ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Чотири F-16 збили п’ять ворожих літаків з шести: унікальний для НАТО авіабій

Новини Публікації
Прочитаєте за: 5 хв. 15 Лютого 2024, 7:37
Ілюстративне фото

У першому повітряному бою винищувачів НАТО F-16 Fighting Falcons пілотам довелося зіткнутися одразу з шістьма ворожими літаками, які завдавали авіаударів по наземних цілях.

Протидіяти ворогу довелось з критично низьким запасом палива, однак висока маневровість та швидкість надзвукових літаків і сучасні ракети класу «повітря — повітря» з радіолокаційним і тепловим наведенням визначили результат бою — ворог програв всуху.

Про унікальний бій, який наочно довів високі бойові якості винищувачів F-16 через багато років після прийняття їх на озброєння, розповідає АрміяInform.

Перша ланка F-16 вступила в бій з ворожими літаками вже за кілька хвилин після їхнього радіолокаційного виявлення. Саме вона завдала ворогу найбільших втрат, однак через брак палива була змушена вийти з бою для дозаправки.

Результати другої пари F-16, що продовжила бій, виявились скромнішими, утім, загальний підсумок бою вражає — п’ять знищених і одна пошкоджена ворожа бойова машина, троє загиблих і один поранений ворожий льотчик.

При цьому пілоти F-16 застосували в бою всього п’ять ракет:

  • дві одиниці AIM-120 AMRA (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) — всепогодна керована ракета з радіолокаційним наведенням класу «повітря — повітря» середньої дальності, призначена для ураження повітряних цілей за межами прямої видимості;
  • три одиниці AIM-9 Sidewinder (Air Intercept Missile) — ракета класу «повітря — повітря» ближнього радіуса дії з інфрачервоною (тепловою) системою самонаведення.

Цей унікальний повітряний бій, який став першим в історії авіації НАТО, відбувся 30 років тому, 28 лютого 1994 року, під час Боснійської війни 1992–1995 років.

Того дня близько 06:35 ранку, перебуваючи в повітряному просторі Угорщини, літак далекої радіолокаційної розвідки НАТО AWACS (англ. Airborne early Warning and Control System — авіаційна система раннього попередження та управління) виявив ворожі повітряні цілі в небі над Боснією та Герцеговиною на південь від міста Баня-Лука.

Це були шість легких штурмовиків СОКО J-21 «Яструб» 105-ї бригади Сербського війська Країни, які завдавали бомбових ударів по військовому заводу боснійських мусульман «Братство» в Нові-Травнику. Прикриття забезпечували два винищувачі-бомбардувальники і штурмовики СОКО J-22 Орао Війська Республіки Сербської.

СОКО J-21 «Яструб» (сербською СОКО J-21 Јастреб)

Пілоти J-21 «Яструб» двічі проігнорували вимогу покинути заборонену для польотів зону, продовживши бомбардування. Після цього їх атакувала перша ланка F-16 — винищувачі Black 03 та Black 04.

Ці літаки належали до базованої в німецькому Рамштайні 526-ї винищувальної ескадрильї «Чорні лицарі». У межах операції НАТО «Денай флайт» (Deny Flight), метою якої було забезпечення безпольотної зони над Боснією і Герцеговиною за рішенням ООН, їх приєднали до 401-ї тимчасової оперативної групи, що діяла з муніціпалітету Авіано в Італії.

Пілотували винищувачі F-16 капітан Роберт Гордон Райт (Robert Gordon Wright) з позивним «Вілбур» (Wilbur) та його ведений капітан Скотт О’Грейді (Scott Francis O’Grady) з позивним «Башер 52» (Basher 52).

СОКО J-22 Орао

Вступивши в бій о 06:45, капітан Роберт Гордон Райт ракетою AIM-120 AMRAAM підбив перший J-21 «Яструб», що летів на висоті близько 1500 м.

Інші «Яструби» різко знизились до висоти менш ніж 100 м, щоб сховатися від радарів і, маневруючи у гірській місцевості, втекти.

Роберт Райт продовжив переслідування і збив ще два «Яструби», застосувавши цього разу дві ракети AIM-9 Sidewinder з інфрачервоним наведенням.

Малюнок Ріка Хертера (Rick Herter) «Жало чорної гадюки» (Sting of the Black Viper) — художнє зображення ураження літака J-21 «Яструб» ракетою з F-16 Fighting Falcon під час повітряного бою 28 лютого 1994 року
Малюнок Ріка Хертера (Rick Herter) «Жало чорної гадюки» (Sting of the Black Viper) — художнє зображення ураження літака J-21 «Яструб» ракетою з F-16 Fighting Falcon під час повітряного бою 28 лютого 1994 року

Витративши під час маневрування значну кількість палива, Роберт Райт передав переслідування ворога веденому ланки Скотту О’Грейді. Той знизився і так само атакував ворога ракетою AIM-9 Sidewinder, але не влучив.

Оскільки F-16 майже вичерпали запаси палива, їм довелось вийти з бою для дозаправки від літака Boeing KC-135 Stratotanker, що кружляв у небі над Адріатичним морем. На заміну Black 03 та Black 04 прийшла інша ланка F-16 526-ї винищувальної ескадрильї з позивними Knight 25 та Knight 26.

Їх пілотували капітан Стів Аллен (Steve Allen) з позивним «Йогі» та полковник Джон Меєр (John Meyer) з позивним «Джейс» (Jace). О 06:50 Knight 25 та Knight 26 сіли на хвіст трьом «Яструбам», які продовжували летіти до авіабази Удбина в Республіці Сербська Країна.

Boeing KC-135 Stratotanker заправляє паливом F-16 Fighting Falcon (фото ілюстративне)
Boeing KC-135 Stratotanker заправляє паливом F-16 Fighting Falcon (фото ілюстративне)

Стіву Аллену за допомогою ракети AIM-9 Sidewinder вдалось збити ще один ворожий літак, тоді як Джон Меєр змушений був відмовитись від атаки, бо втратив радіолокаційний контакт із ціллю.

Паливо обох винищувачів F-16 Knight 25 та Knight 26 закінчувалось так само, як і в попередньої ланки. Також вони наближались до міжнародного кордону, перетинати який не мали права.

Це змусило Стіва Аллена та Джона Меєра відмовитись від переслідування і летіти на дозаправку, після якої вони поновили патрулювання в небі над Боснією.

Випадково злетів у повітря. Інцидент, який міг поставити хрест на проєкті F-16
Випадково злетів у повітря. Інцидент, який міг поставити хрест на проєкті F-16

З шести літаків J-21 «Яструб» до авіабази Удбина сильно ушкодженим дістався лише один. Чотири були збиті внаслідок прямих влучань, п’ятий розбився через вибух ракети, яка хоча і не влучила, однак вибухнула достатньо близько, щоб завдати йому суттєвої шкоди і позбавити керування.

Троє пілотів J-21 «Яструб» — капітани Ранко Вукмірович, Звездан Пешич та Горан Зарич загинули. Ще двоє — капітани Урош Студен та Златко Мікеревич — успішно катапультувалися. Єдиним, кому вдалося дістатись аеродрому, став Златан Црналич.

Так під час першого в історії бойового застосування винищувачів НАТО F-16 «Бойові соколи» переконливо довели свої високі бойові якості, забезпечивши перемогу над ворогом.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Подвійний таран — наш дрон спочатку відбив російському «крилу» пропелер, а потім знищив

Подвійний таран — наш дрон спочатку відбив російському «крилу» пропелер, а потім знищив

Унікальний повітряний бій відзняли наші дронарі на Півдні, де нашому FPV-дрону довелося двічі атакувати російський розвідувальний БПЛА zala, щоб знищити його.

Удар по російському аеродрому в Адигеї: під прицілом літаки Су-34 та Су-27

Удар по російському аеродрому в Адигеї: під прицілом літаки Су-34 та Су-27

Сьогодні вночі завдано вогневого ураження по аеродрому «Ханская», що в Республіці Адигея рф. Зокрема під удар потрапив склад боєприпасів, що розташований на території військового об’єкта.

Рада дозволила іноземцям та апатридам служити за контрактом у ЗСУ

Рада дозволила іноземцям та апатридам служити за контрактом у ЗСУ

Верховна Рада в другому читанні ухвалила законопроєкт № 12023 про внесення змін до порядку проходження військової служби за контрактом іноземцями та особами без громадянства. За це проголосували 276 депутатів.

Обладнання залізниці й автомашини військових — спецслужби рф обрали цілі для українських зрадників

Обладнання залізниці й автомашини військових — спецслужби рф обрали цілі для українських зрадників

Служба безпеки та Національна поліція затримали ще п’ятьох поплічників рф, які, на замовлення росіян, підпалювали авто Сил оборони та об’єкти Укрзалізниці на Київщині та в Одесі. 

Ворожі війська розосереджені вздовж північного кордону на сотні кілометрів

Ворожі війська розосереджені вздовж північного кордону на сотні кілометрів

Речник оперативно-тактичного угруповання «Сіверськ» полковник Вадим Мисник розповів про присутність російських військ на кордоні.

40 на 59 з 99: якою є частка безповоротних втрат ворога на Харківському напрямку

40 на 59 з 99: якою є частка безповоротних втрат ворога на Харківському напрямку

На півночі Харківщини російська загарбницька армія стабільно зазнає значних втрат озброєння та військової техніки, а також живої сили. Частка загиблих коливається в межах від близько однієї третини до близько і навіть понад 40%.

Захищаємо світ

00
00
00
ВАКАНСІЇ

Заступник командира роти, офіцер

від 20000 до 120000 грн

Дніпро, Дніпропетровська область

Кухар

від 21000 до 51000 грн

Київ

Військова частина 3078 Національної гвардії України

Розвідник

від 50000 до 120000 грн

Київ

Департамент активних дій ГУР МО

Водій в ЗСУ

від 20100 до 120000 грн

Дніпро

Старобільський РТЦК та СП

Бойовий медик

від 22800 до 52800 грн

Стрий

Військова частина А2847

Діловод-Військовослужбовець

від 20100 до 125000 грн

Київ

Косівський РТЦК та СП