ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Михайло Цимбалюк: «Є сподівання, що з наступного року відновиться справедливість з військовими пенсіями»

Публікації Соціальний захист
Прочитаєте за: 12 хв. 14 Грудня 2021, 12:20

Україна як держава, що воює, намагається останні понад 7 років віддавати все можливе для фронту й перемоги. Щороку ухвалюють дедалі більший оборонний бюджет, хоч і далекий від оптимального. Вдається поліпшити забезпечення ЗСУ як власним ресурсом, так і за допомогою міжнародних партнерів. Але цей ресурс важко назвати проривним — він скорше закладає темп повільної еволюції. Багато питань у сфері обороноздатності, які треба розв’язати, стосуються не лише закупівель озброєнь, імплементації стандартів НАТО чи військової освіти. Наші армійці й ветерани ратної служби потребують удосконалення і соціальних стандартів, починаючи від покращення грошового та пенсійного забезпечення, розв’язання квартирного питання, закінчуючи діяльністю ветеранських шпиталів і формування сучасної військової корпоративної культури. І тут без оновлення законодавства важко щось удіяти. Про те, яку роботу проводять у цих напрямках наші парламентарі, розмова з народним депутатом України, першим заступником голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, членом Тимчасової спеціальної комісії ВРУ з питань правового статусу ветеранів війни Михайлом Цимбалюком.

Ветеранські шпиталі слід передати під єдине управління

— Михайле Михайловичу, за інформацією ВГО «Опора», більша частина усіх зареєстрованих вами законотворчих ініціатив спрямовані на збільшення розміру пенсій, зокрема військовим, внутрішньо переміщеним особам, звільненим з військової служби. Яка наразі проблематика є пріоритетною?

— Насправді пенсійне забезпечення військовослужбовців у нас на першому плані. Не завжди знаходимо підтримку в самому комітеті, але сподіваємося, що вже з наступного року вдасться зрушити з мертвої точки цю проблему. Основне завдання, яке наразі бачимо, це прирівняти тих військовослужбовців, які звільнялися на пенсію в різні роки, до тих, які стають пенсіонерами зараз. Бо держава зробила певний розділ: одні — звільнені до 2016-го чи 2018 років. А інші — теперішні. Наприклад, комбат, який нині йде на пенсію, має у кілька раз більшу виплату, аніж його колега, що завершив службу 5-10 і більше років тому. Що несправедливо, бо коли піднімають пенсії, слід перераховувати їх усім. Це порушення, адже конституційні норми говорять про неможливість погіршення соціальних стандартів. І йдеться не лише про перерахунок таким категоріям захисників держави. Не відбулася й повноцінна індексація, а недавнє уведення тимчасових доплат не можна вважати такою. Я прихильник повернення норми, згідно з якою максимальний розмір пенсії за вислугу років не повинен перевищувати 90 % відповідних сум грошового забезпечення, замість 70 %, встановлених зараз.

Знаєте, що були й мітинги під стінами парламенту пенсіонерів військових і правоохоронців. Більшість з них ще перебувають у продуктивному віці й десь трудяться. І в разі введення воєнного стану, без сумніву, стануть у стрій. Державі, якій вони віддали найкращі роки життя, слід таки звертати більшу увагу до потреб цієї категорії громадян.

Людина ж не винна, що живе у Новограді-Волинському чи в далекому селі у Верховині й отримує в рази гірший сервіс та увагу, аніж мешканець Львова чи Києва. Україну ж вони захищали разом…

— Наступна важлива річ — забезпечення колишнього військового, ветерана. Йдеться, зокрема, і про ветеранські шпиталі, що перебувають подеколи у плачевному стані. Наразі стан госпіталів і рівень надання допомоги в них дуже різниться. Натепер вони належать різним органам управління. Моя ідея — передати їх у Мінветеранів, і це відповідає моделі успішних країн, наприклад, американській. У США кожен ветеран під контролем — там чітко відомо, якої фізичної, моральної, психологічної допомоги він потребує. Яка ефективність та динаміка заходів реабілітації, є прогрес чи ні. Адже нам потрібно ветерана інтегрувати в соціум, у якому він живе після служби, а тим паче після війни.

Є хороші, як у Львові, соціальні центри для ветеранів. Та то почасти ініціативи місцевої влади, а потрібно, аби конкретним змістом наповнювалися відповідні державні політики. Людина ж не винна, що живе у пересічному райцентрі, наприклад у Новограді-Волинському, чи в селі на Верховині й отримує в рази гірший сервіс та увагу, аніж мешканець Львова чи Києва. Україну ж вони захищали разом…

Було би справедливо, якби всі ветерани мали доступ до широкого переліку якісних послуг саме у ветеранських госпіталях, які не повинні опікувати «сім няньок», там має бути єдиний керівний орган. Звісно, це потребує додаткового фінансування з огляду на поточний стан цих закладів, бо вони потребують оновлення обладнання та основних фондів. Облікувати ветеранів — пів справи, їх ще потрібно і лікувати та реабілітувати зовсім не на рівні лікаря загальної практики. За кожним ветераном має бути закріплений чиновник — щось за моделлю нинішнього сімейного лікаря, але з меншим навантаженням, звісно. І чиновник має допомагати ветерану з госпіталем, причому спонукати ветерана проходити курси лікування й реабілітації, а не чекати, поки ці люди самі приходитимуть у їхні кабінети.

Громадам потрібні не лише права, а й ресурси

— Ситуація із забезпеченням пільг для УБД та ветеранів військової служби доволі складна, адже система мала б передбачати певне справедливе врівноваження доступу до них. Місцеві бюджети досі не мають механізму компенсації проїзду громадським транспортом таких категорій, особливо якщо це стосується представників інших громад. Яка позиція комітету з цього питання й особисто ваша?

— Ми говоримо багато про пільги. От воїн повертається з війни і знає, що має право на безоплатний проїзд, пільги на комуналку й отримання різних сервісів. Але що відбувається на практиці? А виходить так, що, передавши певні повноваження громадам, держава не забезпечила їх ресурсом для виконання згаданих гарантій. На мій погляд, у держави є два варіанти. Або передати ресурс на громади, або монетизувати соцпакет. Другий варіант видається більш коректним і справедливим, адже ми знаємо, наскільки неспівмірно користуються пільгами ветерани, скажімо, у селі та мегаполісі. І грошовий вираз використаної пільги може різнитися в десятки разів. І тут не варто кивати на природну мобільність чи потреби, які є різними десь у провінції чи у великому місті. Має реалізуватися принцип соціальної рівності. Далі — інший момент: що робити з пільгами, які апріорі людина не зможе використати, а потребує інших сервісів? Приміром, інвалід, що живе в багатоповерхівці й зовсім нездатний пересуватися. Він ніколи у житті не сяде в автобус й не скористається такою послугою. Значить, йому потрібна якась адекватна альтернатива. Отже, тільки монетизація, можливо різнорівнева — залежно від вартості життя в певних регіонах, але вона дасть ветеранам справедливу модель.

Слід впровадити механізм надання пільговику коштів на компенсацію проїзду. Наприклад, це буде 5 тисяч гривень на рік. І людина вже сама вирішуватиме, використати їх у поїздках буденних чи акумулювати їх на якийсь тур на курорт, санаторій або інші потреби

Слід впровадити механізм надання пільговику коштів на компенсацію проїзду. Наприклад, це буде 5 тисяч гривень на рік. І людина вже сама вирішуватиме, використати їх у поїздках буденних чи акумулювати їх на якийсь тур на курорт, санаторій або інші потреби. І це би змусило людей реальним поглядом оцінити те, що дає держава, навчить ефективніше розпорядитися ресурсом, ставитися до нього ощадливо.

Комунальні знижки — знову-таки вони лягають на плечі місцевої влади. Через те мегаполіси мають кращі можливості компенсаційні, а є громади, які в цьому питанні не можуть дати ради. Тому наші ветерани ходять і принижуються: то їх з автобуса вигонять, то в ЖЕКу чи ОСББ за носа водять.

Так само і квартирне питання та земельних ділянок для ветеранів війни з російським агресором. Це вже головний біль самоврядування.

Базовий рівень грошового утримання у війську має стартувати від 30 тисяч гривень

— Грошове й пенсійне забезпечення військових ув’язані один з одним. Нинішній базовий рівень грошового утримання рядового контрактника й навіть багатьох офіцерів не витримує конкуренції на ринку праці. Яким, на ваш погляд, як колишнього офіцера й генерала, має бути рівень фінансового добробуту людей у погонах?

— Так, ми маємо сигнали про те, що оборонне відомство й вища державна влада працює над розв’язанням цього болючого питання. Я особисто ставив запитання міністрові оборони на годині запитань до уряду, скільки мінімально отримує солдат-контрактник у Збройних Силах? Почув відповідь, що близько 11 тисяч гривень. Так, це несправедливо й навіть жахливо. Але я розумію бюджетні реалії країни. Проте я часто зустрічаюся з військовими під час роботи в окрузі, зокрема, маю певну думку щодо очікувань рівня грошового забезпечення у війську. Так от, знову-таки, на мою думку, базовий рівень утримання повинен бути на рівні 30 тисяч гривень. І далі — відповідно до звань та рівня відповідальності прогресувати за моделлю, яка існує у наших західних друзів-партнерів. Так, гроші не головне. Але ж ми живемо у матеріальному світі й певні фінансові стимули однозначно допомагають будувати високопрофесійні команди й інститути. І попри те, що належу до парламентської опозиції, я підтримую міністра Олексія Резнікова в його намаганні якнайскоріше віднайти той адекватний фінансовий ресурс, на який заслуговують наші героїчні Збройні Сили. Нам потрібно зберегти і фахівців, в підготовку яких держава вкладає великі кошти, час і має певні розрахунки щодо їхньої служби. Треба все зробити, аби наша офіцерська молодь з уже бойовим вишколом не полишала службу після першого-другого контракту. Бо це вже готові лідери, без яких неможливі перемоги на війні. 

Треба все зробити, аби наша офіцерська молодь з уже бойовим вишколом не полишала службу після першого-другого контракту. Бо це вже готові лідери, без яких неможливі перемоги на війні

Вірю, що у нинішнього очільника оборонного відомства все вийде, адже я його знаю як людину фахову, відповідальну і надзвичайно патріотичну. Він обов’язково виконає те, що обіцяє і зможе виправити багато проблем, які наразі існують.

Житлова черга для військовослужбовців ЗСУ становить близько 48 тисяч осіб. Є законопроєкт № 5716 (автор — О. Завітневич), який має на меті закрити чергу, залучивши недержавні кошти й відчуження майна або передачу його в оренду. А яке ви маєте бачення розв’язання «квартирного питання» чинних силовиків і ветеранів?

— Коли говорити про спектр проблематики квартирного забезпечення силового блоку, то таки Збройним Силам слід приділяти більшу увагу, бо в інших відомствах ситуація помітно краща. Тим паче держава перебуває у війні. Так, треба вилучати згідно з чинним законодавством надлишкове майно, зокрема землі чи неефективні відомчі держпідприємства. Але тут варто з цим підходом поводитися обачно. І це проблема не окремого міністра, а держави загалом.

Є різні бачення, як скоротити цю шалено довгу квартирну чергу. Я бачу розв’язання проблеми так: слід імплементувати «квартирні гарантії» у систему проходження служби й законодавчо її закріпити як бюджетований державою механізм. Держава вкладає в підготовку фахівця-контрактника, офіцера, вищого командира — нехай вкладає і в організацію його нормального соціального життя й побуту. Видавайте на перші 5 років служби службово-посадове житло, де військовик сплачує лише комуналку. За цей період він набуде права власності на квартиру на 30 %. Не продовжує контракт — доплачує 70 % і живе в ній. Не сплачує — звільни для побратима, що служить далі. Якщо відслужив 25 років — квартира повністю твоя. Або запровадити компенсації на купівлю квартири після завершення служби. Бо це ненормально, коли в гуртожитках з родинами живуть військові з 20-30 роками вислуги, а то й залишаються там, вийшовши на пенсію. Моделі є, їх багато у країнах НАТО, але нам слід напрацювати українську.

Взагалі, ми в комітеті чекаємо пропозицій Міноборони, аби ухвалювати ті законопроєкти, які слугуватимуть розв’язанню великого спектра соціальних проблем військовослужбовців і ветеранів-армійців.

Військові містечка з громадами можуть кооперуватися у справі взаєморозвитку

Як законодавчо, нормативно допомогти масштабувати досвід окремих громад у забезпеченні соцзахисту учасників бойових дій та їхніх родин? Це такі місцеві програми, як відомий львівський експеримент, де учасники АТО/ООС, члени родин Героїв Небесної Сотні отримують матеріальну допомогу розміром 100 тисяч гривень.

— Це надзвичайно позитивний досвід, який потребує масштабування в державі. Але ж він обмежується ресурсами громади. Це ми знову повертаємося до того ж фундаменту, на якому стоїть моя позиція щодо пільг ветеранів військової служби та учасників бойових дій. Але розберімо львівську ситуацію. Десь до чверті тих, хто працює у Львові, приїжджають з інших громад. І за них роботодавці сплачують єдиний податок у львівський бюджет. А людина живе, наприклад, в Городку, діти її там ходять у садочок, вона користується благами цієї громади. Але ж ветеран не винен, що один воював і був призваний зі Львова, а інший — з Городка. І от вони між собою спілкуються. Один розповідає про стотисячну компенсацію, путівку й дисконти, а інший про те, що йому навіть клаптя землі не дають. Так, це позитивний досвід, але має бути ще державний підхід і такий, щоб ветерани не почувалися обділеними. Тобто базовий рівень справедливості не повинен бути настільки незначним, як тепер. Нехай Львів, Київ чи Вінниця додатково що зможуть — дають, супер. Але і в Турці чи Городку наш ветеран не повинен на тому тлі бути обділеним. І тут держава не має йти простим шляхом вилучення ресурсів у громад, такою своєрідною експропріацією для загального блага, встановлюючи одну справедливість для всіх.

Військові почасту мігрують з гарнізону в гарнізон. Зайнятість дружин (чоловіків) військовослужбовців, адаптація дітей до особливостей військової служби батьків — чи є ці питання у фокусі уваги парламенту?

— Поки держава мало уваги приділяє цьому питанню. Тут відповідь проста — робочі місця в гарнізоні має створювати нова сучасна інфраструктура як елемент корпоративної культури. Це школи, магазини, малі підприємства, освітні курси, клуби за інтересами, заклади дозвілля, мікрокредитування на певний бізнес — все це може бути у військовому містечку, створюючи майданчики для реалізації членів родин військовослужбовців, а потім і самих військових. Коли вони вийдуть на пенсію, їм не треба буде шукати місця для щасливого й повноцінного життя.

Гарнізони, військові містечка з громадами можуть кооперуватися у справі взаєморозвитку

Ну от, дружина офіцера — педагог чи й директор школи. Іде з чоловіком в інше місце служби, а там вона не знаходить гідного місця для професійної кар’єри. Все може призвести аж до розпаду сім’ї. От, як приклад, моя ситуація. Моя дружина — педагог, я мігрував по службі (про час служби в органах внутрішніх справ. — Авт.), а вона мусила залишатися в родинному гніздечку, бо мала теж реалізуватися в житті. Доводилося в міністра раз на місяць відпрошуватися, аби хоч на день побачитися з родиною. Всі ж живі люди…

І гарнізони, військові містечка з громадами можуть кооперуватися у справі взаєморозвитку. Розбудова військових частин може бути ресурсом для громад і навпаки. Адже так поліпшується соціальне життя. Громади як мінімум зацікавлені в наявності у них військових частин, бо вони сплачують єдиний податок. Приміром, у Новому Калинові на Самбірщині є військова частина й вони разом розвиваються. От уже будують там ще один дитсадок, відремонтували діючий. Наявність військового містечка дає додатковий шанс розвитку територіальної громади, особливо невеликої. І така практика має бути правилом.

Позаштатний кореспондент
Читайте нас в Telegram
Суми внесли до переліку територій можливих бойових дій

Суми внесли до переліку територій можливих бойових дій

Великописарівська та Середино-Будська громади Сумщини тепер відносять до територій активних бойових дій.

Сьогодні дефіцит електроенергії в Україні не прогнозується

Сьогодні дефіцит електроенергії в Україні не прогнозується

На поточну добу залучення аварійної допомоги з-за кордону не планується, обмежень для побутових та промислових споживачів (крім Харківщини та Кривого Рогу) не буде.

Міноборони України виграло в Верховному Суді у постачальника

Міноборони України виграло в Верховному Суді у постачальника

Верховний Суд підтвердив безпідставність та необґрунтованість позовних вимог комерційного товариства до Міноборони України про внесення змін до державного контракту в частині продовження строку поставки малого броньованого артилерійського катеру вартістю 209 млн грн.  

За добу внаслідок російських обстрілів 2 дітей загинуло і 2 поранено

За добу внаслідок російських обстрілів 2 дітей загинуло і 2 поранено

Всього внаслідок збройної агресії рф в Україні загинули 545 дітей.

Окупанти вдарили по терміналах у порті Південний

Окупанти вдарили по терміналах у порті Південний

Ракетний удар, який нанесено вчора по Одещині зруйнував місткості з агропродукцією, яка мала йти на експорт до країн Азії та Африки.

За минулу добу росіяни обстріляли 10 областей України

За минулу добу росіяни обстріляли 10 областей України

Усього були атаковані 97 населених пунктів та 83 об'єкти інфраструктури.

Захищаємо світ

00
00
00
ВАКАНСІЇ

Військовослужбовець (не чекай на повістку, а приймай рішення сам)

від 20100 до 125000 грн

Подільськ, Одеська область

Оператор-дешифрувальник (БпЛА)

від 20000 до 120000 грн

Покровськ

107 ОБТРО м. Маріуполь

Оператор (пілот) БПЛА

від 20000 до 120000 грн

Миколаїв, Миколаївська область

Командир взводу спеціальних робіт, Військовий

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Стрілець

від 21000 до 121000 грн

Слов'янськ

1 відділ Сватівського РТЦК та СП

військовослужбовець

від 20100 до 123000 грн

Запоріжжя, Запорізька область