ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Закон України «Про оборонні закупівлі» — справжня революція, однак питання надмірної засекреченості ДОЗ ще потрібно розв’язувати — Світлана Панаіотіді

17 Серпня 2020
Закон України «Про оборонні закупівлі» — справжня революція, однак питання надмірної засекреченості ДОЗ ще потрібно розв’язувати — Світлана Панаіотіді

12 серпня Закон України «Про оборонні закупівлі» підписав Президент України. АрміяInform уважно відстежувала та інформувала про процес ухвалення цього надважливого для ЗСУ документа. Сьогодні на порядку денному — імплементація закону. Про завдання, які постають у цьому контексті, наш кореспондент запитав у заступника очільника Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Світлани Панаіотіді.

Наближення до стандартів НАТО та ЄС

— Пані Світлано, днями у процесі ухвалення одного з найгостріших для оборонної сфери законопроєктів поставлено крапку. Є підпис глави держави! Як би ви схарактеризували цей етап і його значення для війська?

— Ухвалення цього закону — вагомий крок у реформуванні оборонних закупівель, їхнє наближення до стандартів НАТО та ЄС. Важливо й те, як розробляли, обговорювали та редагували сам документ. Уперше в історії сектору оборони України законодавчий процес відбувався прозоро, із залученням усіх ключових зацікавлених сторін та за координації громадянського суспільства. Ми розробляли закон на базі відкритого документа Google Docs — тож кожен міг написати свої коментарі. Всі обговорення були відкритими, а принципи та правки ставали предметом дискусій в одному з підкомітетів Комітету ВР України з питань нацбезпеки, оборони та розвідки.

Закон «Про оборонні закупівлі» наближає законодавство України до правил, поширених у країнах-членах НАТО та ЄС, де толерантність до корупції є нульовою. Він забезпечує відкритість процедур оборонних закупівель, суттєво підвищує прозорість їхнього планування, вводить дієвий демократичний цивільний контроль і нагляд. Відкритості процедур оборонних закупівель у новому законі досягнуто, зокрема, через скасування закритого реєстру виробників продукції, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких становить державну таємницю, та введенням відкритого реєстру. А також — запровадженням конкурентних процедур під час закупівлі продукції, робіт і послуг під грифом «таємно».

Імплементація Закону передбачає опрацювання близько 30 підзаконних актів. Це небагато, адже йдеться про зміну системи, яка формувалася щонайменше 20 років (!)

Фінішна лінія імплементації — вже з 1 січня 2021 року

— Які перспективи втілення закону «Про оборонні закупівлі» у життя та які першочергові завдання на цьому шляху ви бачите?

— Імплементація закону передбачає опрацювання близько 30 підзаконних актів. На перший погляд, це немало, але не забуваймо, що йдеться про зміну системи, яка формувалася щонайменше 20 років (!). Підготовка нормативних актів — процес зазвичай непростий і потребує зваженого, професійного підходу й залучення широкого кола зацікавлених учасників. Від цього залежить визначення чітких і зрозумілих механізмів реалізації норм закону. Це зі свого боку позначиться на тому, наскільки якісно закон працюватиме на практиці. Насправді часу для опрацювання нормативки дуже мало, адже переважна більшість норм нового закону мають набрати чинності вже з 1 січня 2021 року.

На етапі підготовки законопроєкту до другого читання опрацьовано 650 і внесено понад 400 поправок до законопроєкту. Однак правки переважно мали редакційний характер.

— На етапі другого читання законопроєкт зазнав численних правок. Чи не стане це не заваді реформі надміру засекречених ДОЗ і боротьбі з корупцією у царині оборонних закупівель?

— Так, справді, на етапі підготовки законопроєкту до другого читання опрацьовано 650 і внесено понад 400 поправок до нього. Однак правки переважно мали редакційний характер — для уникнення неоднозначного трактування термінів і норм закону учасниками процесу оборонних закупівель. При цьому думка учасників законодавчого процесу щодо потреб запровадження основних принципів закону: відкритості, прозорості, конкурентності оборонних закупівель, запобігання корупції та зловживанням, забезпечення демократичного цивільного контролю у цій сфері — залишалася переважно одностайною.

Є чимало питань, які в разі розв’язання суттєво піднімуть ефективність оборонних закупівель, і вони не пов’язані з державною таємницею. Серед них, зокрема, запровадження системи гарантування якості продукції.

— За висновками експертів, чи не найбільша перепона на шляху до імплементації Закону України «Про оборонні закупівлі» — нереформованість і застарілість системи збереження державної таємниці, а також відсутність нового європейського законодавства у цій сфері. Яка ваша позиція щодо цього?

— Робота над цим законопроєктом триває і це, як і будь-яка суттєва зміна, досить непростий процес. Сьогодення потребує змін до підходів, пов’язаних з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці. Водночас існує чимало питань, які у разі розв’язання суттєво піднімуть ефективність оборонних закупівель, і вони не пов’язані з державною таємницею. Серед них, зокрема, запровадження системи гарантування якості продукції. Але питання надмірного втаємничення ДОЗ — справді проблема, яку слід розв’язати.

Основним розробником нової нормативно-правової бази для втілення Закону України «Про оборонні закупівлі» буде Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості, оскільки вони ось-ось мають стати відповідальними за формування військово-промислової політики.

Роль Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості — буде визначальною

— Як вплине на реформу ДОЗ створення Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості?

— Вплив цього відомства на цю сферу буде безпосереднім. Сама ідея його створення саме в тому, щоб воно стало уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань координації діяльності у реалізації Державного оборонного замовлення. Ми очікуємо на передачу цієї функції та щиро сподіваємося, що це відбудеться без збоїв. Найімовірніше, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості стане основним розробником нової нормативно-правової бази для втілення Закону України «Про оборонні закупівлі», оскільки вони ось-ось мають стати відповідальними за формування військово-промислової політики. Ми настроєні на підтримку та сприяння.

— Як реагують міжнародні партнери на зусилля України зі зміни законодавчого регулювання ДОЗ?

— Вони давно очікують позитивних зрушень не тільки у галузі оборонних закупівель, а й загалом стосовно реформи ОПК. Схвалений закон закладає підґрунтя для успіху та є першим, великим і необхідним кроком для змін. Попереду багато роботи щодо розроблення підзаконних актів. Безумовно, висновки будуть зроблені за результатами його практичного втілення, ми тільки на початку шляху. І щиро віримо в успіх. Але усвідомлюємо, що для досягнення мети слід докласти багато зусиль. Підкреслюю: ми всіляко готові допомагати.

— Дякую за інтерв’ю.

6
1

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
Інтерв`ю, Новини