ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Як в Україні модернізують радянську авіацію: експерт про три шляхи заміни застарілої авіоніки

Новини
Прочитаєте за: 3 хв. 12 Квітня 2025, 6:45
Фото: Олександра Шульмана / АрміяInform
Фото: Олександра Шульмана / АрміяInform

Підтримка бойової авіації в робочому стані — одне з критичних завдань українських інженерів у час широкомасштабної війни.

Значна частина літаків і гелікоптерів, які використовуються Збройними Силами, були виготовлені ще за радянських часів.

Сьогодні ключовим викликом стає заміна застарілого обладнання, зокрема авіоніки — систем управління, навігації, зв’язку, запису та реєстрації даних.

Більшість таких приладів виготовлялися на території сучасної росії, тож їх обслуговування неможливе зі зрозумілих причин. Водночас заміна застарілої авіоніки — це не просте завдання, адже все, що стосується авіації вимагає дотримання стандартів і сертифікацій.

Про те, як в Україні розв’язують цю проблему, кореспонденту АрміяInform розповів Микола Богачук — співзасновник компанії SOTY, яка спеціалізується на техобслуговуванні, виготовленні та модернізації пілотованої авіації.

Фото: Олександра Шульмана / АрміяInform
Фото: Олександра Шульмана / АрміяInform

Як пояснив Микола, «ми не просто виробник і розробник, а інтегратор рішень у пілотовану авіацію. І це означає, що ми працюємо в умовах жорстких сертифікаційних вимог, з існуючими обмеженнями».

На сьогодні є три підходи до оновлення авіоніки

Перший підхід — імпортозаміщення без змін у конструкції.

Це один із найбільш практичних шляхів — виготовлення вітчизняних аналогів радянських приладів без зміни їхніх фізичних характеристик. Тобто виготовляється прилад у повній відповідності до оригіналу — за розмірами, габаритами, типами кріплення, інтерфейсами тощо.

«Фактично ми замінюємо лише виробника — з російського на українського. Завдяки цьому вдається вписати прилад у типову конструкцію без складних процедур змін до технічної документації», — зазначає фахівець.

Такий підхід дозволяє зберегти вже затверджену архітектуру літака або гелікоптера й звести до мінімуму втручання в існуючі системи.

Другий шлях — створення власних цифрових рішень.

Інший сценарій — заміна старих систем на нові, розроблені «з нуля». Наприклад, радянські пристрої для сповіщення екіпажу о позаштатних ситуаціях працювали на магнітному дроті. Інженери SOTY замінюють їх на цифрові рішення з флешпам’яттю, які не поступаються за функціоналом, але значно перевершують у зручності й надійності.

«Наші пристрої експлуатуються не за міжремонтним ресурсом, а за технічним станом. Якщо обладнання працює — воно продовжує служити. Це дає змогу скоротити витрати на обслуговування і мінімізувати простої техніки», — розповідає Микола.

Третій шлях — інтеграція нових систем із зовнішнього ринку, тобто адаптація вже готових високотехнологічних рішень, які застосовуються в цивільній або військовій авіації інших країн. Але й тут складнощів не бракує: кожен тип авіаційної техніки потребує специфічної інтеграції.

«Якщо ми вже щось інтегрували в гелікоптер Мі-8, це не означає, що воно одразу підійде для винищувача МіГ-29. Потрібно адаптувати систему живлення, перевірити сумісність, змінити інтерфейс пілота, прокласти кабелі, внести зміни в панелі», — пояснює інженер.

Кожне таке рішення вимагає окремої сертифікації, льотних випробувань і затвердження з боку компетентних органів.

Модернізація як експортна перспектива

Оновлення авіоніки — це не лише про підтримку техніки в умовах війни. Сотні літаків радянського виробництва досі експлуатуються по всьому світу — в Азії, Африці, Східній Європі. І українські розробки стають конкурентними на міжнародному ринку.

«На багатьох тендерах ми бачимо, що українські рішення виграють не лише через ціну. Це — досвід, адаптивність, гнучкість, розуміння того, як працює ця техніка на практиці», — підсумовує Микола.

Україна не лише зберігає авіацію, а й вчиться оновлювати її так, щоб бути незалежною від країни-агресора — і технологічно, і стратегічно.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
@armyinformcomua
Заплив холодною Тисою ледь не став для ухилянта фатальним

Заплив холодною Тисою ледь не став для ухилянта фатальним

На Закарпатті врятували військовозобов’язаного чоловіка, який ледь не загинув, намагаючись переплисти Тису, щоб незаконно потрапити до Румунії.

«Від них не сховаєшся» — бригада «Рубіж» продемонструвала переваги своїх важких бомберів

«Від них не сховаєшся» — бригада «Рубіж» продемонструвала переваги своїх важких бомберів

Однією з головних переваг українських важких бомберів типу Vampire є здатність нести потужні заряди, які здатні не лише вражати цілі підрозділи російських піхотинців, а й знищувати будь-яке укриття, в якому ті спробують сховатися.

Поранений росіянин перед смертю вирішив пообійматися з українським FPV

Поранений росіянин перед смертю вирішив пообійматися з українським FPV

Командувач Сил безпілотних систем Роберт «Мадяр» Бровді показав пораненого російського штурмовика, який перед своєю смертю вирішив пообійматися з українським FPV-дроном.

Від «ждунів» до артилерії та РЕБ: «морські котики» показали «зачистку» на Сумщині

Від «ждунів» до артилерії та РЕБ: «морські котики» показали «зачистку» на Сумщині

На Північно-слобожанському напрямку екіпажі розвідувально-ударних дронів 73-го морського центру Сил спеціальних операцій системно знищують широкий спектр ворожих цілей — від дронів-«ждунів» і артилерії до засобів радіоелектронної боротьби та складів боєприпасів.

«Нашу влучність вже видно» — Президент анонсував нарощування далекобійних ударів по рф

«Нашу влучність вже видно» — Президент анонсував нарощування далекобійних ударів по рф

Президент України Володимир Зеленський упевнений, що далекобійні удари по російських стратегічних об’єктах створюють умови для наближення миру.

Заброньовані «мертві душі»: у Харкові депутат міськради створив власну схему для ухилянтів

Заброньовані «мертві душі»: у Харкові депутат міськради створив власну схему для ухилянтів

Правоохоронні органи викрили керівництво одного з комунальних підприємств Харкова, що належить до об’єктів критичної інфраструктури, у створенні власної схеми для ухилянтів.

ВАКАНСІЇ

Водій-радіотелефоніст, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Стрілець

від 21000 до 121000 грн

Покровськ

107 ОБТРО м. Маріуполь

Кулеметник у військову частину

від 20000 до 190000 грн

Харків

415-Окремий Стрілецький Батальйон

Оператор РЛС

від 21000 до 21000 грн

Запоріжжя

Бердянський РТЦК та СП

Санітарний інструктор

від 23000 до 120000 грн

Вся Україна

43-тя окрема артилерійська бригада ім. Тараса Трясила

Стрілець, військовослужбовець

від 20000 до 120000 грн

Дніпро, Дніпропетровська область

--- ---