Про обмеження та складнощі, які вдалося і доводиться долати військовим, а також про один з епізодів випробувань, під час яких завданням F-16 було знищити…
Щоб відповідати викликам сьогодення, ВМС ЗС України мають бути ефективними, боєздатними та взаємосумісними з флотами інших країн-членів і партнерів НАТО. Про зміцнення національного військового флоту, плани щодо нових українських кораблів та долю деяких старих проєктів кореспонденту АрміяInform розповів командувач Військово-Морських Сил ЗСУ контрадмірал Олексій Неїжпапа.
— У цьому році ми провели комплексні заходи щодо відновлення флоту. Зокрема, було введено в дію концепцію розвитку ВМС на короткострокову перспективу до 2026 року. Вона розроблялася за допомогою партнерів з НАТО. У ній чітко передбачено візії розвитку корабельно-катерного складу, морської піхоти, морської авіації, інших підрозділів родів військ флоту, завдання, поетапне нарощування спроможностей і зони відповідальності. Концепція затверджена наказом Головнокомандувача ЗСУ. Це фундаментальні речі, які дають поштовх для розвитку ВМС уже на законодавчому рівні і є тим базисом, від якого ми відштовхуємося, — зазначив контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Як відомо, на першому етапі розвитку ВМС ЗС України було виділено декілька пріоритетів: перший — створення інтегрованої системи висвітлення та розвідки обстановки в ближній морській зоні, системи управління та системи висвітлення підводної обстановки в портах.
— Щодо єдиної системи висвітлення надводної обстановки. Наприкінці цього року було ухвалено постанову Кабінету міністрів про концепцію відповідної програми. Ця програма охоплює як державне фінансування, так і допомогу з боку партнерів. Це суттєвий документ, бо, перше, чого не вистачає на морі — це ситуаційної обізнаності. У нас багато структур, які займаються висвітленням надводної обстановки — як військових, так і цивільних. А ця програма об’єднує і фокусує всі зусилля — і Військово-Морські Сили будуть першочерговим органом, що отримує цю інформацію, — розповів очільник національного флоту.
Другий пріоритет розвитку ВМС — формування спроможностей Sea Denied — недопущення дій противника в будь-яких районах у ближній морській зоні (ударна зброя, ракетні кораблі, катери), набуття спроможностей з ведення міннозагороджувальних дій, РЕБ, прикриття ближньої морської зони наявними береговими засобами ураження.
Зупинімося на набутті ударних спроможностей. Передусім це ракетні катери та ракетне озброєння на наявні платформи, що є в складі ВМС.
— Наступного року ми отримаємо перший дивізіонний комплект протикорабельного ракетного комплексу 360МЦ «Нептун». На сьогодні перша батарея готова, закуплена певна техніка, а особовий склад пройшов відповідну підготовку. Плануємо, що навесні він буде повністю готовий і включений до складу ВМС ЗС України, — повідомив контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Також командувач зауважив, що ще однією платформою, яка забезпечує ударні спроможності є корвети.
— Будівництво корвета типу ADA розпочалося у квітні 2021 року і на сьогодні вже збудовано близько 80% корпусу корабля. У перспективі — на початку наступного року корпус буде готовий до спуску і до кінця 2022 року наш корвет прийде на добудування в Україну як готова одиниця. Протягом 2023 року він буде дообладнаний відповідним озброєнням та військовою технікою і пройде державне випробування, щоб у 2024 році увійти до складу ВМС ЗС України, — розповів командувач національного флоту.
Контрадмірал Олексій Неїжпапа нагадав, що у листопаді було підписано українсько-британську рамкову угоду, відповідно до якої у рамках співпраці країн буде побудовано 8 ракетних катерів, перші два з яких — у Великій Британії. Наразі тривають перемовини щодо конкретних контрактів, в яких будуть визначені умови та терміни постачання відповідного озброєння та військової техніки.
— Як і у випадку з корветом типу ADA, у Великій Британії будуватимуть лише перші два катери, інші планується спорудити в Україні. Це дає змогу не лише взяти на озброєння корабель, а й привезти ці технології до нас. Ми не перші, хто йде таким шляхом. Наприклад, Туреччина свого часу підписала контракт з Німеччиною на будівництво фрегатів і за рахунок цих технологій розвила свою суднобудівну галузь, — розповів контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Також однією з важливих тем є набуття ВМС ЗС України протимінних спроможностей за рахунок закупівлі протимінних кораблів, протимінних комплексів та протимінних систем.
— Це важливо, бо у берегів як Азовського, так і Чорного морів, які ми зараз контролюємо, невеликі глибини, тому існує загроза застосування противником активних мінних загороджень. Ми повинні контролювати підводний простір, тому придбання у Великої Британії двох протимінних кораблів є необхідним і важливим кроком. До слова, тральники типу Sandown увійшли до складу ВМС Великої Британії у 2000-х. На той час вони були найефективнішими «мисливцями за мінами». Нині, після їх дообладнання сучасними комплексами та модернізації, згідно з контрактом, ці тральники будуть одними з найсучасніших серед протимінних кораблів на Чорному морі, — підкреслив очільник ВМС ЗС України.
Третій пріоритет — набуття спроможностей Sea Control — забезпечення ефективного контролю над прибережними водами, річками, захист портів (нарощування катерних дозорних, конвойних та патрульних спроможностей для забезпечення судноплавства в ближній морській зоні та гирлах річок), розвиток спроможностей протимінної, протипідводно-диверсійної оборони та протиракетного захисту для створення ефективної системи захисту портової інфраструктури.
Як відомо, починаючи з 2014 року, ВМС ЗС України отримують значну допомогу й підтримку від західних партнерів, зокрема військово-технічну — від США. Так, нещодавно лави флоту поповнили ще два патрульні катери типу Island, що отримали назви українських міст «Фастів» та «Суми». Це вже друга партія катерів, які США передали Україні в рамках допомоги у сфері безпеки та оборони. Перші два — «Слов’янськ» та «Старобільськ» — вже служать у складі національного флоту. Наразі на відправку до України в США чекає ще один катер класу Island. П’ятий переданий патрульний катер отримав ім’я Героя України прапорщика В’ячеслава Кубрака. Також варто зазначити, що у цьому році у Балтиморі пройшли підготовку три екіпажі патрульних катерів.
— Майбутній окремий дивізіон патрульних катерів, що базуватиметься в порту Південний, забезпечуватиме безпеку мореплавства у ближній морській зоні, прибережній морській зоні, здійснюватиме охорону та оборону портів у Чорному морі, острова Зміїний, захист комунікацій, торговельних шляхів… Що стосується встановлення озброєння. Звісно, озброєння, яке встановлено на «Слов’янську» та «Старобільську» — це лише тимчасове рішення. Нагадаю, що всі катери будуть оснащені озброєнням виробництва США. Мова йде про 30-мм гармати та ракети різної дії. Наразі маємо остаточне рішення щодо їх доукомплектування, деякі боєприпаси уже отримані, тож наступного року ми приступимо до установки цих систем на всі 5 катерів, — підкреслив контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Не можна не згадати й про швидкісні бойові патрульні катери Mark VI, передачу яких Україні американська сторона розпочне наступного року. Загалом лави флоту мають поповнити 12 катерів.
За словами командувача ВМС ЗС України, Mark VI, катери прибережної зони і призначені для швидкого реагування на зміну обстановки. Вони швидкі, маневрені, непомітні, багатофункціональні, мають потужні навігаційні системи. Тобто є універсальною платформою, що може швидко доставити невеликий резерв в ту чи іншу точку. Також на них можуть бути встановленні невеликі протимінні комплекси, для підтримання сприятливого оперативного режиму для забезпечення основних дій флоту.
Також важливо сказати, що у 2021 році ВМС ЗС України отримали перший розвідувально-ударний безпілотний комплекс Bayraktar TB2 від турецької оборонної компанії Baykar Defence.
— Наразі наш комплекс застосовується на Чорному та Азовському морях й на суходолі. Його завдання — висвітлення надводної обстановки, може застосовуватися для видачі цілевказівок, і також — для вогневого ураження противника на морі та на суші. Особливість цього комплексу — станції управління БПЛА можуть розміщуватись не лише стаціонарно на суші чи на шасі, а й також — на будь-якому із кораблів ВМС України. Крім того, Bayraktar, який отримали ВМС ЗС України відрізняється від тих, що отримали Повітряні Сили не лише зовні, а й радіусом дії, який значно більший. До слова, наші льотчики пройшли повний курс підготовки в Туреччині, — повідомив командувач ВМС ЗС України.
Контрадмірал Олексій Неїжпапа зазначив, що важливу роль у забезпеченні безпеки на морі відіграє морська авіація, тому вона також не залишається поза увагою. Так, у 2021 році збільшили кількість вертольотів серії Мі-8. Потреба в таких машинах зросла через збільшення в складі українських ВМС чисельності морської піхоти. А вже наступного року планується додатково отримати літаки транспортної авіації.
— Для набуття спроможностей морської складової авіації ми надаватимемо пропозиції щодо будування морського патрульного літака. Очікуємо, що він з’явиться у найближчі 5 років. Продовжується робота з відновлення парку протичовнових вертольотів, а також шукаємо рішення щодо заміни вертольотів палубної авіації. Як відомо, у нас на озброєнні Ка-27 та Ка-29, запчастини до яких виготовляють тільки в Росії, тому ведемо роботу щодо заміни даної платформи на іншу. Розглядається два варіанти — вітчизняний або від іноземних партнерів, — зазначив контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Перемога в морі починається з берега. Тому, звичайно, жоден флот не може існувати та функціонувати без військово-морських баз. ВМС ЗС України продовжують здійснювати впевнені кроки щодо розбудови флотської інфраструктури. У Бердянську та Очакові створюються військово-морські бази, а у порту Південний буде дислокуватися дивізіон патрульних катерів типу «Айленд».
Розвивати берегову інфраструктуру майбутньої бази «Схід» та головної бази стало можливо завдяки кредиту від Великої Британії.
— За підтримки керівництва держави ми від інших державних структур отримали гідротехнічні споруди та землю на узбережжі для будівництва військово-морських баз поблизу Очакова та у Бердянську. Таке вперше — раніше мали тільки те, що залишилось у спадок від розподілу Чорноморського флоту в 1990-х роках. Тобто всі роботи проводяться фактично «з нуля». До слова, у Бердянську буде єдина база на Азові, звісно разом з пунктами базування Маріуполь, Генічеськ, Очаків, Миколаїв. Там, не очікуючи кредити, ми вже почали будувати адмінбудівлі для розміщення особового складу. Також ми отримали майже 27 гектарів для будівництва головної військово-морської бази біля Очакова. Там будуть розміщені основні ударні сили флоту — ракетні катери, десантні кораблі й розвиватиметься відповідна інфраструктура, — розповів очільник національного флоту. — Зауважу, що участь британців не лише у фінансуванні — вони мають колосальний досвід будівництва баз, тому це спільна робота вітчизняних підприємств й наших партнерів.
Що стосується корвету «Володимир Великий», то за словами командувача ВМС ЗС України, остаточне рішення ще не прийнято.
— Від нас є пропозиція його добудувати. Чому? Тому що ми враховуємо, що його буде перейменовано в клас «фрегат». Адже потенціал цього корвета, який було закладено ще у 2010 році, починаючи від розміру до комплекту озброєння, яке повинно бути на ньому встановлено, відповідає кораблям класу «фрегат». Під час його будівництва ми зможемо використати технології і технічні рішення, які використовуються у будівництві корвету типу ADA. Таким чином він зможе прийти на заміну нашого флагманського корабля «Гетьман Сагайдачний», який у 2031 році плануватимемо вивести зі складу ВМС ЗС України, — говорить контрадмірал Олексій Неїжпапа.
Наразі «Гетьман Сагайдачний» проходить модернізацію. Відновлювально-модернізаційні роботи охоплюють заміну радіоелектроніки, системи управління вогнем, зв’язку, включаючи бортові системи, ремонт головної енергетичної установки та багато чого іншого. Наприкінці ремонту буде здійснена підготовка екіпажу до участі в операції НАТО «Морський охоронець».
Варто зазначити, що за останній рік увага до моря з боку керівництва держави потужна у всіх напрямках. Наразі, наприклад, триває розроблення Стратегії морської безпеки України. Цей документ важливий не лише для ВМС ЗС України, а й для всієї держави, адже однією з головних цілей Стратегії є перетворення України на активного морського гравця на міжнародній арені.
Таким чином, за 2021 рік охоплено величезний напрямок роботи, адже флот — велика, складна система, де всі компоненти пов’язані один з одним, і всі напрями мають розвиватися паралельно. Лише так можливо створювати та підтримувати військово-морський потенціал на рівні, достатньому для стримування й відбиття зовнішньої агресії з морського напрямку.
@armyinformcomua
Наші аеророзвідники відмічають накопичення росіянами великої кількості причіпних гаубиць різних типів.
Бійці підрозділу «Котики» взводу розвідки 130 батальйону Сил територіальної оборони ЗСУ показали свою роботу дронами під час потужного штурму села Максимівка південніше Курахово.
Якщо раніше за день спостерігалося до 15 атак ворога на наші позиції, то зараз їх кількість впала до 5-7.
Бійці 36 бригади морської піхоти імені контрадмірала Михайла Білинського відбили штурм колони з одного танка та 5 бронемашин ворога.
3 грудня в штаб-квартирі НАТО глава МЗС України Андрій Сибіга та держсекретар США Ентоні Блінкен підписали Меморандум про взаєморозуміння між урядами країн щодо співпраці у забезпеченні стійкості енергетичної системи України.
Пілоти бригади прикордонників «Помста» літають на «дальняк» — у глибину тимчасово окупованої Луганщини.
від 10000 до 15000 грн
Запоріжжя
Військова частина А3130
від 20000 до 120000 грн
Вся Україна
Третя окрема штурмова бригада ЗСУ
від 20000 до 50000 грн
Кропивницький
Військова частина А3406
Про обмеження та складнощі, які вдалося і доводиться долати військовим, а також про один з епізодів випробувань, під час яких завданням F-16 було знищити…