Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…
Рік, що минає, безумовно, увійде в історію як період, який радикально змінив Україну і нас, українців. Безкомпромісна боротьба з жорстоким агресором, щоденні втрати й суворі випробування викликали потужну реакцію з переоцінення традиційно дискусійних питань, які турбували наше суспільство минулі тридцять років. Йдеться насамперед про ставлення до росіян та їхньої країни, до нашої минувшини, зокрема до відомих історичних постатей, а також до московського православ’я як інструмента російського імперіалізму. Про те, як змінила українців війна, які настрої нині превалюють у нашому суспільстві, ми розмовляємо з виконавчим директором фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва Петром Бурковським.
— Зараз у всіх на слуху заходи, які здійснюють правоохоронці стосовно представників московського патріархату в Україні. Здається, що ці дії схвалює переважна більшість громадян України. А що говорить про це соціологія?
— Реакцію на конкретно ці події ми ще не досліджували, але можемо говорити про загальні тенденції в нашому суспільстві на підставі даних, отриманих під час соціологічного опитування, що проводив наш фонд спільно з соціологічною службою Центру Разумкова в серпні. Так ось, наслідком широкомасштабного вторгнення рф став той факт, що українці різко змінили ставлення до упц московського патріархату. Нині більшість громадян України вважає упц мп інструментом російської агресії, а не суто релігійною організацією. І що більше росія і росіяни вчиняють злочинів проти нас, то жорсткішою стає позиція наших громадян стосовно цього інституту тіньового впливу рф на Україну.
Особливо радикальні зміни відбулися у настроях жителів півдня і сходу, де упц мп мала традиційно сильні позиції, і які довгі місяці перебувають під обстрілами зс рф. Наприклад, у Миколаєві майже 56 % містян нині вважають, що московський патріархат є інструментом сприяння агресії росії, а в Запоріжжі таких — 49 %. Для цих регіонів — це фантастично велика цифра!
Отже, можемо констатувати, що в населення цих регіонів відбувся справжній злам свідомості.
Також слід відзначити, що подібна тенденція спостерігається по всій Україні. В цілому ж російська церква швидко втрачає свій вплив на наших теренах і тепер являє собою «голого короля». Що не день, то більше українців розуміє, що і хто насправді стоїть за росцерквою, що це є інструмент російської агресії і він несе смерть.
Соціологія показує, що для більшості наших громадян, незалежно від їхнього віку, макрорегіону проживання, рівня освіти чи матеріального становища, упц мп є радше загрозою суверенітету країни, ніж навпаки.
— Вважається, що головною деструктивною функцією упц мп в Україні є пропаганда в інтересах російської влади. Наскільки це твердження відповідає дійсності?
— Те, що упц мп є одним із ключових підрозділів у структурі роспропаганди — невідпорний факт. Особисто я досліджував шляхи, якими російська пропаганда проникає в інформаційний простір України ще з грудня 2013 року, з часу Революції Гідності. Меседжі, які росія використовувала, щоб розколоти українське суспільство, особливо чітко проявлялися і фіксувалися під час першого року вторгнення — 2014-го. Їх можна поділити на три тематичні групи: це ностальгія за «величчю» срср і міфічне «братерство радянських народів»; український націоналізм (тут присутній широкий спектр маніпуляцій з дражливих тем — від мови до історичних постатей на кшталт Степана Бандери) і як антитеза до нього — триєдиний «російський народ» (росіяни, білоруси, українці); а також релігійна тематика.
Наведу такий приклад. У 2018 році, коли справа йшла до надання Україні томосу й відбувалися активні переговори між різними православними церквами щодо того, яка з них має стати основою для автокефальної помісної православної церкви, російська федерація через своїх агентів впливу, насамперед — представників упц мп, почала просувати тези, що в разі її створення на Україну чекають «релігійні війни», які відбувалися у Європі у XVI-XVII ст. Звісно, нічого такого у нас не трапилося.
Власне відтоді мене зацікавило питання — наскільки належність людини до тої чи іншої конфесії впливає на здатність чи не здатність критично сприймати повсякденну реальність, відрізняти пропаганду від фактів, фейки від фактів і так далі?
У листопаді 2020 року було отримано відповідь на нього. У східних і південних регіонах країни спільно з «Детектором медіа» та КМІС провели велике соціологічне дослідження, яке показало, що дійсно тут існує статистично значуща залежність від конфесійної належності людини.
Виявилося, що є прямий зв’язок між тим, до якої церкви людина ходить (чи ідентифікує себе її вірянином), і тим, як вона сприймає чи не сприймає різні меседжі російської пропаганди. Ми побачили, що чинник належності до певної конфесії є сильнішим, ніж чинник рідної мови в ухваленні рішення чи у сприйнятті того чи іншого твердження.
— Чи можна деталізувати інформацію про дані, на підставі яких зроблено цей висновок?
— Ми запропонували респондентам кілька тверджень, одне з яких було прямою тезою російської пропаганди, а інше — абсолютно точні факти або ж близькі до реальності. Люди, які стверджували, що є вірянами упц мп, віддавали перевагу месиджам роспропаганди.
Так, 57 % вірян упц мп вважали, що Україна веде політику утисків російської мови, а 73 % відсотки — що події на Майдані є «незаконним державним переворотом».
Згадаймо, хто ці тези виголосив першим? володимир путін.
А це вже був листопад 2020 року, вже 6 років йшла війна, у нас був при владі інший президент, однак українці й надалі цитували лідера країни-агресора. Як це можна пояснити? Лише наслідком цільової і системної роботи російської машини пропаганди.
До речі, з того ж опитування ми з’ясували, наші російськомовні громадяни (не прихожани упц мп) більш патріотичні й адекватно оцінюють реалії, аніж ті, хто ходить до упц мп.
— Переглядаючи дані опитування, звернув увагу, що прихильники упц мп водночас є палкими шанувальниками… комуністичного режиму. Дуже прикметний дисонанс, хіба ні?
— Тут і для мене, для фахівця–соціолога, міститься очевидний парадокс. Ми всі знаємо, у якому становищі перебувала церква при комуністах у срср. Радянський режим був атеїстичний, від початку свого існування проводив політику, як вони це називали, «войовничого атеїзму», за якої і церкву, і її вірян всіляко маргіналізували, упосліджували, аж до фізичного знищення. Щоправда, починаючи з 1943-1944 років, кдб/нквс повернули релігію в суспільний обіг, але взяли церкву під свій контроль (проте репресії проти священників і вірян ніколи не припинялися аж до розпаду срср).
І от опитування у листопаді 2020 показало: майже 60 % вірян упц мп вважають що політика декомунізації в Україні спрямована на «переписування» історії і заперечення «досягнень» срср.
Тобто парафіяни упц мп вважають, що насправді комунізм — це добре.
Як це може ув’язуватися з їхніми християнськими віруваннями та з тим фактом, що радянський режим чинив масові злочини проти церкви — велике питання.
Але відповідь на нього проста: тези, що в радянському союзі «все було добре», зараз, за вказівкою кремля, активно насаджують священники й ієрархія російської православної церкви в Україні. При чому ці месиджі чітко корелюють із тим, що говорить путін, із месиджами, які фсб і гру застосовують в інформаційних операціях проти України. І вони чітко відбиваються на громадській думці прихильників упц мп, і це велика проблема для нашого суспільства.
— Проте переважна більшість громадян України вже не піддається впливу російської пропаганди?
— Так, справді, і велика «заслуга» в цьому путінської «спеціальної воєнної операції». Наше дослідження, зокрема, показало, що зараз 67 % українців позитивно оцінюють розпад радянського союзу, хоч ще у 2020-му таких було 49 %. На питання «Як ви ставитесь до рішення про засудження СРСР як комуністичного тоталітарного режиму, що здійснює політику державного терору?» позитивно відповіли 58,8 %, а два роки тому — лише 34 %.
— Ще до початку широкомасштабного вторгнення зс рф іноземні експерти з безпеки вважали, що ми зможемо вистояти у війні з росією, якщо в нас знайдеться «мільйон солдатів, готових будь-якої миті віддати життя за суверенітет своєї країни». Щоб мати таку кількість захисників нам радили «культивувати здоровий націоналізм». Нам це вдалося?
— Очевидно, що так, у нас є десятки мільйонів патріотів, готових зі зброєю в руках захищати країну.
Принагідно зауважу, що в традиції європейських демократій націоналізм як політичне явище не є чимось негативним. Насправді він є синонімом патріотизму. Сучасна Європа складається з національних держав, де той таки «здоровий націоналізм» є ниткою, яка зв’язує певні території та спільноти, які на них проживають, у єдиний організм, що й зветься державою. Це лише в російській імперській традиції націоналізм є чимось негативним. Але в цьому випадку це логічно — самоусвідомлення народу окремою нацією є тим фундаментом, на якому починається будівництво національної держави, що своєю чергою приводить до краху імперії. Європа пройшла цей шлях, на відміну від росії.
З роками частка українців, які вбачають у націоналізмі необхідність, тільки зростає, а чисельність людей, які не підтримують це судження — зменшується. Станом на 2022 рік необхідність «здорового націоналізму» вже підтримує абсолютна більшість українців (67 %) у всіх вікових групах, незалежно від статі, рівня освіти, матеріального становища чи мови повсякденного спілкування.
Наші дослідження показують, що новий український націоналізм є громадянським та інклюзивним. Так, він спирається на збереження своєї ідентичності, історії, культури, мови, але він не відкидає інших національностей, чи віросповідань. В його основі лежить повага до прав людини та прагнення зміцнити демократичні способи врядування. До речі, ті ж самі громадяни України, які вважають, що здоровий націоналізм нам потрібен, водночас дотримуються переконання, що демократія є найкращим способом урядування.
Звісно, що ці зміни тягнуть за собою переоцінення нашої минувшини, а також відомих історичних діячів змаргіналізованих радянсько-російською пропагандою. Так, нині половина мешканців України позитивно оцінюють постать Степана Бандери. Ще рік тому його прихильників було на 19 % менше.
У часи війни українці стали більш свідомими своєї національної ідентичності й готові захищати її силою і зі зброєю. Але цей націоналізм, повторюю, не є винятком, він є інклюзивним.
Хочу згадати ще один досить важливий висновок, зроблений на підставі опитування у серпні 2022 року.
Стало значно менше людей, які для відповіді на запитання соціологів «не можуть визначитися». Війна ніби кристалізувала світогляд українців — вони роблять чіткий і однозначний вибір: або ти стоїш на боці демократії та європейського вибору, або — на боці «русского міра». Але «русского міра» вже всі наїлися й зрозуміли, що це таке. Тому повернення назад не буде! І в найближчі роки, а може, й місяці, ми побачимо, як показники соцопитувань будуть надалі приростати проукраїнськими настроями. І цей процес є незворотним.
— Прикриваючи свою агресію в Криму та на Донбасі росіяни придумали такий собі пропагандистський мем «Не все так однозначно», який мав на меті запудрити мізки українцям і всьому світові, подавши напад рф на Україну як «громадянську війну». Цей інформаційний вкид спрацював у 2014 році. А як нині українці оцінюють широкомасштабне вторгнення рф?
— Нині абсолютна більшість українців переконана: росія це країна-агресор, яка умисно влаштувала війну проти України. Крім того, більшість наших співгромадян (56 %) упевнені, що «хароших рускіх» не існує — у цій злочинній війні винне не лише політичне керівництво рф, а й пересічні росіяни.
Зауважу, що серед населення окремих областей України уявлення по роль звичайних росіян у розв’язанні російсько-української війни значно стриманіше. Так, згідно з дослідженням, станом на травень 2022 року 96 % населення західних та центральних областей України вважало, що війна була ініційована політичним керівництвом росії, ще трохи більше як половина (54 %) українців покладало відповідальність за війну в Україні на всіх росіян, а 18 % згодні з тим, що війна не залежить від вибору пересічних росіян.
Відзначу, що аналіз відповідей на це запитання також дозволив нам вивести таку закономірність: що ближче проживають люди до зони конфлікту, то радикальніші в них погляди й різкіша зміна громадської думки та сприйняття зовнішньо- та внутрішньополітичних питань, зокрема щодо рф.
— Від початку війни Збройні Сили України є лідером усіх рейтингів у нашому суспільстві. Чи впливає ситуація на фронті на рівень довіри до своїх захисників?
— За великим рахунком ані воєнні успіхи, ані якісь невдачі наших Сил оборони не мають великого впливу на рівень довіри до них населення. Він стабільно високий, в межах 90 + відсотків.
Попри випробування війни й усі труднощі довіра українців до державних інституцій зростає. Найбільше за останній рік зростання зафіксовано стосовно інституцій, які займаються захистом і здійснюють оборону держави від російської навали — до Збройних Сил та до Президента України.
Коли ми подивилися, що формує таку високу довіру до влади, то побачили цікаву закономірність: серед респондентів, які абсолютно довіряють Президенту, — практично ті самі люди, які вболівають за перемогу України у війні з росією, тобто довіра до влади формується в результаті здатності державних структур боротися з російською агресією.
— І наостанок ще одне традиційно гостродискусійне запитання: як зараз наші громадяни ставляться до вступу України до НАТО?
— Війна зруйнувала багато стереотипів й успадковану від срср упередженість до Північноатлантичного альянсу теж. Дедалі більше громадян стають переконаними в тому, що тільки інтеграція з країнами Заходу, зокрема вступ до НАТО, допоможе Україні убезпечитися від майбутніх загроз із боку рф. Таких є 74 %, натомість підтримка позаблокового статусу України впала до рекордно низьких 3 %.
Сергій
Рік, що минає, безумовно, увійде в історію як період, який радикально змінив Україну і нас, українців. Безкомпромісна боротьба з жорстоким агресором, щоденні втрати й суворі випробування викликали потужну реакцію з переоцінення традиційно дискусійних питань, які турбували наше суспільство минулі тридцять років. Йдеться насамперед про ставлення до росіян та їхньої країни, до нашої минувшини, зокрема до відомих історичних постатей, а також до московського православ’я як інструмента російського імперіалізму. Про те, як змінила українців війна, які настрої нині превалюють у нашому суспільстві, ми розмовляємо з виконавчим директором фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва Петром Бурковським.
— Зараз у всіх на слуху заходи, які здійснюють правоохоронці стосовно представників московського патріархату в Україні. Здається, що ці дії схвалює переважна більшість громадян України. А що говорить про це соціологія?
— Реакцію на конкретно ці події ми ще не досліджували, але можемо говорити про загальні тенденції в нашому суспільстві на підставі даних, отриманих під час соціологічного опитування, що проводив наш фонд спільно з соціологічною службою Центру Разумкова в серпні. Так ось, наслідком широкомасштабного вторгнення рф став той факт, що українці різко змінили ставлення до упц московського патріархату. Нині більшість громадян України вважає упц мп інструментом російської агресії, а не суто релігійною організацією. І що більше росія і росіяни вчиняють злочинів проти нас, то жорсткішою стає позиція наших громадян стосовно цього інституту тіньового впливу рф на Україну.
Особливо радикальні зміни відбулися у настроях жителів півдня і сходу, де упц мп мала традиційно сильні позиції, і які довгі місяці перебувають під обстрілами зс рф. Наприклад, у Миколаєві майже 56 % містян нині вважають, що московський патріархат є інструментом сприяння агресії росії, а в Запоріжжі таких — 49 %. Для цих регіонів — це фантастично велика цифра!
Отже, можемо констатувати, що в населення цих регіонів відбувся справжній злам свідомості.
Також слід відзначити, що подібна тенденція спостерігається по всій Україні. В цілому ж російська церква швидко втрачає свій вплив на наших теренах і тепер являє собою «голого короля». Що не день, то більше українців розуміє, що і хто насправді стоїть за росцерквою, що це є інструмент російської агресії і він несе смерть.
Соціологія показує, що для більшості наших громадян, незалежно від їхнього віку, макрорегіону проживання, рівня освіти чи матеріального становища, упц мп є радше загрозою суверенітету країни, ніж навпаки.
— Вважається, що головною деструктивною функцією упц мп в Україні є пропаганда в інтересах російської влади. Наскільки це твердження відповідає дійсності?
— Те, що упц мп є одним із ключових підрозділів у структурі роспропаганди — невідпорний факт. Особисто я досліджував шляхи, якими російська пропаганда проникає в інформаційний простір України ще з грудня 2013 року, з часу Революції Гідності. Меседжі, які росія використовувала, щоб розколоти українське суспільство, особливо чітко проявлялися і фіксувалися під час першого року вторгнення — 2014-го. Їх можна поділити на три тематичні групи: це ностальгія за «величчю» срср і міфічне «братерство радянських народів»; український націоналізм (тут присутній широкий спектр маніпуляцій з дражливих тем — від мови до історичних постатей на кшталт Степана Бандери) і як антитеза до нього — триєдиний «російський народ» (росіяни, білоруси, українці); а також релігійна тематика.
Наведу такий приклад. У 2018 році, коли справа йшла до надання Україні томосу й відбувалися активні переговори між різними православними церквами щодо того, яка з них має стати основою для автокефальної помісної православної церкви, російська федерація через своїх агентів впливу, насамперед — представників упц мп, почала просувати тези, що в разі її створення на Україну чекають «релігійні війни», які відбувалися у Європі у XVI-XVII ст. Звісно, нічого такого у нас не трапилося.
Власне відтоді мене зацікавило питання — наскільки належність людини до тої чи іншої конфесії впливає на здатність чи не здатність критично сприймати повсякденну реальність, відрізняти пропаганду від фактів, фейки від фактів і так далі?
У листопаді 2020 року було отримано відповідь на нього. У східних і південних регіонах країни спільно з «Детектором медіа» та КМІС провели велике соціологічне дослідження, яке показало, що дійсно тут існує статистично значуща залежність від конфесійної належності людини.
Виявилося, що є прямий зв’язок між тим, до якої церкви людина ходить (чи ідентифікує себе її вірянином), і тим, як вона сприймає чи не сприймає різні меседжі російської пропаганди. Ми побачили, що чинник належності до певної конфесії є сильнішим, ніж чинник рідної мови в ухваленні рішення чи у сприйнятті того чи іншого твердження.
— Чи можна деталізувати інформацію про дані, на підставі яких зроблено цей висновок?
— Ми запропонували респондентам кілька тверджень, одне з яких було прямою тезою російської пропаганди, а інше — абсолютно точні факти або ж близькі до реальності. Люди, які стверджували, що є вірянами упц мп, віддавали перевагу месиджам роспропаганди.
Так, 57 % вірян упц мп вважали, що Україна веде політику утисків російської мови, а 73 % відсотки — що події на Майдані є «незаконним державним переворотом».
Згадаймо, хто ці тези виголосив першим? володимир путін.
А це вже був листопад 2020 року, вже 6 років йшла війна, у нас був при владі інший президент, однак українці й надалі цитували лідера країни-агресора. Як це можна пояснити? Лише наслідком цільової і системної роботи російської машини пропаганди.
До речі, з того ж опитування ми з’ясували, наші російськомовні громадяни (не прихожани упц мп) більш патріотичні й адекватно оцінюють реалії, аніж ті, хто ходить до упц мп.
— Переглядаючи дані опитування, звернув увагу, що прихильники упц мп водночас є палкими шанувальниками… комуністичного режиму. Дуже прикметний дисонанс, хіба ні?
— Тут і для мене, для фахівця–соціолога, міститься очевидний парадокс. Ми всі знаємо, у якому становищі перебувала церква при комуністах у срср. Радянський режим був атеїстичний, від початку свого існування проводив політику, як вони це називали, «войовничого атеїзму», за якої і церкву, і її вірян всіляко маргіналізували, упосліджували, аж до фізичного знищення. Щоправда, починаючи з 1943-1944 років, кдб/нквс повернули релігію в суспільний обіг, але взяли церкву під свій контроль (проте репресії проти священників і вірян ніколи не припинялися аж до розпаду срср).
І от опитування у листопаді 2020 показало: майже 60 % вірян упц мп вважають що політика декомунізації в Україні спрямована на «переписування» історії і заперечення «досягнень» срср.
Тобто парафіяни упц мп вважають, що насправді комунізм — це добре.
Як це може ув’язуватися з їхніми християнськими віруваннями та з тим фактом, що радянський режим чинив масові злочини проти церкви — велике питання.
Але відповідь на нього проста: тези, що в радянському союзі «все було добре», зараз, за вказівкою кремля, активно насаджують священники й ієрархія російської православної церкви в Україні. При чому ці месиджі чітко корелюють із тим, що говорить путін, із месиджами, які фсб і гру застосовують в інформаційних операціях проти України. І вони чітко відбиваються на громадській думці прихильників упц мп, і це велика проблема для нашого суспільства.
— Проте переважна більшість громадян України вже не піддається впливу російської пропаганди?
— Так, справді, і велика «заслуга» в цьому путінської «спеціальної воєнної операції». Наше дослідження, зокрема, показало, що зараз 67 % українців позитивно оцінюють розпад радянського союзу, хоч ще у 2020-му таких було 49 %. На питання «Як ви ставитесь до рішення про засудження СРСР як комуністичного тоталітарного режиму, що здійснює політику державного терору?» позитивно відповіли 58,8 %, а два роки тому — лише 34 %.
— Ще до початку широкомасштабного вторгнення зс рф іноземні експерти з безпеки вважали, що ми зможемо вистояти у війні з росією, якщо в нас знайдеться «мільйон солдатів, готових будь-якої миті віддати життя за суверенітет своєї країни». Щоб мати таку кількість захисників нам радили «культивувати здоровий націоналізм». Нам це вдалося?
— Очевидно, що так, у нас є десятки мільйонів патріотів, готових зі зброєю в руках захищати країну.
Принагідно зауважу, що в традиції європейських демократій націоналізм як політичне явище не є чимось негативним. Насправді він є синонімом патріотизму. Сучасна Європа складається з національних держав, де той таки «здоровий націоналізм» є ниткою, яка зв’язує певні території та спільноти, які на них проживають, у єдиний організм, що й зветься державою. Це лише в російській імперській традиції націоналізм є чимось негативним. Але в цьому випадку це логічно — самоусвідомлення народу окремою нацією є тим фундаментом, на якому починається будівництво національної держави, що своєю чергою приводить до краху імперії. Європа пройшла цей шлях, на відміну від росії.
З роками частка українців, які вбачають у націоналізмі необхідність, тільки зростає, а чисельність людей, які не підтримують це судження — зменшується. Станом на 2022 рік необхідність «здорового націоналізму» вже підтримує абсолютна більшість українців (67 %) у всіх вікових групах, незалежно від статі, рівня освіти, матеріального становища чи мови повсякденного спілкування.
Наші дослідження показують, що новий український націоналізм є громадянським та інклюзивним. Так, він спирається на збереження своєї ідентичності, історії, культури, мови, але він не відкидає інших національностей, чи віросповідань. В його основі лежить повага до прав людини та прагнення зміцнити демократичні способи врядування. До речі, ті ж самі громадяни України, які вважають, що здоровий націоналізм нам потрібен, водночас дотримуються переконання, що демократія є найкращим способом урядування.
Звісно, що ці зміни тягнуть за собою переоцінення нашої минувшини, а також відомих історичних діячів змаргіналізованих радянсько-російською пропагандою. Так, нині половина мешканців України позитивно оцінюють постать Степана Бандери. Ще рік тому його прихильників було на 19 % менше.
У часи війни українці стали більш свідомими своєї національної ідентичності й готові захищати її силою і зі зброєю. Але цей націоналізм, повторюю, не є винятком, він є інклюзивним.
Хочу згадати ще один досить важливий висновок, зроблений на підставі опитування у серпні 2022 року.
Стало значно менше людей, які для відповіді на запитання соціологів «не можуть визначитися». Війна ніби кристалізувала світогляд українців — вони роблять чіткий і однозначний вибір: або ти стоїш на боці демократії та європейського вибору, або — на боці «русского міра». Але «русского міра» вже всі наїлися й зрозуміли, що це таке. Тому повернення назад не буде! І в найближчі роки, а може, й місяці, ми побачимо, як показники соцопитувань будуть надалі приростати проукраїнськими настроями. І цей процес є незворотним.
— Прикриваючи свою агресію в Криму та на Донбасі росіяни придумали такий собі пропагандистський мем «Не все так однозначно», який мав на меті запудрити мізки українцям і всьому світові, подавши напад рф на Україну як «громадянську війну». Цей інформаційний вкид спрацював у 2014 році. А як нині українці оцінюють широкомасштабне вторгнення рф?
— Нині абсолютна більшість українців переконана: росія це країна-агресор, яка умисно влаштувала війну проти України. Крім того, більшість наших співгромадян (56 %) упевнені, що «хароших рускіх» не існує — у цій злочинній війні винне не лише політичне керівництво рф, а й пересічні росіяни.
Зауважу, що серед населення окремих областей України уявлення по роль звичайних росіян у розв’язанні російсько-української війни значно стриманіше. Так, згідно з дослідженням, станом на травень 2022 року 96 % населення західних та центральних областей України вважало, що війна була ініційована політичним керівництвом росії, ще трохи більше як половина (54 %) українців покладало відповідальність за війну в Україні на всіх росіян, а 18 % згодні з тим, що війна не залежить від вибору пересічних росіян.
Відзначу, що аналіз відповідей на це запитання також дозволив нам вивести таку закономірність: що ближче проживають люди до зони конфлікту, то радикальніші в них погляди й різкіша зміна громадської думки та сприйняття зовнішньо- та внутрішньополітичних питань, зокрема щодо рф.
— Від початку війни Збройні Сили України є лідером усіх рейтингів у нашому суспільстві. Чи впливає ситуація на фронті на рівень довіри до своїх захисників?
— За великим рахунком ані воєнні успіхи, ані якісь невдачі наших Сил оборони не мають великого впливу на рівень довіри до них населення. Він стабільно високий, в межах 90 + відсотків.
Попри випробування війни й усі труднощі довіра українців до державних інституцій зростає. Найбільше за останній рік зростання зафіксовано стосовно інституцій, які займаються захистом і здійснюють оборону держави від російської навали — до Збройних Сил та до Президента України.
Коли ми подивилися, що формує таку високу довіру до влади, то побачили цікаву закономірність: серед респондентів, які абсолютно довіряють Президенту, — практично ті самі люди, які вболівають за перемогу України у війні з росією, тобто довіра до влади формується в результаті здатності державних структур боротися з російською агресією.
— І наостанок ще одне традиційно гостродискусійне запитання: як зараз наші громадяни ставляться до вступу України до НАТО?
— Війна зруйнувала багато стереотипів й успадковану від срср упередженість до Північноатлантичного альянсу теж. Дедалі більше громадян стають переконаними в тому, що тільки інтеграція з країнами Заходу, зокрема вступ до НАТО, допоможе Україні убезпечитися від майбутніх загроз із боку рф. Таких є 74 %, натомість підтримка позаблокового статусу України впала до рекордно низьких 3 %.
@armyinformcomua
Російського агента, який намагався встановити GPS-маячок на спецтранспорт з колони ЗСУ на Кіровоградщині, засудили до 15 років позбавлення волі з конфіскацією майна.
Прикордонники Чопського загону затримали 49-річного закарпатця, який видавав себе за рибалку, щоб дістатися Словаччини.
На Сумщині аеророзвідники артилерійського дивізіону «Грім» 225-го окремого штурмового полку вистежили ворожу штурмову групу. Вони терпляче дочекалися, поки окупанти зберуться в одному з будинків села Олексіївка, після чого завдали точного удару 152-мм калібром.
Оператори безпілотних систем Сил оборони вполювали моторний човен російських загарбників разом з екіпажем.
Українські військові пояснили алгоритм прийняття рішень щодо ударів по місцях накопичення російських окупаційних сил.
У вівторок, 7 жовтня, Міністр оборони України Денис Шмигаль провів зустріч з новопризначеним надзвичайним і повноважним послом Німеччини Гайко Томсом.
від 21000 до 23000 грн
Харків
Метрологічний центр військових еталонів ЗСУ
Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…