ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Гра «Кіберджура» зацікавила освітян з держав НАТО

Інтерв`ю Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 16 Листопада 2023, 11:17

Про значення командно-штабної гри «Кіберджура» для підготовки сучасних фахівців та потребу інтегрувати її напрацювання до шкільної освіти, насамперед дисципліни «Захист України», кореспонденту АрміяInform розповів віцепрезидент Міжнародної академії геоінформатики Іван Галенко.

Іван Галенко

— Що таке командно-штабна гра «Кіберджура», коли і чому виникла ідея її створення?

— Ідея командно-штабної гри «Кіберджура» виникла 2015 року, коли постала потреба в електронних картах й ефективному їх використанні від часу відсічі російської агресії на сході України. Річ у тім, що у 2014–2015 роках українські військові змогли зупинити московитів саме завдяки ефективній роботі артилерії з використанням цифрових систем. 

Їхня радянська артилерія реагувала 20 хвилин, тоді як наша українська артилерія завдяки ГІС АРТА — був тоді такий продукт, тотожний з американським ArcGIS — реагувала за 4-5 хвилин. На війні така різниця в часі дуже суттєва, і саме це дало нам змогу меншими силами зупинити ворожу навалу і перевести війну в позиційний формат. Це показало надзвичайно велике значення цифровізації, використання цифрових карт та геоінформаційних систем у сучасній війні.

— Але як управління вогнем артилерії під час АТО пов’язане з появою гри для школярів?

— Геоінформаційні системи важливі й затребувані насамперед у цивільному житті, тому базові знання й уміння ними користуватись корисні всім випускникам загальноосвітніх шкіл. Тому спочатку ми спробували запропонувати включення їхнього вивчення до шкільної програми, а потім, щоб пришвидшити і полегшити процес впровадження, вирішили пов’язати його з Всеукраїнською дитячо-юнацькою військово-патріотичною грою «Джура».

Так виникла ідея командно-штабної гри «Кіберджура», в межах якої використовуються ті само принципи і почасти технології, що й в управлінні сучасним боєм, сучасними видами зброї. Там використовуються ті самі принципи і те саме інформаційне середовище, уніфікована інформаційна платформа. Зрештою ця ідея спрацювала і почала втілюватися в життя, коли американці надали загальноосвітнім школам України право безоплатного доступу до системи ArcGIS. 

— Яким є базовий рівень входу? Що має знати початківець, щоб долучитися до гри «Кіберджура»?

— Якось я провів експеримент для учнів 6-7 класів, давши їм завдання відтворити життєвий шлях Лесі Українки в StoryMaps. Й ось без жодної комунікації з учителем, без додаткових консультацій дві дівчинки — одна зі Львова, інша з села на Тернопільщині — блискуче впорались із цим завданням. Коли в них виникла потреба з’ясувати, як працює карта в StoryMaps, я сконтактував їх з ліцеїстом, учнем 10 класу, який швидко все пояснив. На виході ми отримали чудовий результат.

Тобто учасникам гри потрібно дати завдання, зорієнтувати в загальних принципах побудови та функціонування інформаційного середовища — і далі вони самі чудово з усім упораються, допомагаючи одне одному. Основний методичний підхід — надати доступ до середовища і право вільно в ньому працювати, не заважати зайвими настановами та рекомендаціями. Шляхом спроб та помилок і взаємодопомоги діти самі з усім впораються.

— Чи включена зараз «Кіберджура» до системи шкільної освіти, насамперед цікавить предмет «Захист України»?

— Зараз гра «Кіберджура» проводиться у межах позакласних заходів, гуртків. Це ініціатива групи відповідальних і заповзятих викладачів. У межах тієї автономності, яка надана зараз законодавством про середнього світу, вони організовують і проводять цю гру, надаючи дітям нові знання, формуючи ті навички й уміння, які зроблять їх конкурентоспроможними у сучасному світі.

Для війська ж важливо, що у межах гри відбувається опанування тих інформаційних технологій, які використовуються у збройних силах усіх провідних країн світу. Тобто під час командно-штабної гри «Кіберджура» відбувається початкове базове опанування основ кібернетичних військово-технічних спеціальностей. Учень, який грав у «Кіберджуру», легше опанує управління БПЛА чи координування артилерійського вогню. Тому, на мій погляд, у перспективі слід інтегрувати напрацювання «Кіберджури» до шкільного предмета «Захист України».

В цілому ж у межах гри інтегровані знання з таких дисциплін, як інформатика, географія, історія, Захист України. Вона передбачає й опанування сучасних технологій, і розвиток критичного мислення, і національно-патріотичне виховання, та української ідентичності тощо. 

— Чи є приклади подібних ініціатив за кордоном, у країнах НАТО, наприклад? Чи цікавлять наші здобутки іноземних партнерів?

— У грі «Кіберджура» ми, наскільки я можу судити, виступаємо першопрохідцями, новаторами. Власне, так сталося у багатьох сферах від початку війни з росією — не тільки ми вчимося у військових НАТО, але і їм уже є багато чого повчитися у нас. Наприклад, у «Кіберджури» наявні основні елементи автоматизованої системи управління військами «Славутич», це значною мірою унікальний і недешевий продукт, отримати доступ до нього на рівні школи — це дуже велике досягнення.

Крім того, далеко не всі іноземні навчальні заклади можуть дозволити собі оплатити доступ до ArcGIS, це теж дорогий продукт. Тому українським школярам дуже пощастило в цьому плані, що вони мають безоплатний доступ до цих новітніх технологій і, відповідно, мають змогу їх опановувати, на відміну від їхніх однолітків з-за кордону.

Однак, попри це, «Кіберджура» справді викликає інтерес за кордоном. Найбільше просунулися в цьому плані поляки та литовці, ми вже готуємо з ними спільний міжнародний проєкт. Думаю, невдовзі до них почнуть долучатися й інші країни ЄС. 

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Історія створення бронетехніки. Українські модернізації: БМП-1УМ, БМП-1УМД

Історія створення бронетехніки. Українські модернізації: БМП-1УМ, БМП-1УМД

російська агресія, яка почалася в лютому 2014 р., зумовила швидке кількісне зростання Збройних Сил України. Для новосформованих бригад потрібна була бойова техніка.

Під постійними обстрілами — евакуювали останніх мешканців з околиць Часового Яру

Під постійними обстрілами — евакуювали останніх мешканців з околиць Часового Яру

Бійці 24-ї механізованої бригади імені короля Данила врятували трьох цивільних мешканців, які до останнього залишались в селищі Стінки поблизу Часового Яру.

На Сумщині спалили цілу колону російських квадроциклів

На Сумщині спалили цілу колону російських квадроциклів

Оператори БПЛА 80-ї десантно-штурмової Галицької бригади ДШВ ЗСУ під час оборони Сумської області знищують ворожий транспорт та піхоту.

Президент відвідав наших поранених, які відновлюються у Нідерландах

Президент відвідав наших поранених, які відновлюються у Нідерландах

Володимир Зеленський зустрівся з нашими воїнами, які відновлюються після поранень у нідерландському військовому реабілітаційному центрі Аарденбург.

Ворожих мотоциклістів спочатку перетворили на піхоту, а потім на мерців

Ворожих мотоциклістів спочатку перетворили на піхоту, а потім на мерців

Бійці 2-го механізованого батальйону30-ї механізованої бригади імені князя Костянтина Острозького відбили спробу російського штурму на мотоциклах.

На Донеччини спалили ворожі РСЗВ, бронемашину та наземний дрон

На Донеччини спалили ворожі РСЗВ, бронемашину та наземний дрон

Прикордонники підрозділу «Фенікс» на Торецькому напрямку знищили ворожий БТР-70, РЗСВ «Тип-63», наземний роботизований комплекс та гармату.

ВАКАНСІЇ

Інструктор з вогневої підготовки

від 24000 до 49550 грн

Харків, Харківська область

Майстер ремонтної майстерні

від 25000 до 30000 грн

Павлоград

Військова частина А4759

Міноментник

від 21000 до 121000 грн

Слов'янськ

1 відділ Сватівського РТЦК та СП

Навідник-оператор, військовослужбовець у ЗСУ

від 50000 до 120000 грн

Одеса

66 ОМБр ім. князя Мстислава Хороброго

Бухгалтер (матеріальний стіл), військовослужбовець

від 23000 до 23000 грн

Дніпро

25 Окрема повітрянодесантна Січеславська Бригада

Військовослужбовець ЗСУ

від 20100 до 120100 грн

Запоріжжя

Старобільський РТЦК та СП

--- ---