихильників і спробував їм розповісти про те, що відбувається в Україні. Як ти вважаєш, хтось почув тебе?
— Сподіваюсь, — почули. Багато хто взагалі не розумів того, що відбувається: артисти з росії та з інших країн. Я спробував повідомити їм про це. Мені потім телефонували з тієї сторони — хтось вибачався, казав «ми не винуваті, пробачте нас», та були ті, хто погодився з тим, що відбувається. Тому в мене і з’явилася пісня «Шлях додому», де я говорю про те, що половину друзів я загубив, утім на цьому шляху в мене з’явилися нові люди…
Звернення Гаріка Кричевського до своїх глядачів у росії
— Ти зустрічався з королем шансону Віллі Токарєвим, що це була за людина?
— Віллі Іванович був би, я впевнений, проти цієї війни. Коли ми з ним зустрічалися, він дуже негативно сприймав те, що відбулося на Донбасі і в Криму, сильно переживав з цього приводу. Він був громадянином Америки, але мав квартиру в Криму. І, як я знаю, після анексії Криму припинив туди приїжджати.
Віллі Токарєв був дуже крутим чуваком, — я так скажу. Ми з ним познайомилися в Києві на концерті і він мене запросив до театру естради на «Шансон року». Тоді це був міжнародний конкурс, куди приїжджали артисти з усього світу.
Я був його прихильником, а він — моїм. Він чув мої пісні, а я з дитинства слухав його альбоми…
— Ти неодноразово ставав лауреатом музичної премії «Шансон року». Нещодавно один з учасників тих концертів денис майданов розповідав про тактику ЗСУ, котрі заварюють двері в домівках людей, щоб ті не вийшли, а самі з їхніх будинків відстрілюються…
— 12 разів я був лауреатом цієї премії. Утім, на щастя, я з ним не знайомий. Я чув, що ця людина «несе». На мою думку, його творчість взагалі не має нічого спільного з жанром «шансон», тобто це щось штучне.
— Знаю, що ти припинив свої виступи в росії. Якщо б у тебе була можливість знову опинитися на сцені «Шансону року», що б ти сказав глядачам?
— Я б не став цього робити зараз. Я навіть не хочу таку ситуацію екстраполювати — це нереально. Можу уявити, що через якусь кількість років там, припустимо, все зміниться і відновляться наші дипломатичні, торгово-економічні та культурні стосунки. Тоді я б вийшов на ту сцену, але це була б сцена зовсім іншої країни — країни, в якій уже б не було майданових та інших, подібних їм…
— Пригадай своє дитинство. Коли ти написав свою першу пісню, коли організував свій перший ВІА?
— Слухай, я так намагався згадати… Невеличкі вірші я складав зовсім з раннього віку, а пісню — якщо не помиляюсь, я написав коли ми намагалися створити шкільний ансамбль, коли нам було по 13 років.
— Про що була ця пісня?
— (сміється. — Авт.) Про піратів… На жаль, ця пісня не збереглась. Як пам’ятаю — у до мажорі і написана вона була явно під враженням від «Машини часу». Такий собі плагіат на пісні цього гурту. У той час свого власного стилю я ще не мав.
У школі № 45 у нас був свій ансамбль, де грав на гітарі старший за нас на кілька років Коля Єфремов. Можливо, ти його пам’ятаєш?

— Так, потім він працював у відомому львівському гурті «Сталкер», ВІА «Перше Причастя», що виступав у «Різдвяних зустрічах» Алли Пугачової, «Віа Грі». А як називався ваш шкільний ансамбль?
— Ми назву ансамбля змінювали чи не щодня… Це була велика проблеми — ми так і не знайшли йому кінцевої назви. Пам’ятаю, такі смішні, як, наприклад, «Крыша» — тому що якийсь час ми репетирували на горищі. Називали наш гурт «45», не 245, а просто 45 — за номером нашої школи…
Семикласник Гарік Кричевський (Львів. 1977 р.)
Зазвичай ми грали на якихось шкільних зборах, дискотеках, поза шкільними стінами — в Політехнічному інституті на танцях, весіллях. Я тоді свої пісні не показував — це був зовсім інший жанр: поп-, рок-музика, диско — усе модне, танцювальне, що хотіли чути люди, такий собі «ресторанний репертуар»… Зараз це називають «кавер».

— А коли і де ти виконав свою першу пісню?
— Свої перші пісні я виконав у нашій школі. Соромливо не оголошуючи, що вони мої. Ба більше, я тобі скажу, коли я вчився в медінституті і я вже грав у професійному оркестрі у Палаці молоді «Романтик» — найпопулярнішій дискотеці Львова. Перший склад цього гурту були ті, хто згодом став «Братами Гадюкіними» — гурт «Кузі» (Сергій Кузьмінський. — Авт.) Коли їх звідти вигнали, на їхнє місце я прийшов зі своїм гуртом, який назвали також «Романтиком».
У його репертуарі було кілька моїх пісень, але не можна було писати, що це пісня якогось невідомого Гаріка Кричевського. Ми там придумували якусь маячню — писали, що автор творів якийсь літований композитор. Звичайно, це ніхто не перевіряв і, отже, «авторські» за це не отримував.
— Я пригадую початок 90-х, коли твої пісні лунали чи не на всіх площах і вулицях, з усіх кіосків, де продавали касети з аудіозаписами…
— Це десь 94 рік… Хоча альбоми ці були записані у 91–93-му, а вже у 94 році вони розлетілися якось дуже «вірусно».
— Ти пам’ятаєш той момент, коли став популярним, коли про тебе всі заговорили, стали впізнавати на вулиці?
— Популярність моїх пісень — вона сильно випередила мою популярність, як автора, музиканта, артиста. Багато років мене взагалі ніхто не знав в обличчя. Тоді мене не показувало телебачення, ще не було інтернету. І ніхто не зрозумів, хто співає ці пісні…
Ніхто на вулиці мене не впізнавав. Ба більше, замість мене могла давати концерти будь-яка інша людина, котра вміла співати, підробляти голос, тембр. Що, до речі, й було.
В Америці був такий «пасажир», котрий під моїм ім’ям гастролював з моїми піснями. Ми його потім вичислили.
Коли я почув, що мої пісні лунають зі всіх прасок, як то кажуть, — це було для мене дуже несподівано, я не вірив, що таке можливо взагалі. Потім почались численні гастролі. І вже за кілька років, коли «підтягнулося» телебачення — уже у цей момент мене почали впізнавати.
Тому в мене не було такого відчуття — коли в одну ніч ти стаєш якимось відомим артистом. Я й зараз вважаю, що я ніяка не зірка, а просто автор-виконавець.
Я зараз згадав, пам’ятаю той день, котрий став для мене дуже великою емоційною подією. Ми приїхали на гастролі до Одеси, і з ресторану на перехресті Дерибасівської та Катерининської звучала моя пісня, котру грали музиканти. Саме це стало для мене дуже серйозним визнанням. Адже мої пісні вже крутили по радіо і показували по телевізору, але, коли музиканти виконують у ресторані твої пісні — значить вони популярні, значить їх замовляють люди. Я тоді сказав своїй дружині: «Анжела, якщо їх грають, то, мабуть, я написав непогані пісні… мабуть».

— Ти згадав свою дружину Анжелу. Коли ви познайомилися? Розкажи про свою родину…
— Ми з нею познайомилися, коли в мене була інтернатура після інституту в 1989 році. Хоча вона також медик за освітою, як і я, але в якийсь період часу Анжела стала моїм директором… Не просто дружиною, другом, а директором нашого колективу.
Діти мої вже дорослі. Донька закінчила медінститут. Вікторія з п’яти років на сцені, нині також захоплюється музикою та іноді зі мною виступає — співає у бек-вокалі.
Син навчається на другому курсі медичного. У зв’язку з війною навчається дистанційно…
— Як ти прийшов до цього жанру — «міського романсу», «шансону»?
— Ці всі назви насправді вигадали музичні критики. Хтось називає це «шансоном», хтось — «міським романсом», хтось — «жанровою піснею». Я ніяк до цього не йшов, просто писав пісні під гітару для себе, для друзів, для душі. І те, що вони вписалися до цього жанру, до речі, суперечливо. Те, що ми називаємо сьогодні «шансоном», — то це поняття, котре складається, на мій погляд, з кількох абсолютно різних музичних течій. Починаючи від дворової блатної пісні, сатиричної пісні, музичних картинок, закінчуючи стилем «босса-нова».
Хоча це все дуже умовно. Якщо професійний музикант послухає мої альбоми, то він знайде там і елементи джазу, і «латино», і «босса-нова». Я розумію це так: будь-яка пісня, яка має зміст, де є сенс слухати слова, — це те, що зараз називають «шансоном».
— У нас є своє визначення такого жанру — «співана поезія»…
— У Львові, наприклад, був такий стиль — «батярська пісня». Це те, що прийнято на пострадянському просторі називати «шансоном». Батяри співали гумористичні, сатиричні пісні про хуліганів, про дворове життя й, звичайно, про кохання.
— У тебе є пісні, присвячені рідному місту — Львову. Наприклад, «Львівський дощ». Є пісні українською мовою.
— Пісня «Львівський дощ» була написана російською мовою, але потім я зробив україномовну версію. Я маю десь п’ять пісень українською мовою, а взагалі їх набагато більше. У мене був проєкт під назвою «Електро Гриць». Це був україномовний альбом, записаний ще у студентські роки, котрий згодом надихнув Кузю на створення гурту «Брати Гадюкіни». Та був такий собі стиль стьобу, гумору на західноукраїнському діалекті. На жаль, альбом втрачено… Якщо у когось зберігся той старий запис — дуже прошу мені його передати.
Якщо ж казати про сучасність, то я нещодавно написав пісню… Тобі я її вперше анонсую в цьому інтерв’ю — це «Я сумую за тобою». Це пісня про наші дні, там є настрої, викликані війною, з тим, що відбувається зараз у душах наших людей. Ще треба попрацювати над аранжуванням, записати її. Сподіваюсь, що протягом місяця вона побачить світ.

— На жаль, не можу обійти тему горя, що принесла ця повномасштабна навала ворога. Ти займаєшся волонтерством, під час своїх концертів збираєш кошти. На які потреби вони йдуть?
— Я так не люблю це рекламувати! Взагалі, я обережно ставлюсь до людей, котрі свою допомогу країні піарять… Іноді я дивлюсь у соціальних мережах, як вони хваляться своєю діяльністю, але мені здається, що це вимагає тиші. Я намагаюсь цього не робити.
— І все ж?
— Можу сказати, що чим можу — тим допомагаю. Відносно нещодавно ми відіграли концерт у Франції, кошти з якого пішли на ремонт, обладнання київського Охматдиту. Не лише я, були інші, хто цим займався — і в нас вийшло.
Також давали благодійні концерти в Європі, в Ізраїлі. Зараз готуємося до серії концертів у Німеччині та Чехії. Обов’язковою моєю умовою для організаторів є те, що зібрані кошти підуть на благодійну допомогу нашій країні.
Ми з братом відправляли до України автомобілі й дещо інше. Ти знаєш, мені здається, що про це не треба багато розповідати, це треба робити…
— Коли тебе побачать глядачі в Україні?
— А взагалі я дуже хотів би виступити у Києві. Я дуже сподіваюсь, що восени вийде зробити той концерт, котрий не відбувся через війну. Я дуже сподіваюсь, що вона закінчиться до того часу. Багато людей купили квитки на 4 березня 2022 року, вони ці квитки зберігають і зможуть по них прийти на мій майбутній виступ у Палаці «Україна». Також одними із перших міст, де я б виступив — це Одеса і Львів.
— Що б ти побажав тим, хто наближає нашу Перемогу?
— Зрозуміло, що мої друзі й приятелі — переважно люди такі ж дорослі, як і я… (сміється. — Авт.) м’яко кажучи. Утім, маю чимало знайомих, котрі зараз служать у ЗСУ, особливо в територіальній обороні.
Я хотів би, по-перше, сказати їм величезне Дякую за службу, найменше, що можна зробити — подякувати усім, хто захищає нашу Батьківщину і, по-друге, звичайно побажати їм повернутися з Перемогою живими й здоровими додому.
А всім нашим людям я бажаю стійкості, мужності і, головне, не втрачати надії, оптимізму, вірити у Перемогу і вірити в те, що життя нормалізується і Україна стане чудовою, великою, потужною європейською державою, вступить до Євросоюзу, а отже виключить взагалі можливість виникнення ситуації, котру маємо зараз.
Треба в це вірити і за можливості щось для цього робити!
— Гарік, щиро дякую за це мультимедійне інтерв’ю, за твою громадянську позицію, за твою творчість! Сподіваюсь, твої побажання справдяться і наша Перемога не за горами!
Фото з архіву Гаріка Кричевського
@armyinformcomua
Власник успішної інтернет-крамниці, а нині «літун» 33-ї окремої механізованої бригади з позивним «Аякс», який у перші дні повномасштабного вторгнення добровільно вступив до ЗСУ, розповів про свій бойовий шлях, порятунок від смерті завдяки автівці та нещодавнє наведення авіації на колону ворожої техніки.
За матеріалами СБУ та Нацполіції 15 років тюрми отримав агент фсб, який на замовлення рф займався підпалами.
За останні дні росіяни провели кілька безуспішних спроб атаки на місто з декількох напрямків, використовуючи бронетенхніку та мотоцикли.
У своєму вечірньому зверненні Президент України Володимир Зеленський розповів про результати проведеної Ставки, дипломатичну роботу, посилення далекобійних ударів, ситуацію на фронті та енергетику.
Президент України Володимир Зеленський зустрівся з міністром закордонних справ Естонії Маргусом Цахкною.
Протягом 2025 року Міністром оборони України та Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджено 163 нові нарукавні знаки для військових частин та підрозділів. Зокрема, з початку II півріччя — 62.
від 23000 до 23000 грн
Дніпро
31 Бр НГУ ім. генерал-майора Олександра Радієвського
Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…