ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Росія нарощує присутність в Азовському морі та блокує роботу українських портів

Прочитаєте за: 5 хв. 22 Червня 2021, 19:07

У Донецькому державному університеті внутрішніх справ, що в Маріуполі, відбувся круглий стіл на тему «Реалізація морської доктрини України в контексті забезпечення безпеки судноплавства в Азовському морі».

Метою круглого столу стало вироблення рекомендацій для подальшого розроблення законодавства щодо визначення та попередження загроз національній безпеці у сфері морської діяльності в Азовському морі та Керченській протоці задля посилення безпеки судноплавства в регіоні, у розгляді проблемних аспектів делімітації та визначення статусу морських просторів та шляхів їх подолання з урахуванням міжнародного досвіду.

У роботі круглого столу взяли участь: представники ВМС; Борис Бабін, професор, експерт Асоціації Реінтеграції Криму; Богдан Устименко, директор Українського інституту морського права і безпеки; Андрій Клименко, керівник Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень з питань міжнародних санкцій, мілітаризації Криму та свободи судноплавства; Марина Чуйко, регіональний представник Всеукраїнської громадської організації «Юридична сотня» у Донецькій області. Також до дискусії долучилися науковці навчального закладу, представники Маріупольської міської ради, правоохоронці, волонтери та активісти міста.

Експансія Азовського моря Росією почалася ще у 2003 році після підписання Договору про внутрішнє море двох країн

Розпочав захід представник ВМС капітан 3-го рангу Олександр Калько, який розповів про можливі загрози національній безпеці у сфері морської діяльності відповідно до Морської доктрини України.

– Свого часу пруський генерал Карл фон Клаузевіц висловився: війна – це продовження політики держави іншими засобами. І в цій парадигмі Росія вдало реалізує свою політику щодо експансії України і теперішній стан речей в Азовському морі – наочний тому приклад. Від початку оголошення Україною незалежності РФ всіляко уникала проведення делімітації морського кордону. А у 2003 році влаштувала провокацію біля Тузлинської коси та в умовах перспективи розв’язання військового конфлікту змусила Україну підписати Договір про внутрішнє море двох країн.

За словами офіцера, це дозволило РФ проводити подальшу експансію Азовського моря. З побудовою Керченського моста Росія де-факто отримала ключі від Азовського моря, заклала основу для повного контролю над заходом до моря кораблів як України, так і третіх країн та продовжила перерозподіл трафіку морських перевезень на свою користь до повної ізоляції українських портів; нарощує свою присутність з очікуванням сприятливої зовнішньо-політичної ситуації для здійснення десантної операції на українське узбережжя. Наша країна зі свого боку через брак досвіду в зовнішньо-політичній діяльності як суб’єкта міжнародних відносин у Азовському регіоні поки що мусить кожного разу шукати рішення від нав’язуваних Росією дипломатичних або військових дій, триматися в постійній бойовій готовності для  стримування агресора.

Представник ВМС вважає, що такий стан речей є наслідком відсутності в регіоні територіального моря з визначеними кордонами, що значно підвищує загрозу вторгнення з морського напрямку, захоплення українських торгових та військових суден.

– Тому розбудова національної безпеки та чіткої позиції України, як суб’єкта міжнародних відносин, використання всього арсеналу міжнародного права із залученням міжнародного арбітражу та військової присутності дають нам можливість зменшити військову напругу, забезпечити вільне судноплавство  в Азовському морі, зміцнити транзитні потоки через українські морські порти, ‒ зауважив капітан 3-го рангу О. Калько.

Дії Росії щодо закриття частини акваторії Чорного моря в напрямку Керченської протоки порушують міжнародні норми

Борис Бабін та Богдан Устименко у своїх виступах зазначили, що після підписання вищезгаданого Договору між Україною та Росією у грудні 2003 року військові кораблі США та НАТО можуть заходити в Азовське море та проходити Керченською протокою за згодою як України, так і Росії. Водночас згідно із статтею 52 Віденської конвенції про право міжнародних договорів від 1969 року даний міжнародний документ не має юридичної сили, оскільки укладення його стало результатом погрози силою.

Також експерти нагадали, що навесні цього року РФ оголосила про закриття до жовтня частини акваторії Чорного моря в напрямку Керченської протоки для військових кораблів та державних суден інших країн під приводом військових навчань. Також відомо, що, відповідно до приписів Конвенції ООН з морського права, Керченська протока є міжнародною, оскільки використовується для міжнародного судноплавства між частинами виключних економічних зон Азовського та Чорного морів. Це означає, що усі судна, зокрема військові, а також літальні апарати, можуть користуватися правом безперешкодного проходу  або прольоту через Керченську протоку та заходити в Азовське море.

Зі свого боку Андрій Клименко розповів присутнім про ситуацію зі створення перешкод пересуванню судів у Азовському морі та Керченській протоці протягом останніх трьох років.

Що потрібно зробити Україні, аби судноплавство в Азовському морі стало безпечним

За результатами обговорення доповідей учасники круглого столу визначили невідкладні, на їхній погляд, пропозиції для органів державної влади.

На їхню думку, з метою визначення напрямів державної морської політики, завдань і механізмів захисту національних інтересів на морі, необхідно  доповнити Закон України «Про національну безпеку України» нормами, направленими на необхідність розроблення довгострокової Стратегії морської безпеки України, на основі якої можуть напрацьовуватися відповідні державні цільові та інші програми. Також на державному рівні потрібно ухвалити законодавчу базу про внутрішні води та територіальне море, призупинити судноплавство в територіальному морі навколо Кримського півострова та під егідою ООН, почати примусову переговорну процедуру проти РФ з метою встановлення морського кордону в Чорному та Азовському морях і Керченській протоці.

Крім того, учасники круглого столу визначили необхідність змін у законодавстві  щодо охорони правопорядку та протидії злочинності на морських акваторіях для підпорядкованих МВС органів – ДПСУ, Нацгвардії та Нацполіції.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook