Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…
За часів СРСР українські підприємства виготовляли широкий спектр гусеничної бронетехніки — насамперед танки Т-64 і Т-80УД та броньовані тягачі МТ-ЛБ (включаючи машини на їх базі насамперед самохідні гаубиці 2С1). Однак в Україні не проєктували та не виготовляли колісну броньовану техніку.
Нині в автопарку профільної спецтехніки Сил оборони України представлені броньовані машини як іноземного, так і вітчизняного виробництва. Про історію створення однієї із них — родини ББМ «Дозор» — йшлося в першій частині нашої бесіди з дослідником військової техніки та озброєння, доктором історичних наук, професором кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрієм Харуком. Сьогодні продовження інтерв’ю.
— Пане професоре, наше агентство повідомляло, що нещодавно Міністерство оборони України кодифікувало та допустило до експлуатації оновлений варіант бронетранспортера Oncilla. А як цю машину створювали?
— У 2013 році в Харкові виготовили модернізований варіант «Дозору-Б», який викликав інтерес польської фірми Mista. Остання купила один екземпляр, виготовлений на Київському бронетанковому заводі, який під назвою Oncilla демонструвався на виставці MSPO-2013 в Кєльце.
Для виробництва у Польщі Oncilla була суттєво перероблена. Німецький двигун замінили італійським Iveco NEF 4 потужністю 210 к.с. На відміну від «тракторного» низькооборотного двигуна Deutz італійський двигун є високооборотним автомобільним. Завдяки цьому поліпшились динамічні характеристики машини, зокрема, прискорення.
До того ж Iveco NEF 4 виявився дешевшим від німецького двигуна. Радикально переробили трансмісію, а замість пʼятиступінчатої автоматичної коробки передач встановили шестиступінчату.
Балістичний захист відповідає рівню 3 STANAG 4569 (круговий захист від бронебійних куль калібру 7,62 мм і від осколків снарядів калібру 152-155 мм при підриві на відстані до 60 м). Протимінний захист відповідає рівню 2. Теоретично можна було б забезпечити й рівень 3, але від цього відмовились, бо маса машини тоді надто зросла б.
— Які ще конструктивні особливості додали польські зброярі?
— Бронеавтомобіль Oncilla обладнаний польською радіостанцією FONET. Озброєння становить з 12,7-мм кулемет НСВТ-12,7 на турелі з ручним приводом. Кулеметник захищений броньовими щитками з вмонтованими броньованими шибами — як на HMMWV.
У результаті модернізації Oncilla набув кращих експлуатаційних властивостей, як порівняти з базовим «Дозором-Б». Однак значного комерційного успіху бронеавтомобіль не здобув. Шість екземплярів у 2016 чи на початку 2017 року продали Сенегалу. Крім того, Oncilla постачався і в Україну.
Принагідно додам, що з початком широкомасштабного вторгнення росії 24 лютого 2022 року бронеавтомобілі «Дозор-Б» та Oncilla у складі підрозділів Десантно-штурмових військ беруть участь у боях проти загарбників. Зокрема, у другій половині травня 2022 року Міністерство оборони України повідомило про успішну експлуатацію бронеавтомобілів Oncilla українськими військовими. Однак подробиць повідомлено не було.
У березні 2023 року з’явилась інформація про передачу підрозділам Головного управління розвідки нової партії бронеавтомобілів Oncilla, придбаної польськими підприємцями. Подальше доопрацювання конструкції Oncilla здійснює українське КБ «Берил» спільно з польською компанією Mista. На виставці Egypt Defence Expo у 2022 році було представлено проєкт Oncilla Mk 2 у різних варіантах, зокрема озброєний 90-мм гарматою.
— А що ви можете сказати про оновлений бронетранспортер Oncilla?
— Міністерство оборони допустило до експлуатації новий варіант — Oncilla-Shturm. Бронеавтомобіль отримав новий дистанційно керований модуль з великокаліберним кулеметом, а також, як на мене, досить дивно розташованим 7,62-мм кулеметом. Вважаю, що рішення доповнити ББМ другим кулеметом є цілком логічним.
— Ну і давайте знову повернемося до родини «Дозорів».
— У Збройних Силах України «Дозор-Б» класифікується як тактична бойова колісна машина (ТБКМ), оскільки він не підпадає під класичне визначення бронетранспортера. Прототипи бронеавтомобіля виготовлялись у дослідному цеху ХКБМ.
У липні 2013 року один з них передали Військовій академії в Одесі. Цей заклад, серед інших спеціальностей, готує і військових автомобілістів, тому він вважався найкращим місцем для експлуатаційних випробувань «Дозору-Б».
Однак по-справжньому «Дозор-Б» зацікавив військових лише після анексії росією Криму та початку агресії на Донбасі у 2014 році. На той момент українська армія не мала сучасних легких бронеавтомобілів, за винятком застарілих БРДМ-2. Потреба ж у машинах такого класу під час антитерористичної операції відчувалась вкрай гостро.
Глава Міністерства внутрішніх справ заявив про можливість придбання «Дозорів-Б» для Національної гвардії України, а трохи згодом виконувач обов’язків Президента України Олександр Турчинов оголосив про намір закупити 200 таких бронеавтомобілів. Однак для цього слід було розв’язати питання серійного виробництва.
— І як саме воно було реалізовано?
— Виробництво «Дозорів-Б» вирішили налагодити на Державному підприємстві «Львівський бронетанковий завод» (ЛБТЗ). У вересні 2014 року тут почалось виготовлення корпусів для бронеавтомобілів, однак виникли проблеми з постачанням двигунів — німецька сторона довго не давала на це дозволу.
Однак і після того, як двигуни надійшли, складання бронеавтомобілів гальмувалось. Через неспроможність розв’язати проблему в червні 2015 року було звільнено директора ЛБТЗ, і після цього справа зрушила з мертвої точки. Перші «Дозори-Б» із замовленої партії в 10 одиниць були готові у серпні 2015 року. 5 грудня 2015 року, напередодні Дня Збройних Сил Україні, у Києві було представлено п’ять серійних «Дозорів-Б».
— І якими були перші оцінки цих машин від експлуатаційників?
— У серпні-листопаді 2015 року «Дозор-Б» проходив державні випробування, під час яких була виявлена низка недоліків: недостатня питома потужність (через зростання повної маси машини з розрахункових 7150 до фактичних 8560 кг), проблеми з керуванням і використанням штатного озброєння, несправності гальмівної системи, протипожежної системи, колісних редукторів, погана ергономіка тощо.
Частину недоліків вдалось усунути, і 20 липня 2016 року установочна партія з десяти ТБКМ «Дозор-Б» була передана Збройним Силам України. Через погану якість порушували питання про передачу «Дозорів-Б» не в лінійні частини, а в навчальні центри в Одесі та Львові. Однак зрештою всі десять бронеавтомобілів передали до 95 окремої десантно-штурмової бригади (м. Житомир).
— Тобто такий собі перший «млинець» у вигляді серійних ББМ таки виявився глевким…
— Плани виготовлення 50 серійних «Дозорів-Б» у 2015 році та ще 100 у 2016 році пішли у небуття. Але Збройні Сили та Державна компанія «Укроборонпром» не втрачали надії довести бронеавтомобіль до масового виробництва.
Оскільки ЛБТЗ виявився неспроможним вирішити це завдання, налагодити виробництво спробували на іншому підприємстві «Укроборонпрому» — Київському бронетанковому заводі. У серпні 2016 року продемонстрували перший екземпляр «Дозору-Б» (з модулем «Вій»), виготовлений на цьому підприємстві. Однак далі справа не пішла.
— Тобто на цій мінорній ноті «дозорна» історія могла і закінчитися?
— Для доведення «Дозору-Б» до стану, придатного для експлуатації в бойових підрозділах, вирішили звернутись до зарубіжних партнерів. 17 грудня 2015 року «Укроборонпром» підписав меморандум про співпрацю з чеською державною компанією VOP CZ s.p., у межах якого планувалось привести «Дозор-Б» до стандартів НАТО і сертифікувати бронеавтомобіль в країнах Європи.
Але про якісь практичні результати цієї угоди нічого не повідомлялось. Натомість увагу Міністерства оборони України привернув польський клон. У липні 2017 року зʼявились повідомлення про початок випробувань в Україні бронеавтомобіля Oncilla. Вони пройшли успішно, і в державне оборонне замовлення на 2020 року включили закупівлю 24 бронеавтомобілів цього типу (за деякими повідомленнями, кошти на придбання бронеавтомобілів Oncilla включались і в бюджети Міністерства оборони у 2018-му і 2019 році).
— Тобто історія знову повертає нас до Oncilla…
— Перші два бронеавтомобілі Oncilla були передані Збройним Силам України 23 серпня 2020 року. Надалі такі машини складались з вузлів польського виробництва на підприємстві Науково-виробничої компанії «ВК Система» в місті Васильків. 12 травня 2021 року була передана остання партія в кількості девʼяти екземплярів.
Так само як і «Дозор-Б», Oncilla надходять на озброєння Десантно-штурмових військ Збройних Сил України. За даними довідника Military Balance, станом на початок 2022 року частини Десантно-штурмових військ мали 10 бронеавтомобілів «Дозор-Б» і понад 27 Oncilla.
— А загалом, як оцінювали наші військові «Дозори» після їхньої експлуатації в бойових умовах?
— Чи не перше свідчення про використання «Дозору-Б» у районі антитерористичної операції належить до грудня 2016 року. Тоді один бронеавтомобіль цього типу був помічений у колоні супроводу секретаря Ради національної безпеки та оборони України Олександра Турчинова, який прибув з інспекцією на фронт під час загострення боїв на Світлодарській дузі.
У січні 2017 року Міністерство оборони України повідомило про перші підсумки використання машини: «Дозор-Б» зарекомендував себе як надійна бойова машина, і в цілому бронеавтомобіль відповідає вимогам армії України. У міністерстві зазначили, що в машини є «дитячі» хвороби.
А в листопаді 2017 року журнал «Військо України» надрукував статтю про досвід використання машин у районі антитерористичної операції. Серед переваг були названі висока прохідність, гарний бронезахист, великий запас ходу.
Експлуатація «Дозору-Б» у бойових умовах також показала незначну недосконалість баштової установки та незручності, які через це виникають для стрільця. Були й нарікання щодо сильного шуму в ходовій частині. Окрім цього, виявилася недосконалою й гальмівна система.
Станом на вересень 2018 року дослідна експлуатація «Дозор-Б» була завершена. Ці машини пройшли в середньому по 15–20 тис. км. У липні 2020 р. ТБКМ «Дозор-Б» офіційно взяли на озброєння Збройних Сил України.
— Означені вади, зафіксовані в перші періоди експлуатації, можна було виправити лише шляхом подальших робіт з модернізації. У чому вони полягали?
— Інженери вживали заходів щодо усунення виявлених недоліків, а також розширення бойових можливостей бронеавтомобіля. Зокрема, у 2020 році зʼявилась інформація про дослідно-конструкторську роботу «Турнір», яка передбачала підвищення можливостей «Дозору-Б» з подолання водних перешкод.
А ще раніше, у січні 2016 року, демонструвався масогабаритний макет бронеавтомобіля «Хорт» — подальшого розвитку «Дозору-Б» зі збільшеною на 300 мм (до 3400 мм) колісною базою.
@armyinformcomua
Всього за добу Чернігівська область зазнала 59 ударів російських окупаційних військ.
До повномасштабного вторгнення рф Максим з бригади «Сталевий кордон» на псевдо «Артист» працював хореографом і викладачем танців, проте війна перекувала його на винищувача ворожої бронетехніки.
У неділю, 12 жовтня, Головнокомандувач ЗС України генерал Олександр Сирський привітав військового капелана з їхнім професійним святом.
Президент України Володимир Зеленський констатує, що російські війська посилюють удари по цивільних об’єктах, зокрема й енергетичної інфраструктури.
Внаслідок російської повітряної атаки на Одеську область було пошкоджено енергетичну інфраструктуру.
Українські захисники з РУБпАК «Прайм» знищили на Північно-Слобожанському напрямку позиції російських операторів безпілотних систем та інші ворожі цілі.
від 20000 до 120000 грн
Київ
Святошинський РТЦК та СП
від 22000 до 120000 грн
Луцьк, Волинська область
від 20000 до 100000 грн
Дніпро
Інженерний батальйон Сил ТрО ОК Схід (в/ч А4806)
до 22000 грн
Могилів-Подільський
Державна прикордонна служба України
Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…