Назви цих елітних підрозділів мало що скажуть широкому загалу, і мало хто впізнає серед перехожих грізних бійців ЗСУ. Отже, хто ці люди, і як потрапити…
З часів Другої світової війни Франція створювала свої броньовані машини легкими та швидкими. Основні бойові танки AMX-30 мали те ж коріння, що і німецький Leopard 1, обидва відрізнялися високою мобільністю та мали переваги у захисті. Інший приклад — французький AMX-13, один із найпоширеніших і найуспішніших повоєнних легких танків у світі.
Такий підхід, звичайно, вплинув і на розвиток колісної техніки. За останні чотири десятиліття було створено такі чудові машини, як ERC-90 F4 (Sagaie) або ж AMX 10 RC. Тому цілком природно, що французькі військові прагнуть продовжити традицію високомобільних бронетанкових сил. Ще у 2014 році була запущена нова програма щодо їхньої заміни на сучасні зразки. Ця програма дістала назву «Скорпіон».
Програма «Скорпіон» заснована за планом Міністерства оборони Франції щодо створення нової родини високомобільних легких машин, здатних швидко реагувати та розгортатися у різних частинах світу, а також брати участь у конфліктах як низької, так і високої інтенсивності. Це сімейство має складатися не тільки з бронетранспортерів, але й з машин вогневої підтримки, здатних боротися навіть із сучасною технікою супротивника.
Провідною групою розробників програми став «Тимчасовий консорціум компаній із багатоцільових машин» GME (Groupement Momentané d’Entreprises), до якого увійшли три великі французькі компанії: Nexter, Renault Trucks Defense (RTD) та Thales. Nexter та RTD відповідали за шасі та системи озброєння, а Thales розробляв електроніку, датчики та засоби зв’язку.
У програмі є дві основні групи машин:
— VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) — колісні багатоцільові машини;
— EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) — колісні машини розвідки та вогневої підтримки. Частина EBRC представлена машиною Jaguar. Про неї сьогодні і йтиметься.
Бронеавтомобілі EBRC Jaguar базуються на шасі комерційного всюдихода 6×6 та використовують стандартні двигуни для великовантажних машин. Силові установки були адаптовані для більш широкого діапазону палива. На «Ягуарі» встановлена активна гідропневматична підвіска, яка найкраще підходить для пересування пересіченою місцевістю. Підвіска розроблена компанією Quiri та дозволяє змінювати дорожній просвіт, нахил бронемашини, а також жорсткість підвіски.
Jaguar EBRC оснащений двомісною баштою 40 CTAS. Гордість «Ягуара» — 40-мм автоматична гармата CTAS СТ40 із автоматичною поворотною системою подачі. Гармата здатна стріляти телескопічними опереними бронебійними, фугасними, осколково-фугасними та спеціальними снарядами. Останні призначені для ураження безпілотників та повільно-літаючих вертольотів та літаків.
Телескопічний снаряд відрізняється тим, що його бойова частина втоплена всередину гільзи. Доцільність — зменшення розміру снаряда, за збереження бойових показників, що полегшує архітектуру зброї і підвищує щільність укладання.
40-мм гармата має максимальну дальність стрільби 1500 м. 40 CTC може вести вогонь боєприпасами кількох типів без зміни системи подачі, що дозволяє машині вражати різні цілі, що зустрічаються на сучасному полі бою, зокрема в міських умовах. 40-мм гармата може вести вогонь всією гамою боєприпасів, таких, як APFSDS-T, TP-T, TPRR-T, GPR-PD-T, GPR-AB-T та A3B (з повітряним підривом). Башта повністю стабілізована у двох площинах системи стабілізації GCE (Gun Control Equipment), яка дозволяє машині вести вогонь на ходу. GCE включає приводні електродвигуни, датчики, гіроскопи, акселерометри і електронний блок управління.
Зверху на башті встановлено бойовий модуль із дистанційним керуванням, озброєний кулеметом калібру 7,62 мм. По бортах башти встановлено пускові установки ракет середньої дальності ММР (Missile Moyenne Portee), що розроблені французькою компанією MBDA. Ракети ММР є системою класу «вистрілив і забув», яка має автоматичне самонаведення та максимальну дальність стрільби до 4000 м.
Ракетний комплекс MMP належить до п’ятого покоління ПТРК. Слід зазначити, що знаменитий американський ПТРК FGM-148 Javelin належить до третього покоління таких комплексів.
Чотири димові гранатомети встановлені на передній панелі кожного борту башти.
Машина оснащена акустичним локатором, що визначає місце розташування стрільців, що атакують, системою захисту від ракетного наведення та системою придушення сигналів. А також телекамерами та тепловізорами. Усі цілі, виявлені «Ягуаром», передаються до системи спостереження інших одиниць бойової групи.
Корпус зварений, забезпечений бронюванням, що відповідає стандартам STANAG. Його рівень 4 STANAG 4569 забезпечує захист від вогню бронебійними кулями калібром 14,5×114 мм, осколків артилерійських снарядів калібру 155 мм з відстані 30 м і захист від вибуху 10 кг тротилу під колесами. Башта 40 CTAS має аналогічний рівень захисту.
Водій машини сидить по центру передньої частини корпусу. Над ним знаходиться цілісний люк, забезпечений трьома денними перископами. Стрілок у Jaguar EBRC сидить у правій частині башти, а командир — у лівій, причому обидва мають цілісні люки та денні перископи.
Jaguar EBRC оснащений стабілізованим панорамним прицілом для спостереження на великих відстанях та ідентифікації цілі незалежно від повороту башти. Гармата оснащена контролером CTAS, який забезпечує керування поворотом башти та піднесенням гармати і має програмне забезпечення для розрахунку балістичних поправок. У ньому здійснюється програмування підриву боєприпасів, що мають повітряний підрив (GPR-AB-T і A3B).
Для підвищення самозахисту Jaguar EBRC оснащений системою попередження про лазерне опромінення, системою виявлення ракетної загрози, системою встановлення радіо- та інфрачервоних перешкод. Стандартне оснащення Jaguar EBRC також включає нову систему управління і командування, мережеву систему. «Ягуар» має систему надлишкового тиску у броньованому десантному відділенні для захисту від хімічних, біологічних та радіаційних загроз.
До позитивних якостей «Ягуара» можна додати його відносно низьку вартість — 1 мільйон євро за одиницю.
Однією з найважливіших особливостей Jaguar є його здатність взаємодіяти із системами управління та контролю нового покоління C4ISTAR французької армії, що дозволяє командирам мати безпрецедентний огляд поля бою завдяки передовим технологіям. Серійна модель також оснащена системою Antares КАЗ та акустичним датчиком Pilar V для визначення місця, звідки ведеться вогонь.
Початковий план передбачав, що до 2030 року в експлуатацію буде введено близько 300 машин цього типу, а замовлення були поділені на кілька невеликих партій.
У вересні 2020 року французька армія замовила перші 42 EBRC Jaguar. Прем’єрні машини були поставлені в підрозділ 1er Régiment de Chasseurs d’Afrique (кавалерійський підрозділ французької армії). А першою військовою частиною, яка отримала Jaguar в оперативному статусі, є 1er Regimen Étranger de Cavalerie (1-й іноземний кавалерійський полк) іноземного легіону. Обсяг замовлення від французького оборонного відомства у травні 2022 року, після успіху перших випробувань, було збільшено до 150 машин (з постачанням до 2025 року).
Бере участь у цьому проєкті й Бельгія. Ще у 2017 році кабінет міністрів цього Королівства затвердив план купівлі 60 одиниць «Ягуарів» та 417 «Грифонів» на суму 1,1 млрд євро. Ці бронемашини замінять бронетранспортери бельгійської армії ruen Piranha IIIC, розвідувальні машини Pandur I та Dingo 2. Угода включає запасні частини та захищене комунікаційне обладнання, поставки планується розпочати у 2025 році.
«По суті бронемашини Jaguar — це „колісні танки“, озброєні гарматами калібру 40 мм. За задумом французьких військових, розвідувальний „колісний танк“ Jaguar має діяти разом із бронемашинами підтримки піхоти та управління військами Griffon. Загалом же бронемашини Jaguar поступово приходять на заміну універсальним бронемашинам VAB, що стоять на озброєнні ще з 1970 років. Слід нагадати, що програму Scorpion Міноборони Франції запустило для заміни бронемашин сімейства VAB, які, зокрема, передавались У рамках військової допомоги Україні». Такі деталі у коментарі для АрміяInform озвучив військовий експерт і директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець.
З урахуванням вище перелічених характеристик, EBRC Jaguar є універсальною і потужною бойовою розвідувальною бронемашиною, здатною виконувати різноманітні завдання на сучасному полі бою. Висока мобільність, захист та вогнева міць роблять Jaguar серйозним противником для будь-яких ворожих сил, дозволяючи йому протистояти навіть найбільш сильним і добре озброєним арміям. EBRC Jaguar є результатом успішного поєднання інновацій та перевірених технологій, що робить його важливим гравцем на міжнародному ринку озброєнь та потенційно впливовим фактором на сучасних військових конфліктах. Ця машина відображає французький підхід до розробки сучасної бронетехніки, що поєднує гнучкість, міць і багатофункціональність, щоб задовольнити потреби армій ХХІ століття.
ВІДЕО: Direction générale de l’armement.
@armyinformcomua
Молодшому лейтенанту Назарію «Грєнці» Гринцевичу, наймолодшому оборонцю Маріуполя, який після звільнення з полону знову повернувся у стрій, посмертно присвоєно звання Героя України з удостоєнням ордена «Золота Зірка».
На Покровському напрямку бійці 414 окремої бригади ударних безпілотних авіасистем провчили російського загарбника за псування колючого дроту на українській лінії оборони.
За допомогою машини механізованого розмінування Hydrema MCV 910 данського виробництва Сили оборони України вже очистили від вибухонебезпечних предметів понад 560 гектарів у Харківській області.
Контррозвідка Служби безпеки запобігла кривавому теракту проти цивільного населення на заході України, зокрема, у Рівному затримано агентку рф, яка готувала вибух в одному з найпопулярніших готелів регіону.
На Покровському напрямку за останній тиждень на ділянці оборони, де воюють спецпризначенці «Омеги», ворог дуже сильно активізувався в плані FPV та в різноманітних «крил». Почали літати дуже інтенсивно.
У так званій «лнр» фіксують критичний брак кадрів — у лікарнях вишиковуються довгі черги через нестачу терапевтів і вузькопрофільних спеціалістів.
Назви цих елітних підрозділів мало що скажуть широкому загалу, і мало хто впізнає серед перехожих грізних бійців ЗСУ. Отже, хто ці люди, і як потрапити…