ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Як не залишитися «вічним лейтенантом», або Про трансформацію військової освіти

Інтерв`ю
Прочитаєте за: 10 хв. 24 Жовтня 2022, 10:33

В умовах широкомасштабної війни однією з пріоритетних цілей є ґрунтовна та якісна підготовка військових фахівців з належним багажем знань і компетентностей. До того ж триває процес трансформації військової освіти, який передбачає цілковите переформатування алгоритму здобуття військовослужбовцями ступенів вищої освіти та рівнів військової освіти. Про те, як змінився процес підготовки військових фахівців, кореспондент АрміяInform спілкувався з директором Департаменту військової освіти і науки МО України Володимиром Мірненком.

Фото Дмитра Юрченко

Про результати вступної кампанії

— Володимире Івановичу, розкажіть про нинішню систему військової освіти і про те, наскільки вона пройшла випробування війною. Чи вдалося провести вступну кампанію?

— Наразі можу з повною відповідальністю заявити, що побудована в Україні система військової освіти працює і забезпечує підготовку кадрів для Збройних Сил України. У цій системі функціонують два університети, чотири академії, шість інститутів та чотири коледжі. Тобто на сьогодні ми випускаємо всю необхідну номенклатуру посад за державним замовленням.

Щодо вступної кампанії. Цього року, незважаючи на бойові дії, вона відбулася навіть краще, ніж у минулі роки. На деякі спеціальності конкурс був до 10 осіб на місце. Йдеться про спеціальності в галузі інформаційних технологій. Також були надзвичайно популярними спеціальності пілотів і, що досить неочікувано, перекладачів. У контексті вступної кампанії хочу подякувати Міністерству освіти і науки України, яке пішло назустріч Силам оборони і дозволило керуватися під час прийому абітурієнтів своїми нормативно-правовими актами. Це дало можливість поставити певні свої умови на вступ, виконати держзамовлення і завершити вступну кампанію.

Про цілі трансформації

— Наприкінці минулого року активно порушувалося питання щодо трансформації військової освіти. Цей процес триває чи він зупинився через військові дії?

— Аж ніяк! Війна — це аж ніяк не привід зупинятися на шляху вперед. Наразі в Міністерстві оборони України триває інтенсивний процес формування сучасних підходів до організації освітньої діяльності. Все це робиться для підтримання належного рівня підготовки особового складу Збройних Сил України та інших складових Сил оборони, зокрема для забезпечення взаємосумісності з арміями держав-членів НАТО, оскільки від цього залежить обороноздатність держави, її подальший розвиток. Давайте відразу сформулюю, що передбачає трансформація системи військової освіти:

1. Запровадження спільної підготовки Збройних Сил України з іншими складовими сил оборони за єдиним замислом і планом та під єдиним керівництвом.

2. Створення єдиної та інтегрованої системи військової освіти для підготовки особового складу сектору безпеки і оборони на основі курсів професійної військової освіти L1-L4.

3. Необхідність формування сучасної, ефективної та дієвої системи професійної військової освіти, яка інтегрована в державну систему освіти. Система ПВО повинна сприяти проведенню реформ в інших галузях сектору безпеки і оборони.

4. Забезпечення централізованої підготовки особового складу сил оборони оперативного рівня.

5. Створення єдиної уніфікованої системи підготовки персоналу для сил оборони з урахуванням досвіду держав-членів НАТО.

6. Здійснення підготовки особового складу сил оборони тактичного рівня за єдиними освітніми програмами.

7. Узгодження строків навчання для здобуття тактичного, оперативного та стратегічного рівнів військової освіти у ЗВО, що входять до складу сектору безпеки і оборони України, зі строками, прийнятими в державах-членах НАТО.

8. Реалізація принципу «Освіта впродовж військової кар’єри».

9. Забезпечення якості вищої освіти та професійної військової освіти, яка відповідає вимогам стандарту НАТО Bi-SCD 075-007 «Освіта і підготовка».

10. Створення умов для взаємовизнання сертифікатів, отриманих як у військових навчальних закладах України, так і держав-членів НАТО.

Про нормативно-правову базу

— Цілі амбітні, проте зрозуміло, що для їхньої реалізації потрібно вирішити чимало проблем: від унормування нормативно-правової бази до перебудови системи кадрового менеджменту. Як справи щодо цього?

— Перед тим, як порушувати питання трансформації військової освіти, ми на виконання рішення Колегії Міністерства оборони, а також Міністра оборони України щодо створення ефективної системи військової освіти, проаналізували законодавчу і нормативно-правову базу України та держав-членів Альянсу з питань військової освіти, досвід освітньої діяльності військових навчальних закладів провідних країн світу. Спільно з нашими іноземними партнерами провели аудит нашої системи військової освіти і в такий спосіб виокремили низку проблемних питань, які наразі вирішуємо.

Зокрема, Верховна Рада України ухвалила законопроєкт, який передбачає внесення змін до Законів України «Про вищу освіту», «Про освіту» та «Наукову і науково-технічну діяльність». У Законі «Про освіту» ми закріпили термін «професійна військова освіта», що дозволяє нам рухатися далі на шляху вдосконалення нормативно-правової бази. Наразі близький до завершення процес щодо внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 1410 від 1997 року «Про створення єдиної системи військової освіти». Після ухвалення змін до цієї Постанови буде створений Наказ Міністерства оборони України, який дозволить реалізувати повну трансформацію системи військової освіти. Отже, назад шляху вже немає.

Про досвід країн-членів НАТО

— Ви говорили про аналіз досвіду освітньої діяльності військових навчальних закладів провідних країн світу. Як саме відбувається підготовка професійних кадрів у державах-членах Альянсу?

— Підготовка в навчальних закладах НАТО зосереджена виключно в системі професійної військової освіти, тобто проходженні L-курсів. Іншими словами, підготовка спрямована на набуття офіцерами суто військово-професійних компетентностей без прив’язки до конкретної посади, тобто підготовка здійснюється відповідно до військових звань. Після проходження курсу L-2 офіцер набуває компетентностей, які дають йому підстави обіймати посади офіцера органу військового управління на рівні командування компоненти, після проходження курсу L-3 — обіймати керівну посаду органу військового управління на рівні командування компоненти або офіцера органу військового управління на рівні Об’єднаного міжвидового штабу, після проходження курсу L-4 — керівну посаду органу військового управління на рівні Об’єднаного міжвидового штабу або офіцера органу військового управління на рівні Вищого штабу союзницьких сил.

Водночас підготовка в навчальних закладах держав-членів Альянсу охоплює дві складові: вищу освіту і професійну військову освіту, які інтегровані та органічно поєднані між собою. Тобто відбувається поєднання формальної і неформальної освіти. Підготовка здійснюється на курсах удосконалення фахової компетентності в навчальних центрах перепідготовки та підвищення кваліфікації для офіцерів, яких планують призначити на певну посаду. Поєднання формальної і неформальної освіти полягає в інтегруванні освітніх програми курсів професійної військової освіти та освітніх програм здобуття ступенів вищої освіти у відповідності з вимогами стандартів вищої освіти.

Про запровадження L-курсів

— А що з цього буде запроваджено в нас?

— Майбутня система військової освіти в Україні також базуватиметься на поєднанні формальної і неформальної освіти з урахуванням вимог стандартів вищої освіти. Формальна освіта охоплює вищу освіту, а неформальна — професійну військову освіту та підвищення кваліфікації. Здобуття рівнів військової освіти (тактичного, оперативного та стратегічного) здійснюватиметься в системі професійної військової освіти, яка буде інтегрована в державну систему освіти.

З огляду на вивчення та аналіз освітніх програм військової освіти навчальних закладів НАТО та держав-членів Альянсу, а також досвіду апробації курсів професійної військової освіти, які були започатковані та проводяться у ВВНЗ Міноборони України, розроблена модель системи військової освіти, яка забезпечує мотивацію до навчання та кар’єрного зростання військових фахівців. Запропонована система налічує три функціональні складові: вища освіта, професійна військова освіта та підвищення кваліфікації.

Під час навчання за освітньою програмою підготовки бакалавра курсанти проходять базовий курс професійної підготовки L-1А. Останнім блоком навчальних дисциплін передбачається фаховий курс професійної підготовки L-1В (взвод). Така підготовка дасть змогу випускнику обіймати первинні посади (командир взводу, заступник командира роти). Перед призначенням на посаду командира роти офіцер повинен пройти фаховий курс професійної освіти L-1С (рота) на базі ВВНЗ тактичного рівня. Для цього після завершення навчання в бакалавраті випускникам буде надано право вибору або навчатися далі в магістратурі з одночасним опануванням курсу L-1С, або проходити службу у військах з подальшим навчанням на цьому курсі.

На курсі L-2 буде здійснюватися підготовка офіцерів штабу батальйону, бригади, на L-3 — офіцера (старшого офіцера) органу військового управління на рівні штабів оперативного (повітряного) командування, а на L-4 — офіцера (старшого офіцера, начальників відділів) органу військового управління на рівні штабів командувань видів ЗС України, ГШ ЗС України, МО України. На L-5 — курсах стратегічного управління вищого рівня та державної політики — здійснюватиметься навчання керівного складу сил оборони, а саме генералів та державних службовців.

Однією з головних вимог до офіцерів, яких планують призначити на посади керівника органу військового управління на оперативному та стратегічному рівнях, є здобуття ступеня вищої освіти «магістр». Решту посад, які вимагають ступеня «магістр», визначає паспорт посади.

Після закінчення курсів L-1С, L-2, L-3 та L-4 для підготовки офіцерів до виконання певних (специфічних) посадових обов’язків на базі ВВНЗ розроблено низку курсів підвищення кваліфікації різної тривалості.

Основою для розроблення освітніх програм курсів професійної військової освіти є стандарти НАТО, які регламентують процеси планування і прийняття військових рішень. При цьому кожен курс професійної військової освіти відповідає певному процесу. Це дасть змогу в подальшому сертифікувати курси за стандартами НАТО та створити умови для взаємовизнання сертифікатів, отриманих у військових навчальних закладах як держав-членів НАТО, так і України.

Підготовка на курсі L-1А, L-1В, L-1С та L-2 відбувається в групах за видовою належністю Збройних Сил України, а L-3, L-4 та L-5 — в об’єднаних групах без видової належності всіх Сил оборони. Такий підхід дасть можливість сформувати єдине розуміння щодо планування та ведення об’єднаних операцій.

 Тобто, трансформація військової освіти стосуватиметься не тільки Збройних Сил, а й усіх складових Сил оборони?

— Безперечно. Скажу відверто, не без певних проблем, але нам вдалося суттєво просунутися на шляху уніфікації навчальних програм у ВВНЗ усіх складових Сил оборони. Йдеться про Національну гвардію України, Державну прикордонну службу, Службу безпеки та Управління державної охорони. Є певні труднощі, але сподіваюся, що незабаром ми їх спільно подолаємо.

Про мовну підготовку

— Коли заходить мова про стандарти НАТО, то відразу постає питання мовної підготовки. Як ця проблема буде вирішена?

— Так, не відкрию таємниці, що одним із проблемних питань військової освіти є низький рівень володіння іноземними мовами. З огляду на вимоги чинної нормативно-правової бази щодо рівня знань іноземних мов, а також необхідності створення умов для її вивчення, удосконалення і унеможливлення втрати магістерської підготовки, в Міністерстві оборони України розроблено та затверджено Міністром Дорожню карту з удосконалення мовної підготовки у Збройних Силах України. Ця Дорожня карта визначає чіткі, зрозумілі і обов’язкові до виконання заходи. Так, згідно з цими вимогами рівень володіння іноземною мовою після закінчення навчання у ВВНЗ (курс L-1): до 2023 року — не нижче ніж СМР-1; з 2024-го року до 2025 року не нижче ніж СМР-1+; з 2025 року не нижче ніж СМР-2. Організація викладання частини навчальних дисциплін на випускних курсах іноземною мовою з розрахунку: до 2024 року не менше ніж 10% (за кожною навчальною дисципліною); з 2024 року не менше ніж 20% (за кожною навчальною дисципліною).

Щодо «командно-штабного курсу» L-2: з 2022-го до 2024 року щонайменше СМР-1 (з наданням можливості перед вступом проходження курсу іноземної мови до 4 місяців); з 2024-го до 2026 року щонайменше СМР-2 (з наданням можливості проходження курсу іноземної мови до 2 місяців для кандидатів з рівнем володіння мовою не нижче ніж СМР-1+); з 2026-го щонайменше СМР-2. Викладання навчальних дисциплін іноземною мовою на курсі L-2 з розрахунку: до 2024 року щонайменше 10% (за кожною навчальною дисципліною); з 2024 року щонайменше 20% (за кожною навчальною дисципліною).

На оперативному рівні військової освіти «курс офіцерів об’єднаних штабів» (L-3) вимоги щодо володіння англійською мовою для кандидатів на навчання такі: з 2022-го до 2024 року щонайменше СМР-1 (з наданням можливості проходження курсу іноземної мови до 4 місяців); з 2024-го до 2026 року щонайменше СМР-2 (з наданням можливості проходження курсу іноземної мови до 2 місяців для кандидатів з рівнем володіння мовою не нижче СМР-1+); з 2026 щонайменше СМР-2. Викладання навчальних дисциплін іноземною мовою з розрахунку: до 2024 року щонайменше 10% (за кожною навчальною дисципліною); з 2024 року щонайменше 50% (за кожною навчальною дисципліною).

І на стратегічному рівні військової освіти «Курс вищого керівного складу» (L-4) вимоги щодо володіння англійською мовою для кандидатів на навчання становлять: з 2022-го до 2023 року щонайменше СМР-1; з 2023-го до 2024 року щонайменше СМР-2 (з наданням можливості проходження курсу іноземної мови до 4 місяців); з 2024 року щонайменше СМР-2 (з наданням можливості проходження курсу іноземної мови до 2 місяців). Викладання навчальних дисциплін іноземною мовою з розрахунку: з 2023 року не менше 20% (за кожною навчальною дисципліною).

Про тривалість L-курсів

— Скільки триватимуть кожні з цих L-курсів?

— Освітній процес на курсі професійної військової освіти L-2 триватиме 6 місяців та відповідатиме вимогам замовника до випускника, які чітко повинні бути виписані саме у професійному стандарті, що відповідатиме паспорту посади. Для реалізації освітнього процесу цього курсу професійної військової освіти залучатимуться викладачі-інструктори, які є найбільш підготовленими представниками з військ.

На курсах професійної військової освіти L-3 та L-4 освітній процес триватиме 10 місяців, а саме — по 60 кредитів ЄКТС.

— Тобто відтепер, щоб побудувати успішну військову кар’єру (наприклад, дослужитися до «полковника») необхідно пройти крізь «решето» L-курсів з відповідними вимогами на кожному етапі?

— Не називайте це «решетом», адже L-курси — це не програма відбору, а насамперед програма вдосконалення. Часи, коли лейтенант після закінчення ВВНЗ заходив в одну структуру і через 20 років виходив з неї полковником, не підвищив жодного разу свій освітній рівень, залишилися в минулому. Відтепер така особа ризикує залишитися «вічним лейтенантом»…

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
Не дронами єдиними: 63-тя бригада оприлюднила кадри ближнього бою піхотинців

Не дронами єдиними: 63-тя бригада оприлюднила кадри ближнього бою піхотинців

Коли окупантам вдається прорватись до позицій, за діло беруться піхотинці — вони без зволікань зустрічають і ліквідовують москалів. Саме так вчинили воїни-піхотинці 63-ї окремої механізованої бригади.

Дронарі Залізної бригади продовжують вичищати Харківщину від непотребу

Дронарі Залізної бригади продовжують вичищати Харківщину від непотребу

Оператори дронів Третьої окремої важкої механізованої Залізної бригади ні на мить не зупиняють бойову роботу у своїй зоні відповідальності.

«Швидкоскид» з транспорту: єгері 68-ї бригади знищують хитрих окупантів

«Швидкоскид» з транспорту: єгері 68-ї бригади знищують хитрих окупантів

Оператори БПЛА 68-ї окремої єгерської бригади ліквідували транспорт з окупантами, хож деякі і намагалися зістрибнути з автівки на ходу.

Переправляв ухилянтів та сигарети: на Закарпатті викрили прикордонника-контрабандиста

Переправляв ухилянтів та сигарети: на Закарпатті викрили прикордонника-контрабандиста

На Закарпатті викрили прикордонника, який незаконно переправляв до Румунії сигарети та військовозобов’язаних чоловіків, які ухилялися від мобілізації.

Унікальна спецоперація: з окупованих територій звільнили ветерана ЗСУ та бійця НГУ, який був в рабстві у колаборантів

Унікальна спецоперація: з окупованих територій звільнили ветерана ЗСУ та бійця НГУ, який був в рабстві у колаборантів

За координації Військового омбудсмана бійці загону спеціальної розвідки ВМС «Янголи» повернули додому 29-річного ветерана ЗСУ і 34-річного військовослужбовця Національна гвардія України, який понад три роки вважався зниклим безвісти, а насправді був у полоні й рабстві на тимчасово окупованій території.

НРК, автівки та мототранспорт: аналітика ураження від полку «Рейд»

НРК, автівки та мототранспорт: аналітика ураження від полку «Рейд»

Євген Українець, командир взводу ударних БпАК 413-го полку СБС «Рейд» проаналізував бойову роботу підрозділу та уражені цілі.

ВАКАНСІЇ

Кулеметник

від 21000 до 21000 грн

Звенигородка

Військова частина А7325

Санітарний інструктор 155 окремого батальйону територіальної оборони

від 21000 до 54000 грн

Степанівка, Сумська область

Начальник комплексу, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ, Київська область

Водій – механік МТЛБ

від 25000 до 125000 грн

Вся Україна

22 окремий мотопіхотний батальйон 92 ОШБр

Гранатометник

від 21000 до 130000 грн

Дрогобич

Військова частина А7079

Стрілець

від 20500 до 21500 грн

Київ

Військова частина 2260 НГУ

--- ---