Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…
Європейський навчальний центр F-16 у Румунії працює на повну потужність, забезпечуючи підготовку румунських та українських пілотів і технічного персоналу. Провідну роль в організації та забезпеченні навчань відіграють Нідерланди, які надають літаки, техніку й обладнання.
Про контекст створення Європейського навчального центру F-16 (European F-16 Training Center) в Румунії та його значення для підготовки українських пілотів розповідає АрміяInform.
В Україні створення та діяльність Європейського навчального центру F-16 в Румунії розглядають переважно в контексті «Коаліції F-16» — міжнародного об’єднання, покликаного забезпечити постачання винищувачів F-16 до Повітряних Сил ЗСУ, а також підготовку пілотів, техніків і персоналу для обслуговування цих літаків.
Це цілком виправдано, адже саме потреба допомогти Україні дати відсіч широкомасштабного російському вторгненню дійсно відіграла значну роль у заснуванні навчального центру в Румунії. Однак український чинник став радше каталізатором, а не першопричиною заснування спеціального навчального центру для підготовки пілотів F-16 на сході Європи.
Первинні причини створення тренувального центру F-16 в Румунії криються в потребі нових користувачів «Бойових Соколів» готувати власних пілотів, техніків та допоміжний персонал для обслуговування цих винищувачів за умов значного скорочення навчальних програм тими державами, які переходять на F-35 Lightning II.
Наприклад, у серпні 2022 року свій центр підготовки пілотів F-16 у Тусоні (штат Аризона, США) закрили Нідерланди. Цей центр, який існував з 1980-х років, втратив свою актуальність, оскільки Королівські повітряні сили Нідерландів зняли винищувачі F-16 з озброєння та остаточно перейшли на F-35.
Скорочення програм підготовки пілотів та техніків F-16 у низці країн світу збіглося з виникненням та зростанням попиту на навчання цих фахівців з боку тих держав, які стали користувачами «Бойових Соколів» відносно нещодавно — спочатку Польщі, згодом Румунії, Словаччини та Болгарії.
Після широкомасштабного нападу рф до цього клубу держав — нових операторів F-16 — додалась також Україна. Посталий у контексті відбиття російської агресії український запит на «Бойових Соколів» та навчених пілотів і персоналу до них відкрив вікно можливостей як для колишніх, так і для нових користувачів «Файтінг Фалконів».
Від посталої ситуації виграли насамперед менш заможні країни блоку НАТО, які отримали змогу скористатися контекстом допомоги Україні з боку багатших держав Північноатлантичного Альянсу. Відкриття Європейського навчального центру F-16 у Румунії вписується в цю логіку якнайкраще.
Перехід на «Бойових Соколів» від застарілих МіГ-21 Румунія розпочала у 2016‒2017 роках, придбавши 12 модернізованих F-16AM/BM у Португалії. У 2020‒2021 роках румуни придбали ще 5 португальських «Файтінг Фалконів», а у 2022 році уклали угоду на купівлю ще 32 винищувачів у Норвегії.
Придбання такої кількості винищувачів та супутні витратити на їхнє базування, обслуговування та підготовку пілотів і персоналу стали для Румунії дуже недешевим задоволенням. Наприклад, вартість укладеної у листопаді 2022 року угоди щодо закупівлі норвезьких F-16 склала 454 млн євро.
У цьому контексті базування Європейського навчального центру F-16 на території Румунії стало дуже вигідним для країни. Адже Нідерланди, виступивши з ініціативою створення осередку, надали для нього власні літаки й обладнання, а також забезпечили координацію зусиль щодо його підтримки з боку всіх учасників «Коаліції F-16».
Перші п’ять нідерландських винищувачів F-16 прибули до Румунії на початку листопада 2023 року. «Разом із Данією та за підтримки США Нідерланди відповідають за координацію європейських зусиль зі створення потенціалу F-16 для України», — зазначалось у повідомленні Міністерства оборони Нідерландів з цього приводу.
13 листопада відбулось офіційне відкриття Європейського навчального центру F-16 на базі 86 авіаційної бази Повітряних сил Румунії «Лейтенант авіації Георге Мочорніце», розташованій поблизу містечка Фетешть у комуні Борча повіту Келераш на півдні країни. Першими навчання розпочали румунські пілоти.
У медіа припускали, що українці приєднаються до румунських авіаторів вже до кінця 2023 року, однак на практиці це відбулося пізніше. Офіційно факт навчання українських пілотів у Румунії засвідчив Міністр оборони України Рустем Умєров за підсумками телефонної розмови з румунським колегою Анджелом Тилваром 12 вересня 2024 року.
«F-16 в українському небі теж стане більше: група наших пілотів вже проходить підготовку в Румунії», — зазначив тоді очільник українського оборонного відомства. Рустем Умєров подякував румунському колезі, народу та уряду його країни за підтримку і зміцнення української ППО.
Невдовзі потому наприкінці вересня французькі збройні сили повідомили, що перша група українських пілотів завершила підготовку на реактивних навчально-тренувальних літаках Alphajet і вирушить до навчального центру в Румунії для опанування F-16, оскільки у Франції цих літаків немає.
Відтак українські льотчики розпочали тренування у Європейському навчальному центрі F-16 з осені 2024 року. Румунія забезпечує тут тренувальну базу, здійснює матеріальне постачання та здійснює логістику, Нідерланди надають літаки, техніку й обладнання, а компанія-виробник F-16 Lockheed Martin надсилає інструкторів.
Як повідомляє Міністерство оборони Румунії, 12 грудня міністр оборони Румунії Анджел Тилвар та міністр оборони Нідерландів Рубен Брекельманс підписали в Гаазі Лист про наміри, в якому підтвердили відданість двох держав зміцненню та поглибленню співпраці у межах діяльності Європейському навчальному центрі F-16.
Отже, Румунії відкриття Європейського навчального центру F-16 вигідне насамперед тому, що дозволяє країні модернізувати власні Повітряні сили. Для Нідерландів підтримка Румунії й України — це зміцнення східних кордонів НАТО перед російською загрозою.
Наскільки ж від створення Європейського навчального центру F-16 у Румунії за вирішальної підтримки Нідерландів виграли українці, пояснювати зайве. Можна лише подякувати румунам та голландцям, адже впродовж майже трьох років широкомасштабного вторгнення ці дві нації підтримують Україну чи не найбільш послідовно та дієво.
@armyinformcomua
Старший лейтенант Олександр, із позивним «Шева», служить заступником командира танкової роти у 128-й окремій важкій механізованій бригаді «Дике поле».
14-й окремий полк безпілотних авіаційних комплексів (віднедавна розширений до 1 окремого Центру СБС) — з’єднання у складі Сил безпілотних систем ЗСУ, перший та єдиний в світі підрозділ, що виконує спеціальні завдання зі знищення особливо важливих цілей ворога із застосуванням широкої номенклатури безпілотних систем на оперативно-тактичному та стратегічному рівнях.
Міністр оборони України Денис Шмигаль зустрівся з Міністром оборони Нідерландів Рубеном Брекельмансом та обговорив запуск спільного виробництва deep-strike БПЛА.
Безпілотникіи 3 Окремої важкої механізованої Залізної бригади та суміжників безупинно перемелюють російських загарбників і трощать їхнє озброєння та укріплення.
Підрозділи 24 ОМБр імені Короля Данила тримають оборону в Часовому Ярі, знищуючи накупантів при спробах накопичення.
Перший батальйон ПБС Kraken 3 АК цілодобово та комплексно працює по окупантах в Харківській області.
від 21400 до 121400 грн
Дніпро
31 Бр НГУ ім. генерал-майора Олександра Радієвського
від 23500 до 53500 грн
Кам'янка-Бузька
Військова частина А4623
Війна змінюється кожні чотири місяці Боєць «Кібер» є пілотом БПЛА ACS-3. Цей апарат може літати до 16 годин. — Сам комплекс називається…