ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Ігор Копитін про авіатрощу під Чугуєвом: «Усі інструкції написані кров’ю, аби вона не пролилася знову»

Публікації
Прочитаєте за: 4 хв. 5 Жовтня 2020, 11:42

Катастрофа Ан-26Ш змусила, зокрема нас усіх, уважніше придивитися до того, як організовуються навчальні польоти. Нині працює урядова комісія з розслідування обставин трощі. Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки на своєму засіданні заслухав членів комісії, які розповіли про причини падіння літака. Тут виникли деякі питання до організації льотної роботи у Харківському національному університеті Повітряних Сил ім. І. Кожедуба. Як повідомила народний депутат Ірина Верещук, у Комітеті «є свої певні напрацювання» й інформація, яка надходила до депутатів, потребує узагальнення.

Голова підкомітету з питань оборонної промисловості та технічної модернізації Ігор Копитін у своєму коментарі для  АрміяInform зауважив, що слід вивчати ймовірні порушення, які могли виникнути у процесі підготовки та проведення навчальних польотів у виші. Так, зокрема, кількість курсантів, які перебували на борту літака, значно перевищувала кількість обладнаних навчальних місць. Командир екіпажу на момент катастрофи був без штатного помічника. А курсанти-штурмани виконували ті вправи, які мали право виконувати лише вдень.

Отож, на момент трагедії на борту Ан-26 було сім осіб льотного екіпажу, а в салоні – два інструктори-штурмани, вісімнадцять курсантів-штурманів різних курсів і два курсанти-льотчики. При цьому одночасно курсанти-пілоти виконували одні завдання, а курсанти-штурмани – інші. Відпрацьовували як політ по колу, так і вихід на цілі у нічних умовах: на бомбометання й висадку десанту.

– Інструкції передбачають, що на одного штурмана-інструктора має бути група не більш ніж п’ять осіб. Насправді на двох штурманів-інструкторів припадало 12 курсантів одного курсу і шість – іншого. За інструкцією, курсанти мали бути з парашутами, але це теж не виконувалося, – розповів Ігор Копитін. – Штатний помічник командира екіпажу був відсутній. На його роль записали… курсанта. Але, ним може стати лише курсант-льотчик, який налітав відповідну кількість годин як удень, так і вночі. На момент зльоту борту призначений курсант ще не виконав необхідні польотні вправи. Й останнє: курсанти другого і третього курсу, які навчаються на штурманів, не мають права літати вночі. Вправу, яку вони виконували у день авіакатастрофи, вони могли виконувати лише вдень…

Польоти курсантів – це практична складова навчального процесу, який планують, організовують і контролюють у військовому виші. Керівництво закладу та льотного факультету мають ретельно контролювати як планування льотної практики, так і відповідність її навчальним планам. А вже саме їхнє виконання здійснюється безпосередньо льотно-інструкторським складом навчальної авіаційної частини. Контролюють процес науково-педагогічні працівники університету.

Кожен льотчик і курсант мають виконувати свої завдання відповідно до планової таблиці польотів, яку аналізують напередодні проведення кожної льотної зміни. Чи відповідають завдання тому, що визначає навчальний план, чи дотримуються умов безпеки польотів, чи необхідні зміни до планової таблиці польотів приймають саме під час аналізу. Тут мають врахувати усі аспекти і не може бути «відхилень за ситуацією».

– Однак у тій ситуації бачимо саме такий підхід, коли керівництво йшло на порушення інструкцій, – висловив свою думку Ігор Копитін. – Можливо, людям, далеким від авіації, ці порушення видаються несуттєвими. Мовляв, не така вже і велика кількість «зайвих» людей на борту… Але спеціалісти знають – все має значення, усі інструкції написані кров’ю, аби вона не пролилася знову.

Інструкції дозволяють включати до складу екіпажу курсанта. Але жодного із загиблих курсантів не могли допустити до виконання обов’язків «правого льотчика». Згідно з правилами Тимчасового курсу льотної підготовки на літаку Ан-26, керувати літаком курсант міг до висоти 200 метрів, до того ж лиш удень.

– Якби пілот мав поряд досвідченого помічника, можливо, його підказка стала б командиру екіпажу у пригоді, – припускає Ігор Копитін. – Теж можна сказати і про перевищення кількості курсантів: навіть якщо припустити, що це перевищення некритичне, елементарна логіка підказує: за умови виконання інструкцій, кількість жертв була б принаймні меншою. Потрібно перевірити всю наявну інформацію щодо всіх можливих порушень навчального процесу у цьому виші, щоб розставити крапки над «і», там, де виникли відповідні запитання.

«За результатом розслідування причиною аварії можуть визначити дії загиблого екіпажу або технічні причини, – зазначає пан Копитін. – Утім, якщо знайти тільки цю безпосередню причину й не боротися із системними порушеннями, то ми і надалі матимемо аварії, спостерігатимемо за руйнуванням авіації в державі. Не кажучи вже про те, що такі порушення призводять до зниження рівня професійної підготовки льотчиків і штурманів, які мають у майбутньому захищати українське небо. Тобто, це ще й питання нашої обороноздатності».

Розмовляв Руслан Ткачук

Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
Президент: за цей тиждень росіяни випустили понад 1500 ударних дронів, сотні тисяч сімей залишаються без світла

Президент: за цей тиждень росіяни випустили понад 1500 ударних дронів, сотні тисяч сімей залишаються без світла

В Україні тривають аварійно-відновлювальні роботи після масованих російських атак по енергетичній інфраструктурі. Сотні тисяч родин у низці регіонів досі залишаються без електро-, тепло- та водопостачання.

Нарощуємо виробництво й кодифікацію нових зразків мін для Українського війська — Денис Шмигаль

Нарощуємо виробництво й кодифікацію нових зразків мін для Українського війська — Денис Шмигаль

Міноборони оновило вимоги до пристроїв ініціації засобу підриву (ПІЗП). Це значно розширить можливості для виробництва і застосування нашими військовими протипіхотних, протитанкових та протитранспортних мін, що встановлюються з БПЛА.

Три тонни вибухівки: Сили оборони підірвали трубу, якою окупанти заходили в Куп’янськ

Три тонни вибухівки: Сили оборони підірвали трубу, якою окупанти заходили в Куп’янськ

429 окремий полк безпілотних систем «Ахіллес» із кінця квітня виконує бойові завдання у смузі оборони Куп’янська, зокрема знищує особовий склад противника, бере під вогневий контроль переправи та мінує напрямки можливого просування ворога.

Ворог атакував турецьке цивільне судно в Чорному морі — ВМС ЗСУ

Ворог атакував турецьке цивільне судно в Чорному морі — ВМС ЗСУ

Війська країни-агресора 13 грудня завдали удару безпілотником по цивільному судну VIVA, яке під прапором Туреччини прямувало до Єгипту зерновим коридором із вантажем соняшникової олії.

Армія рф випустила по Україні 138 ударних БПЛА

Армія рф випустила по Україні 138 ударних БПЛА

У ніч на 14 грудня противник атакував балістичною ракетою Іскандер-М та 138-ма ударними БПЛА типу Shahed, Гербера і безпілотниками інших типів.

Ворог атакував Харків та область: серед постраждалих дитина

Ворог атакував Харків та область: серед постраждалих дитина

Протягом минулої доби ворожих ударів зазнали м. Харків і 4 населені пункти Харківської області.

ВАКАНСІЇ

терміново водій в ЗСУ

від 20100 до 123000 грн

Чортків, Тернопільська область

Механік

від 20000 до 20000 грн

Запоріжжя

Бердянський РТЦК та СП

Мінометник

від 25000 до 125000 грн

Вся Україна

22 окремий мотопіхотний батальйон 92 ОШБр

Майстер ремонтної майстерні

від 25000 до 30000 грн

Павлоград

Військова частина А4759

Стрілець

від 21000 до 21000 грн

Звенигородка

Військова частина А7325

Бухгалтер у Васищеве

від 20000 до 23000 грн

Васищеве

Військова частина 3075 НГУ

--- ---