ТЕМИ
#ТЕРОБОРОНА #СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Стягувати борги з військових забороняється – парламент вніс зміни до законодавства

Прочитаєте за: 4 хв. 3 Серпня 2022, 18:08 253

Верховна Рада України ухвалила зміни до Закону України «Про споживче кредитування», які стосуються врегулювання простроченої заборгованості. Нове законодавство забороняє банкам, небанківським установам та колекторам стягувати з військових прострочені борги на період воєнного або надзвичайного стану. Закон направлено на підпис Президенту України.

Відповідно до вимог нової редакції Закону України «Про споживче кредитування» кредиторам заборонено стягувати прострочені борги:

  • з військовослужбовців, які проходять військову службу на території України;
  • військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю внаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов’язаного з проходженням військової служби;
  • членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи зникли безвісти;
  • осіб, які перебувають у полоні, осіб, з якими втрачено зв’язок, осіб, зниклих безвісти.

Закон набирає чинності на період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

На пресбрифінгу в Українському медіацентрі поправки прокоментували представники Верховної Ради України, Управління захисту прав споживачів Національного банку України (НБУ) та Незалежної асоціації банків України.

За словами народного депутата України Ольги Василевської-Смаглюк, ініціатором змін у законодавстві був Нацбанк — Управління захисту прав споживачів НБУ зуміло довести парламенту їхню необхідність.

Парламентарка підкреслила, що, окрім захисту військовослужбовців від спілкування із колекторами, втілена ще одна важлива деталь: з ухваленням закону документи та довідки військовослужбовців будуть прописані так, щоби жоден надавач позики не мав доступу до інформації щодо місця перебування військових, їхніх підрозділів тощо.

— Тобто ми зберігаємо персональні дані військовослужбовців та їхніх близьких у контексті захисту нашої державності, — сказала Ольга Михайлівна.

Очільниця Управління захисту прав споживачів НБУ Ольга Лобайчук розповіла про підготовку законопроєкту, коли були опрацьовані письмові звернення та дзвінки до контактного центру із численними скаргами захисників і захисниць на важкі психологічні наслідки спілкування із кредиторами і колекторами. Нововведення вимагають кредитодавців не турбувати військових та їхніх близьких.

— Вони, звичайно, заплатять, але тоді, коли будуть більш-менш спокійні умови, — зауважила представниця Нацбанку. — Ми, як регулятор, будемо дуже уважно слідкувати за дотриманням закону. Зараз це найменше, що ми можемо зробити для допомоги та підтримки наших захисників.

Ольга Лобайчук розповіла, що наразі проводиться інформаційна кампанія «Знай свої права. Кредити», зокрема, у співпраці з Міноборони, із роз’яснення актуальних питань споживчого кредитування — тими інформаційними каналами, які актуальні для комунікації із військовими.

— Ті захисники, які хочуть, щоб їх тимчасово не турбували кредитори стосовно заборгованостей, можуть звернутися до кредитора, — пояснила пані Ольга. — Кредитор не має права відмовити в такому проханні нашим військовослужбовцям чи близьким особам військових, які загинули, перебувають у полоні, зникли безвісти тощо.

Вона зауважила, що цей закон — тимчасове рішення на період воєнного стану, коли ми всі разом працюємо на перемогу. І якщо хтось із кредиторів не дотримується вимог закону, порушує правила етичної поведінки, реагування Національного банку буде «швидким, публічним і таким, яке змотивує компанію привести свою діяльність у відповідність».

— Тому, власне, якщо порушення все ж таки будуть, ми дуже просимо всіх військовослужбовців додатково нас повідомляти, за можливості, підкріплюючи звернення потрібними доказами, довідками, — сказала Ольга Лобайчук. — Ми будемо дуже активно реагувати.

Голова Ради Незалежної асоціації банків України Олена Коробкова зауважила, що, з одного боку, банкіри розуміють, що треба допомогти, а з іншого — всі розуміють, що кредити і борги треба повертати. Проте вона підкреслила, що нові зміни до закону — дуже правильні і своєчасні.

— Нам вдалося переконати банкірів, колекторів, що це правильне рішення, — сказала Олена Коробкова. — Люди активно кредитувалися в мирні часи, планували майбутнє… але потім сталося 24 лютого. І звичайно, що велика кількість наших громадян пішли боронити нашу країну, тож зараз їм телефонувати з вимогами повернення боргів — це просто неправильно.

Пані Олена нагадала, що відповідно до закону позичальник або його близькі можуть відмовилися від такого спілкування протягом всього воєнного стану та 90 днів після його завершення.

— Ми розуміємо, що це виклик і для банків також, — сказала пані Олена. — Лише в березні-травні обсяг непрацюючих кредитів збільшився на 12,4 млрд. І ми розуміємо, що це тільки початок, ситуація буде погіршуватися. Але наші військові повинні боронити нашу країну, а не відповідати на дзвінки та перебувати в тяжкому емоційному стані. Тому ми дуже вітаємо цей закон, розуміємо, що це тимчасовий захід, та сподіваємося, що перемога скоро буде, і ми будемо планувати відновлення своєї системи разом з усією Україною.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram

Захищаємо світ

00
00
00
rss.feed, Актуальна тема, Соціальний захист