Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…
— З початком широкомасштабної війни з росією багато з наших пошуковців пішли на фронт, — розповідає співзасновник громадської організації «Пошук літаків Другої світової війни в Україні» та автор серії книг з однойменною назвою Андрій Кір’янов. — Ну а ті, хто залишилися, вже з перших днів включилися у волонтерську роботу.
У перші дні пошуковці-волонтери починали, як і тисячі українців, із приготування та доставки до районів ведення бойових дій тушкованок для захисників. Потім вдавалися до інших волонтерських справ. Але, каже Андрій Кір’янов, у нього та його однодумців давно визрівала ідея влаштувати комерційні походи в гори на цікаві місця, де під час Другої світової війни зазнали аварії літаки.
— На меті у нас було популяризувати українські Карпати, показати місця, де не зустрінеш туриста, та й, зрештою, закрити пробіли в історії війни, — пояснює чоловік.
Цю ідею пошуковці втілили вже під час війни. Розробили декілька різних за складністю маршрутів і запросили всіх охочих взяти участь у поході за донат для Збройних Сил України.
Минулого року пошукова група здійснила чотири такі походи з ночівлями в наметах у горах. Долучилися до комерційних турів й іноземці. Після кожного походу на зібрані кошти організатори купляли необхідні речі на запити конкретних підрозділів. Так, розповідає Андрій Кір’янов, для саперного підрозділу 128-ї гірсько-штурмової бригади вони придбали металодетектори, саперні кішки для розмінування, якісні лопати «Фіскарс», антимоскітні засоби й інше.
— Я вважаю: якщо ти зараз не на фронті, то мусиш допомагати хлопцям на передовій усіма засобами, — говорить пошуковець. — Ми обрали ось такий спосіб — те, що вміємо, що в нас добре виходить.
Цього року пошуковці також уже здійснили перший похід на ймовірне місце падіння німецького літака. Попереду — інші локації, нові донати та нова допомога українським воїнам. До речі, усі знайдені деталі та фрагменти літаків пошуковці передають до Державного музею авіації України імені Олега Антонова для подальшого вивчення й поповнення експозиції.
Щодо локацій, розповідають пошуковці, то їх на заході Україні вистачає. І, що цікаво та дуже показово, під час нинішньої війни з московитами у ході вивчення теми літаків Другої світової війни дослідники знаходять дуже багато фактів брехні радянської влади.
— Випадки, коли УПА збивала радянські літаки, приховували постійно, бо це була незручна правда для совєтів, — зауважує керівник пошукової групи. — До прикладу, ми маємо документально підтверджені факти збиття літака «Бостон А20» вояками УПА в березні 1945 року. З центрального архіву міноборони росії свого часу цю інформацію надати відмовилися, але знайшлися люди, які допомогли.
Читайте також:
«ППО» УПА vs ВПС Радянської армії: як це було
Другий подібний випадок, розповідає пан Андрій, це збитий у 1946 році на Франківщині радянський літак Іл-2. Є свідчення місцевих мешканців, дані з літопису УПА. російські ж архіви інформації щодо таких випадків намагаються не давати взагалі, вони досі мають гриф «цілком таємно».
— Є ще цікавий випадок, — продовжує пошуковець. — В історії авіації срср був епізод, коли бомбардувальник здійснив вогняний таран на Волині в червні 1941 року. російська вікіпедія виставляє цю подію як подвиг пілотів, яким було надано звання героїв радянського союзу. Ми дослідили це місце падіння та розпитали місцевих — відомості зовсім інші. Також на місці було знайдено частини від того літака в заводській фарбі та розміром понад метр, що в разі тарана літака з бомбами на борту в колону техніки просто неможливо.
Українські дослідники навіть зробили спробу виправити у вікіпедії статтю про цей таран. Але майже одразу всі їхні правки кимось були видалені, а на можливість редагувати накладено заборону.
— Бо це так само незручна історія для рф, — каже Андрій Кір’янов.
Розповідаючи про діяльність своєї спільноти, пошуковці пояснюють, що насамперед їхнє хобі є спробою дізнатися про щось нове з нашої історії, підтвердити певні факти чи гіпотези та закрити пробіли в деяких історіях. А коли паралельно з цим є змога допомогти донатами українським захисникам — це взагалі чудово.
@armyinformcomua
Пілоти батальйону Signum 53-ї окремої механізованої бригади завдали прицільних ударів по ворожій логістиці на Лиманському напрямку, знищивши шість одиниць російської техніки — від мотоцикла до «буханок».
Правоохоронні органи викрили російських агентів, які коригували удари країни-агресора по Дніпропетровщині та Запоріжжю.
Головне управління розвідки МО України опублікувало на порталі War&Sanctions інформацію про 68 нових іноземних компонентів , виявлених у ракетах та БПЛА, які росія використала під час масованої атаки на українську енергетику 22 жовтня.
Цифрова система обліку військовослужбовців «Імпульс» стане основою для створення нових сервісів та розвитку інших ІТ-продуктів у війську, щоб допомогти закривати різноманітні запити під час служби.
Бійці підрозділу «Небесна Кара» 54-ї окремої механізованої бригади імені гетьмана Івана Мазепи відбили спробу ворога прорвати оборону, під час якої окупанти задіяли танки, бронемашини та мотоцикли.
Головний сержант автомобільної роти Зведеної стрілецької бригади Повітряних Сил Юрій, який понад 20 років служить водієм, розповів про перші дні повномасштабного вторгнення, нічні рейси за боєприпасами під обстрілами та про найціннішу винагороду за свою роботу.
від 23500 до 58500 грн
Кам'янка-Бузька
Військова частина А4623
Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…