ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Авіація Галичини була інтернаціональною — Андрій Харук

Прочитаєте за: 4 хв. 26 Серпня 2023, 20:18

Історія української військової авіації має чимало цікавих маловідомих сторінок. Про одну з них — становлення повітряного флоту Української Галицької Армії Західноукраїнської Народної Республіки — до Дня авіації України кореспонденту АрміяInform розповів доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.

Андрій Харук

— Ми вже мали нагоду поговорити про військову авіацію УНР. А що відомо про те, якою була авіація на заході України за часів існування Західноукраїнської Народної Республіки?

— Якщо формування військової авіації УНР відбувалось на основі колишньої російської авіації, то на заході України — австро-угорської. Наслідком стала певна специфіка військового повітряного флоту ЗУНР, обумовлена воєнною ситуацією на момент формування українських держав у центрі й на сході українських земель з одного боку, і на заході — з другого.

1917 року для авіації російської армії Україна була лінією фронту, де знаходились численні авіаційні частини з досить сучасними літаками. Завдяки цьому Українська Центральна Рада й Українська Народна Республіка, а пізніше Українська Держава на чолі з гетьманом Павлом Скоропадським, успадкували достатньо потужну базу для формування військової авіації.

Коли ж у листопаді 1918 року було створено Західноукраїнську Народну Республіку, то Галичина для Австро-Угорщини була глибоким запіллям, тилом. Тому там було дуже мало авіаційних підрозділів, вони були невеликі й укомплектовані здебільшого не найсучаснішими літаками. Переважно це були літаки власного, австро-угорського виробництва.

Петро Франко, світлина 1920 року

— Кого ми можемо згадати з відомих українських авіаторів на Галичині, хто доклався до формування авіації Української Галицької Армії?

— Насамперед це Петро Франко, син відомого українського письменника. Він, власне, був не льотчиком, а повітряним спостерігачем, закінчивши авіаційну школу за відповідним профілем у Сараєво. Однак в австро-угорській армії за спеціальністю не служив, а служив в кулеметних частинах. Коли проголосили ЗУНР, саме він став головним організатором військових повітряних сил новопосталої держави, командиром Літунського відділу Української Галицької Армії.

Згодом, вже після Акта Злуки та під час бойових дій з військами більшовицької росії, з Наддніпрянської України на Галичину прибули досвідчені льотчики. Такі, наприклад, як Борис Губер, відомий георгіївський кавалер. Він проводив заняття з авіаторами УГА, навчав їх пілотування, тактиці повітряного бою тощо. Власне, під час одного з таких занять Борис Губер і загинув, пояснюючи конструкцію бомби, яка вибухнула.

Джамбулат Кануков (ліворуч) і Борис Губер (праворуч)

Також можна згадати Джамбулата Канукова, осетина за національністю. Він був вихідцем з російської авіації, а потім командиром Літунського полку Української Галицької Армії, хоробро воював і загинув у повітряному бою. Взагалі авіація УГА була інтернаціональною, в ній, крім українців, служили австрійці, чехи, росіяни — військовики з колишніх армій, які на 1918 рік припинили своє існування.

— Ви згадали Літунський полк. Як взагалі була організована військова авіація Української Галицької Армії, які завдання виконувала?

— Організаційно авіація УГА поділялась не на авіаційні загони, а на авіаційні сотні. Це було певним перекладом австрійського терміну Fliegerkompanie або авіаційної роти. Спочатку авіаційних сотень було дві, згодом три, однак третя проіснувала недовго.

Використовували авіацію переважно для розвідки, достовірно зафіксовано джерелами лише один повітряний бій. У спогадах, звичайно, можна знайти згадки про десятки збитих українськими пілотами ворожих літаків, однак це не відповідає дійсності.

Аероплан Української Галицької Армії

— Чи робили в ЗУНР спроби зі створення навчальних закладів, підготовки власних кадрів, пілотів, авіатехніків для української військової авіації?

— Такі спроби робили в УНР за часів Центральної Ради, коли намагалися українізувати авіаційні навчальні заклади. Однак там була певна специфіка, оскільки на той час авіаційні навчальні заклади знаходилися переважно в Криму. Була також Одеська авіаційна школа, яка не перебувала під прямим впливом Центральної Ради. Була навіть спроба українізувати одне з відділень Гатчинської авіаційної школи під Петроградом, щоправда, не надто успішна, бо цей українізований підрозділ в Україну пробитися так і не зміг. Робилися спроби створити авіаційну військову школу й у Києві як за часів гетьманату Павла Скоропадського, так і за часів Директорії. За доби існування Української Держави була навіть утворена ціла комісія по військових школах, розроблені відповідні штати. Однак втілити всі задуми в життя так і не вдалося.

У Західноукраїнській Народній Республіці теж відкривали навчальні курси з підготовки авіаційних фахівців, однак це не була формалізована, системна авіаційна освіта в сучасному розумінні. Часто це було більше схоже на курси підвищення кваліфікації для тих військових, які вже мали базову освіту й потребували нових знань для опанування незнайомої їм авіаційної техніки чи зброї.

Ілюстрації з відкритих джерел

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
СБУ затримала агента рф, який коригував ракетні удари по Чернівцях

СБУ затримала агента рф, який коригував ракетні удари по Чернівцях

СБУ затримала в Чернівцях російського агента, який коригував ракетні удари по місту та відкрито радів загибелі цивільних.

У Дніпрі вже 40 постраждалих унаслідок атаки рф 

У Дніпрі вже 40 постраждалих унаслідок атаки рф 

До 40 людей зросла кількість постраждалих внаслідок російського ракетного удару по Дніпру.

«Два, три, п’ять — і так постійно»: поблизу Сіверська тривають бої, місто атакують з півдня і півночі

«Два, три, п’ять — і так постійно»: поблизу Сіверська тривають бої, місто атакують з півдня і півночі

На Слов’янському напрямку найактивніший наступ противника поблизу міста Сіверська. Окупанти не жаліють не лише власну піхоту, а й дронарів.

У Дніпрі 27 постраждалих і четверо загиблих: ДСНС оновила дані про наслідки ракетного удару

У Дніпрі 27 постраждалих і четверо загиблих: ДСНС оновила дані про наслідки ракетного удару

За оновленою інформацією, кількість постраждалих внаслідок російської атаки зросла до 27 осіб. На жаль, четверо людей загинули. Рятувальники повідомляють, що всі осередки займання на місці удару вже ліквідовано.

Україна та Нідерланди запускають спільне виробництво безпілотників

Україна та Нідерланди запускають спільне виробництво безпілотників

Відповідну угоду підписали Міністр оборони України Денис Шмигаль та Міністр оборони Нідерландів Рубен Брекельманс. Документ передбачає створення спільних виробничих ліній на території обох країн і фінансування з боку Нідерландів.

Ворог провалив черговий план з окупації Покровської агломерації, застряг у міських боях і зазнає втрат

Ворог провалив черговий план з окупації Покровської агломерації, застряг у міських боях і зазнає втрат

У Покровській агломерації Сили оборони продовжують стримувати натиск ворога. Наші воїни готуються до виконання завдань у зимовий період: укріплюють та належно облаштовують позиції.

ВАКАНСІЇ

військова служба в ТрО ЗСУ солдати, сержанти, офіцери. 126 Об ТрО

від 20000 до 120000 грн

Київ, Київська область

Пілот FPV дрону, військовослужбовець

Дніпро

93-тя окрема механізована бригада «Холодний Яр"

Командир взводу, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Одеса, Одеська область

Стрілець-санітар

від 20000 до 120000 грн

Краматорськ

23 ОМПБ 56 ОМПБр

Оператор ПТРК

від 50000 до 120000 грн

Дніпро

Індустіральний РТЦК та СП (Дніпро)

Медик

від 20100 до 120000 грн

Київ

Розвідувальний батальйон 5 Окремої Штурмової Київської бригади

--- ---