ТЕМИ
#ТЕРОБОРОНА #СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Патрульний катер «Старобільськ»: досвід експлуатації американського корабля в Чорному морі

Прочитаєте за: 7 хв. 4 Лютого 2022, 8:59 33

Хурделиця, мороз та сильні пориви вітру — усе свідчило, що черговий вихід патрульного катера в море стане справжнім випродуванням для команди. Проте на причальній стінці військово-морської бази ВМС ЗС України жодного занепокоєння не спостерігалося. Увесь екіпаж займався звичними за три роки справами — отриманням необхідних припасів та підготовкою до виходу в Чорне море для виконання планових завдань.

Зазначу, що навіть вчасно добратися в той день до місця виходу ПК «Старобільськ» було ще тим квестом. Маршрутки ледь повзли по вкритій льодом заміській трасі на Одещині, пішоходи на узбіччі доріг рухались з тією мінімальною швидкістю, яка дозволяла не посковзнутися на вкритих снігом льодових ділянках, а від зупинки до стоянки кораблів потрібно було ще подолати понад три кілометри. Таки встиг…

Наперекір шторму

Надвечір, віддавши швартові кінці, «Старобільськ» — швидкохідний патрульний катер Берегової охорони США типу «Айленд», який Україна отримала як військову допомогу, — виходить з відносно спокійної гавані. Його завданням на найближчі кілька діб стане закриття морського району, по якому будуть проводитись артилерійські стрільби берегових частин ВМС ЗС України. Ми йдемо у відкрите море.

Уже на відстані кількох миль від берегової лінії Чорне море показує весь свій зимовий характер. Хвилі накидають на верхню палубу чергові порції переохолодженої солоної води, а шквальний вітер перетворює їх разом зі снігом у льодові брили по всій відкритій поверхні «Старобільська». Над ранок зовнішній вигляд патрульного катера міг свідчити про перехід у сурових водах Арктики, а не значно південнішої чорноморської акваторії. Проте екіпаж продовжував виконання завдань, у вільний від вахти час очищаючи палубу від льодових зимових «подарунків».

Під час переходу ми отримали змогу пройтися від корми до носа катера (від юта до бака, як говорять моряки) та подивитися, як живе та служить екіпаж під час виконання завдань у морі.

Про багатий «внутрішній світ» корабля

На кормі, під верхньою палубою, розміщений один із двох кубриків особового складу. Тут досить затишно. Окрім виспатися між чергуваннями та розмістити особисті речі, можна попрати білизну, зарядити техніку, скористатись гальюном (туалетом) чи душовою кабіною. А в спекотну пору комфорт військовим морякам забезпечує стаціонарний кондиціонер. Утім, це лише місце відпочинку екіпажу, основне ж дійство відбувається в інших відсіках корабля.

Рухаємося далі. Машинне відділення. Посеред велетенських механізмів та агрегатів працюють механіки катера. Атмосферу тут навряд чи назвеш затишною і спокійною.

Шум моторів, насосів та генераторів, їдкий запах машинного масла і дизельного палива, численні прилади контролю, що потребують постійної уваги: манометри, термометри, сенсори оборотів і рівнів технічних рідин… — служба тут перетворює механіків у своєрідну касту серед військових моряків. У захисних, заплямованих машинним маслом комбінезонах, зі звукопоглинаючими навушниками на голові, вони підтримують усю силову, енергетичну складову катера у справному стані. Адже у відкритому морі будь-яка поломка на їхній «господарці» може стати критичною. У разі зупинки основних двигунів чи запасних генераторів катер не лише стане небоєздатним, він ще вимагатиме проведення рятувальної операції та буксирування його до місця стоянки. Тому, до речі, саме від механіків найчастіше звучать підвищені вимоги до забезпечення — щодо якості палива, мастил чи надання необхідних запчастин, термінів проведення регламентних робіт чи технічного обслуговування тощо.

Далі, за переборками із шумоізоляцією — їдальня команди та камбуз (кухня). Якщо капітанський мостик (на катері — командний пункт) — це нервовий центр корабля, то його душа — саме їдальня з камбузом. Тут збираються члени екіпажу: поговорити про повсякденні проблеми, узгодити графік чергування чи просто відпочити після важкої зміни. Ну й, звісно ж, поїсти.

Цікаво, що штатної посади кока (кухаря) на патрульних катерах типу «Айленд» не передбачено, тож приготуванням їжі може займатися будь-хто з членів екіпажу. Проте на «Старобільську» місце шеф-кухаря практично з моменту переведення на катер одноголосно виборов комендор (артилерист) команди бойового управління матрос Олександр Олефіренко.

— Як мені, так і товаришам по команді хочеться якісно харчуватись. Усе це залежить від кока, й потрібно, щоб у людини до цього лежала душа. Мені це подобається, я запропонував свою кандидатуру, і з того часу мої бойові пости — це артилерійська установка і камбуз. Камбуз — частіше.

У цивільному житті він працював на кухні ресторану, звідки запозичив чимало досвіду та специфічних лайфхаків щодо оригінального та смачного приготування страв.

Перед виходом у море Олександр здійснює поповнення необхідними продуктами, прораховує норми харчування, кількість приймань їжі.

— Таку кухню з такою кількістю обладнання я, напевне, бачив лише в ресторані, де працював раніше. А якщо порівнювати з польовими кухнями, укомплектованість камбузу набагато краща — тут є плита, духовка, рефрижераторні камери, мікрохвильовка та інші аксесуари. Це професійна кухня, можемо понад два тижні перебувати в морі і організувати якісне триразове харчування, — розповідає матрос Олефіренко.

Він же і складає меню на вихід в море. Залежно від отриманих продуктів у раціоні військових моряків регулярно з’являються м’ясо по-французьки, м’ясні пироги, запіканки, супи, а також різні смаколики — від свіжих фруктів до паштетів, м’ясних нарізок, печива і йогуртів. Й, звісно, цілодобово гарячий чай, кава і компоти.

Далі за камбузом ще один кубрик для особового складу, проте давайте піднімемося вище. Ми на бойовому посту зв’язку, або в приміщенні радіорубки.

Командир відділення операторів старшина другої статті Олександр Кравчук розповідає, що тут постійно перебуває черговий радіотелеграфіст. Його основні завдання — забезпечення корабельного зв’язку, зв’язку з надводними кораблями та берегом.

— Фахівці бойового поста забезпечують комунікацію як всередині корабля, так і з іншими кораблями та вищими штабами, координацію під час спільних маневрів, а також радіолокаційне спостереження. Фактично, ми — вуха і очі корабля, — говорить Олександр.

Саме тому на підготовку спеціалістів-операторів звертають особливу увагу. Окрім фахових курсів, фахівці зв’язку намагаються постійно вдосконалювати професійний рівень, вивчаючи доступну інформацію про новітні комунікаційні засоби, вдосконалюючи знання англійської мови та опановуючи всі можливі методи обслуговування радіотехнічного обладнання катера.

Про рівень самооцінки та рятувальну місію

Вище радіорубки — командний пост «Старобільська». Численні екрани та прилади відображають усю інформацію про стан катера та надводну обстановку на багато миль навколо.

З імовірністю 99 зі 100 відсотків, саме тут ви зустрінете під час виходу в море командира патрульного катера «Старобільськ» капітан-лейтенанта Павла Гладченка (до слова, Павло у 2014-му був одним із тих курсантів севастопольської Академії військово-морських сил імені П.С. Нахімова, які заспівали гімн України на плацу навчального закладу, коли на ньому окупанти підіймали російський триколор, не зрадили присягу на вірність українському народові).

— Наше теперішнє завдання, — розповідає Павло Гладченко, — це закриття та ізоляція морського району стрільб, висвітлення надводної обстановки. Згодом — участь у тактичному навчанні корабельно-катерної групи, проведення артилерійських стрільб по надводних цілях у нічний час та по берегових цілях у світлу пору доби для забезпечення висадки морського десанту на необладнану ділянку захопленого ворогом узбережжя.

Командир зазначає, що його екіпаж постійно працює над покращенням своїх навиків, регулярно проводить корабельні бойові навчання і тренування. Лише за минулі два роки «Старобільськ» пройшов понад 16 тисяч морських миль. У морі екіпаж виконував найрізноманітніші завдання — проведення практичних стрільб, розвідки, аварійно-пошукових робіт тощо.

Для прикладу, торік екіпаж долучився до пошуково-рятувальних заходів та доставив аварійний загін на мінний загороджувач «Балта», який зазнав лиха біля острова Зміїний, проявивши свої найкращі професійні якості в екстремальній ситуації. Також у 2021 патрульний катер «Старобільськ» неодноразово брав участь у різнотипних навчаннях типу PASSEX, «Сі Бриз», пройшов самооцінку першого рівня за стандартами НАТО.

— Ми виконали всі поставлені завдання та за підсумками діяльності у 2021 році були визнані найкращим катером ВМС ЗС України, — не без гордості зазначає капітан-лейтенант Павло Гладченко.

Цілі знищено, диверсантів знешкоджено

З настанням темряви зазвичай безлюдна верхня палуба оживає. На баку розрахунок головного калібру корабля — автоматичної корабельної артилерійської система М110 — готується до проведення бойових стрільб. Військові моряки споряджають гармату стрічкою з набоями, визначають розташування надводної цілі та відстань до неї. Отримавши дозвіл на відкриття стрільби, командир відділення команди бойового управління старшина другої статті Дмитро Сайчук кількома влучними чергами знищує плавзасіб умовного противника.

За деякий час, після постановки на якірну стоянку, на кораблі грають чергову навчальну тривогу — загроза нападу ворожих підводних диверсантів. Отримавши зброю, військові моряки вогнем з автоматів та кулеметів, а також метанням ручних гранат успішно протидіють бойовим плавцям противника. Усе чітко, злагоджено і без зайвої метушні. Очевидно, що й зі стрілецькою зброєю вони вправляються не гірше, ніж із механізмами та приладами на своїх бойових постах.

Зрештою, виконавши всі поставлені завдання, патрульний катер «Старобільськ» повертається до Одеси та швартується до причальної стінки Практичної гавані. Черговий вихід у море завершено.

Підсумовуючи результати кількаденного походу, командир катера капітан-лейтенант Павло Гладченко зазначає, що всі завдання команда катера успішно виконала, а члени екіпажу набули нових практичних навичок та закріпили досвід із управління кораблем у складних умовах. Зрештою, цей вихід вкотре підтвердив — екіпаж «Старобільська» повністю готовий виконати будь-які, притаманні патрульному катеру, завдання.

Фото автора

17
1

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram

Захищаємо світ

00
00
00
rss.feed, Публікації, Репортаж