Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…
Унікальним є військовий підрозділ на Вінниччині. Це єдина в Україні лабораторія, основним завданням якої є організація та проведення заходів щодо контролю якості пального та мастильних матеріалів у авіаційних частинах Повітряних Сил Збройних Сил України. Лабораторія здатна проводити випробування ПММ у об’ємі повного випробування відповідно до вимог нормативних документів на нафтопродукти (ГОСТ, ДСТУ, ТУ тощо) як у стаціонарних умовах, так і в польових. Основний напрямок діяльності лабораторії ― проведення випробувань ПММ авіаційної номенклатури.
Варто зазначити, що лабораторія бере участь у роботі з розслідування інцидентів і відмов авіаційної техніки, що пов’язані із застосуванням ПММ, розробляє методичні вказівки та рекомендації з питань застосування та контролю якості ПММ на авіаційній техніці. Також важливим завданням підрозділу є методичне керівництво лабораторіями ПММ авіаційних частин, надання їм методичної та технічної допомоги, здійснення контролю за їхньою роботою. Наразі таких лабораторій є понад 20.
― По суті, без паспорта якості нашої лабораторії, де є висновок про відповідність нафтопродукту вимогам нормативних документів із підписом відповідних посадових осіб, жоден літак чи вертоліт Повітряних Сил не полетить, ― розповів майор Костянтин Лутченко, начальник лабораторії пального та мастильних матеріалів. ― Наразі наші фахівці здійснюють контроль якості ПММ авіаційної номенклатури для Повітряних Сил та армійської авіації Сухопутних військ. Окрім того, перевіряємо зразки й автомобільного пального.
Усі пально-мастильні матеріали, що закуповують Збройні Сили України, проходять перевірку якості в 10-му Хіммотологічному центрі МО України. Відповідно до вимог нормативних документів, у процесі приймання, зберігання, експлуатації та видачі ПММ із певною періодичністю проходять лабораторні випробування. Лабораторії авіаційних частин здатні проводити лише приймально-здавальні та контрольні випробування, а більш розширені (повні та арбітражні) вже проводить ця лабораторія.
― У кожній авіаційній частині є фахівець, який відповідає за контроль якості пального. З певною періодичністю або під час проведення регламентних робіт на авіаційній техніці він проводить відбір проб із засобів зберігання ПММ або із баків чи систем літаків (вертольотів), після чого відібраний зразок оформлюють встановленим порядком та направляють на повне випробування (або випробування за окремими показниками якості) до нашої лабораторії, ― продовжує офіцер. ― Ми зі свого боку проводимо лабораторні дослідження, результати яких оформлюються паспортом якості з відповідним висновком про якість, який в подальшому направляється до військової частини, з якої надійшли проби на випробування. Якщо проба була відібрана із баків та систем авіаційної техніки, то до отримання позитивного результату випробувань ця техніка фактично залишається без руху.
Якщо проба була відібрана з літаків, то на підставі паспорта якості лабораторії у військовій частині, звідки надійшла проба, відповідними посадовими особами ухвалюють рішення щодо продовження використання цих ПММ або їх заміни.
Якщо ж виявляють некондиційні проби пального, що знаходиться на зберіганні, фахівці лабораторії визначають, за якими саме показниками якості ПММ не придатне до застосування.
― У таких випадках ми робимо рекомендації щодо подальшого застосування пально-мастильних матеріалів. Це може бути або відновлення якості шляхом введення певного компонента, якого не вистачає, або шляхом змішування з відповідним нафтопродуктом, що має запас якості, або переведення в нижчий сорт нафтопродукту з подальшим його використанням тощо.
Окрім стаціонарної, підрозділ має три рухомі, повністю автономні лабораторії ПЛГ-3М на базі автомобіля КамАЗ із причепом. Лабораторія ПЛГ-3М обладнана водопровідно-каналізаційною системою, системами опалення та вентиляції, в ній змонтоване електроустаткування, встановлено лабораторні меблі, розміщено обладнання, прилади, посуд та реактиви. У причепі ПЛГ-3М обладнано місця для ведення робочої документації, розміщення та відпочинку особового складу. В окремому відсіку причепа знаходиться бензоелектричний агрегат потужністю 8 кВт. Встановлені в лабораторії ПЛГ-3М необхідні автономні системи життєзабезпечення (електропостачання, опалювання, водопостачання) дозволяють виконувати завдання за призначенням у відриві від стаціонарних систем життєзабезпечення. Нормативний час на розгортання лабораторії ― 30 хвилин. За добу лабораторія ПЛГ-3М може проводити 7-9 повних випробувань ПММ. Одна з них наразі виконує завдання в районі проведення операції Об’єднаних сил.
― Завдяки цим рухомим лабораторіям ми можемо провести перевірку якості пального в будь-якій точці України. Окрім перевірок організації контролю якості пального безпосередньо у військових частинах, наші рухомі лабораторії неодноразово забезпечували проведення польотів військової авіації на військових та цивільних аеродромах, виконуючи функції стаціонарної лабораторії авіаційної частини. Адже без забезпечення лабораторного та аеродромного контролю якості пального використання авіаційної техніки заборонено. Крайній раз через кілька годин від часу отримання запиту на виїзд лабораторія здійснила марш на 400 км, була розгорнута на військовому аеродромі та здійснювала забезпечення контролю якості пального під час проведення польотів. Після звільнення Краматорська екіпаж рухомої лабораторії понад рік працював для забезпечення польотів, здійснюючи організацію контролю якості ПММ на оперативному аеродромі. Виїхали звідти, коли була відновлена та атестована їхня стаціонарна лабораторія. У 2016 році було навіть таке, що наші рухомі лабораторії виконували завдання за призначенням у трьох різних місцях одночасно, ― додає фахівець.
Сьогодні лабораторія ПММ цієї військової частини забезпечена і високопрофесійними фахівцями, і сучасним обладнанням. Усі нові та дослідні марки ПММ, що планують використовувати на авіаційній техніці ЗС України, проходять дослідження в цьому підрозділі. На підставі проведених перевірок якості та рекомендацій фахівців лабораторії ухвалюють відповідні рішення щодо подальшого їх застосування. Лабораторія здатна проводити випробування ПММ більш ніж за 60 показниками якості. Це дає змогу військовим фахівцям конкурувати з представниками цивільних лабораторій у проведенні випробувань ПММ.
Накопичений фахівцями лабораторії ПММ досвід був використаний під час розробки наказу Міноборони, яким затверджено Інструкцію з контролю якості пально-мастильних матеріалів та спеціальних рідин у державній авіації України. Цим документом керується сьогодні вся державна авіація України. Жоден нормативний документ, який так чи інакше стосується використання ПММ на військовій авіаційній техніці, не розробляють або не погоджують без участі фахівців лабораторії. Наразі фахівці військової частини беруть участь у відпрацюванні проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до авіаційного бензину та палив для реактивних двигунів», також спільно з 10-им Хіммотологічним центром МО України триває робота з розробки методичних рекомендацій з хіммотології щодо застосування авіаційних олив та спецрідин іноземного виробництва на авіатехніці ЗС України. Готуються фахівці з Вінниччини й до отримання сертифікату про акредитацію від Національної агенції з акредитації за міжнародним стандартом ДСТУ ISO/IEC 17025.
@armyinformcomua
Служба безпеки за сприяння Міністра оборони та Головнокомандувача ЗСУ викрила нове агентурне проникнення фсб до підрозділів Сил оборони України.
Бійці однієї з механізованих бригад провели успішні штурмові дії в селі Січневе на Дніпропетровщині, завдавши ворогу нищівних втрат: 50 окупантів було знищено, ще 8 — взято в полон.
На Лиманському напрямку Сили оборони втримують позиції в Торському й Зарічному. Попри безперестанні штурми російської піхоти та іноземних найманців.
Українські морпіхи спростували російську пропаганду про нібито «перемогу» ворожого човна, оприлюднивши повне відео бою — на ньому видно, як цей самий човен, що спочатку уникнув удару FPV-дрона, був знищений наступним пострілом.
Працівники ДБР завершили досудове розслідування щодо посадовця однієї з військових частин Донеччини, який відправив підлеглих працювати на його родину. Зокрема бійці продавали вуличну їжу в Покровському районі Донеччини.
На Покровському напрямку ворог застосовує традиційні піхотні групи, які намагаються просочуватися малими групами. Однак тактика модернізується. Окупанти майже не атакують з фронту.
Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…