ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

Протидія роспропаганді: акценти експертів

Актуальна тема
Прочитаєте за: 9 хв. 10 Жовтня 2023, 14:17

Свою війну проти України росія розпочала задовго до 2014 року з цілеспрямованої та жорсткої інформаційної агресії. Ця агресія триває й досі і її наслідком є цілком реальні, фізичні жертви — такі ж, як від ракет і безпілотників. Однак ворогу не вдалося здолати наш опір ані на полі бою, ані в інформаційному просторі.

Що допомагає нам тримати інформаційний фронт російсько-української війни? Як маємо діяти, аби перемогти роспропаганду? Звідки «ростуть вуха» у фейку про «м’ясні бригади»? Якою є поточна ситуація на інформаційному фронті й на що спрямовує свої зусилля противник? Відповіді на ці справді важливі запитання кореспондентові АрміяInform дали цьогорічні лауреати премії імені Івана Франка в галузі інформаційної діяльності, науковці науково-дослідного центру Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка (ВІКНУ) Валерій Король та Григорій Любовець.

Наш козир — потужне інформаційне волонтерство

— Ваш творчий тандем — серед цьогорічних номінантів премії імені Івана Франка. Така висока оцінка ваших ідей, викладених у монографії «Контент негативу. Як захистити себе та країну в умовах тотального інформаційного протистояння», пов’язана з їхнім практичним застосуванням?

Григорій Любовець: Ми проводимо оперативно-прикладні дослідження інформаційного й частково глобального комунікаційно-контентного простору нашої країни з 2013 року. Об’єктами нашої уваги є власне інформпростір (він за останні двадцять років перейшов зі стану статики в наддинаміку) і процеси, які відбуваються в публічних середовищах та просторах і чинять значущий вплив на зміну громадської думки, ухвалення політичних рішень, світоустрій тощо.

Результати цих досліджень ми протягом цього часу подавали у вигляді аналітичних документів із висновками і пропозиціями керівництву відповідних державних інституцій, застосовували у практичній діяльності, працюючи, приміром, у Міністерстві оборони чи інших установах. Тож це не суто теоретичні розробки, а певна система виявлення, фіксації та обробки інформації, тобто інформаційних резонансів, яка не лише висвітлює ситуацію загалом, а й уможливлює прогнозування її розвитку за різними варіантами.

З початком широкомасштабного вторгнення путінських агресорів в Україну ми протягом кількох місяців у щоденному режимі подавали до відповідного аналітичного центру зріз ситуації в публічному просторі за методикою контекстного аналізу інформаційних резонансів.

— Як ви оцінюєте діяльність інформаційних сил в Україні? Де ми перемагаємо росіян в інформаційному протистоянні, а де програємо?

Валерій Король: Щоб оцінювати діяльність того, що ви визначаєте як інформаційні сили держави, треба мати відповідну інформацію про їхню структуру, можливості та предметну діяльність. Звісно, в час воєнного стану це не може бути публічно заявленим. Тому залишимо ці оцінки тим державним інституціям, які є відповідальними за цей напрямок роботи.

Григорій Любовець: Щодо загальної інформаційної картини у країні, то ми можемо констатувати, що нашою загальною постійною проблемою залишається відсутність глокальної системності на цьому напрямі й, відповідно, скоординованості різнорівневих зусиль державних та громадських організацій. При цьому ми фіксуємо потужне інформаційне волонтерство, яке зародилося ще під час Революції Гідності 2013 року, а набуло глибинної масштабності після 24 лютого минулого року.

— Які помилки були зроблені на цьому шляху, якщо такі були? Як, на вашу думку, їх можна виправити? Як зробити нашу інформаційну боротьбу ефективнішою?

Валерій Король: Помилки, як і вдалі рішення, будуть очевидними після завершення війни й нашої перемоги, доти все ситуативне. Тож те, що нині здається провалом, завтра може стати успіхом і, навпаки, заспокійливий тренд березня 2022 року про «2–3 тижні війни», який виглядає як внутрішня ІПСО, потребуватиме детального аналізу, оцінювання через соціологію та, на наш погляд, внесення до документів щодо дій інформаційних структур держави в таких випадках відповідного чіткого алгоритму тощо. Ситуації в публічному просторі вкрай несталі, до того ж активний вплив на різних комунікаційних рівнях може змінити інформаційний ландшафт протягом кількох годин.

Як приклад можна навести нещодавню ситуацію в канадському парламенті з ушануванням колишнього солдата 14-ї гренадерської дивізії Ваффен СС (1-ї Галицької) Ярослава Гунька під час візиту Президента України Володимира Зеленського. Але одразу скажу, що й сама ситуація, й історичний зріз довкола цього потребує не лише детального пояснення, а вельми потужної системної роботи передусім українських науковців, журналістів, громадських діячів тощо. Не вдаючись зараз у деталі, скажу, що давно пора позбавлятися радянсько-імперського трактування участі українців у Другій світовій війні, яке донині тяжіє у світовому публічному просторі, та й в освітньому також.

Григорій Любовець: Тому ми працюємо і пропонуємо загалом підходити до розуміння ситуації «прямо зараз» і прогнозування на умовне «завтра», відштовхуючись від осмислення події й ухвалення рішення та конкретної дії в межах комунікаційно-контентної доби (ми визначаємо цей часовий відтинок з 6:00 до 6:00). Якщо в межах доби ми зуміли відреагувати на публічний виклик, то ми перемогли або принаймні зменшили потенційну загрозу. Інакше — віддали ініціативу противнику, в нашому випадку — кремлівському агресору, що може призвести щонайменше до чвар у публічному просторі (репутаційний негатив) або й до масштабних провалів на політико-дипломатичному та інших рівнях.

Якщо в межах доби ми зуміли відреагувати на публічний виклик, то ми перемогли або принаймні зменшили потенційну загрозу. Інакше — віддали ініціативу противнику, що може призвести щонайменше до чвар у публічному просторі або й до масштабних провалів на політико-дипломатичному та інших рівнях

Індекс свободи українців — ключ до перемог

— Що допомагає нам перемагати?

Валерій Король: Громадянська самоідентифікація українців. За тридцять років незалежності цей процес набув незворотності, що проґавили й не осягнули путін з компанією, котрі досі сприймають українців «не зовсім правильними рускімі». До речі, причина поразки визвольних змагань столітньої давнини теж полягає в тому, що цей феномен тоді не набув необхідної масштабності. До цього варто додати думку письменниці Оксани Забужко, яка доводить, що в Україні «індекс свободи» більший, ніж у сусідів (маються на увазі ті ж московити). Індекс свободи в українців завжди був украй високий, досить згадати козацькі часи, визвольні змагання 20-х років минулого століття, період діяльності республіки Нестора Махна, УВО та УПА тощо.

Індекс свободи в українців завжди був украй високий, досить згадати козацькі часи, визвольні змагання 20-х років минулого століття, період діяльності республіки Нестора Махна, УВО та УПА тощо

Григорій Любовець: З періоду першого, 2004 року, Майдану Свободи українське суспільство продемонструвало високу здатність до самоорганізації. Майдан Гідності 2013–2014 років, не кажучи вже про період війни з 2014 року, вивели українців на новий рівень усвідомлення власної гідності, яку необхідно відстоювати зі зброєю в руках. Імперській владі московії, як і переважній більшості її населення, цього не осягнути, тому їхня поразка — це питання часу.

Як російський прапор став популярним в Африці

— Очевидно, що, як порівняти з війною до 2022 року, пріоритети роспропаганди зазнали суттєвих змін. На що противник нині спрямовує основні зусилля?

Валерій Король: Не секрет, що сталою метою кремлівської пропаганди, незалежно від часу й місця її застосування, є створення атмосфери загальної недовіри й поширення в цьому зневіреному середовищі необхідних московитам наративів. Коли ніхто нікому не довіряє, тоді легко запустити сугестивні технології для формування певних думок і формування відповідного комунікаційного середовища.

Згадаймо, як 2014 року соцмережі накрила хвиля повідомлень про українських радикалів-нацистів, про те, що вже будуються «нацистські концтабори» для російськомовних українських громадян тощо. Кремлівські пропагандисти вміло застосовували багатоканальну різнорівневість донесення дезінформації. Інформація такого спрямування підхоплювалася московитськими агентами на Заході, набувала вірусного характеру й досягала мети — нам було дуже важко переконувати партнерів у справедливості нашої боротьби й необхідності нас підтримати.

Григорій Любовець: Зараз одне з найголовніших завдань роспропаганди — утримати тренд віри роснароду в перемогу над Україною. Для цього безперервним потоком йдуть переможні реляції щодо успішних дій путінської армії, про суперточність російської зброї, вичерпаність мобресурсу українців, зовнішнє управління Заходом українською владою та інша традиційна пропагандистська мішура. Однак на цьому тлі варто виділити три складники пропаганди ворога, що спрямовані на власне населення, українське суспільство й міжнародну аудиторію. Останній складник має територіальну специфіку — це передусім країни Європи, США, Глобальний Південь. Кожен з цих напрямів має особливості, приміром, торік росіяни переконували країни Африки, що причиною глобального голоду є дії України й США.

Тому абсолютно не дивним видається активне поширення серед молоді країн Центральної Африки атрибутики нинішньої рф, зокрема прапорів, на що москва не шкодує грошей. Все пояснюється тим, що саме російський прапор нав’язується в цих країнах як символ африканського опору антизахідній, зокрема антифранцузькій, «колоніальній політиці». І ця проблема виходить за межі простої пропагандистської кампанії.

Ідея про «Велику Північ», де росія, США і Європа об’єднаються в загальний соціокультурний простір і утворять триєдиний геополітичний кластер є нічим іншим, як пропозицією американцям і європейцям про переговори, призупинення війни й формування противаги Глобальному Півдню

Валерій Король: До речі, не так давно на росії знову «відкопали» такого собі В. Суркова, який свого часу був особою, наближеною до «імператора». Він оприлюднив статтю «Народження Півночі», яку немає жодного сенсу переповідати, бо вона, на перший погляд, є набором різної історичної і не тільки нісенітниці. Однак ми схиляємося до думки тих експертів, які вважають, що висунута цим діячем ідея про «Велику Північ», де росія, США і Європа об’єднаються в загальний соціокультурний простір і утворять триєдиний геополітичний кластер є нічим іншим, як пропозицією американцям і європейцям про переговори, призупинення війни й формування противаги Глобальному Півдню.

Звісно, ця пропозиція так і залишиться маренням кремля і його мешканців, однак нам вона дає додаткове розуміння глобальної публічної гри московитських технологів і відчайдушного бажання у будь-який спосіб вийти на переговорний процес з нашими стратегічними партнерами.

Чому роспропаганда депопуляризує символи війни V і Z?

Григорій Любовець: Якщо брати за часовими термінами, то 2014 року кремль приділяв надзвичайну увагу міжнародному середовищу, нав’язуючи там позицію «громадянська війна в Україні». Свою участь у війні путінці спочатку намагалися приховати, достатньо згадати «зелених чоловічків», які з’явилися у Криму «нізвідки», бо путін тривалий час усе заперечував. В Україні тоді російська пропаганда почувалася досить вільно, оскільки чимало наших співгромадян дивилися російське телебачення, читали російські сайти і, найголовніше, довіряли тому, що розказувала москва. Знадобився час і надзвичайні зусилля українських активістів та держави, щоб перепинити ці потоки кремлівської брехні.

На початку широкомасштабної агресії 2022 року путінський режим називав програмними цілями демілітаризацію та денацифікацію України. Вочевидь, «рускій» народ не зміг втямити, що це таке, тож за кілька місяців ці терміни зникли з інформпростору московії. Однак боротьба з «нацистами» досі є трендом, що додає «гарматного м’яса» на фронті.

Нині ми фіксуємо, що штатні божевільні кремля, а за сумісництвом ще й ідеологічні «ктитори», зокрема О. Дугін, розпочали кампанію депопуляризації символу Z. Його підтримав одіозний пропагандист кремля С. Марков, який нарешті розгледів у символах путінської «СВО» ініціали Президента України Володимира Зеленського — V і Z. Ці всі «ножі в спину» путінському режиму є свідченням того, що в московитів чергова системна криза в комунікуванні влади з населенням.

Наскрізним інформаційним трендом кремлівської пропаганди за всі роки незалежності було твердження, що Україна — це failed state. Цю позицію просував особисто владімір путін, достатньо згадати його аргументацію лідерам Німеччини і Франції на саміті НАТО в Бухаресті 2008 року, коли він формував думку, що Україна — це штучне утворення. Прикро, що тодішні лідери Німеччини і Франції фактично підтримали це путінське ставлення до нашої країни, через що ми не отримали ПДЧ.

Основою стратегії кремля в нинішній геноцидній агресії (тут йдеться не лише про Україну, а й про гібридну діяльність московії у світі) є інформаційні операції. Це, зокрема, підтверджують і наші партнери, наприклад Велика Британія. Ми в цьому випадку говоримо про комунікаційно-контентні агресії з боку путінського режиму.

Валерій Король: Щодо пріоритетів роспропаганди, то варто розрізняти постійні (історичні) наративи й ситуативні (змінні). До перших, якщо йдеться про Україну, ми відносимо failed state, «ми один народ», «бендеровци», «Україна — це периферія росії», «історія України — частина історії росії», «українська мова — різновид російської» тощо. До других, знову ж стосовно України, належать «тотальна мобілізація українців», «тотальна корупція», «провал контрнаступу», «продаж дітей за кордон на органи», «розмінування полів російськими полоненими», «Каховську ГЕС підірвали ЗСУ» тощо.

Як працює ІПСО росіян

Путінські пропагандисти досить уважно відстежують український інформаційний простір, зокрема й соцмережі. Будь-яка значуща публікація, де з’являється критика чи негативні емоції, підхоплюється і розповсюджується як на росії, так і в Україні. Нещодавно кілька десятків тисяч українців поширили пост про «м’ясні бригади» (стилістика путінців), яких кидають на вірну смерть тощо. Звісно, до розповсюдження долучилися московити. В результаті ми отримали купу негативу, яка, цілком імовірно, може отримати й міжнародний резонанс. Першоджерело цього посту встановлено (він уже видалений), але особа автора залишається невідомою. Чи це справді представник ЗСУ, який не хоче відкриватися (сім’я в окупації), чи це уміло побудована російська ІПСО (є сумніви), наразі залишається запитанням. Однак безсумнівним залишається те, що цей акт протиборчої гри — за московитами.

Треба визнати, що така інформація, що стосується наших захисників, наприклад, ведення бойових дій, де емоційно розповідається про «поганих командирів», «відсутність забезпечення», зрештою, «м’ясні бригади», дуже «вдало» лягає на ґрунт російської пропаганди. Ба більше, вірусний ефект таких матеріалів фактично нівелює зусилля щодо подолання наслідків ІПСО путінців.

Інформація, що стосується наших захисників, наприклад, ведення бойових дій, де емоційно розповідається про «поганих командирів», «відсутність забезпечення», зрештою, «м’ясні бригади», дуже «вдало» лягає на ґрунт російської пропаганди. Ба більше, вірусний ефект таких матеріалів фактично нівелює зусилля щодо подолання наслідків ІПСО путінців

І незмінним залишається факт, що ці комунікаційно-контентні агресії (незалежно від джерела походження) розраховані на емоційне збурення українців, адже такі публікації викликають дискусійний шквал, який може набувати стійкого антидержавного забарвлення, тобто в цьому випадку московитські пропагандисти наближаються до визначеної мети.

Така методика застосовується росіянами й у глобальному комунікаційно-контентному просторі. Там використовуються дещо інші пропагандистські наративи кремля, приміром, що допомога Україні призводить до ескалації війни. Так, 60 % громадян Сербії вірять, що підтримання України загострює протистояння. А у Словаччині, попри те, що там відсутні російські медіа на кшталт RT (словацькою мовою), кремлівські наративи активно поширюються місцевими медійними й політичними агентами москви. Підтвердженням комунікаційно-контентних впливів рф на електоральне поле країни (МЗС Словаччини звинуватило росію у втручанні у вибори) є перемога на нещодавніх виборах популістської промосковської партії на чолі з колишнім прем’єр-міністром Словаччини Робертом Фіцо. А те, що наприкінці минулого року лише половина громадян вважала, що Україна повинна перемогти у війні, викликає серйозне занепокоєння щодо стану наших взаємин, не кажучи вже про відверту антиукраїнську позицію самого Р. Фіцо.

Не будемо зупинятися на іншій конкретиці московських пропагандистських впливів у Європі, лише зазначимо, що питання комунікаційно-контентних агресій з боку москви має бути предметом постійної уваги України у співпраці з партнерами.

(Далі буде)

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
«Нету света… Сказали, желательно выехать на три дня» — ГУР перехоплення

«Нету света… Сказали, желательно выехать на три дня» — ГУР перехоплення

Перехоплена розмова мешканки рф з шебекінського району, бєлгородської області щодо вказівки влади покинути населений пункт на декілька днів.

Машина в кюветі, ухилянти на трасі, переправник дав дьору: на Закарпатті зірвали схему на $18000

Машина в кюветі, ухилянти на трасі, переправник дав дьору: на Закарпатті зірвали схему на $18000

Оперативники Чопського прикордонного загону викрили ще один канал незаконного переправлення через кордон громадян України призовного віку.

Рустем Умєров про центри рекрутингу: Даємо вибір, щоб люди не боялися служити своїй країні

Рустем Умєров про центри рекрутингу: Даємо вибір, щоб люди не боялися служити своїй країні

Міністр оборони України Рустем Умєров заявив, що центри рекрутингу української армії допомагають громадянам знайти своє місце в Силах оборони.

У ВМС ЗСУ уточнили інформацію щодо уражених 19 травня російських кораблів

У ВМС ЗСУ уточнили інформацію щодо уражених 19 травня російських кораблів

У Військово-Морських Силах Збройних Сил України уточнили інформацію щодо нещодавніх повідомлень про ураження російських кораблів в тимчасово окупованому Севастополі.

Володимир Зеленський: Напрямки основних боїв не змінились, необхідно завдавати окупанту якнайбільше втрат

Володимир Зеленський: Напрямки основних боїв не змінились, необхідно завдавати окупанту якнайбільше втрат

Президент Володимир Зеленський сьогодні двічі заслухав доповідь Головнокомандувача ЗС України генерал-полковника Олександра Сирського щодо фронтової ситуації.

Президент провів спеціальну нараду на базі РНБО та Ставки: дрони, РЕБ та протидія російським авіабомбам

Президент провів спеціальну нараду на базі РНБО та Ставки: дрони, РЕБ та протидія російським авіабомбам

Президенту України Володимир Зеленський провів 22 травня спеціальну нараду на базі РНБО та Ставки Верховного Головнокомандувача.

Захищаємо світ

00
00
00
ВАКАНСІЇ

Бойовий медик

від 30000 до 120000 грн

Київ

20 окремий батальйон спеціального призначення

Гранатометник 155 окремого батальйону територіальної оборони

від 21000 до 51000 грн

Степанівка, Сумська область

Кулеметник

від 21000 до 120000 грн

Миколаїв

189 окремий батальйон 123 ОБр ТрО

Майстер, військовослужбовець

від 21000 до 23000 грн

Харків

Метрологічний центр військових еталонів ЗСУ

Стрілець, військовослужбовець

від 20000 до 120000 грн

Запоріжжя

229 окремий батальйон 127 ОБр Сил ТрО

Фахівець радіоелектронної боротьби, військовослужбовець

від 20000 до 60000 грн

Коломия

Військова частина А1267