ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Закон України «Про оборонні закупівлі» — справжня революція, однак питання надмірної засекреченості ДОЗ ще потрібно розв’язувати — Світлана Панаіотіді

Інтерв`ю Новини
Прочитаєте за: 4 хв. 17 Серпня 2020, 14:04

12 серпня Закон України «Про оборонні закупівлі» підписав Президент України. АрміяInform уважно відстежувала та інформувала про процес ухвалення цього надважливого для ЗСУ документа. Сьогодні на порядку денному — імплементація закону. Про завдання, які постають у цьому контексті, наш кореспондент запитав у заступника очільника Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Світлани Панаіотіді.

Наближення до стандартів НАТО та ЄС

— Пані Світлано, днями у процесі ухвалення одного з найгостріших для оборонної сфери законопроєктів поставлено крапку. Є підпис глави держави! Як би ви схарактеризували цей етап і його значення для війська?

— Ухвалення цього закону — вагомий крок у реформуванні оборонних закупівель, їхнє наближення до стандартів НАТО та ЄС. Важливо й те, як розробляли, обговорювали та редагували сам документ. Уперше в історії сектору оборони України законодавчий процес відбувався прозоро, із залученням усіх ключових зацікавлених сторін та за координації громадянського суспільства. Ми розробляли закон на базі відкритого документа Google Docs — тож кожен міг написати свої коментарі. Всі обговорення були відкритими, а принципи та правки ставали предметом дискусій в одному з підкомітетів Комітету ВР України з питань нацбезпеки, оборони та розвідки.

Закон «Про оборонні закупівлі» наближає законодавство України до правил, поширених у країнах-членах НАТО та ЄС, де толерантність до корупції є нульовою. Він забезпечує відкритість процедур оборонних закупівель, суттєво підвищує прозорість їхнього планування, вводить дієвий демократичний цивільний контроль і нагляд. Відкритості процедур оборонних закупівель у новому законі досягнуто, зокрема, через скасування закритого реєстру виробників продукції, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких становить державну таємницю, та введенням відкритого реєстру. А також — запровадженням конкурентних процедур під час закупівлі продукції, робіт і послуг під грифом «таємно».

Імплементація Закону передбачає опрацювання близько 30 підзаконних актів. Це небагато, адже йдеться про зміну системи, яка формувалася щонайменше 20 років (!)

Фінішна лінія імплементації — вже з 1 січня 2021 року

— Які перспективи втілення закону «Про оборонні закупівлі» у життя та які першочергові завдання на цьому шляху ви бачите?

— Імплементація закону передбачає опрацювання близько 30 підзаконних актів. На перший погляд, це немало, але не забуваймо, що йдеться про зміну системи, яка формувалася щонайменше 20 років (!). Підготовка нормативних актів — процес зазвичай непростий і потребує зваженого, професійного підходу й залучення широкого кола зацікавлених учасників. Від цього залежить визначення чітких і зрозумілих механізмів реалізації норм закону. Це зі свого боку позначиться на тому, наскільки якісно закон працюватиме на практиці. Насправді часу для опрацювання нормативки дуже мало, адже переважна більшість норм нового закону мають набрати чинності вже з 1 січня 2021 року.

На етапі підготовки законопроєкту до другого читання опрацьовано 650 і внесено понад 400 поправок до законопроєкту. Однак правки переважно мали редакційний характер.

— На етапі другого читання законопроєкт зазнав численних правок. Чи не стане це не заваді реформі надміру засекречених ДОЗ і боротьбі з корупцією у царині оборонних закупівель?

— Так, справді, на етапі підготовки законопроєкту до другого читання опрацьовано 650 і внесено понад 400 поправок до нього. Однак правки переважно мали редакційний характер — для уникнення неоднозначного трактування термінів і норм закону учасниками процесу оборонних закупівель. При цьому думка учасників законодавчого процесу щодо потреб запровадження основних принципів закону: відкритості, прозорості, конкурентності оборонних закупівель, запобігання корупції та зловживанням, забезпечення демократичного цивільного контролю у цій сфері — залишалася переважно одностайною.

Є чимало питань, які в разі розв’язання суттєво піднімуть ефективність оборонних закупівель, і вони не пов’язані з державною таємницею. Серед них, зокрема, запровадження системи гарантування якості продукції.

— За висновками експертів, чи не найбільша перепона на шляху до імплементації Закону України «Про оборонні закупівлі» — нереформованість і застарілість системи збереження державної таємниці, а також відсутність нового європейського законодавства у цій сфері. Яка ваша позиція щодо цього?

— Робота над цим законопроєктом триває і це, як і будь-яка суттєва зміна, досить непростий процес. Сьогодення потребує змін до підходів, пов’язаних з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці. Водночас існує чимало питань, які у разі розв’язання суттєво піднімуть ефективність оборонних закупівель, і вони не пов’язані з державною таємницею. Серед них, зокрема, запровадження системи гарантування якості продукції. Але питання надмірного втаємничення ДОЗ — справді проблема, яку слід розв’язати.

Основним розробником нової нормативно-правової бази для втілення Закону України «Про оборонні закупівлі» буде Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості, оскільки вони ось-ось мають стати відповідальними за формування військово-промислової політики.

Роль Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості — буде визначальною

— Як вплине на реформу ДОЗ створення Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості?

— Вплив цього відомства на цю сферу буде безпосереднім. Сама ідея його створення саме в тому, щоб воно стало уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань координації діяльності у реалізації Державного оборонного замовлення. Ми очікуємо на передачу цієї функції та щиро сподіваємося, що це відбудеться без збоїв. Найімовірніше, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості стане основним розробником нової нормативно-правової бази для втілення Закону України «Про оборонні закупівлі», оскільки вони ось-ось мають стати відповідальними за формування військово-промислової політики. Ми настроєні на підтримку та сприяння.

— Як реагують міжнародні партнери на зусилля України зі зміни законодавчого регулювання ДОЗ?

— Вони давно очікують позитивних зрушень не тільки у галузі оборонних закупівель, а й загалом стосовно реформи ОПК. Схвалений закон закладає підґрунтя для успіху та є першим, великим і необхідним кроком для змін. Попереду багато роботи щодо розроблення підзаконних актів. Безумовно, висновки будуть зроблені за результатами його практичного втілення, ми тільки на початку шляху. І щиро віримо в успіх. Але усвідомлюємо, що для досягнення мети слід докласти багато зусиль. Підкреслюю: ми всіляко готові допомагати.

— Дякую за інтерв’ю.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Втрати ворога склали понад дев’ятсот солдатів  та 2 РСЗВ — Генштаб ЗСУ

Втрати ворога склали понад дев’ятсот солдатів  та 2 РСЗВ — Генштаб ЗСУ

За минулу добу армія країни-агресора втратила 920 осіб та 26 артилерійських систем.

Факти не дружать з фантазією: ворожі пропагандисти поширили черговий фейк про події на Харківщині

Факти не дружать з фантазією: ворожі пропагандисти поширили черговий фейк про події на Харківщині

21 листопада 2025 року російські Telegram-канали та ресурси, наближені до міноборони рф, видали чергову «сенсацію»: нібито українські сили «оточені» в районі Куп’янська-Вузлового, а «тисячі військових ЗСУ загинули або здалися».

«Або за своїх, або проти своїх»: у мережі показали, як окупанти під конвоєм женуть українців на війну у Бердянську

«Або за своїх, або проти своїх»: у мережі показали, як окупанти під конвоєм женуть українців на війну у Бердянську

У соцмережі X (Twitter) поширюється відео з тимчасово окупованого Бердянська, на якому зафіксовано, як українських чоловіків під конвоєм примусово відправляють воювати на боці рф. Автори публікації наголосили: у разі окупації «відсидітися» не вдасться нікому.

«Влучно. Спокійно. Раз за разом»: 91-й батальйон показав, як бомбери нищать піхоту та склади БК окупантів

«Влучно. Спокійно. Раз за разом»: 91-й батальйон показав, як бомбери нищать піхоту та склади БК окупантів

Бійці 3-ї роти ударних безпілотних авіаційних комплексів (РУБпАК) 91-го окремого батальйону продемонстрували результати роботи своїх бомберів. Дрони методично знищують живу силу ворога, укриття та склади з боєприпасами.

«Вийшов із посадки — і отримав FPV у лоба»: Залізна бригада показала роботу дронарів

«Вийшов із посадки — і отримав FPV у лоба»: Залізна бригада показала роботу дронарів

Воїни 3-ї окремої важкої механізованої Залізної бригади продовжують нищити окупантів на Харківщині. Бійці оприлюднили відео, на якому одним ударом поранено трьох росіян, спалено склад боєприпасів та ліквідовано загарбника влучанням «просто в лоба».

«Без ризику для водія»: наземний робот «АРДАЛ» бере на себе найнебезпечніші маршрути Покровська

«Без ризику для водія»: наземний робот «АРДАЛ» бере на себе найнебезпечніші маршрути Покровська

Наземний роботизований комплекс (НРК) «АРДАЛ» рятує життя та доставляє боєкомплект у Покровську, замінюючи звичайні автівки на небезпечних ділянках.

ВАКАНСІЇ

Оператор розвідувального БПЛА

від 23000 до 173000 грн

Вся Україна

503 ОБМП

Водій, військовослужбовець

від 21000 до 120000 грн

Червоноград

63 окремий батальйон 103 ОБр Сил ТрО

Навідник (за контрактом, ЗСУ)

від 20100 до 120000 грн

Вінниця

Вінницький РТЦК та СП

Зам. командира роти з озброєння

від 27000 до 127000 грн

Дніпро

Рекрутинговий центр Самарського району, Самарський РТЦК та СП

Діловод

від 20000 до 50000 грн

Дніпро

Соборний РТЦК м. Дніпра

Водій-кранівник, військовослужбовець

від 20500 до 120500 грн

Київ

Військова частина А7039

--- ---