ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Мінна стійкість – одна з головних вимог до сучасних бронеавтомобілів

12 Червня 2020, 17:02

Нині в різних арміях світу використовують широкий спектр броньованої техніки. Її можна розділити на дві основні категорії. Перша – власне, бойові машини – БТР, оснащені штатним озброєнням і призначені для дій безпосередньо на полі бою. Про це повідомляє АрміяInform.

Друга – машини логістичних підрозділів, які призначені для перевезення особового складу і вантажів у прифронтовій зоні. Як правило, ці машини використовують у складі конвоїв, для патрулювання,  як мобільні блокпости або рухомі прикордонні застави. На тлі останніх збройних конфліктів у різних куточках світу попит на цю техніку тільки зростає.

Зі свого боку збройні формування активізували мінну війну: мінують узбіччя, встановлюють радіокеровані СВП (саморобний вибуховий пристрій. – Ред.)  і фугаси, застосовують начинені вибухівкою транспортні засоби (ТЗ .– Ред.) .

Тому виробникам бронетехніки доводиться її удосконалювати. Заходи протидії мінній війні ведуться за кількома напрямками. Підвищення захищеності власне ТЗ, розробка індукційних систем виявлення  вибухових пристроїв і придушення радіосигналів, а також розробка універсальних турелей для установки озброєння для захисту ТЗ у разі атаки.

Нагадаємо, що перші броньовики із захистом днища від підривів на мінах вперше почали створюватися в ПАР (Південно-Африканська республіка.– Ред.) у кінці 70-х років минулого століття. Пізніше, на початку вже XXI століття, армії провідних країн світу перейняли досвід південноафриканських інженерів. Тоді й виникла назва програми – MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – мінна стійкість і захист від дій із засідок). Вона передбачала створення сімейства броньованих автомобілів із високим захистом від підриву на мінах і фугасах і підвищені показники балістичного захисту.

На різноманітних міжнародних виставках учасники представляли десятки зразків машин, виконаних за технологією MRAP.

На міжнародний ринок озброєнь масово почали надходити машини цього типу, розроблені в США, Великобританії, Україні, Китаї, Польщі, Туреччині, Сербії, Ізраїлі. За бажанням цей перелік можна продовжити.

Спільною рисою у всіх таких бронеавтомобілів (БА. – Ред.) є те, що спроєктовані вони таким чином, аби збільшити захищеність екіпажу від уражаючих факторів під час підриву мін і вибухових речовин. Тому головною особливістю корпусу цих машин є клиноподібне днище, посилене додатковими броньованими пластинами. Таке рішення дозволяє зменшити силу вибуху, розсіявши ударну хвилю по обидві боки корпусу.

Днище корпусу таких БА розташовано високо від землі – сила ударної хвилі знижується пропорційно кубу відстані від місця вибуху до точки її впливу. Звісно, що після вибухів під машиною не гарантується технічна справність самого БА, але головне при цьому, що збільшуються шанси виживання екіпажу та десанту.

До речі, першою машиною такого класу вважають південноафриканський БТР Casspir, який спеціально створювався для забезпечення захисту екіпажу від ураження під час підриву на мінах або інших вибухових пристроях, а також стрілецької зброї калібру 5,56 і 7,62 мм.

Відтоді минуло чимало часу, на зміну Casspir прийшли нові покоління мінозахищених машин у самій ПАР, з’явилися подібні машини й в інших країнах. Нині рахунок випущених у різних країнах MRAP йде вже на десятки тисяч.

Закордонні бронеавтомобілі

Серед закордонних БА вирізняються Caiman (США), Dingo ATF (Німеччина), RAM-2000 (Ізраїль).

Caiman 

Бронеавтомобіль Caiman створений на базі вантажного автомобіля FMTV. Рівень бронювання Caiman відповідає 2 рівню балістичного захисту за стандартом НАТО STANAG 4569. Протимінна стійкість оцінюється за рівнем 2b і 4а з цього ж стандарту, що має забезпечувати збереження життя екіпажу під час підриву 6 кг тринітротолуолу (ТНТ) під днищем і 8 кг ТНТ під колесом.

Бронемашина Caiman оснащена автоматичною коробкою передач із приводом на всі колеса, центральною системою регулювання тиску в шинах, антиблокувальною гальмівною системою. Існують дві модифікації бронетранспортера з колісним шасі 4х4 і 6х6. Вони розрізняються масогабаритними характеристиками, кількістю особового складу, що перевозиться, і вантажопідйомністю. 330-сильний дизель забезпечує машині максимальну швидкість пересування по шосе 105 км/год. Прийнята на озброєння ЗС США в 2007 році.

Dingo ATF 

«Дінго АТФ» – «Dingo ATF» (нім. Allschutz-Transport-Fahrzeug – «бронетранспортер») – БТР виробництва німецької компанії Краус-Маффі Вегман, прийнятий на озброєння Бундесверу в 2003 році. Бойова маса машини – 8 тонн, може перевозити до 8 бійців.

Корпус машини складається з броньованої сталі й комбінованої броні MEXAS по STANAG 4569 класу 3 від 7,62×51 мм куль і осколків артилерійських снарядів на 90 м, протитанкових мін і саморобних вибухових пристроїв до 8 кг тринітротолуолу.

Бронетранспортер оснащений дистанційно-керованою туреллю, встановленою на даху машини в середній частині корпусу: штатним озброєнням є 7,62-мм кулемет MG-3, замість якого можуть бути також встановлені 12,7-мм кулемет M3M або 40-мм автоматичний гранатомет HK GMG.

Створений на повноприводному шасі Unimog, бронеавтомобіль здатний долати труднопрохідну місцевість. Дизельний двигун потужністю 237 к.с. розганяє машину до 90 км / год. по шосе. Запас ходу по шосе – 1000 км.

RAM-2000

RAM-2000 – бронеавтомобіль ізраїльського виробництва. Машина розроблена на заводі РАМТа, що належить концерну IAI (Israel Aircraft Industries Ltd.) і вперше представлена в 2004 році.

Її можна використовувати  як легку розвідувальну машину; легкий армійський бронеавтомобіль; броньовик для поліцейських спецпідрозділів; командно-штабну машину; транспорт.

Броньовий корпус розроблений компанією Plasan Sasa, і забезпечує захист від влучання 7,62-мм куль і осколків артилерійських снарядів. Залежно від модифікації, машина здатна перевозити 6-8 бійців і вантаж вагою до 1,2 т. БА обладнаний радіостанцією і кондиціонером. Потужність двигуна – 166 к.с., швидкість по шосе – 96 км / год.

Бронеавтомобіль «RAM-2000» виготовляють у 12 різних варіантах виконання.

Вітчизняні бронеавтомобілі

У Збройних Силах України виготовлення бронеавтомобілів із підвищеним протимінним бронезахистом розпочалося фактично з початком війни на Сході України. Перші зразки – Кугуар та Спартан виробництва КрАЗ на шасі Toyota та Ford були прийняті на озброєння ще в 2014 році. За роки війни після проведення відповідних випробувань було прийнято на озброєння або допущено до експлуатації декілька видів броньованих автомобілів. Зокрема, це такі бронеавтомобілі, як «Козак-2» і «Козак-2М1» (виробник – ПрАТ «НВО «Практика»); «Барс-8» (виробник – ПрАТ «АК «Богдан Моторс»), а також «Варта» і СБА «Новатор» (виробник – ТОВ «Українська бронетехніка»). За час війни на Донбасі вони врятували життя багатьом захисникам України. Отже, про них – докладніше.

«Козак-2»

Спеціалізований броньований автомобіль «Козак-2» побудовано на рамній основі з додатковим бронюванням. В основі – шасі Iveco Eurocargo 4×4, яке розраховане на 15 тонн повної маси. Для бронювання використовується 12-міліметрова бронесталь марки «Мінілюкс Протекшн» (Фінляндія), яка відповідає другому рівню STANAG. Також застосовують рознесене бронювання, між бронелистами встановлюють протиосколковий шар із спеціального матеріалу, який також служить  як термоізоляція.

Для збільшення живучості під час підриву на машині передбачений цілий комплекс заходів. Сама машина побудована за модульним принципом. V-подібне днище поглинає і розсіює частину енергії вибуху. Воно працює в поєднанні з багатошаровою підлогою, яка також поглинає частину енергії і водночас затримує вторинні осколки. Рівень протимінного захисту автомобіля, що підтверджений реальними підривами, – 6 кг тротилового еквіваленту. І під колесом, і під днищем.

На бронемашині «Козак-2» також встановлені протимінні сидіння, які НВО «Практика» виготовляє самостійно, вивчивши зарубіжний досвід. Сидіння для десанту – підвісні, вони кріпляться до стелі. На бронемашині також встановлено фільтровентиляційну установку. На даху може встановлюватися як дистанційно керований бойовий модуль, так і турель для стрільця. Якщо говорити про турель, то на неї можна встановити різні види озброєння – кулемет або гранатомет.

Рівень протимінного захисту спеціалізованого броньованого автомобіля «Козак-2» ПСЗА-5, що підтверджений реальними підривами,– 6 кг тротилового еквіваленту. І під колесом, і під днищем. Прийнятий на озброєння 2017 року.

«Козак-2М1»

Бронеавтомобіль «Козак-2М1» відповідає натівському стандарту захисту STANAG 4569 Level2 за захистом від стрілецької зброї та Level3а за протимінним захистом. Тобто бронемашина здатна витримати обстріл бронебійно-запальними кулями калібру 7,62х39 у будь-якій проєкції та підрив 8 кг міни чи фугасу під колесом. Для підвищення захисту екіпажу та десанту він обладнаний протимінними сидіннями та багатошаровою підлогою.

Бронемашина має повністю несучий бронекорпус, що відрізняє її від інших аналогічних бронеавтомобілів, які зазвичай будують на базі позашляховиків чи вантажівок.

«Козак-2М1» із повною вагою 14 т оснащений 280-сильним дизельним двигуном об’ємом 5,9 л та крутним моментом 950 Н*м. Бронеавтомобіль має незалежну підвіску з можливістю блокування всіх коліс, кліренс у 500 мм та вертикальним ходом коліс у 260 мм. Усе це забезпечує високу прохідність і мобільність «Козак-2М1», а також його максимальну швидкість у 110 км/год.

Загалом під час випробувань машина подолала понад 15 тисяч кілометрів, зокрема й по місцевості, яка призначена виключно для руху гусеничної техніки.

Головним озброєнням «Козак-2М1» є 12,7-мм великокаліберний кулемет НСВ , який встановлений в захищеній турелі. Він забезпечує прицільну стрільбу на відстань до 2 км по наземних цілях. Екіпаж бронемашини становить 8 осіб – 2 члени екіпажу та 6 бійців у десантному відділенні. Прийнята на озброєння у квітні 2020 року.

«БАРС-8» 

Бронеавтомобіль «БАРС-8» прийняли на озброєння вітчизняного війська після завершення дворічного циклу державних випробувань у різних умовах. Зокрема, подолання бродів та бездоріжжя, підйомів та спусків, перевірку зручності десантування, ведення вогню, випробування підривом, перевірку балістичної стійкості та низку інших складних тестів.

У своєму складі він має шасі підвищеної прохідності з колісною формулою 4×4 із 6,7-літровим турбодизельним двигуном Cummins, броньований протимінний і балістичний захист за стандартом STANAG 4569 Level 2 та системи забезпечення життєдіяльності екіпажу. Конструкцією бронеавтомобіля передбачено встановлення: системи пуску димових гранат, засобів зв’язку та навігації, приладів нічного та денного спостереження, системи регулювання тиску в шинах, системи пожежогасіння моторного відділення, засобів маскування, протиосколкового підбою корпусу, автономної кліматичної системи та іншого обладнання.

Пасажиромісткість базового «БАРС-8» складає до 10 бійців у повному спорядженні. Особливість його конструкції забезпечує комфортну посадку та десантування екіпажу і десанту через широкі бокові й задні двері. Також передбачена можливість евакуації через люк на дах.

СБА «Новатор»

Спеціалізований бронеавтомобіль «Новатор» із колісною формулою 4х4 виготовлено на базі популярного шасі Ford 550 зі значними модернізаціями. Завдяки інноваційним технічним рішенням вдалося врівноважити навантаження на вісі машини рівномірно. Це дозволяє «Новатору», при масі в 9 тонн, розганятися до швидкості в 140 км/год. Крім того, авто має не тільки стандартний бронезахист кабіни від куль калібру 7,62х39, а й бронювання моторного відсіку. При цьому СБА має корисне навантаження не 800 кг (як у звичайних світових аналогів такого класу), а близько 2 тонн.

СБА «Варта»

Спеціалізований бронеавтомобіль «Варта» з колісною формулою 4х4 побудований на шасі вантажівки МАЗ-5434. Виробником заявлена можливість встановлення бойового модуля з кулеметом 7,62 мм, 12,7 мм і башти типу БП-1 – аналогу башти, що встановлюють на БТР-70/80 і БРДМ-2, з  двома кулеметами –14,5 мм і 7,62 мм.

За словами розробника, для бронювання використовують шведську сталь з твердістю 560 компанії ARMOX, на відміну від інших вітчизняних бронеавтомобілів, які використовують сталь з твердістю 500. Це дозволило без зниження бронестійкості зменшити вагу капсули автомобіля на 11%, як наслідок, збільшилася корисна вантажопідйомність.

Водночас броня захищає екіпаж і десант від бронебійного патрона калібру 7,62х39 мм. Завдяки V-подібній формі днища та протимінним сидіння забезпечено захист екіпажу під час підриву міни потужністю 6 кг у тротиловому еквіваленті.

– Показовим є приклад розробки БА «Варта» компанією «Українська бронетехніка» – вони випустили не одну установчу партію, кожен раз допрацьовували машину відповідно до побажань військових і результатів випробувань в бойових умовах, – розповів технічний аналітик Science Technology в Україні (спеціалізується на сучасних оборонних технологіях) Сергій Березуцький.

19
1

Кореспондент АрміяInform

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Інфографіка, Озброєння та техніка, Публікації