ТЕМИ
#ТЕРОБОРОНА #СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

У майбутньому громадяни, які перебувають на військовому обліку, отримуватимуть відомості про виконання військового обов’язку, не виходячи з дому

Прочитаєте за: 7 хв. 29 Жовтня 2021, 14:37

АрміяInform вже писала про створення в Україні Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

На якому етапі нині цей процес? Що ще має бути зроблено? Та як в ідеалі має працювати цей реєстр?

На ці питання відповіді шукав наш кореспондент.

Почнемо з того, на якому ж етапі сьогодні знаходиться процес удосконалення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів?

У Законі №1357-ІХ, що був проголосований у березні цього року, вже визначено організаційно-правові механізми функціонування Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів – з урахуванням отримання для нього інформації з інших державних органів. Тобто, інформація в автоматизованому електронному форматі буде надсилатися володільцями визначених державних реєстрів на головний сервер реєстру, до якого мають доступ ТЦК та СП всіх рівнів та органи військового управління. 

Зміни в «Порядок ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів» вносяться з метою приведення його до вимог Закону України від 30.03.2021 № 1357 – ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку». Змінений Порядок врегульовує відносини у сфері державної реєстрації громадян України, які перебувають у запасі для комплектування ЗСУ на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави, та осіб приписаних до призовних дільниць, призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначених у Законі України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів».

Нині вже закладені засади для цифровізації процесів військового обліку як на рівні ТЦК, так і у системі ведення військового обліку у державі. Функціонування цієї системи характеризується своєчасним обміном інформації між елементами системи військового обліку за встановленими формами. Міноборони працює, щоб вийти на рівень, коли потрібна інформація береться не з місцевих державних органів, а з центральних органів виконавчої влади, які відповідають за зберігання та збирання такої інформації (див. таблицю нижче).

Назва центрального органу виконавчої влади (ЦОВВ) Перелік інформації, яка надається ЦОВВ до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів
Міністерство юстиції України (МінЮст); прізвище; власне ім’я (усі власні імена); по батькові (за наявності); дата народження; місце народження; відомості про батьків (усиновлювачів, опікунів, піклувальників та інших представників); відомості про сімейний стан особи та членів її сім’ї; відомості про документи, що підтверджують смерть особи або визнання особи померлою чи безвісно відсутньою; відомості щодо визнання особи недієздатною (поновлення дієздатності)
Державна міграційна служба України (ДМС) стать; місце проживання та місце перебування; реквізити паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон; відомості про громадянство
Державна податкова служба України (ДПС) відомості про зайнятість (код підприємства, місце роботи, посада); реєстраційний номер облікової картки платника податків
Державна прикордонна служба України (ДПСУ) відомості про дату виїзду за межі України та дату повернення на територію України
Міністерство освіти та науки України (МОН) відомості про освіту та спеціальність
Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ) відомості про стан здоров’я (зокрема про встановлення, зміну групи інвалідності), що збираються з метою визначення придатності для виконання військового обов’язку
Пенсійний фонд України (ПФ) відомості про стан здоров’я, що збираються з метою визначення придатності для виконання військового обов’язку, а також про встановлення і зміну групи інвалідності
Офіс Генерального прокурора України (ГПУ) відомості про притягнення до кримінальної відповідальності (повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення)
Державна судова адміністрація України (ДСА) відомості про розгляд судом кримінальної справи, вирок, що набрав законної сили
Національна поліція України (НПУ) відомості про наявність (відсутність) судимості

Що таке Е-ТЦК? Та які онлайн-сервіси зможуть отримувати громадяни?

Почати треба з того, що на сьогодні згідно з наявним порядком громадяни України, які перебувають на військовому обліку, можуть отримувати інформацію про себе шляхом письмового запиту до районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП, колишні військкомати. – Ред.). Хто стикався з цим, знає, що цей прядок потребує витрати часу та накопичення нових паперів.

Міноборони у майбутньому планує повністю позбутись цього. Відомство вже працює над тим, щоб людина могла звернутись до ТЦК та СП й отримувати всі дані про себе у електронному вигляді, без відвідування установи. Здається фантастикою? Можливо. Але частина наших закордонних партнерів уже суттєво просунулась у досягненні цієї мети. Чим ми гірші? І що потрібно зробити, аби все це стало реальністю? 

Ніни Міноборони займається проєктом створення електронного ТЦК та СП (Е-ТЦК), у якому працюватиме перелік сервісів для громадян. Реалізація його запланована упродовж 2022-2023 років. Коли все це буде зроблено, громадянин зможе в онлайн-режимі, наприклад, змінити місце реєстрації свого місця проживання. Або зможе побачити інформацію про включення його до реєстру – номер свого облікового запису у ньому.

На сьогодні ж усе поки працює по-іншому. До ТЦК надходять папери, інформацію з яких не завжди можуть оперативно вносити до потрібних баз даних. Щоб виключити людський фактор, поступово впроваджується цифровізація таких процесів. Паперовий документообіг не руйнується. Але паралельно будується цифровий, на який у майбутньому і планується перейти. 

Міноборони вже інтегрується з Державною міграційною службою України

Наразі розробляється спільний наказ Міноборони та Мінцифри, який визначатиме порядок обміну інформацією між порталом («Дія») та реєстром.

Крім того, в тестовому режимі здійснюється експериментальний проєкт «Е-реєстрація». 

На теперішній час система військового обліку передбачає наявність паперового військово-облікового документа, у якому працівники ТЦК ставлять штамп – «взятий на військовий облік» чи «знятий з військового обліку». Міноборони запроваджує процеси, які дозволять замість паперового документа мати Military_ID-номер. Він формуватиметься під час внесення людини до реєстру – генеруватиметься унікальний запис, який ніколи не повторюватиметься у іншої людини. Такий собі штрих-код. Кожен ТЦК в Україні вже має сканери для таких ID-номерів. 

На сьогодні в межах тестової експлуатації опрацьовуються оперативно-технічне рішення, яке дозволить громадянину в онлайн-режимі, наприклад, подати інформацію про зміну місця проживання. Людина онлайн заповнює заяву про це, і інформація надходить до реєстру військовозобов`язаних. Правдивість інформації перевіряється оператором ТЦК. І якщо все підтверджується, то громадянин отримує ID-номер. У майбутньому всі зміни у становищі цієї людини вноситимуться на цей номер. 

Процес поки не завершено, тому вся база даних ще не створена. Триває робота над перенесенням інформації з паперових носіїв до електронного держреєстру. І з виходом Закону №1357 оборонне відомство почало інтеграційні процеси з іншими державними реєстрами. Станом на сьогодні йде процес інтеграції Міноборони з Державною міграційною службою України. Як тільки з нею все буде відпрацьовано, дійде черга до реєстрів інших держорганів.

Забезпечити правове регулювання відносин між громадянином і інформаційною системою

Але щоб весь проєкт запрацював на повну, потрібно провести певні організаційно-технічні заходи: модернізації, встановлення та дописування програм тощо. Вся робота проводиться для того, аби громадянин, який має кваліфікований електронний підпис та зареєстрований на порталі «Дія», міг отримувати або передавати  інформацію стосовно себе, не відвідуючи ТЦК та СП.

Найголовніша проблема, яка існувала до початку роботи над наповненням реєстру військовозобов`язаних – забезпечення правового  регулювання відносин між громадянином і інформаційною системою. Тобто, якщо людина, наприклад, побачила помилку у реєстрі відносно своєї особи, до кого вона має звернутись із претензією? Оновлений Закон про Єдиний держреєстр військовозобов`язаних (№1357) дозволив все це визначити. 

Тепер є органи ведення реєстру, які мають право змінювати дані про громадян – це районні ТЦК та СП. Так само Закон визначив посадових осіб і обсяги інформації, які вони можуть бачити у реєстрі. Їх визначатимуть Розпорядники реєстру – Генеральний штаб ЗСУ, Служба безпеки України та Служба зовнішньої розвідки. Володілець реєстру залишився той самий – Міністерство оборони України.

Відповідно до законодавства, органом ведення реєстру військовозобов`язаних є районні ТЦК та СП. В їхніх штатах передбачено посаду оператора, який має здійснювати заходи з ведення військового обліку. І щоб отримати доступ до реєстру, він має пройти обов’язкову сертифіковану підготовку на курсах у Національній академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного. 

7
5

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Мітки: