ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Яким має бути предмет «Захист України», з’ясовувала АрміяInform

Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 6 Березня 2020, 19:25

Для організації цього матеріалу журналісти АрміяInform витратили майже місяць. Щоб зрозуміти і окреслити перелік проблем патріотичного виховання шкільної молоді, нам довелось зустрічатись із очільниками й активістами місцевих і регіональних осередків освіти, звичайними вчителями та учнями. У двох десятках шкіл Галичини проведено цільове опитування на тему «Яким має бути патріотичне виховання у школі і чи воно потрібно взагалі?» Кількість проблем, що виявили журналісти, просто вражає.

«Дівочі» і «чоловічі» уроки слід об’єднати

– Сучасні уроки «Захисту України» більше схожі на суміш «Основ здоров’я» та уроків з «Основ безпеки Життя», – зазначив один із учнів (ім’я діти писали добровільно). – Вважаю, що «Захист України» має бути іншим. Він має складатись із двох частин – лекційних занять та практики.

Майже всі діти висловили бажання вивчати у старших класах основи військової справи, як би їх не називали. Для когось – це суто пізнавальний матеріал, а для когось – вибір майбутньої професії. І до речі, не обов’язково у ЗСУ: це і правоохоронні органи, і Міністерство з надзвичайних ситуацій. Зокрема, для когось – навіть галузь парамедицини, швидкої медичної допомоги. Знання азів військової справи декому потрібне ще й для того, щоб зрозуміти: армія – це не їхнє покликання і подальшу долю слід будувати деінде. Однак, діти вважають, що такі знання необхідні, а вміти захищатися повинен кожен.

– Чи потрібен урок «Захист України»? Питання неоднозначне, – написала учениця однієї зі шкіл Буського району Львівщини. – Цей урок частково готує людину до армії. Але чи всі спроможні служити? Армія має бути призовною чи контрактною?

Проте всі діти одностайні в одному – вони проти поділу уроків на так звані «дівочі» й «чоловічі». Справа в тім, що відповідно до навчальної програми предмет «Захист України» поділено за статевою ознакою. Дівчатам викладають переважно медичні знання, а хлопцям – більше військової теорії.

– На тлі всіх подій, які відбувались і відбуваються на українських землях, дуже важливим є урок «Захист України, – переконана учениця однієї зі львівських шкіл Катерина Пастернак. – За програмою він є окремим для хлопців і дівчат, що я вважаю не зовсім правильним. На мою думку, вся інформація, що подається на уроках, є важливою для кожної людини.

Мале навантаження – невеличка платня вчителя

Також діти хочуть бачити викладачами цього предмета фахівців, які мають реальний бойовий досвід, а не представників «радянського пенсійного фонду України» або вчителів інших предметів.

– Кадрове питання щодо цього предмета завжди для освітян є важким, – зазначила в розмові з журналістом АрміяInform очільниця управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міськради Зоряна Довганик. – Справа в тім, що це невелике навантаження, відтак і мала платня. Ми радо приймаємо ветеранів силових структур, а особливо із досвідом АТО/ООС. Та мало людей, які підуть на такі гроші працювати з дітьми. До того ж далеко не кожен схильний до педагогіки.

От і виходить, що «Захистом України» довантажують учителів фізкультури або трудового навчання. Та навіть це не дозволяє закрити всі вакантні посади.

– Ми дуже чекаємо і радо запрошуємо чоловіків, які мають військовий гарт і бажання працювати з дітьми, – продовжила Зоряна Довганик. – І якщо людина здатна присвятити себе цій справі, ми знайдемо посаду і можливість працевлаштування.

Для вчителів «Захисту України» регулярно організовують різноманітні методичні збори, заходи з покращення профпідготовки. Та чи потрібні вони, скажімо, профільному вчителю математики? Напевно, ні, бо в нього є свій предмет, який він, цілком логічно, вважає найважливішим.

Кремль робив усе, щоб знищити реальний мобілізаційний ресурс нашої оборони

Інше важливе питання організації занять із «Захисту України» – матеріально-технічне забезпечення уроків. Нині в більшості шкіл переважно це якісь залишки від радянських навчально-тренувальних засобів хімічної боротьби, застарілі морально й фізично. Де-не-де старі плакати. У багатьох школах для цього предмета не передбачено не лише тиру, а й елементарного кабінету. Львівські освітяни частково вирішили подолати цю проблему, створивши своєрідну базу технічних засобів виховання. Тобто, це місце, де є все необхідне для занять. У разі потреби вчитель може приїхати і взяти на кілька уроків те, що потрібно. Однак це не розв’яже проблему.

Питання наочності занять із «Захисту України» частково вирішують за сприяння воїнів АТО/ООС, яких час від часу запрошують до шкіл, і організовують співпрацю з місцевими військовими частинами. Проте брак загальної системи подачі матеріалу й залучення фахівців не дає бажаного виховного ефекту. Так, діти усвідомлюють важливість захисту держави і розуміння основ військової справи, але самих знань не здобувають.

Дещо намагались виправити ситуацію з позакласним залученням школярів. Прикладом є всеукраїнська дитяча військово-патріотична гра Сокіл «Джура». Та все знову залежить як від матеріально-технічного забезпечення, так і від висвітлення цієї гри в українських ЗМІ. Про неї мало хто знає. Тож немає й підтримки.

Питання патріотичного виховання в школі – проблема не нова. Своїм корінням вона сягає перших років здобуття незалежності. Проте, як тепер стає зрозумілим, Росія ніколи не бачила Україну реально незалежною державою, а радше як ще одним сировинним донором Кремля, який все робив для знищення реального мобілізаційного ресурсу нашої оборони. Тому, нівелюючи роль такого предмета, як «Захист України», ми втрачаємо в майбутньому здатність якісної оборони держави. Красномовним прикладом є проведення мобілізацій після початку російської військової агресії проти України. Велике починається з малого. І хтозна, на скільки б менше мали посмертних Героїв України, якби переважна більшість нашої молоді не ухилялась від призову на строкову військову службу в минулі десятиліття…

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Тут пройшла «злива» з дронів: унікальні кадри Лимана, що тоне в скляному павутинні сучасної війни

Тут пройшла «злива» з дронів: унікальні кадри Лимана, що тоне в скляному павутинні сучасної війни

Пілоти розвідувальної роти 63-ї бригади показали, який сьогодні вигляд має Лиман — місто тримається, але поступово вкривається мережею оптоволоконних кабелів від бойових дронів.

Хто нас захистить, якщо не ми: нові загрози — нова оборона

Хто нас захистить, якщо не ми: нові загрози — нова оборона

«Я більше не питаю, коли буде мир. Я питаю: чи будемо ми готові до того, що буде після нього», — говорить Олена, 36-річна менеджерка з Харкова, яка за чотири роки війни стала координаторкою волонтерського хабу, психологинею для сусідів і фахівчинею з дронів. «Бо мир — це не тиша. Це ще більше викликів».

Спроможності ОПК України зросли у 35 разів за час повномасштабної війни — Міноборони

Спроможності ОПК України зросли у 35 разів за час повномасштабної війни — Міноборони

Український оборонно-промисловий комплекс пройшов масштабну трансформацію — від державоцентричної моделі до гнучкої екосистеми з сотнями приватних компаній, децентралізованим виробництвом і прямим зворотним зв’язком між військовими та інженерами.

«Щось доніс, вмер, а наступні підібрали» — у Вовчанську ворог використовує тактику «мулів і трасерів»

«Щось доніс, вмер, а наступні підібрали» — у Вовчанську ворог використовує тактику «мулів і трасерів»

На Південно-Слобожанському напрямку, у Вовчанську і в населених пунктах поряд, у смузі відповідальності 57-ї окремої мотопіхотної бригади, тривають щоденні штурмові дії росіян. Ворог намагається захопити позиції, застосовує тут і авіацію, і артилерію.

Попереджав про перевірки ТЦК: жителя Волині засудили за перешкоджання ЗСУ

Попереджав про перевірки ТЦК: жителя Волині засудили за перешкоджання ЗСУ

На Волині суд виніс вирок чоловікові, який систематично поширював інформацію про пересування військовослужбовців територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Україна вдруге за рік прийняла генерального директора Міжнародного військового штабу НАТО

Україна вдруге за рік прийняла генерального директора Міжнародного військового штабу НАТО

У Києві відбувся другий цього року візит генерального директора Міжнародного військового штабу НАТО генерал-лейтенанта Ремігіюса Балтренаса.

ВАКАНСІЇ

Стаpший стpілець-опеpатоp, військовий

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Командир катера

Київ

Річкова флотилія ВМС ЗСУ

Інженер-електронік

від 16000 до 19000 грн

Львів

4762 військове представництво МОУ

Військовослужбовець

від 50100 до 120100 грн

Одеса

Хустський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки

Дизеліст-електрик

від 21000 до 21000 грн

Запоріжжя

Бердянський РТЦК та СП

Системний адміністратор

від 21000 до 81000 грн

Одеса

ВМС ЗС України

--- ---