ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

12 корупційних ризиків, які долає законопроєкт про оборонні закупівлі

Новини
Прочитаєте за: 4 хв. 22 Листопада 2019, 13:46

В Інформаційному агентстві АрміяInform у форматі  круглого столу відбулося експертне обговорення зареєстрованого у парламенті проєкту закону (2398) про оборонні закупівлі. Генеральна секретарка Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Олена Трегуб, яка долучилась до дискусії, виступила з результатами моніторингу законопроєкту на предмет вирішення ним корупційних ризиків, виявлених дослідниками організації у старій системі формування та реалізації Державного оборонного замовлення (ДОЗ). Зокрема, спікер зазначила:

– Законопроєкт про оборонні закупівлі, який ми обговорюємо, створювався в умовах безпрецедентної відкритості. Зацікавлені відомства, громадянське й експертне середовище, представники ОПК і ми – організація, яка ставить собі за мету запобігання корупції, могли долучитися до його опрацювання. І в цьому вже великий прогрес. Абсолютно інша ситуація з сумнозвісним альтернативним законопроєктом, який, немов би, також хотіли реєструвати у Верховній Раді. До його обговорення не те що нікого не запрошували, ми навіть не змогли ознайомитися з його текстом. Це не може не викликати занепокоєння. Бо якщо один процес відкритий, а інший закритий, то є чимало пересторог, і цю ситуацію слід терміново виправляти.

З приводу необхідності реформи ДОЗ, НАКО оприлюднив 12 ризиків ще до презентації законопроєкту 2398. Отож, докладно вивчивши стару систему оборонних закупівель, нині можемо констатувати, чи знімає документ, який активно опрацьовує Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, зазначені корупційні ризики.

Отже, перший ризик: відсутність централізованої автоматизованої бази даних з інформацією про виробників озброєння та військової техніки. Питання знімається через формування Мінекономрозвитку відповідного електронного реєстру, про що й зазначено в законопроєкті.

Другий ризик: брак сучасних засобів обробки інформації на етапі планування ДОЗ, доступу до інформації про потреби сектору оборони. Законопроєкт закриває цей ризик частково, однак у технічному завданні електронного реєстру планується і ця складова. Тобто, сподіваємось, це питання теж зійде з порядку денного.

Третій ризик: складність кваліфікації виконавця ДОЗ. Законопроєкт передбачає значне спрощення реєстрації. Однак, аби остаточно зробити висновок, слід побачити правила, які розробить Мінекономрозвитку з доступу до електронного реєстру.

Четвертий ризик: неузгодження законодавства в частині затвердження ДОЗ. Новий законопроєкт чітко розмежовує повноваження органів з питань оборонних закупівель, зокрема Міноборони та Мінекономрозвитку. В проєкті досягнуто чітке регулювання процесу.

П’ятий ризик: Надмірна засекреченість ДОЗ. Це не тема цього документу, однак цікаво було дізнатися під час круглого столу, що існують перехідні положення у проєкті 2398, які ставлять за мету внести відповідні зміни до закону про державну таємницю. Це дуже важливо з огляду на те, що процес з опрацювання нового закону про держтаємницю надто затягнувся. Проєкт, який презентувала СБУ, «Про захист секретної інформації», не відповідає євроатлантичним стандартам і потребує значним доповнень та змін.

Шостий ризик вказував на відсутність конкурентних процедур у таємних закупівлях. Законопроєкт цю проблему знімає і водночас унормовує порядок закупівлі в єдиного постачальника.

Сьомий ризик: обмеження максимального прибутку постачальників. Щодо цього питання законопроєкт залишає в минулому радянський принцип розрахунково-калькуляційних механізмів (РКМ). Водночас при закупці у єдиного постачальника запрацює «фіксована вартість контракту», що стимулюватиме розвиток виробництва і збільшення прибутку за рахунок оптимізації процесів. Водночас процес ціноутворення регулює Кабмін – закон тільки рамково впливає на це питання. Отже, особлива увага – до нормативно-правових актів, які ще повністю не готові, існують лише на рівні концепції.

У восьмому ризику закладали відсутність конкурентних процедур при закупівлі за імпортом. Законопроєкт врегульовує цю проблему шляхом здійснення закупівель через електронні торговельні майданчики, зокрема програми NSPA та FMS. Чи є ці площадки публічними, НАКО перевірить, оскільки до нас надходить різна інформація.

Дев’ятий ризик вказував на обмеження можливостей Управління військових представництв МО України щодо перевірки інформації під час реалізації оборонних закупівель. Нині бачимо, що функції військової прийомки будуть змінені. Замість контролю бухгалтерії та собівартості вона більше фокусуватиметься на перевірці якості продукції.

У десятому ризику ми закладали зміну вартості продукції (послуг) під час виконання контракту. Цей ризик знято, адже законопроєкт чітко визначає умови, коли це можна робити.

Одинадцятий ризик – у нечіткості порядку контролю за виконанням ДОЗ. Законопроєкт структурує цю відповідальність, однак багато нюансів щодо замовників та виконавців переходять на підзаконні акти. Законопроєкт передбачає затвердження типових контрактів, що є прогресом.

Дванадцятий ризик нас знову повертає до автоматичної системи обробки інформації, який теж зніматиме впровадження реєстру, адміністрованого Мінекономрозвитку.

Загалом законопроєкт 2398 Незалежний антикорупційний комітет із питань оборони оцінює як прогресивний. Ми продовжимо моніторинг його ухвалення та імплементацію.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
У Міноборони повідомили про концепцію розвитку підводного розмінування в Україні

У Міноборони повідомили про концепцію розвитку підводного розмінування в Україні

Міністерство оборони України провело конференцію «Глибина безпеки — 2025», під час якої напрацьовано рамкову концепцію розвитку підводного розмінування в Україні.

Вивозили пораненого, наїхали на міну — наші штурмовики змогли врятувати побратима

Вивозили пораненого, наїхали на міну — наші штурмовики змогли врятувати побратима

Бійці роти безпілотних наземних систем 92-ї штурмової бригади імені Івана Сірка розповіли про евакуацію пораненого на наземному роботизованому комплексі, що пішла не за планом.

Завдано ударів по російських складах з боєприпасами та «Шахедами» у Донецьку

Завдано ударів по російських складах з боєприпасами та «Шахедами» у Донецьку

Бійці 14-го полку безпілотних авіакомплексів Сил безпілотних систем показали, як їх дрони завітали на склади з боєприпасами та «Шахедами» окупантів у Донецьку.

«Напишіть її ім’я на снаряді» — благодійник з Латвії пожертвував спадщину від сестри нашим пілотам

«Напишіть її ім’я на снаряді» — благодійник з Латвії пожертвував спадщину від сестри нашим пілотам

Бійці 412-ї бригади Nemesis Сил безпілотних систем розповіли про латвійця, який передав свій спадок від покійної сестри на боєприпаси та попросив в її пам’ять написати ім’я на снаряді.

«У мене 19 вильотів на день»: як чемпіон України з Dota 2 нищить окупантів на фронті

«У мене 19 вильотів на день»: як чемпіон України з Dota 2 нищить окупантів на фронті

До повномасштабного вторгнення боєць із позивним «Дубас» був чемпіоном України з Dota 2, а тепер здійснює десятки бойових вильотів щодня і до тисячі запусків за місяць.

ЄС посилив санкції санкції проти тіньового флоту рф — Верховна Рада

ЄС посилив санкції санкції проти тіньового флоту рф — Верховна Рада

Європейська Рада запровадила санкції проти п’ятьох фізичних осіб та чотирьох організацій, причетних до підтримки тіньового флоту росії та схем отримання доходів.

ВАКАНСІЇ

Військовослужбовець

від 20000 до 120000 грн

Дніпро

Соборний РТЦК м. Дніпра

Гранатометник

від 21000 до 120000 грн

Червоноград

63 окремий батальйон 103 ОБр Сил ТрО

Механік ударних БпЛА

від 20000 до 120000 грн

Львів

217 окремий батальйон 125 окремої бригади територіальної оборони Сухопутних військ Збройних Сил України

Майстер відділення перехоплювачів БПЛА (ЗСУ)

від 50000 до 120000 грн

Вся Україна

154 ОМБр

Водій-стрілець

від 21000 до 50000 грн

Запоріжжя

Військова частина А2176

Водій

від 20000 до 120000 грн

Краматорськ

23 ОМПБ 56 ОМПБр

--- ---