Про особливості 14-денного періоду адаптації бійців у бойових частинах після проходження БЗВП та фахової підготовки АрміяInform розповів начальник групи інструкторів 127-ї окремої важкої механізованої бригади сержант…
На днях виповнилось 125 років від дня народження Олександра Цинкаловського (1898–1983) — видатного українського історика й археолога, етнографа та музеолога, знаного дослідника минувшини Волині, автора відомих праць «Матеріали по праісторії Волині і Волинського Полісся», «Старовинні пам’ятки Волині», «Стара Волинь і Волинське Полісся» та багатьох інших. Становлення його особистості припало на добу Перших визвольних змагань, а посилення потягу до просвітництва та науки завершилось у лавах Армії Української Народної Республіки, де він навчався у Першій Житомирській юнацькій школі.
Любов до України, української мови й культури юному Олександру прищепили спочатку у родині, де дід по матері Павло Нітецький цікавився краєзнавством і збирав старожитності, а згодом закріпили у Ковельській гімназії, яку він тепло згадував у своїх листах. Тамтешні вчителі справили глибоке враження на хлопця, який багато років потому писав про них в одному з листів*:
Перша світова війна закинула родину Цинкаловських на далеку чужину — під час відступу з Волині уряд царської росії евакуював військових, урядовців та службовців на схід. Сім’я Олександра опинилась у Тамбові, а сам він продовжив навчання у Казанській гімназії. Попри тугу за Батьківщиною, «чуже середовище, відмінні краєвиди й звичаї», Олександр знайшов у казані чимало українців і прихильне ставлення з боку місцевих мешканців. В одному з пізніших листів науковець згадував:
Лютнева революція 1917 року збурила українських військових, які служили в розквартированих у казані частинах. Вони жваво відгукнулись на політичні процеси в Україні, українізацію війська, заклики до повернення на Батьківщину.

Поодинці й навіть окремими частинами відбували вони в Україну, щоб долучитися до творення українських національних збройних сил. Олександр Цинкаловський згадував:
Особливо яскравою українською подією став проведений українськими військовими велелюдний мітинг, який зібрав на центральній площі та головній вулиці міста сотні учасників. Він справив надзвичайне враження на юного Олександра:
Повертатись в Україну вирішила й родина Цинкаловських. За доби гетьманата Павла Скоропадського батько Олександра отримав посаду у місті Звягель на Волині, відтак разом з ним туди переїхала й уся родина. Місто зустріло приїжджих настороженою тишею й очікуванням — «тихо, безлюдно, все позамикане, а на лицях змучених людей проявлявся якийсь страх».

Наприкінці 1918 року владу гетьмана було повалено, і на початку 1919 року Олександра Цинкаловського призвали до лав Армії Української Народної Республіки. Місцем його служби стала Перша Житомирська юнацька школа:
Житомирська юнацька школа (Спільна військова школа) була навчальним закладом, покликаним готувати кадри для старшинського (офіцерського) корпусу українського війська. Армія УНР гостро потребувала фахових і патріотично налаштованих молодших старшин, тож створення школи було логічним кроком до комплектування збройних сил кваліфікованими кадрами.
Судячи з усього, Олександр Цинкаловський прибув до школи разом з іншими парубками зі Звягільщини вже на початку зими 1919 року. Принаймні генерал-хорунжий Генерального штабу Армії УНР Всеволод Петрів, який з 22 грудня 1918 року обіймав посаду начальника Житомирської юнацької школи, згадував, що Звягільський повіт був найпершим, що дав кількадесят курсантів для навчального закладу.

Саме звідти, писав він у щоденнику історії Житомирської юнацької школи, вже через тиждень після від’їзду мобільних груп для набору курсантів прибули численні юнаки, які відгукнулись на заклик вступити до школи старшин.
У спогадах і нарисах викладачів й випускників школи неодноразово наголошувалось, що Житомирська юнацька школа забезпечувала не лише суто військову фахову підготовку майбутніх старшин.

Значну увагу навчальний заклад приділяв також культурно-просвітницькі виховній роботі з метою сформувати з юнаків «таку старшину, що почувала би себе авторитетною в кожнім випадку й оточенню й поза службою, а до того ще старшину для демократичної держави», спроможну стати частиною культурної еліти нації.
Викладачам Житомирської школи вдалося реалізувати зазначені амбітні завдання — випускники школи уславились не лише як фахові, мужні та патріотичні військовики, але були серед них і ті, хто зробив вагомий внесок до скарбниці української культури, науки і просвіти. Достатньо, наприклад, згадати, що саме у Житомирській юнацькій школі навчались Володимир Сосюра і Борис Антоненко-Давидович, які стали згодом видатними українськими письменниками.

Поза будь-яким сумнівом, навчання у школі стало важливим досвідом і для Олександра Цинкаловського. Не ставши фаховим військовим, він продовжив боротьбу за Україну, українську культуру та українську державність на тому фронті, який був йому доступним — у науковій та просвітницькій діяльності. Спочатку він працював учителем у селі Осмоловичі на Волині, був активним діячем володимирської «Просвіти». Згодом навчався у Варшавському університеті, де захистив магістерську дисертацію «Сліди християнства на Волині до князя Володимира», в якій переконливо довів, що християнство поширювалося тут ще до офіційного хрещення Русі київським князем Володимиром.

Згодом працював у Державному археологічному музеї у Варшаві, впродовж 1936–1939 рр. працював директором краєзнавчого музею у м. Кременець. Був членом Польського археологічного товариства та Наукового товариства імені Шевченка. Провівши численні археологічні дослідження та обстеження історичних пам’яток, написав кільканадцять десятків ґрунтовних праць з історії Волині.

При цьому Олександр Цинкаловський ніколи не забував своєї служби в Армії Української Народної Республіки. У Реєстрі нагороджених за участь у збройній боротьбі за визволення України найвищою державною нагородою Уряду УНР в екзилі — «Хрестом Симона Петлюри» — його прізвище значиться під номером 1717: «Цинкаловський Олександер, юнак».
* Фрагменти листів Олександра Цинкаловського цитовано за публікацією: Радіон Ст. Професор Олександер Цинкаловський. До ювілею 75-ліття життя й 55-ліття наукової праці // Цинкаловський О. Старовинні пам’ятки Волині. Торонто, 1975.
Ілюстрації з відкритих джерел.
@armyinformcomua
У ніч на 2 листопада російська армія атакувала безпілотниками населені пункти Корюківського і Новгород-Сіверського районів.
Окупанти продовжують здійснювати терористичні дії проти мирного населення, у тому числі дітей.
Протягом доби, з ранку 1 листопада до ранку 2 листопада 2025 року, російські війська здійснили 61 обстріл по 26 населених пунктів у 12 територіальних громадах області.
Підрозділи Медичних сил Збройних Сил України розпочали видавати предмети адаптивного одягу, що розробили за ініціативи Міністерства оборони України та Командування Медичних сил Збройних Сил України.
У ніч на 02 листопада противник атакував двома балістичними ракетами Іскандер-М та 79 ударними БПЛА типу Shahed, Гербера і безпілотниками інших типів.
Згідно з указом Президента України Володимира Зеленського № 143/2022, хвилина мовчання проводиться щодня о 9:00, її оголошують у всіх засобах масової інформації.
від 21000 до 50000 грн
Вся Україна
43-тя окрема артилерійська бригада ім. Тараса Трясила
Про особливості 14-денного періоду адаптації бійців у бойових частинах після проходження БЗВП та фахової підготовки АрміяInform розповів начальник групи інструкторів 127-ї окремої важкої механізованої бригади сержант…