Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…
Верховна Рада України ухвалила за основу законопроєкт №4626 «Про Службу військового капеланства», який утворює Службу військового капеланства.
Історія душпастирської служби в українському війську бере свій початок ще зі служіння капеланів у легіоні Українських Січових Стрільців, Галицькій армії, в Армії УНР та Українській повстанській армії, навіть в умовах партизанської війни, яку вела УПА.
У 2014 році – із початком агресії Росії проти України, священники українських конфесій пішли капеланами у різні підрозділи, щоб бути разом із бійцями на передовій. Розпочався новий етап історії українського капеланства.
Цей законопроєкт кардинально змінює підхід до інституту військового капеланства і містить низку правових новацій, які чекають на військових священнослужителів. Головна ідея – зробити так, щоб задоволення духовно-релігійних потреб особового складу здійснювалося на належному рівні, а військові капелани, які його реалізують, отримали статус військовослужбовця й відповідні соціальні гарантії.
Проте законотворцям ще належить розв’язати деякі суттєві юридичні «нюанси». Йдеться про те, що враховуючи конституційний принцип відокремлення церкви і релігійних організацій в Україні від держави, існує правове застереження щодо легітимності оплати праці капеланів коштом державного бюджету.
Є сподівання, що найближчим часом вдасться нарешті випрацювати дієвий та прийнятний для національного правового поля механізм повноцінної інтеграції капеланської служби у відповідних військових формуваннях України.
Поданий законопроєкт містить деякі зауваження, які потребують правового врегулювання. Наприклад, відповідно до ст. 35 Конституції України церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави. Це означає, що релігійні організації чи їхні структури не можуть входити до структури державних органів чи бути їхніми частинами, а особи, які є служителями церкви, не можуть водночас перебувати на роботі чи службі у держави.
Разом із цим законопроєкт передбачає, що «військовий капелан – військовослужбовець, який є священнослужителем зареєстрованої в Україні церкви чи релігійної організації, що отримав від керівного центру власної конфесії мандат на право до здійснення капеланської діяльності та у складі Служби військового капеланства здійснює капеланську діяльність у підрозділах Збройних Силах України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України та інших утворених відповідно до Законів України військових формуваннях на підставах та в порядку, передбачених цим Законом, на посадах офіцерського складу та належить до духовного персоналу».
Отже, виникає фактичне поєднання церкви і держави, адже військові капелани, які є військовослужбовцями у складі Служби військового капеланства у підрозділах, водночас є і служителями відповідної церкви. З огляду на це запропонована у проєкті система військового капеланства не узгоджується з положеннями ст. 35 Конституції України та суперечить їй.
Виникають питання з порядком фінансування діяльності військових капеланів, який передбачає можливість оплати їхньої роботи та утримання коштом держави. Адже відповідно до принципу відокремлення церкви і релігійних організацій в Україні від держави, держава не фінансує діяльність будь-яких організацій, створених за ознакою ставлення до релігії (ст. 5 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації»).
Водночас у проєкті Закону передбачено, що «після отримання від керівного центру власної церкви чи релігійної організації мандата на право до здійснення капеланської діяльності, священнослужитель приймається на військову службу у порядку, передбаченому відповідним положенням про проходження військової служби».
Тобто, на військових капеланів сповна має розповсюджуватися законодавство України у сфері соцзахисту військовослужбовців та членів їхніх сімей. Зокрема держава гарантує капеланам, як і військовослужбовцям, достатнє матеріальне, грошове й інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби.
При цьому, згідно з приписами статті 23 вказаного Закону «фінансове забезпечення витрат, пов’язаних із реалізацією цього Закону, здійснюється за кошти, що передбачені у Державному бюджеті України на відповідний рік для МО України, розвідувальних органів України та інших центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування та правоохоронні органи, інших джерел, передбачених законом. Пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом, надаються коштом і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ».
Крім того, правовий статус священнослужителя в приході визначається церковним правом. При цьому функції священнослужителів полягають насамперед у служінні Богу. Тобто, вони служать, а утримує їх відповідна релігійна громада (парафія). Отже, фінансове забезпечення священнослужителів покладається на парафіян, тобто, на громаду мирян, яка перебуває під канонічним управлінням єпархіального архієрея і призначеного ним священника.
Законопроєкт пропонує створити в Україні Службу військового капеланства, яка матиме власну структуру, підпорядкування і загальну чисельність. Тобто, ця Служба функціонуватиме фактично як самостійний структурний підрозділ у складі Збройних Сил, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань.
Згідно з положеннями законопроєкту, Служба підпорядковуватиметься безпосередньо командуванню військової частини. Її чисельність не може бути меншою, ніж 0,2% чисельності відповідного військового формування.
Ключовим є закріплення статусу військових капеланів як військовослужбовців. Вони матимуть конкретні функціональні обов’язки, відповідно до Статуту внутрішньої служби ЗСУ. Священники здійснюватимуть капеланську діяльність у підрозділах на посадах офіцерського складу й належатимуть до духовного персоналу. Капелани отримають соціальні гарантії, якими наділені військовослужбовці, встановлені чинним законодавством.
Передбачено вимоги до осіб, які можуть бути військовими капеланами. Ясна річ, капеланом може бути громадянин України з вищою богословською освітою, який є священнослужителем зареєстрованої в Україні церкви чи релігійної організації та який отримав мандат від власної церкви на право здійснювати капеланську діяльність.
Військові капелани ЗСУ, Нацгвардії, Держприкордонслужби проходитимуть курс за спеціальною програмою підготовки в навчальному центрі Збройних Сил України.
Ще одна новація – передбачаються зміни до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу». У статті 5 частину третю пропонується викласти у такій редакції: «до військових звань офіцерського складу юридичної, медичної та капеланської служб Збройних Сил України й інших військових формувань, які мають відповідну освіту і займають відповідну штатну посаду, додаються слова «юстиції», «медичної служби» та «капеланської служби».
Цікаво, що військові капелани не отримуватимуть зброї та боєприпасів, їх не залучатимуть до чергувань, нарядів, проведення службових розслідувань й інших дій, несумісних із їхніми посадовими обов’язками і статусом священнослужителя. Вони відповідатимуть виключно за здійснення задоволення духовно-релігійних потреб особового складу.
Також передбачається, що військових капеланів, які проходитимуть службу за контрактом, звільнятимуть з військової служби на підставах, передбачених для військовослужбовців. Додатково вводиться можливість, що дозволяє їм звільнитися у зв’язку з відкликанням мандата на право здійснення капеланської діяльності.
Важливо, що законопроєкт розмежовує діяльність церкви і держави та визначає принципи, на яких здійснюється діяльність Служби військового капеланства.
Ще однією особливістю проєкту Закону є запровадження відповідних квот конфесійного представництва відповідно до потреб особового складу з урахуванням поліконфесійності нашої держави.
@armyinformcomua
Згідно з указом Президента України Володимира Зеленського № 143/2022, хвилина мовчання проводиться щодня о 9:00, її оголошують у всіх засобах масової інформації.
Внаслідок атак упродовж минулої доби дістали поранення троє жителів Краснопільської громади Сумської області, серед яких дитина.
Дронарі 5 окремої штурмової Київської бригади виявляють та знищують підземні схованки ворога на Донеччині.
Головне управління розвідки МО України у розділі «Викрадена спадщина» на порталі War&Sanctions оприлюднило дані про 178 цінностей, викрадених росіянами на тимчасово окупованих територіях України.
Окупанти завдали удару по критичній та житловій інфраструктурі Херсонської області.
Загалом протягом минулої доби зафіксовано 200 бойових зіткнень. З них 46 поблизу Покровська.
від 21000 до 120000 грн
Вся Україна
43-тя окрема артилерійська бригада ім. Тараса Трясила
від 20100 до 50000 грн
Краматорськ
Донецький зональний відділ ВСП
Ледь помітна на екрані тепловізора жаринка цигаркового недопалку стала тією дрібницею, яка зробила перше бойове застосування інноваційного керованого авіабоєприпасу легендарним моментом…