Костянтин Філіпов — представник нового покоління офіцерів, які досвід і командирські навички набували безпосередньо в бойових діях. Полковник брав участь у визволенні Маріуполя від…
Одного разу, переміщаючись у прифронтовій зоні так званим армійським автостопом (це коли їдеш від одного до іншого блокпосту військовим транспортом, у який тебе підсаджують бійці, які чергують на цьому пункті. — Авт.), мені випала нагода поспілкуватись із представником цікавої професії — авторемонтником.
Під час війни важливість їхньої роботи доволі висока, адже без справної техніки сьогодні ніхто не воює. Крім того, на ремонтно-відновлювальні підрозділи покладені особливі завдання — евакуація з поля бою пошкоджених машин, серед яких значна частина — це залишені ворогом трофейні.
Того разу в необхідному мені напрямку рухався перефарбований у захисний колір і заляпаний грязюкою воєнних доріг невеликий жвавий «течик» (так називають родину мікроавтобусів Volkswagen Transporter. — Авт.) Через хороші технічні характеристики й простоту в обслуговуванні ці «бусики», особливо четвертого покоління Т4 та ще й з дизельним двигуном, дуже популярні не лише в комерційній діяльності, українці їх широко застосовують на фронті для перевезення людей і невеликих вантажів. Волонтери купують їх за кордоном і відправляють до частин і підрозділів, а ті вірно служать нашій армії. Два десятки кілометрів по дорозі, від якої під час війни залишилась лише назва й напрямок, довелось долати саме таким транспортом.
За кермом «течика», який підібрав мене на блокпосту того разу, сидів міцний серйозний чоловік. Він сказав, що прямує в необхідному мені напрямку, але по дорозі маємо зупинитись на певний час. За кілька кілометрів від блокпосту в армійського тягача, який з його підрозділу, сталась поломка, і боєць везе необхідні запчастини й інструменти, щоб за можливості полагодити техніку прямо в польових умовах.
Під час нашої розмови чоловік, який назвався Віталієм, розповів, що служить в ремонтно-відновлювальному підрозділі одного зі з’єднань, яке на той час діяло на Херсонському напрямку. У них на оснащенні стоять ще радянські тягачі МАЗ-537. Їх доводиться застосовувати для транспортування важкої бронетехніки. І МАЗи ці — доволі ненадійні.
«Переважна більшість наших МАЗів — майже мої ровесники, — якось сумно пожартував Віталій (а на вигляд йому було десь близько п’ятдесяти років. — Авт.). — Хлопці мене називають „Пустіком“, я усе життя з машинами, дуже люблю цю справу, працював і на гірничо-збагачувальних підприємствах Криворіжчини, і в сільгосппідприємствах Херсонської області… Автопарк, гараж — це моє, — продовжував чоловік, міцно тримаючи кермо й уважно вдивляючись в сутінки і дощ, які супроводжували нас дорогою. Осі і зараз в армії довелось служити там, де можу найбільшу користь принести, і це я вважаю — правильно», — продовжував він.
У його розмові відчувалась впевненість людини, яка має чималий життєвий досвід і займається тією справою, в якій є професіоналом. На вигляд Віталій був високим, міцним (майже кремезним) чоловіком з трохи стомленою відкритою усмішкою. Про таких людей говорять, що на їхніх плечах тримається світ, адже якою важкою і марудною не була б робота — її роблять ось такі хлопці.
Можна навіть не сумніватись, що в розповідях Віталія про службу й завдання, які доводиться виконувати його підрозділу, немає жодних перебільшень і прикрас — усе відбувалось саме так, як про це розказав «Пустік».
— У наступ нам, ремонтникам, доводиться йти разом з піхотою, — розповідає чоловік, — трапляється, що просто на полі бою лагодимо техніку, яка зупинилась. Бувало, заходять наші в село, йде ворожий обстріл, а беха (БМП-2. — Авт.) заглухла й не їде далі. Ми її мотолигою (МТ-ЛБ. — багатоцільовий бронетранспортер-тягач. — Авт.) підчепили, хоч вона й трохи легша, але в провулок затягнули й за п’ятнадцять-двадцять хвилин БМП далі пішла в наступ. Таке часто буває. У нас техніка ще радянська, хоч і часто ламається, але в ремонті проста, для того хто на цьому розуміється, має відповідні запчастини й інструменти, — продовжив Віталій.
— Я ось у «течику» вожу цілий ящик різних ключів, інструментальних головок і викруток, як пересувна майстерня, — жартує «Пустік». — У дорозі буває все, і комусь допомогу надавати доводиться, бо часто на узбіччях стоїть наш брат військовий — зламалось авто, і викрутити чи зняти щось із залишеної розбитою техніки можна, — продовжує Віталій.
Дійсно, проблема із забезпеченням українських підрозділів якісним і справним легким автотранспортом є доволі гострою. Машина реально на передовій у бойових діях є «розхідним матеріалом». Легковики, пікапи, позашляховики «живуть» на війні дуже недовго, інколи навіть не дні, а всього години. В соціальних мережах часто можна зустріти повідомлення, що тому чи іншому підрозділю терміново потрібний транспорт. Його масово женуть із-за кордону волонтери, але дуже часто такі авто мають поганий технічний стан, та й сама експлуатація в бойових умовах призводить до поломок і несправностей.
Тому таке «військове» авто на узбіччі — явище звичне для прифронтових територій. А різні СТО в містах і селах поблизу зони бойових дій у буквальному розумінні працюють на війну, ремонтуючи здебільшого лише таку автомобільну техніку наших вояків.
До речі, на власному досвіді переконався, що більшість військових, хто їде повз таку зламану машину, обов’язково зупиняться й поцікавляться, чим допомогти. Добре, коли поломку може усунути прямо на місці хтось такий, як Віталій, який до того ж матиме в своєму вантажі необхідні інструменти й навіть запчастини.
Та й розповідаючи про «щось викрутити чи зняти з розбитої техніки», «Пустік» мав на увазі доволі розповсюджене явище, яке є на щойно звільнених територіях. Ворог, втікаючи від наших військ, залишає за собою велику кількість різної розбитої й понівеченої техніки, як військової, так і цивільної.
Дуже часто буває, що в таких уламках автомобілів залишаються доволі цінні запчастини. Тож розбиті авто часто стають «донорами» для ремонту інших машин. Кожний гвинтик, кожна шайбочка може коли-не-коли знадобитись. Тут усі це розуміють, і при нагоді «викручують і знімають», не вважаючи це чимось поганим. Це одна з реальностей війни…
— У наступ ми йдемо зразу ж слідом за танками і «піхотою» (механізовані і штурмові підрозділи. — Авт.) ще й тому, що потрібно якнайшвидше витягти з поля бою «трофеї» — покинуту ворожу техніку, — розповів Віталій. — росіяни знають, що ми «полюємо» на їхнє озброєння, і якщо кидають його, то зразу ж намагаються вогнем знищити, щоб нам не дісталось. Тому ми такі машини буквально під вогнем витягаємо на безпечні відстані. Вже потім його ремонтуємо, відновлюємо і передаємо в підрозділи нашого з’єднання, — говорить чоловік. — На початку вересня під час звільнення Високопілля на Херсонщині ми витягли півтора десятки різних російських БМП. На деяких стояли найновіші зразки оснащення й апаратури. За місяць-два більшу частину з них ми силами підрозділу відремонтували і передали нашим батальйонам. «Трофейні» танки, «саушки» (самохідні артилерійські установки. — Авт.) відправляємо вже на спеціалізовані підприємства, і витягаємо їх дещо згодом, як наступ іде далі. Вантажимо їх на спеціальні платформи і тягачами веземо в тил. Нашій армії потрібна бронетехніка, і росіяни налагодили нами «ленд-ліз», — жартує Віталій.
— Був випадок, коли наші саме звільняли село Потьомкіне на півночі Херсонщини, — згадує «Пустік». — Нам повідомили, що в полі неподалік околиці населеного пункту стоїть майже ціла ворожа БМП-2 з порваною «гусянкою». Найцікавіше, що на ній, за словами розвідників, стояв новітній російський бойовий модуль «Бережок» — трофей доволі цінний.
— Ледь почало темніти, — продовжує Віталій, — ми вирішили витягти цю «беху». Взяли КЕТ-Л (евакуаційний тягач. — Авт.) на базі КРаЗа і з лісосмуги під’їхали до БМП. В операції брали участь я, наш ротний — капітан, мій товариш — солдат, розвідник із батальйону, який заходив у Потьомкіне й комбат цього підрозділу. Зупинившись перед «бехою», ми, ремонтники, почали чіпляти її на буксир до КЕТ-Ла, а інші намагались закинути на кузов порвані гусениці, але тут росіяни «підвісили» над нами освітлювальну міну, — згадує чоловік.
— Вже за декілька секунд неподалік «прийшов» пакет із «Града» (РСЗВ БМ-21 «Град». — Авт.) Тягти «беху» в такій ситуації — самогубство, — згадує боєць. — Ми просто на повному ходу КРаЗом звідти втікали якнайдалі. Позаду нас росіяни «насипали» зі своїх РСЗВ прямо по несправній бойовій машині, були навіть декілька прямих влучань. Від них «беха» загорілась і почав детонувати боєкомплект.
Лише наступного вечора, коли наступ наших військ пішов далі на південь, ми під’їхали до цієї бойової машини, з якої залишився обгорілий понівечений корпус, — продовжує Віталій. — На жаль, і бойовий модуль «Бережок» на ній не стояв, розвідник помилився. Тож «затрофеїли» ми з цієї «бехи» лише розірвану «гусянку», буває й таке«, — філософськи підсумовує чоловік.
Щодо нового російського озброєння, то його бійці цього з’єднання «натрофеїли» під час звільнення селища Архангельське. За населений пункт декілька тижнів точились запеклі бої, і коли українські військові вже взяли його під контроль, то захопили майже два десятки російських бронетранспортерів. Були і БТР-82 (модернізований бронетранспортер з новою баштою з 30-мм гарматою 2А72. — Авт.).
— Були зовсім «нульові бетери», у яких навіть заводські пломби на «лючках» стояли, — згадує «Пустік». — Їх просто кинули росіяни й утекли. Більше десятка цих бронетранспортерів ми за тиждень поставили «на колесо», і вони вже служать Україні. Я не пам’ятаю точної кількості одиниць, але це й не важливо, ми — ремонтники, намагаємось, щоб кожна відбита у ворога машина стала справною і воювала проти нього.
Коли ми доїхали до зламаного тягача, майже зовсім стемніло й посильнішав осінній дощ. «Пустік» і ще один його товариш-ремонтник, який чекав нас на місці, а також двоє бійців, які становлять екіпаж МАЗ-537, почали щось терміново лагодити біля ваговоза. З «течика» час від часу вони щось носили: ключі-викрутки, гумові прокладки, гайки і патрубки, але за двадцять хвилин, «пчихнувши» кілька разів, МАЗ завівся і випустив з вихлопної труби хмару їдкого диму.
Віталій легко вскочив на водійське сидіння мікроавтобусу і завів його теж. На моє запитання чи все полагодили, він відповів, що до їхньої бази за два десятки кілометрів тягач дійде, хоч і платформа-причіп, на якій возять танки, наразі без гальм, щось з гідравлікою. Але йтимуть «порожняком», тож по-маленьку-по-тихеньку дотягнуть і в полі не ночуватимуть…
@armyinformcomua
Круглий стіл «Стратегічний потенціал української авіації: досягнення, виклики та перспективи розвитку в умовах протидії російській агресії» відбувся у пресцентрі «Укрінформ». Організатором виступила Аерокосмічна Асоціація України.
Бійці 421 окремого батальйону безпілотних систем «Сапсан» Десантно-штурмових військ позбавляють російських загарбників зв’язку, порушуючи координацію між підрозділами противника.
«Багато людей страждають, сім’ї руйнуються... Це неправильно. Я воюю за те, щоб всі могли повернутися до нормального життя,» — так пояснює свою мотивацію Габріель, доброволець із Колумбії, який вже понад рік воює за Україну.
Повідомлено про підозру чотирьом військовозобов’язаним за спробу підкупу прикордонників на Волині, Закарпатті та Буковині.
Україна продовжує активну дипломатичну роботу для зміцнення регіональної співпраці та консолідації міжнародної підтримки. Президент України Володимир Зеленський провів телефонну розмову з Прем’єр-міністром Словенії Робертом Голобом, під час якої заручився підтвердженням участі Словенії у важливому саміті Україна — Південно-Східна Європа.
Лише в межах юрисдикції Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону вже понад 10,8 тис. військовослужбовців скористалися правом на добровільне повернення.
від 24000 до 124000 грн
Мукачеве, Закарпатська область
від 23000 до 125000 грн
Івано-Франківськ, Івано-Франківська область
Костянтин Філіпов — представник нового покоління офіцерів, які досвід і командирські навички набували безпосередньо в бойових діях. Полковник брав участь у визволенні Маріуполя від…