ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Український військовий «Сей» зіграв одну з головних ролей у відомій на увесь світ грі S.T.A.L.K.E.R. Інтерв’ю

Інтерв`ю Новини Публікації
Прочитаєте за: 9 хв. 8 Грудня 2024, 6:03
Фото Олени Худякової / АрміяInform

Уже кілька тижнів геймери усього світу шаленіють, адже вийшла друга частина легендарної гри S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl.

Гра стала справжньою квінтесенцією українських сенсів і контексту. Взяти хоча б до уваги той факт, що у S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl використано 420 (!) українських пісень

Головних та другорядних персонажів S.T.A.L.K.E.R. 2 втілили українські актори театру, кіно та дубляжу, і, зокрема, ті, котрі приєдналися до лав Сил оборони України.

Один з них — Олександр Лаптій з позивним «Сей». Актор театру та кіно, з 2023 року — військовослужбовець 1-го батальйону спеціального призначення 12-ї бригади спеціального призначення «Азов». Солдат Нацгвардії став прототипом одного з головних персонажів — Шрама.

АрміяInform під час інтерв’ю розпитала військовослужбовця про те, як приєднався до команди творців гри, як реагували побратими-геймери, коли дізналися, що колега приєднався до створення культового продукту; про особистий дозвіл на зйомку від комбрига Дениса Прокопенка, про те, як S.T.A.L.K.E.R. 2 загострює сприйняття українського контексту у світовій спільноті, а також про те, як приєднувався до лав Сил оборони, використавши своє службове положення (хоча мав бронь від мобілізації).

Фото Олени Худякової / АрміяInform

— Розкажіть, будь ласка, як взагалі почалася ця історія: що ви стали прототипом одного з головних персонажів гри «Сталкер».

— Почалася ця історія в листопаді 2021 року. До повномасштабного вторгнення я — професійний актор, режисер драматичного театру, актор українського кінематографа. І одного дня я отримав у месенджер повідомлення від кастинг-директорки, яка працює над S.T.A.L.K.E.R. І от вона каже, що хоче мене запросити на кастинг, я тоді ще не знав, про якого персонажа йдеться… Спочатку подумав, що це розіграш. Адже S.T.A.L.K.E.R. — моя улюблена гра, яку грав десять років назад, і чекав другу частину! І тут таке повідомлення! Справді, подумав, що то жарт. Але: чому б не спробувати?

Я пішов у центральний офіс GSC Company group, познайомився з кастинг-директоркою, з людиною, яка писала сценарії та вони дали мені текст зі словами: «Спробуймо». І я побачив, що мій прототип — це Шрам. І це — культовий персонаж для всіх геймерів, які грають у S.T.A.L.K.E.R. Всі ті, хто грав у першу частину гри «Чисте небо» знають, що вона закінчується інтригою, і незрозуміло, чи Шрам загинув. Світове геймерське ком’юніті хотіло дізнатися, чи вижив Шрам. І тут мені дають тексти. І я дізнаюся, що Шрам вижив — але я паралельно підписую сотні документів про нерозголошення, і навіть не маю права казати те, що я якось залучений до S.T.A.L.K.E.R., а не те щоб розповідати якісь сюжетні лінії (сміється — ред.).

Тоді я зрозумів, що все серйозно, мені сказали, що я їм підходжу і що далі я мав очікувати виклику на знімальний майданчик.

Але спочатку, як це годиться в комп’ютерних іграх, робиться 3D-модель. Це такий досить цікавий процес: ти заходиш у кімнату, яка просто обвішана фотоапаратами, камерами, їх понад триста. Ти сідаєш, тебе фотографують з різних ракурсів, ти відіграєш декілька емоцій, які потім стануть безпосередньо прототипами емоцій Шрама.

Потім в лютому почався знімальний процес. В мене було досить багато знімальних днів, але після декількох зйомок, які відбулися 19 лютого, наступна мала бути у 20-х числах лютого. Але все обірвалося. І вже потім, коли я долучився до лав «Азову», мені прийшло повідомлення, що робота продовжується, і що розробники хотіли б, щоб я озвучив свого персонажа. Я такий: вау! Але тепер все залежало від командування.

Фото Олени Худякової / АрміяInform

— Чи радилися перед цим з командуванням, чи було воно за? Чи проти? Чи були погодження?

— Командування проти не було. Звичайно, була купа погоджень. Я відразу прийшов до комбата і кажу: «В мене таке до вас прохання, друже комбат, незвичне. Мені треба КЗВ (короткотривале звільнення військовослужбовця), але не за сімейними обставинами». Я розповів цю історію і те, що мені треба в Київ на декілька днів, на першу сесію. Комбат відповів, що це, напевно, повинен вирішувати комбриг. Він якраз їхав до нього у справах, і обіцяв запитати та про мене. Через годину повернувся з відповіддю: «Редіс плюсанув. Збирай звечора речі — зранку дуй на Київ».

— Чи було для вас це іміджево й трепетно, що ви стаєте частинкою цієї легендарної гри, адже ви сказали, що досі вже були знайомі з цією грою?

— Звісно, я грав. У процесі підготовки до зйомок пройшов ще раз першу частину, щоб нагадати для себе сюжет. Шрам змінився за цей час, оскільки за сюжетом пройшло 10 років і він пережив декілька викидів радіоактивних. У другій частині Шрам досить імпульсивний та експресивний персонаж вийшов, хоча в першій частині був переважно мовчазним.

Так, для мене це було цінно — долучитися до створення цієї гри. По-перше, ти коли читаєш сценарій — неймовірні емоції. Адже я знав відповідь на питання, чи живий Шрам, чи ні, але я не міг про це сказати. Це таємниця, яку я тримав до релізу (сміється — ред.).

Фото Олени Худякової / АрміяInform

— Чи грають у вашому підрозділі у цю гру, знайомі, друзі? Коли дізнаються, що ви долучалися до створення нового «Сталкера» — як реагують?

— Зараз рубляться, так (сміється — ред.). Емоційно дуже, бо в когось інтернет не тягне, в когось ноутбук лягає. Так, у підрозділі є фанати гри. Коли дізналися, що я долучався до процесу створення, постійно запитували, коли будуть ключі, казали: «Є ж промоверсія, давай ключі» (сміється — ред.). Я ж просив їх трохи почекати, бо потім їм же буде нецікаво, якщо я заспойлерю щось, зникне інтрига, а в цьому ж — весь кайф для геймера: тримати напруження під час проходження гри. Це дуже круто!

— А коли ви вперше зізналися побратимам?

— Я не сказав, що граю саме Шрама, але наша бригадна медійна служба зняла ролик, де розповіли, що азовець залучений в цій грі. І всі такі: «опа»! (сміється — ред.). Було купа питань. Але я просив чекати релізу.

Фото Олени Худякової / АрміяInform

— Першу частину S.T.A.L.K.E.R. багато асоціювали з рф, думали, що це російське. Зараз вже — чітке усвідомлення, що це саме український продукт. На вашу думку, чи просувається у світі українськість через цю гру?

— Так, я чув таку думку, що, мовляв, перший S.T.A.L.K.E.R. був типу проросійський, але це не зовсім коректне висловлювання, на мою думку. Тому що основа гри — реальні події катастрофи на Чорнобильській АЕС. Тоді був Радянський Союз, а росія чомусь взяла і привласнила історію СРСР, хоча це — історія конкретних республік. Тому це була спроба росіян чергового привласнення і крадіжки нашої історії. Звісно, перший S.T.A.L.K.E.R. був російськомовний на той час, бо ринок рф — набагато більший. Але я думаю, що це був суто маркетинговий вхід, щоб залучити більшу аудиторію геймерів. Це треба враховувати.

Але я не скажу, що гра була «проросійська». Це просто вигаданий світ, який побудований на історії Чорнобильської АЕС. І думати, що рф є нащадком цієї історії — не правильно.

А зараз, після того, як почалася повномасштабна війна, завдяки директорам, гра S.T.A.L.K.E.R. стала цілеспрямованою акцією з просування українського контенту не тільки на всю Європу, а й на увесь світ. Про Росію взагалі забули, і це супер, її просто взяли та відрізали.

Я дивився стріми закордонних блогерів (американців, німців, французів, корейців), і вони всі радять якраз не англійську озвучку, а саме українську, тому що вона більш емоційна, і рідніша. Коли я працював над озвучкою, мені, звісно, показували англомовний матеріал. І я чув голос людини, яка озвучує мого персонажа в англомовній версії. І для нього слово «Прип’ять» — просто слово, він не знає, що це таке.

Я ж — із Чернігова. Я пам’ятаю цю катастрофу. Я знаю, що таке Прип’ять, зона відчуження, рудий ліс… Для мене це близькі слова, і це — український контекст. Не раз чув, що навіть тим людям, які не розуміють української мови, радять вмикати саме українську озвучку з титрами. Та й музика — потужна, це теж великий плюс.

Фото Олени Худякової / АрміяInform

— Ігри — це ціла культура, окремий всесвіт. Чи маєте відчуття, що українізуєте цей напрямок? Що працюєте інформаційно на Україну в час, коли триває масштабне ще й інформаційне протистояння?..

— Так, однозначно. Війна — гібридна, і важливе застосування ось цього, скажімо так, м’якого впливу на західний світ. Ми таким чином просуваємо наші наративи, нашу війну, в якій ми зараз знаходимось. Ми знайомимо західний світ з нашою культурою, щоб вони побачили, що вона кардинально відрізняється від російських культури та мистецтва.

— Розкажіть про себе: коли стали до лав Сил оборони України? Чому саме «Азов»?

— Це, до речі, перше запитання, яке озвучують на співбесіді. Коли ти заходиш в рекрутинговий центр і людина, яка представляє «Азов», запитує: «А чому саме Азов?». Я подумав, що треба дати якусь нестандартну відповідь, згідно з моєю цивільною професією. І я відповів так: «Азов» — це підрозділ, який органічно поєднав у собі один з принципів античної філософії: калокагатії. Це — поєднання фізичних якостей і морально-етичних. На мене прискіпливо подивилися, і відповіли: «Не все так просто, але ми не на шляху до цього».

Та я впевнений, що Азов — це реалізація принципу калокагатії. Подивіться лиш на командирів: друга Редіса, друга Калину, друга Гендальфа. Це люди з неймовірною освітою, з інтелектуальною базою, вони постійно розвиваються. Це і є реальна еліта українська, яка вибудовує ідею української нації.

Мене запитали, скільки маю років. Відповів, що 49. Сказали, що беруть до 45. Я відповів, що у свої 49 років пройшов БЗВП і не постукав у дзвін. Це було в червні 2023 року. Хоча 20-річні стукали. Та я загартований 90-ми роками, йду на вольових до кінця (сміється — ред.).

— А до червня 2023-го чим ви займалися?

— Коли в лютому 2022 року ворог був на окружній Чернігова, я миттєво вивіз родину і залишився в місті. Працювали над поліпшенням обороноздатності. Потім, коли ворог відійшов, мені надійшла пропозиція стати радником з питань культури, мистецтв, туризму, релігій керівника ОВА В’ячеслава Анатолійовича Чауса. Там нарізали купу задач, їх треба було зробити.

Але паралельно, коли почалася інформаційна кампанія зі створення бригад наступу, я почав думати, що треба якось долучатися до цього процесу. Я подав заявки в декілька підрозділів, але фідбек отримав тільки від «Азову». Тоді я підійшов до губернатора і кажу: «Мене через 3 дні викликають на базовий курс». Він був трішки ошелешений, але загалом моє рішення підтримав. Так я долучився до «Азову».

— Який найяскравіший спогад за час служби в «Азові»? Коли було небезпечно, коли — страшно, а коли — весело?

— Війна — це така точка дотику, де все змішується: трагедія, комедія, життя, смерть, чорний гумор, сльози, розчарування, піднесення. Постійно страшно, коли прилітає. Коли шурхіт КАБу і ти не знаєш, куди саме він долетить.

Один з яскравих моментів стався у нас на районі зосередження, ми тоді стояли в напрямку Серебрянського лісництва під Лиманом. Прилетіло три ракети, метрів за 150 від нас. Було велике полум’я, термінова евакуація майна. І в нас було декілька кошенят (вони зараз на війні народжуються просто пачками). І от мій побратим стоїть з двома кошенятами в цьому хаосі, під час повторної детонації, коли все вибухає… Він стоїть, тримаючи їх обох під руками, а вони просто звисають, як дві «ковбаски», і не розуміють, що відбувається.

Я тоді подумав, що якщо хлопці в такій небезпечній ситуації ще думають про кошенят — то це круті пацани. Ми тоді евакуювали кошенят теж. Всі живі, лише важкі контузії в хлопців були, і майно погоріло.

— Чимало людей не йдуть до лав Сил оборони України через низку страхів перед мобілізацією. Чи були у вас страхи і як ви з ними справлялися? Що б ви порадили цивільним, які досі не приєдналися до лав Сил оборони України — як людина, яка свого часу теж покинула свою зону комфорту?

— Зроблю невеликий вступ: щоб отримати документи з військкомату і щоб мене відпустили з ОВА в Азов, я використав своє службове становище (хитро усміхається — ред.). У мене просто була бронь від мобілізації. Але я зателефонував керівнику ТЦК, представився радником глави ОВА і описав ситуацію про те, що мені через два дні треба бути в підрозділі. Мене супроводила людина, і все склалося. Так я один раз використав своє службове становище.

А стосовно страхів… Вони породжуються від того, що багато людей не знає, як це влаштовано: як влаштована армія безпосередньо в умовах війни. Чомусь люди думають, що якщо ти потрапиш у військо — обов’язково підеш в окопи. Але зараз все так влаштовано, що людині дають можливість обирати спеціальність і посаду відповідно до навичок із цивільного життя.

Якщо ви, наприклад, електрик або автомеханік — вас заберуть з руками в будь-який підрозділ, тому що техніка — це як розхідний матеріал, її постійно треба ремонтувати, і не вистачає людей, щоб налагодити цей процес 24/7. Армії потрібні люди. А страхи перед військом — від непоінформованості. Комунікація — це дуже важливе питання, і дуже складне.

Інформація знімає будь-які страхи. Так, на війні страшно, звісно. Але не боїться тільки дурень.

— Що для вас буде перемогою у російсько-українській війні?

— Складне питання. Це дуже складне питання… Думаю, що перемогою для мене буде велика пауза. Дуже велика тиша всередині в мене. І, напевно, будуть чоловічі сльози… Бо спочатку ти ведеш цей список хлопців (загиблих побратимів — ред.), а потім ти розумієш, коли їх понад 40…

Тому буде тиша всередині мене. І подяка тим, хто віддав найдорожче. І кожного ти згадаєш за позивним…

 

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
@armyinformcomua
Лізли в щілину, потрапили у труну — російську штурмовики не дійшли до наших позицій

Лізли в щілину, потрапили у труну — російську штурмовики не дійшли до наших позицій

Бійці батальйону К-2 54 механізованої бригади імені гетьмана Івана Мазепи до ноги знищили окупантів, які намагалися просочитися між позиціями.

Посилюємо співпрацю з НАТО задля зміцнення безпеки України та партнерів — Рустем Умєров

Посилюємо співпрацю з НАТО задля зміцнення безпеки України та партнерів — Рустем Умєров

Міністр оборони України Рустем Умєров з Головою представництва Місії НАТО в Україні Патріком Тернером обговорили ключові питання співробітництва з Альянсом, які залишаються стратегічно важливими для оборони нашої держави.

Мінус 5 — наші пілоти влаштували полювання на ворожі гармати в районі Великої Новосілки

Мінус 5 — наші пілоти влаштували полювання на ворожі гармати в районі Великої Новосілки

Оператори батальйону безпілотних систем 110 механізованої бригади імені генерал-хорунжого Марка Безручка уразили одразу 5 причіпних артилерійських систем ворога.

«Виконують функцію приманки» — в Торецьку кидають в атаки «солянки» із приречених на смерть

«Виконують функцію приманки» — в Торецьку кидають в атаки «солянки» із приречених на смерть

В Торецьку, що перетворений росіянами на руїни, точаться запеклі бої. Сили оборони тримаються в межах міста.

Супердвійка — «Відьма» та капелан ідуть на допомогу пораненим десантникам

Супердвійка — «Відьма» та капелан ідуть на допомогу пораненим десантникам

Капелан 80 десантно-штурмової Галицької бригади Іван Гальо та офіцер-психолог з позивним «Відьма» навідують поранених бійців у лікувальних закладах.

Сто мерців на десять кілометрів — йдучи на штурм, російські штурмовики рахують попередників

Сто мерців на десять кілометрів — йдучи на штурм, російські штурмовики рахують попередників

Оперативна ситуація на Харківщині надзвичайно складна. Ворог сформував кліщі над Куп’янськом—вузловим і розвиває свій успіх, атакуючи з Кругляківки в бік Борової.

ВАКАНСІЇ

Гранатометник, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Одеса, Одеська область

Водій-електрик, військовослужбовець

від 20000 до 120000 грн

Київ

20 окремий батальйон спеціального призначення

Стрілець окремого батальону сил ТрО

від 20000 до 120000 грн

Дніпро

233 окремий батальйон 128 ОБр Сил ТрО

Діловод персоналу

від 23000 до 50000 грн

Павлоград

Військова частина А4759

Кухар, Військовий

від 25000 до 125000 грн

Київ

Морська Піхота ЗСУ

Бойовий медик взводу

від 20000 до 120000 грн

Запоріжжя

112 окремий батальйон 110 ОБрТрО