Нині Євген Миколайович воює на сході України. Нещодавно він завітав до АрміяInform і розповів про досвід історика, який став учасником вікопомних подій останнього…
Спочатку його задумували як винищувач для завоювання переваги в повітрі. Але під час безпосередньої розробки та експлуатації він отримав можливість завдавати ударів по наземних цілях, перетворившись у багатоцільовий бойовий літак. У підсумку його пілоти визначили це повітряне судно як найдосконаліший у світі бойовий літальний апарат з поворотною стрілою, що забезпечує можливість одночасного розгортання в режимах «повітря-повітря» та «повітря-поверхня». Разом узята ця бійцева зграя загалом налітала по всьому світу вже понад 750 тисяч годин з безпрецедентною експлуатаційною статистикою. Його життєвим гаслом стало «Ефективний, перевірний, надійний». Усе це про нього, європейського буревісника — винищувач Eurofighter Typhoon.
На початку 80-х років минулого століття парк винищувачів у країнах так званого Старого світу вже не відповідав реаліям часу. Літаки, що були створені у 1960-х роках (першого та другого покоління), виглядали явно застарілими як морально, так і фізично. У цей час у США вже розпочалося серійне виробництво багатоцільового винищувача четвертого покоління F-16, а в срср працювали над МіГ-29 і Су-27. Американці наполегливо пропонували європейським союзникам F-16, але для Сполученого Королівства, Франції та Німеччини було просто величезною ганьбою не мати свого сучасного винищувача.
Тому приблизно в той самий час у різних країнах Європи розпочалися роботи зі створення нових бойових літальних апаратів. Пізніше європейські розробники вирішили об’єднати зусилля, що призвело до появи консорціуму EFA, до якого спочатку увійшли провідні авіавиробники зі Сполученого королівства, ФРН, Франції, Італії та Іспанії. У міру просування робіт до них стали виявляти інтерес невеликі європейські держави: Нідерланди, Данія, Норвегія та Бельгія.
Результатом роботи цього творчого об’єднання і став європейський винищувач четвертого покоління Eurofighter Typhoon чи EF2000. Щодо назви, то слід зазначити, літак Eurofighter відомий як Typhoon у Великій Британії та на експортних ринках і як EF-2000 у Німеччині, Італії та Іспанії. При цьому всі італійські літаки носять на своєму хвості все ж таки логотип Typhoon.
Його серійне виробництво розпочалось у 2003 році. Спочатку ця машина стала на озброєння ВПС Британії, Німеччини, Італії, Іспанії, Саудівської Аравії та Австрії. Згодом до них долучилися Кувейт та Оман, великий інтерес проявила і Індія.
Eurofighter Typhoon — дводвигуновий багатоцільовий винищувач 4-го покоління. Пізні модифікації даного літака належать до покоління 4+ чи 4++. Розробка та виробництво Typhoon ведеться фірмою Eurofighter GmbH, яка була створена консорціумом Alenia Aeronautica, EADSМ та BAE Systems.
Eurofighter Typhoon — це багатоцільовий бойовий літак, завданням якого було стати основою європейських ВПС у першій третині XXI століття.
Eurofighter Typhoon, літно-технічні характеристики:
— Екіпаж — 1/2 особи (F.2, FGR.4/T.1, T.1A).
— Довжина літака — 15,96 м.
— Розмах крила — 10,95 м.
— Висота літака — 5,28 м.
— Площа крила — 50 м².
— Кут стріловидності по передній кромці — 55°.
— Коефіцієнт подовження крила — 2,2.
— Маса порожнього літака — 11 000 кг.
— Маса спорядженого літака — 15 550 кг.
— Максимальна злітна маса — 23 500 кг.
— Маса палива у внутрішніх баках — 4000 кг.
— Маса палива в підвісних паливних баках — 1×1500 л, 2×1200 л.
— Двигун — два ТРДДФ Eurojet EJ 200. Максимальна тяга одного двигуна — 6120 кгс (60 кН).
— Питома витрата палива — 0,76 кг на кгс/годину.
— Тяга одного двигуна на форсажі — 9180 кгс (90 кН).
— Питома витрата палива на форсажі — 1,7 кг на кгс/годину.
— Максимальна швидкість на висоті — 2450 км/год (2 Маха).
— Максимальна швидкість над поверхнею землі — 1400 км/год (1,2 Маха).
— Довжина розбігу/пробігу — 700 м.
— Радіус дії у режимі винищувача — 1390 км.
— Радіус дії у режимі ударного літака — 600 км.
— Максимальна (перегоночна) дальність польоту — 3790 км.
— Практична стеля — 19 812 м.
— Скоропідйомність — понад 315 м/с.
— Час розгону з 370 до 1200 км/год — 30 секунд.
— Навантаження на крило — 311 кг/м².
— Тягоозброєність — 1,18.
— Гарматне озброєння: гармата Маузер BK-27 калібру 27 міліметрів, розташована в кореневій частині правого напівкрила.
— Бойове навантаження — 6500 кг.
— Точок підвіски — 13.
— Ракетне озброєння: «повітря-повітря» — AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM, IRIS-T, MBDA Meteor; «повітря-земля» — StormShadow, AGM-84 Harpoon, ALARM, AGM-88 HARM, Brimstone, Penguin, Taurus, у перспективі AGMARmiger; Бомбове озброєння: Paveway 2, Paveway 3, JDAM, EnhancedPaveway, HOPE/HOSBO; Лазерна система цілевказівки — Litening.
— Авіоніка: Радіолокаційна система: CAPTOR, з 2010 — активні фазовані антенні грати CAESAR; ОЛС PIRATE.
Винищувач виконаний за аеродинамічною схемою «качка» (коли в літального апарата елементи поздовжнього управління розташовані попереду крила). Переднє горизонтальне оперення — цільноповоротне. Крило трикутної форми, низькорозташоване, кут стріловидності передньої кромки становить 53°. Для зниження помітності винищувача вона виконана з радіопоглинаючого матеріалу.
Закрилки та передкрилки — двосекційні. Eurofighter Typhoon має однокільове вертикальне оперення.
Тип фюзеляжу — напівмонокок. Пілот захищений накладною бронею від вогню стрілецької зброї. Кабіна льотчика закрита безформним безкаркасним ліхтарем, який забезпечує пілоту відмінний огляд. У кабіні встановлено крісло, що катапультується, яке дозволяє пілоту залишати літак при будь-яких швидкостях і режимах польоту.
Корпус EF2000 на 40% складається з вуглепластиків, на 40% із різних сплавів алюмінію, на 12% — із титанових сплавів. Композитні матеріали становлять більшу частину поверхні літака (близько 70%), що забезпечує його низьку ефективну поверхню розсіювання (ЕПР), яка показує, наскільки добре від літака відбиваються радіохвилі.
Паливні баки розташовані у фюзеляжі та в кесонах консолей крил. На вузлах зовнішньої підвіски може бути розміщено кілька підвісних баків. Є система дозаправки паливом у повітрі.
Eurofighter Typhoon має триопорне шасі з одноколісними стійками. Основні стійки забираються у бік фюзеляжу, а передня стійка — уперед. Конструкція шасі дозволяє EF2000 сідати та злітати зі злітно-посадкових смуг з невисокою якістю покриття. Для екстреного гальмування літак оснащений гальмівним парашутом.
Під час створення винищувача EF2000 використовувалися технології «стелс». Літак не можна назвати повністю невидимим, але ЕПР значно знижена. При розробці літака перед конструкторами було поставлено завдання зменшити рівень ЕПР порівняно з літаком Tornado в чотири рази.
Для досягнення подібних характеристик конструкції літака були активно використані композитні матеріали, передні частини двигунів маскуються особливою конструкцією повітрозабірників, зовнішні підвіски озброєння зроблені напівутопленими. Починаючи з 2020 року Eurofighter Typhoon оснащується бортовою РЛС, виготовленою на основі фазованих ґрат, що мають набагато менший рівень радіовипромінювання.
Силова установка Eurofighter Typhoon налічує два турбореактивні двохконтурні авіаційні двигуни (ТРДДФ) Eurojet EJ 200, кожен з яких розвиває тягу по 9.18 тс.
Характеристики двигуна:
— Тяга суха — 6120 кгс.
— Тяга на форсажі — 9097 кгс.
— Витрата палива на безфорсажному режимі від 0,745 до 0,813 кг/кгс на годину.
— Витрата палива на форсажному режимі від 1,65 до 1,72 кг/кгс на годину.
— Перед турбіною температура газів становить 1840° К.
— Витрата повітря — 76 кг/сек.
— Вхідний діаметр — 740 мм.
— Довжина — 4 м.
— Маса — 989 кг.
— Призначений ресурс — 6 тис. годин.
— Міжремонтний ресурс — 1 тис. годин.
При виготовленні EJ 200 використовуються найсучасніші технології: диски з порошкових матеріалів, цифрова система управління, здатна працювати за будь-яких режимів, монокристалічні турбінні лопаті, вбудована система діагностики. Камера згоряння має спеціальне керамічне покриття, яке значно збільшує термін служби. Одна з головних особливостей двигунів літака — їхня модульна конструкція, на демонтаж якої необхідно всього 45 хвилин.
Eurofighter можна назвати одним із найбільш довговічних бойових літаків. Насамперед це стосується його двигуна. Адже конструктори довели його ресурс до 10 тис. годин роботи.
Нерегульований повітрозабірник EF2000 розташований під фюзеляжем, має криволінійну нижню кромку, що також зменшує помітність літака на екранах радарів. Повітрозабірник розділений вертикальною перегородкою на два незалежні канали, кожен з яких живить один із двигунів.
Даний літак оснащений електродистанційною системою керування польотом (ЕДСУ) без резервного механічного підведення. Багато в чому саме вона забезпечує високу маневреність літака, його стійкість та безпеку пілотування на граничних режимах.
Система управління озброєнням налічує інфрачервону систему переднього огляду PIRATE та багаторежимну когерентну імпульсно-доплерівську БРЛЗ ECR90. Система PIRATE встановлюється на вузлі зовнішньої підвіски та призначається для пошуку та визначення повітряних та наземних цілей.
Навігаційна система винищувача — інерційна, до її складу входять кільцеві лазерні гіроскопи, нашлемний приціл-індикатор у пілота, система аналізу, розпізнавання та визначення пріоритету зовнішніх загроз та інші компоненти.
Найдорожчим компонентом електроніки літака є його оборонна система DASS. Вона збирає та аналізує інформацію від багатьох датчиків, які здатні сприймати лазерне або радіолокаційне випромінювання. Також DASS управляє цілим рядом елементів захисту (як пасивних, так і активних), серед яких передавачі перешкод, відстріл теплових пасток і дипольних відбивачів, несправжні цілі, що буксируються. Контейнери із системою РЕБ розміщені на кінцях консолей крил.
Винищувач має тринадцять вузлів зовнішньої підвіски. Його звичайне озброєння складається з чотирьох керованих ракет (КР) середньої дальності, розташованих під фюзеляжем, та двох КР малої дальності, які зазвичай розміщуються на крайніх вузлах зовнішньої підвіски. Загалом Eurofighter Typhoon може взяти на борт до десяти ракет класу «повітря-повітря». Можливе і розміщення трьох підвісних баків.
Гарматне озброєння Eurofighter налічує 27-мм автоматичну гармату Mauser BK27, вона розміщується в кореневій частині правого крила. Привід гармати електричний, що разом із револьверним способом подачі снарядів забезпечує скорострільність 1700 пострілів за хвилину. А взагалі озброєння літаків Eurofighter Typhoon багато в чому залежить від таких нюансів, як ціна, комплектація, країна-оператор тощо.
При виконанні ударних операцій на літаку на семи вузлах підвіски можуть розміщуватися до 6,5 тис. кг бомб. Бойовий радіус дії при веденні боротьби за панування в повітрі може становити понад 1 тис. км, при виконанні ударної операції за профілем «мала-мала висота» 325 км, за профілем «велика-мала-велика» висоти — 1 тис. км. Літак із озброєнням «повітря-повітря» здатен здійснювати патрулювання у повітрі протягом 3 годин 15 хвилин.
«Важливим параметром є реальний бойовий радіус, який залежить не тільки від конфігурації бойового навантаження, але й профілю польоту. Для місій із завдаванням ударів по наземних цілях він становить 600 кілометрів з низьковисотним профілем польоту (lo-lo-lo) на всій ділянці та використанням трьох підвісних паливних баків». Про це у своєму коментарі АрміяInform зазначив військовий експерт і директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець.
Експерт назвав ще одну перевагу Eurofighter, якою можуть похизуватися всього 4 типи літаків у світі. Йдеться про надзвукову крейсерську швидкість, яка становить 1,2-1,4 Маха залежно від конфігурації навантаження.
«Літак має значну маневровість у ближньому бою, швидкопідйомність у 315 м/с та тягоозброєність на рівні 1,15 у конфігурації для повітряного бою», — зазначив Згурець.
Базова ціна Eurofighter Typhoon становить 93,9 мільйона євро, а середня — понад 140 мільйонів євро за одиницю. З урахуванням витрат на розробку, вартість одиниці становить понад 150 мільйонів євро.
Бойову ефективність винищувача-перехоплювача Eurofighter продемонстрували наприкінці 2004 року над територією Британії. Під час навчального бою двомісного британського Eurofighter з двома американськими винищувачами F-15E, проведеного за ініціативи американців імітувалося бойове застосування. Літаку з Королівських ВПС вдалося за короткий час енергійним маневруванням обдурити «противника» та імітувати ураження обох його машин.
Загалом же, за оцінками виробників цього літального апарату, EF2000 із ймовірністю в 82% вийде переможцем із поєдинку з російським Су-35, а його бойова ефективність дорівнює п’яти літакам МіГ-29. Також розробники вважають, що Eurofighter за швидкістю розвороту (М<1 і М>1) перевершує Су-35, F-16C, МіГ-29 і французький винищувач Rafale.
Британські та італійські Eurofighter брали участь у встановленні безпольотної зони над Лівією у 2011 році. Під час тієї операції вони здійснювали патрулювання повітряного простору, вели розвідку та завдавали авіаударів по наземних цілях. З 2015 року літак використовувався в Іраку і Сирії, де західні країни завдавали ударів по бойовиках Ісламської держави.
Загалом же понад 580 літаків Eurofighter Typhoon були успішно передані дев’яти країнам-замовникам: Німеччині, Великій Британії, Італії, Іспанії, Австрії, Оману, Саудівській Аравії, Кувейту та Катару.
Винищувачі Eurofighter Typhoon уже були і в небі України. Восени 2020 року бойові літаки Королівських повітряних сил Великої Британії вперше взяли участь в українських військових навчаннях. Тоді Британська сторона залучила до десантних операцій власні військово-транспортні літаки Lockheed C-130 Hercules. Також у навчаннях брали участь й багатоцільові винищувачі Eurofighter Typhoon.
Саме вони завдавали авіаційного удару з повітря по позиціях умовного противника під час масштабної операції з форсування Дніпра поблизу села Львове на Херсонщині українськими та британськими десантними підрозділами.
Відео: Eurofighter Typhoon.
Згідно з указом Президента України Володимира Зеленського № 143/2022, хвилина мовчання проводиться щодня о 9:00, її оголошують у всіх засобах масової інформації.
У ніч на 29 березня противник завдав потужного ракетного-авіаційного удару по об’єктах паливно-енергетичного сектору України, застосувавши різні типи ракет та ударні БПЛА. Усього ворог задіяв 99 засобів повітряного нападу, з яких 84 були знищені українськими захисниками неба.
У Черкаській області внаслідок ракетного обстрілу рф є влучання по об'єкту енергетичної інфраструктури.
Загалом протягом ночі та під ранок сили протиповітряної оборони знищили над Дніпропетровською областю 24 повітряні цілі.
Протягом минулої доби, 28 березня, противник вкотре обстрілював Херсонщину, внаслідок атаки 1 людина загинула, ще 8 — дістали поранення.
Військові рф провели масштабну аеророзвідку перед тим, як завдати масованого ракетного удару по Україні сьогодні вночі.
Захищаємо світ
Нині Євген Миколайович воює на сході України. Нещодавно він завітав до АрміяInform і розповів про досвід історика, який став учасником вікопомних подій останнього…