Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…
Нещодавно в Military Media Centеr відбулась презентація новостворених консультативно-дорадчих органів Міністерства оборони України. Про те, як зробити так, аби участь громадськості у протистоянні та мінімізації корупційних ризиків була ефективною, кореспондент АрміяInform говорив із юристом, членом Асоціації правників України, адвокатом, головою Громадської антикорупційної ради при Міноборони Євгеном Грушовцем.
— Євгене Анатолійовичу, хто входить до складу Громадської антикорупційної ради при Міністерстві оборони України? Які її головні завдання?
— Ще перед голосуванням до Громадської антикорупційної ради при Міноборони я неодноразово наголошував на тому, що значна кількість кандидатів має великий професійний досвід, зокрема, й у питаннях виявлення та боротьби з корупцією, високий рівень моральних якостей і головне — реальне бажання зміцнювати обороноздатність нашої країни. Попри те, що усі ми — представники різних професій, маємо різний досвід та часто-густо і погляди на ті чи інші питання, ми йшли на ці вибори єдиним проукраїнським фронтом. Наш фронт переміг. До ради увійшли відомі громадські активісти, журналісти, правники.
Уже під час нашої першої зустрічі після затвердження складу ради ми вирішили, що попри те, що, можливо, ми й не будемо завжди одностайними у розв’язанні різних питань, але зволікати чи «буксувати» якісь процеси точно собі не дозволимо.
Отже, так і працюємо: з постійними брейнштормами, дискусіями ми формуємо нову етику та цінності заради єдиної мети — наближення перемоги шляхом підвищення ефективності закупівель та забезпечення нашого війська.
Щодо завдань, які нам делегувало суспільство, віддавши за нас голоси. По-перше, це контроль за закупівлями та процедурами в оборонному відомстві. Ми маємо не «розгрібати» медійні скандали, а попереджати їх. Відтак ми спрямовуємо свою діяльність на забезпечення прозорості та ефективності процесів закупівель, моніторингу законодавства, комунікацій та кадрової роботи. Також займаємось аналізом резюме кандидатів до відповідних посад.
— Міністр оборони Олексій Резніков зауважив, що створення подібної структури — питання надважливе, і він сподівається на її ефективність. З чого ви почали свою роботу? Якими будуть функції ради?
— Створення незалежного органу, що має моніторити, виявляти та запобігати корупційним ризикам, — це, в принципі, ідея безпосередньо Міністра оборони. До речі, під час презентації пан Резніков зазначив, якщо кейс нашої ради стане дійсно успішним, то це цілком може стати драйвером і для інших відомств та органів. Як людина, яка дві каденції поспіль обиралась до складу Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро, можу з упевненістю сказати, що подібні органи, якщо вони сформовані з проактивних та вмотивованих людей, дійсно мають позитивний вплив на внутрішню політику та процеси, а головне — підіймають довіру суспільства та партнерів до інституції.
Одразу зазначу, що ми — не каральний орган, і маємо на меті розбиратися в кожній окремій ситуації, адже в умовах надзвичайно потужного інформаційного тиску, інформаційно-психологічних диверсій, що проводяться ворогом, ми маємо бути не просто на 100%, а на всі 200% упевненими у тому, що інформація про корупцію відповідає дійсності. Водночас ми не маємо на щось закривати очі. Від першого дня роботи ради ми сформували та направили на посадових осіб Міноборони низку запитів щодо цін та процедур закупівель продуктів харчування, паливно-мастильних матеріалів, транспорту тощо. Нині ми співпрацюємо і з правоохоронними органами. Була проведена зустріч з очільником НАБУ Семеном Кривоносом.
Окрім цього, ми утворили три комісії: із закупівель та забезпечення, з моніторингу законодавства та нормотворчої діяльності, з питань комунікації, кадрової роботи та експертних обговорень.
Щодо функцій, тут зауважу, що Громадська антикорупційна рада виконує як дорадчі, так і контрольні функції. Як вже зазначалось, ми здійснюємо аналіз закупівель, контролюємо використання бюджетних коштів та займаємось моніторингом діяльності МОУ.

— Сфера, так би мовити, інтересів антикорупційної ради Міноборони стосуватиметься широкого кола закупівель, крім, звичайно, військових. Чи рада зможе охопити увесь цей обсяг ресурсного забезпечення армії, що боронить нашу країну?
— Я б не обмежував діяльність ради виключно закупівлями, що публікуються на Prozorro. Ми працюємо над тим, щоб «взяти під свій нагляд» і закупівлю деяких видів озброєнь, зокрема, снарядів, послуг ремонту військової техніки тощо.
Щодо обсягів роботи, то тут слід зауважити: коли кожен з нас балотувався до складу ради, усвідомлював, що це — не для рядка в резюме. Це величезний обсяг роботи. При чому, безоплатної. Але ми знали куди й навіщо йшли і взяли на себе зобов’язання перед громадськістю, яка віддала за нас голоси. Упевнений, ми з цим впораємось.
— Ще донедавна соціологічні дослідження вказували на доволі високий рівень корупційної толерантності в нашому суспільстві. Зокрема, Центр Разумкова у передвоєнному році з’ясував, що лише 8,5 % громадян вважали, що не лише держоргани, а й вони самі мають протистояти корупції… Як нам подолати таке поблажливе ставлення до цього негативного суспільного явища?
— Є два типи людей. Ті, хто постійно голосить про те, «куди рухається цей світ?» і ті, хто «рухає цей світ». Попри те, що тих, хто рухає, завжди — меншість, десь 10-15% визначають вектор. Тут так само. Аби досягнути якоїсь глобальної мети, суспільного блага, починати слід із себе.
У розрізі саме Громадської антикорупційної ради при Міноборони, то, як зазначав Міністр, саме наш успішний кейс може спонукати до якісних змін як в інших інституціях, так і в головах наших громадян.
— 5 травня у Міноборони відбулася зустріч із делегацією членів Палати представників Конгресу США. Якою ви бачите співпрацю із закордонними інституціями задля впровадження їхнього досвіду боротьби із корупцією?
— Перше, що хотілося б відзначити, так це те, що — це один із тих випадків, коли демократи об’єднуються з республіканцями. І це не пафосні слова, а факт, що таке об’єднання відбувається не лише заради перемоги України, а й заради перемоги вільного демократичного світу над тиранією. Проте, залишаймося відвертими та чесними перед собою: Україна має не найсприятливіший бекграунд щодо корупційних ризиків. І тому цілком логічно, що американці, чия фінансова та оборонна допомога на сьогодні є найбільшою, цікавляться, куди і як витрачаються кошти їхніх платників податків.
На тій зустрічі представникам Конгресу США були надані фахові відповіді на всі їхні запитання. І дуже важливо, що були присутні представники громадськості. Це, на мою думку, досить красномовно демонструє відкритість та реальне бажання нашого оборонного відомства розібратися та унеможливити будь-які ризики. І головне — зробити це не «для галочки».
Щодо можливої співпраці з міжнародними партнерами, то вже сьогодні рада веде переговори з міжнародними профільними організаціями та фондами, також у планах — налагодити співпрацю з декількома іноземними посольствами країн-союзниць. Ми маємо вибудувати з ними відвертий діалог, продемонструвати якісні результати роботи, адже вони — важлива ланка у ланцюгу отримання Україною безпекової підтримки.
— Чи є вже якісь приклади унеможливлення корупційних ризиків?
— Наразі ми дуже активно займаємось дослідженням питання закупівлі харчування для наших військових. За цей процес відповідає моя колега Дана Ярова. Скажу так: деякі проблеми дійсно є. Їх ми висвітлимо під час нашого першого публічного звіту.
— Ви починали свою кар’єру слідчим райвідділу міліції, були адвокатом, входили до складу Ради громадського контролю НАБУ. Чи допомагає сьогодні вам цей досвід?
— Безумовно. Я понад 15 років займаюся кримінальним правом та економічними злочинами. Тому з досвіду роботи у цій сфері, методи та схеми, які можуть використовуватись та дійсно несуть корупційні ризики під час закупівлі товарів, робіт чи послуг, відомі. І цей досвід дозволяє не лише виявляти, а й попереджати, а також боротися з можливими неправомірними діями як з боку недобросовісних постачальників, так і посадовців.
— Чи бачите ви перспективи кримінальних переслідувань численними правоохоронними органами (поліція, СБУ, НАБУ, САП, НАЗК, ВАКС, ДБР) тих корупціонерів, що за рахунок держави збагачуються й завдають шкоди обороноздатності нашої країни?
— Я наведу один приклад, який не стосується оборонної сфери. Але ж усі бачили, у якому напрямку та як саме починають працювати наші антикорупційні органи. Дуже гучна справа ексголови Верховного Суду. Напевно одна з найрезонансніших за всю історію незалежної України. Жоден імунітет посадовця, навіть настільки високого рангу, не допоміг убезпечитися від слідчих дій НАБУ та САП.
З професійного досвіду знаю: Вищий антикорупційний суд, його Апеляційна палата наразі перевантажені корупційними справами. Отже, робота йде і, впевнений, що жодна зі сфер не стане винятком. А до оборонки наразі дуже прискіплива увага. І роль Громадської антикорупційної ради при МОУ, окрім всього зазначеного, полягає в тому, аби ефективно співпрацювати з правоохоронними органами у питаннях запобігання та виявлення можливих корупційних ризиків.
Але в цьому напрямку також є проблема, яка, на мою думку, може впливати на якість роботи Міноборони — це велика кількість слідчих дій, в яких мають брати участь посадовці Міноборони середньої ланки. Наприклад: десь на Закарпатті місцеве управління поліції розслідує злочин за фактом неякісної поставки у місцеву в/ч продуктів харчування, палива чи ще чогось. Паралельно цю саму справу може розслідувати СБУ, а також ДБР, чи навіть і НАБУ. У всіх буде різна кваліфікація злочину, але щодо одних і тих самих подій. В рамках таких проваджень керівника структурного підрозділу МОУ викликають на допит всі(!!!) наявні правоохоронні органи, що жодним чином не сприяє ефективній роботі. Але цю проблему може вирішити Офіс Генерального прокурора, який може «синхронізувати» дії правоохоронців для того, аби хтось один розслідував провадження за конкретною подією. І насправді таких проблем багато.
Ми наскільки зможемо, настільки будемо також сприяти, щоб в МО було менше подібного роду моментів, які заважають концентруватись на основних цілях — наближати дату Перемоги.
— У якому випадку ви б сказали: «Робота нашої Громадської антикорупційної ради була недаремною»?
— Після Перемоги (усміхається. — Авт.). Наразі ж наше завдання — максимально допомогти її наближенню шляхом запровадження прозорих, зрозумілих та ефективних механізмів проведення закупівель та їхнього моніторингу. На сьогодні бюджет Міноборони — це більше ніж половина національного бюджету. Тому, якщо нам вдасться зекономити декілька мільйонів гривень або доларів, а також додатково створити більш конкурентні та прозорі умови закупівель, я б сказав, що ми виконали свою функцію.
— АрміяInform щиро бажає успіхів у цьому! Дякую за цікаву розмову.
Фото Назара Волошина
@armyinformcomua
Власник успішної інтернет-крамниці, а нині «літун» 33-ї окремої механізованої бригади з позивним «Аякс», який у перші дні повномасштабного вторгнення добровільно вступив до ЗСУ, розповів про свій бойовий шлях, порятунок від смерті завдяки автівці та нещодавнє наведення авіації на колону ворожої техніки.
За матеріалами СБУ та Нацполіції 15 років тюрми отримав агент фсб, який на замовлення рф займався підпалами.
За останні дні росіяни провели кілька безуспішних спроб атаки на місто з декількох напрямків, використовуючи бронетенхніку та мотоцикли.
У своєму вечірньому зверненні Президент України Володимир Зеленський розповів про результати проведеної Ставки, дипломатичну роботу, посилення далекобійних ударів, ситуацію на фронті та енергетику.
Президент України Володимир Зеленський зустрівся з міністром закордонних справ Естонії Маргусом Цахкною.
Протягом 2025 року Міністром оборони України та Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджено 163 нові нарукавні знаки для військових частин та підрозділів. Зокрема, з початку II півріччя — 62.
від 25000 до 125000 грн
Одеса, Одеська область
від 50000 до 120000 грн
Київ
66 ОМБр ім. князя Мстислава Хороброго
Від самого початку широкомасштабного вторгнення «Яструби» ефективно й ефектно б’ють окупантів на сході та півдні України, застосовуючи широкий спектр безпілотних літальних апаратів — від…