ТЕМИ
#ТЕРОБОРОНА #СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Залізний «Звір» з українським характером та його «побратими»

Лонгрід
Прочитаєте за: 8 хв. 15 Грудня 2020, 14:03

На озброєнні України й колишніх радянських республік залишилася значна кількість морально застарілих машин минулого століття, серед яких велику частку займають бронетранспортери.

«Тюнинг» броні уповільнює реальне оновлення технопарку

Кілька років тому на одній міжнародній науково-практичній конференції ексначальник технічного управління Національного університету оборони Казахстану Темиржан Карбаєв наголосив: у гібридних війнах, які набули актуальності останнім часом (особливо їх полюбляє РФ. — Авт.), суцільного фронту немає. Розуміння «тил», «передова», «своя-чужа територія» стрімко зникають з побуту. Військовим підрозділам частіше доводиться діяти у відриві від основних сил. Тому і змінюються вимоги до сучасної техніки.

Не кожна країна має технічні й фінансові можливості, щоб створювати нову техніку. Модернізувати зразки, що залишилися від СРСР, необхідно, але вибірково. Адже мільярди витрачених коштів на модернізацію непотребу — це злочин. Скажемо прямо: шлях «тюнингу» військової техніки є злом, яке шкодить армії й уповільнює переозброєння військ новими зразками. Деякі російські військові експерти дуже влучно висловились на цю тему: «БТР-80, БТР-82, БТР-82АМ, БТР-82АТ — сколько не вешай букв на индекс в названии, все равно морально устарели и не подходят под условия и задачи современных войн. Короче говоря, бесчисленные модернизации ведут в тупик».

Старі бронетранспортери беззахисні проти кумулятивної бойової частини керованих ракет та бронебійних патронів сучасних снайперських гвинтівок, не кажучи вже про міни і придорожні фугаси. Ці обставини загнали бійців «на броню». Замість того, щоб сидіти по своїх штатних місцях під захистом хоч і тонкої, але ж броні, вони вибирають дах БТРа, сподіваючись зостатися живими.

Порівнюючи внутрішню ергономіку бронетранспортера, створеного в минулому столітті, орієнтованого на солдата 1970-х, та теперішнього воїна в повному спорядженні, стає очевидним, що сучасна екіпіровка, яка передбачає обов’язкове носіння бронежилета, зброї, боєзапасів, рюкзака кілограмів під 40, потребує інших ергономіки і внутрішніх об’ємів. Особливо це відчувається взимку, коли потрібно швидко протиснутися у боковий люк. Попри те, що тісно, бійці змушені розміщуватися на сидіннях, жорстко прикріплених до підлоги, що вкрай небезпечно у разі підриву міни.

На сучасних бронемашинах встановлено підвісну підлогу, енергопоглинальні антикомпресійні сидіння з амортизацією та індивідуальним кріпленням до бортів або стелі машини зсередини. Нині, коли втрати особового складу стаються здебільшого від підривів на мінах, така конструкція стає життєвою необхідністю.

Антикомпресійні крісла встановити в корпус старого бронетранспортера неможливо. Для цього потрібна значна висота корпусу. Саме з цієї причини сучасні бронемашини, створені за стандартами MRAP, мають високий силует. Також вони розвивають швидкість понад 100 км/год, а пересіченою місцевістю — до 50 км/год. Висока швидкість у бойових операціях потрібна, бо часто вирішує не тільки успішне виконання завдання, а й є умовою виживання.

Після розпаду Радянського Союзу сталися військові конфлікти, звісно, не без участі колишньої метрополії. Нові незалежні країни після розподілу радянського збройового спадку, який з часом застарівав, постали перед дилемою: що далі робити з такою технікою?

Лінійка радянських бронетранспортерів представлена машинами: БТР-60, БТР-70, БТР-80, які досі активно використовують і які становлять основу сухопутних військ більшості колишніх республік СРСР. Щоб зберегти й підвищити потенціал техніки, що старіє, її піддають різного роду модернізаціям.

Кобра-К — білоруський варіант модернізації БТР-70

БТР «Кобра-К»

Білоруси на початку 2000-х спільно зі словацькою компанією Metapol створили модернізований варіант БТР-70, капітально переобладнавши «дідуся». Два бензинові двигуни замінили на один дизельний потужністю 260 к. с. Стару башту демонтували, на її місце встановили бойовий модуль Cobra з 30-мм гарматою 2А42 з боєкомплектом 300 снарядів і спареним кулеметом 7,62 мм, ПКТ з боєкомплектом 1600 набоїв. У десантному відділенні розмістили ПТРК «Фагот» з боєкомплектом із трьох ракет. На башту встановили шість 81-мм димових гранатометів »Туча-2».

Узбецький БТР-60: дизельний двигун і башта від самохідки

БТР-60 з баштою від 2С9 «Нона-С»

Узбекистан отримав у спадок значну кількість БТР-60, які використали як шасі для створення «нової» машини. Під час модернізації два бензинові двигуни замінили на один дизельний, отримавши збільшений ресурс, економічність і максимальну швидкість до 80 км/год. Замість рідної кулеметної встановили гарматну башту від гусеничної самохідної установки «Нона-С». Таким чином з бронетранспортера, прийнятого на озброєння в листопаді 1959 року, взяли корпус, а від САУ 2С9, розробки середини 1970-х — башту. І це все об’єднали, отримавши достатньо непогану для свого регіону бойову одиницю.

Модернізований БТР-70 з Кавказу

БТР-70 з бойовим модулем Simsek

У 2014 році в Баку на міжнародній виставці оборонної промисловості ADEХ продемонстрували БТР-70, модернізований азербайджанським підприємством спільно з південноафриканською компанією. Він отримав нову силову установку — двигун КамАЗ-740 і башту Simsek, яку розробили південноафриканські партнери з Emerging World Technologies.

Башта комплектується 23-мм автоматичною гарматою 2А14 або 30-мм гарматою 2А42 та 7,62-мм кулеметом ПКТ. Крім озброєння, бойовий модуль Simsek обладнали приладами спостереження, відео- й тепловізійними камерами, що забезпечує отримання максимальної інформації з поля бою оператору в режимі реального часу в будь-який час доби. Оператор керує вогнем за зображенням на рідкокристалічному моніторі.

Модернізація хоч і значно покращує бойові якості бронетранспортерів, але не дає змоги використати всі технологічні можливості, які відкриває нині наука. Наприклад БТР-80, з сучасної точки зору, має недостатнє бронювання й встановити на нього додатковий захист неможливо (наварювання захисних протикумулятивних сіток збільшує габарити, зменшує маневреність і оглядовість), а компонування не забезпечує безпеки десанту під час спішування. Використавши всі резерви для модернізації, доведеться купляти за кордоном або розробляти власну техніку. Шлях створення сучасної бронетехніки обрали Україна, Казахстан, Грузія — самостійно або в кооперації з іншими країнами.

БТР «Барис» — один з найкращих світових бронетранспортерів

Казахстан не став обмежуватись закупкою тільки російських бронетранспортерів, розуміючи їхню технологічну відсталість, а створив сучасний зразок такої техніки.

БТР «Барис» на вогневій позиції

Казахський бронетранспортер розробили з фахівцями південноафриканської республіки. БТР «Барис» має посилений бронезахист, що дозволяє витримувати влучання боєприпасів калібру 12,7 мм, переднє розташування двигуна забезпечує додатковий захист екіпажу й бійців. Він має протимінний захист високого рівня, що зі свого боку гарантує захист екіпажу від вибуху потужністю 10 кг у тротиловому еквіваленті не тільки під корпусом, а й під кожним колесом (відповідає стандарту НАТО STANAG 4569 рівень 4b). Високий рівень захисту забезпечує конструкція корпусу й спеціальні компресійні крісла. Сучасний бойовий модуль, спроєктований з допомогою турецьких колег, відповідає вимогам сучасної армії. Він оснащений 30-мм автоматичною гарматою 2А42, 7,62-мм кулеметом, лазерним далекоміром, тепловізором, метеостанцією, балістичним обчислювачем. Отримані дані надходять у комп’ютер, який розраховує балістику й показує інформацію про виявлені цілі на моніторі оператора-навідника. Бойовий модуль відгородили від екіпажу бронезахистом. У разі влучання в нього снаряда чи підриву боєприпасів військові залишаться живими. Потужний (550 к. с.) турбодизель та автоматична коробка передач забезпечують швидкість руху до 110 км/год дорогами загального користування. Машина успішно проходить випробування в надзвичайно жорстких природних умовах.

Щоб зрозуміти різницю між старою радянською школою та сучасною, досить порівняти умови для екіпажу і десанту бронетранспортерів.

Al-Wahash — арабський БТР з українським модулем

Україна має великий потенціал в конструюванні й виробництві бронетехніки. Одним з напрямків діяльності в цій сфері є спільне розроблення з іноземними компаніями нових зразків техніки. Результат співпраці наших підприємств з компанією Calidus LLC з Об’єднаних Арабських Еміратів — БТР Al-Wahash.

БТР «Al-Wahash»

На міжнародній виставці IDEX-2019 в Абу-Дабі продемонстрували БТР Al-Wahash, створений українським профільним підприємством спільно з компанією Calidus LLC. Машина оснащена бойовим модулем БМ-3М «Штурм» виробництва ДП «Київський бронетанковий завод», який успішно витримав іспити в реальних бойових умовах на Сході України.

Al-Wahash (в перекладі з арабської «Звір») має потужний арсенал зброї для знищення противника на відстані до 5 км. Силова установка — шведський дизельний двигун Scania DC13 потужністю 724 к. с. з автоматичною трансмісією. Для долання водних перешкод встановлено два кормові гребні гвинти. Бронетранспортер по шосе рухається з максимальною швидкістю до 130 км/год, по воді — до 10 км/год. Завдяки трьом паливним бакам запас ходу сягає 750 км. У десантному відділенні встановлено вісім енергопоглинальних крісел, прикріплених до бортів, захист екіпажу відповідає 4-му рівню стандарту НАТО STANAG 4569. Повна бойова маса — 32 тонни, з них корисне навантаження — 10,8 тонни. «Звір» є одним з найсучасніших бронетранспортерів у своєму класі, створений об’єднанням новітніх технологій ведучих виробників. Безумовно, наявність такої машини та інших українських розробок у ЗСУ значно збільшила б їхній бойовий потенціал. Високі технічні характеристики бронетранспортера відкривають непогані експортні можливості на ринку зброї.

Маючи велику кількість застарілої техніки, не варто одразу відмовлятися від неї. Адже якщо є можливість її покращити й використати з користю для країни, то чому б і ні? Але час іде й необхідно створювати сучасні зразки, бажано власного розроблення, розвивати свій науково-виробничий потенціал. Як не крути, модернізація все ж таки є «покращенням минулого». Навіть максимально модернізована «броня» в умовах сучасних військових конфліктів гарантовано втрачає актуальність.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Суд стягнув майже 2 млн грн на користь Міноборони за порушення термінів постачання товарів для потреб ЗСУ

Суд стягнув майже 2 млн грн на користь Міноборони за порушення термінів постачання товарів для потреб ЗСУ

Постачальник сплатив Міноборони майже 2 мільйони гривень за порушення термінів постачання товарів для потреб ЗСУ.

Через значні втрати під Авдіївкою росіяни перегруповуються та підтягують резерви  — Олександр Тарнавський

Через значні втрати під Авдіївкою росіяни перегруповуються та підтягують резерви — Олександр Тарнавський

На Авдіївському напрямку ворог перегруповується, зазнавши величезних втрат під час авдіївської операції, підтягує резерви, знову активно задіює авіацію. Водночас Сили оборони зміцнюють ешелоновану оборону, посилюються додатковими підрозділами, створюють нові вогневі позиції.

В Україні будуть готувати більше протезистів

В Україні будуть готувати більше протезистів

Міністерство охорони здоров’я запровадило, як професію протезиста-ортезиста, так і систему підготовки цих фахівців.

Наші воїни проходять реабілітацію після боїв на Бахмутському напрямку

Наші воїни проходять реабілітацію після боїв на Бахмутському напрямку

За підтримки ГО «Український фонд міжнародного розвитку» та у партнерстві з профільними вишами нині прикордонники Харківського загону проходять курс відновлення після важких боїв на Бахмутському напрямку.

Київський інститут судових експертиз вперше розпочав дослідження російської крилатої ракети Х-69

Київський інститут судових експертиз вперше розпочав дослідження російської крилатої ракети Х-69

Експерти Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (КНДІСЕ) почали проводити дослідження частин та уламків російської крилатої ракети повітряного базування Х-69.

«Гром», що побив під Харковом російську колону: як у 21 рік стати Героєм України

«Гром», що побив під Харковом російську колону: як у 21 рік стати Героєм України

Євген Громадський — офіцер Сил оборони України із позивним «Гром». Воїн отримав звання Героя України у 21 рік. У перший день війни командував взводом, який знищив колону російських окупантів на кільцевій дорозі біля Харкова. Про це і не тільки він розповів в інтерв’ю Армія TV.

Захищаємо світ

00
00
00