Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…
Під час бомбардування нафтопереробного заводу F-16 зайшов у зону ураження систем ворожої протиповітряної оборони й зміг урятуватися лише завдяки майстерності пілота, оскільки системи протидії ракетам противника виявились несправними.
Цей інцидент став однією із визначних подій в історії бойового застосування «Бойових Соколів», суттєво вплинувши на коригування тактики застосування винищувачів F-16 проти щільних порядків ППО в подальших операціях.
АрміяInform розповідає історію унікального повітряного бою майора ВПС США Емметта Тулліа II з позивним Stroke 3, якому вдалося вийти неушкодженим з протистояння з шістьма ворожими ракетами «земля — повітря».

Знаменитий повітряний бій пілотованого Емметом Тулліа багатоцільового винищувача F-16 з шістьма ракетами іракських систем ППО відбувся 19 січня 1991 року під час операції «Package Q Strike» — найбільшого авіаційного удару під час Війни у Перській затоці.
Також на сьогодні «Package Q Strike» — це авіаційна операція, під час якої одночасно була залучена найбільша кількість «Бойових Соколів» у військовій історії. Загалом у місії взяли участь 72 винищувачі F-16, кожен з яких ніс по дві 2000-фунтові (907 кг) бомби Mk 84.

Цілями «Package Q Strike» були ядерний реактор Аль-Тувайта, урядові будівлі в Багдаді та нафтопереробний завод на березі Євфрату. Захищати ударну групу F-16 Fighting Falcon мали вісім F-15 та вісім F-4G Wild Weasels для придушення ЗРК, і ще два EF-111 для постановки радіолокаційних перешкод.
Оскільки цілі були віддаленими від місця базування, літаки вирушали на завдання з двома додатковими підвісними баками по 1400 літрів пального кожен. Також, з огляду на небезпеку з боку іракських систем ППО, на «Бойові Соколи» підвішували контейнер з обладнанням для радіоелектронної боротьби.

Багдад охороняла потужна ешелонована система протиповітряної оборони, насичена зенітною артилерією та зенітно-ракетними комплексами радянського виробництва. При цьому іракці вдалися до тактики засідки — вони пропустили призначені для прориву ППО літаки F-4G і завдали удару по основній групі F-16.
Попри те, що потужна протидія з боку ворожих систем ППО була очікуваною, щільність вогню здивувала навіть попереджених та досвідчених військових. Майор Еммета Тулліа згадував, що на висоті 3‒3,5 тис. метрів зенітні гармати створювали суцільний килим диму й уламків.

Врятуватися від щільного вогню зеніток можна було лише піднявшись на недосяжну для артилерійських снарядів висоту. Ще небезпечнішими виявились ракети іракських зенітно-ракетних комплексів радянського виробництва, більшість з яких не вмикали РЛС і користувалися винятково системами оптичного наведення.
На озброєнні ППО збройних сил Іраку в районі Багдаду стояли ЗРК С-75 «Двіна» (SA-2 Guideline за класифікацією НАТО) та «Куб» (SA-6 Gainful за класифікацією НАТО). Майору Еммету Тулліа довелося протидіяти шести ракетам обох цих зенітно-ракетних комплексів.
Перші дві ракети із ЗРК С-75 «Двіна» зустріли пілотований Емметом Тулліа винищувач ще на підльоті до цілі. РЛС повідомила пілота про наближення ракет, однак вони перевищили точку атаки та пролетіли повз літак, вибухнувши над ним. Пілот згадував, що бачив, як вони наближаються і вибухають.
Скинувши бомби на нафтопереробний завод, який був його ціллю, Еммет Тулліа зіткнувся з наступною атакою. Через значну кількість ракет, випущених іракською ППО, йому було складно з’ясувати, які з них націлені саме на нього, а які — на інші літаки, однак доволі швидко з’ясувалось, що його F-16 переслідують ще дві ракети.

Скинувши додаткові підкрильні паливні баки для того, щоб максимально полегшити літак, майор Еммет Тулліа розпочав серію різких маневрів з жорсткими перевантаженнями для того, щоб відірватися від ракет. За шість хвилин польоту він провів не менш ніж шість «маневрів останньої надії».
Агресивна манера пілотування, різкі повороти та маневри ухиляння виявилися ефективними — пілоту «Бойового Сокола» вдалося відірватися від другої та третьої пар націлених на нього ракет. Згодом він згадував, що підготовка, тренування та досвід стали вирішальними для перемоги в бою — він діяв буквально так, як його навчили.

Пального, що лишилося після серії складних маневрів, заледве вистачило Еммету Тулліа для повернення на базу. Приземлившись, він відразу заглушив двигун й, оглянувши літак, з подивом з’ясував, що призначені для протидії ворожим ракетам теплові пастки та дипольні відбивачі не спрацювали.
Це означало, що вийти переможцем з повітряного бою проти шести ворожих ракет пілоту вдалося винятково завдяки власній майстерності та везінню. Сам Еммет Тулліа, нагороджений за цей бій Хрестом льотних заслуг, згодом жартував, що спромігся на такі маневри винятково через те, що не хотів іти додому пішки.
Відео з бортової камери літака, на якому зафіксовано, як пілотований майором Емметом Тулліа F-16 ухиляється від іракських ракет «земля — повітря» 19 січня 1991 року
Відеозапис протистояння майора Еммета Тулліа ворожим ракетам «земля — повітря» досі активно використовують під час підготовки бойових пілотів. Досвід цього повітряного бою справив значний влив на коригування тактики застосування F-16 проти щільних порядків ППО в подальших операціях.
Зокрема, було суттєво розширено програму тренувань з маневрів ухиляння від ворожих ракет, а відмова під час місії штатних систем захисту літака — теплових пасток та дипольних відбивачів — стала аргументом для посилення модернізації авіоніки та засобів електронної боротьби як F-16, так і інших бойових літаків.
До речі, якщо вас цікавить спеціалізований та аналітичний контент про військову справу — підпишіться на телеграм-канал АрміяInform та на сторінку в інстаграмі.
@armyinformcomua
Протягом минулої доби російські загарбники понад 2000 разів обстрілювали лінію фронту та житловий сектор Донеччини. Чотири людини загинули й одна зазнала поранень.
Воїни 38-ї окремої бригади морської піхоти імені гетьмана Петра Сагайдачного зупинили російський штурм завдяки мінам, FPV-дронам і наземному роботизованому комплексу.
Сьогодні, 26 жовтня, російські загарбники керованими авіабомбами вдарили по Рівнопіллю, внаслідок чого загинула людина та ще одна постраждала.
Артилеристи 28-ї окремої механізованої бригади імені Лицарів Зимового Походу захопили в полон російського військового та зірвали плани окупантів щодо накопичення їхніх сил у Костянтинівці.
За минулу добу авіація, ракетні війська й артилерія Сил оборони уразили два райони зосередження особового складу та іншу важливу ціль противника.
За один тиждень росія застосувала проти України майже 1200 ударних дронів, більш ніж 1360 керованих авіаційних бомб та понад 50 ракет різних типів
від 20000 до 120000 грн
Покровськ
Бахмутський ОБ ТрО
від 20000 до 120000 грн
Дніпро
233 окремий батальйон 128 ОБр Сил ТрО
від 50000 до 120000 грн
Ужгород
68 ОЄБр ім. Олекси Довбуша
Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…